שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה של מועדון רקסטון, יער בן שמן - 23/10/20

ביום שישי חמים של חודש אוקטובר יצאנו להדרכת נהיגה בשטח טרשי של מועדון רקסטון
צילמו: גדליהו משה, גיל מלצקי, חיים אוגד ואמיר נחומי

הדרכת נהיגה בשטח היא ריטואל עם כללי טקס נוקשים:
1. התכנסות והרשמה
2. התמקמות בצל היער לשעה של לימוד התאוריה
3. חמש דקות לגיבוש הקבוצה - מי, מהיכן, נסיון בשטח?, למה רקסטון
4. מהבסיס לטפחות: מהמצאת מנוע הבעירה הפנימית, דרך מערכת העברת הכוח, תיבות למיניהן (הילוכים, העברה), הדיפרנציאל-למה, הדיפרנציאל-השלכות, עולם הרכב מעתיק את עולם התעופה בפיגור 20 שנה בערך, ועד השתלטות האלקטרוניקה על המכניקה.
5. הכלי: רקסטון Y400 דור ב', מבית סאנגיונג הקוראנית.
6. יוצאים לשטח לתרגולים
7. תרגיל מסכם בשבילי היער
8. שיחת סיכום על הג'יפאות החוקים, והטיולים

בעידן קורונה לא ניתן לתפוס את כל הקבוצה בפריים אחד

בעידן קורונה לא ניתן לתפוש את כל הקבוצה בפריים 1

רקסטון, סאנגיונג, מי אלו?

חברת סאנגיונג הקוראנית, כמו הרבה חברות תעשיה במזרח הרחוק, התחילה את דרכה כמיזוג בין שתי חברות רכב ננסיות עם שמות שקשה להגות אפילו, לחברה בשם
(Dong-A Motor (1954–1986
בשנת 1964 "גילו" האמריקאים את קוריאה כמקום לייצור זול. הם פנו לדונג-אה העבירו זכויות ייצור, והתחילו לייצר שם כלי רכב לצבא ארה"ב ולמפקדת האו"ם.
בסוף 1969 נכנס לייצור ה JEEP CJ-5 ה"קצר" ובשנת 1974 התחילו לייצר את הג'יפ המוכר לכולנו לשוק האזרחי תחת השם LandMaster

מכירים את הרכב הזה???

מכירים את הרכב הזה???

באותה שנה הצטרפה ל"חגיגה" גם יצרנית רכב סינית בשם Shinjin Motors וביחד עם האמריקאים (AMC- American Motor Corporation), הקימו מיזם משותף בשם
Shinjin Jeep Motors שמכרה את ה"ג'יפים" האגדתיים של וויליס, לשוק האסייתי. ב-1977 התחילו בשיווק הדגם "הארוך" תחת אתו השם - LandMaster .

ומה דעתכם על זה???

ומה דעתכם על זה???

בשנים 1978 - 1979 כל העסק המשותף התפרק, עת AMC האמריקנית נכנסה לצרות ו"ברחה" מדרום קוריאה, ו-Shinjin הסינית, הפרה את האמברגו האמריקני על לוב ומכרה ג'יפים לצבא הלובי ואיבדה את הזיכיון.
לתוך השרידים המרוסקים של המייזם הסיני-אמריקני, נכנסה חברה קוראנית אחרת בשם Keohwa Co Ltd והתחילה לייצר ללא רשיון, תוך שינוי החזית שתדמה מה שפחות לג'יפ המקורי את ה-קורונדו.

ג'יפ שעיוותו לו את הצורה על מנת לחמוק מהפרת זכויות יוצרים

ג'יפ שעיוותו לו את הצורה על מנת לחמוק מהפרת זכויות יוצרים

בשנת 1984 Dong-A Motor השתלטו בחזרה על הייצור וייצרו את הקורונדו ב"מתיחות פנים" במשך שנתיים .
בשנת 1986, חברה קוריאנית מתחום הפיננסים, בשם סאנגיונג השתלטה על יצרנית הרכב הקטנה דונג-אה ובשנת 1988 כפתה עליה את שמה:
SsangYong Motor Company
הבעלים החדשים ניתקו את הקשר עם האמריקאים, החליפו את המנוע ליחידת הדיזל של ISUZU היפנית והמשיכו לייצר את הקורונדו המבוסס על הפלטפורמה האגדתית של וויליס, עד 1996. בשנה זו חתמה סאנגיונג הסכם שת"פ עם מרצדס-בנז והתחילה לייצר כלי רכב המבוססים על שלדת ה-ML-350 של מרצדס ועל מנוע דיזל שפותח ע"י הגרמנים עבורם. את הרקסטון Y200 התחילה סאנגיונג לייצר בשנת 2001 ובמהלך השנים תוך שת"פ הדוק עם מרצדס, שדרגו אותו לדגם Y400 שיצא לאקרנים בשנת 2017. מאז נעשים שינויים מינוריים בעיקר בתחום "הפינוק" לנהג ובתחומי הבטיחות. (מה ש"מוכר" בימים טרופים אלו). השלדה מחוזקת, כושר גרירה הועלה ל-3.5 טון, תיבת הילוכים של מרצדס Mercedes-Benz 7G-Tronic automatic, בלם יד חשמלי נצמד ועוד.
ראויה לציון העובדה שמערכת בקרת המשיכה שפתחו הקוראנים לא היתה מן המשופרות (וזאת בהמעטה). ורק לאחר שמהנדסי החברה הגיעו לארץ, קיבלו הדגמה מאתר השטח הישראלי, לתפקוד הבלתי מספק של בקרת האחיזה, תוך זמן קצר הוציאו עדכון תוכנה. יש לגשת למוסכי היבואן ולעדכן. מודגש כי גם בעלי רכבים חדשים 2020, צריכים ליזום הגעה למוסך ולדרוש עידכון תוכנה.

רקסטון שינה את תמונת הפרופיל שלו

רקסטון שינה את תמונת הפרופיל שלו

בשנת 2010 הגיעה חברת סאנגיונג למצב של חדלות פרעון (chapter 11), ובשנת 2011 היא נרכשה ע"י קונסורציום:

Mahindra & Mahindra, Ruia Group, SM Aluminum Seoul Investments

French-owned Renault Samsung Motors of South Korea.

מתוך כל אלו מהינדרה - ענק הרכב ההודי, היא בעלת השליטה בחברה.

הדרכת התאוריה

מתוך הרצון להתמקד במבנה רכב מנועי ארבע גלגלי וכיצד נסיעה בשטח מושפעת מתיכנונו, וכיצד יש לנהוג בו, אנו ממקדים את הזרקור של ההדרכה אל:
1. אחיזת גלגלים בקרקע שאינה הומגנית ובעלת מקדם חיכוך נמוך 2. תפקיד הדיפרנציאל ביחידות העברת הכוח מהמנוע לגלגלים, תופעות של אובדן אחיזה לגלגל אחד או יותר ומערכות בקרת אחיזה. 3. הצורך בהגדלת התנע של המנוע במצבי שטח שונים באמצעות שינוי יחסי העברה במערכת העברת הכוח (תיבת העברה - "מה שקרוי בשפת הג'יפאים "הילוך כוח"). 4. מערכת הבסיס למערכת בקרת המשיכה ה - ABS. - המקור (תעשיית האירוספייס), העקרונות והיישום. מערכת בקרת המשיכה האלקטרונית, לעומת מערכות "נעילת דיפרנציאל". 5. מערכת בקרת היציבות - ESP (שבבסיסה לא נבנתה לסייע לרכב בשטח) והשלכותיה על נסיעה בשטח. 6. שיפועי צד - כוחות, מומנטים, ואינרציה. מבנה גוף הרכב והשפעתו על נסיעה בשטח (זווית גישה, מרווח גחון, זווית נטישה). 7. צמיגים מבוססי לחץ אוויר - והשפעתם על הנסיעה בשטח.
כל אלו הוסברו לקבוצת המתלמדים במשך השעה המוקדשת ללימוד התיאוריה. אל דאגה - אין מבחן. ולאחר זמן לשאלות מהקהל, עברנו לתדריך המשימות ויצאנו לדרך לתירגול:

פרק ראשון - אובדן אחיזה

על מנת להדגים ולהתנסות באובדן אחיזה של גלגל אחד או אפילו שניים נגדיים ("הצלבה" בשפת הג'יפאים), ניגשנו אל מעלה קטן הרצוף בבורות ובחריצי אורך והנחנו את המתלמדים לעלותו.
החברים שיסו מותניים ואת כל הגדג'טים של הרכב ויצאו לדרך. עד מהרה נוכחו לדעת שאם אינך מתחמק מן הבעיה "הצלבה" או אובדן אחיזה, באמצעות בחירת נתיב במעלה המתאים גם לפולקסוואגן גולף, אזי הבעיה של אובדן אחיזה מתגלה בכל תפארתה. אז גם הנהג וגם ריכבו נדרשים לכל יכולתם על מנת לגבור על המכשול. הרכב - באמצעות הפעלה אוטונומית של מערכת בקרת המשיכה (TC), והנהג - סבלנות קור רוח ובעיקר "גז קבוע". אחד אחד נגשו שמונת חברי הקבוצה למכשול ותירגלו.

התגברות על אובדן אחיזה

פרק שני - מעבר תעלה

ניצלנו את אותו המעלה המחורץ להדגים למתלמדים את טכניקת המעבר של תעלה באופן שלא יפגעו פגושים או מדרגות צד, והאחיזה תתקיים באמצעות טכניקת התגברות על אובדן אחיזה (כמו במצב של הצלבה או אובדן אחיזה של גלגל אחד)

מעבר תעלה - שלב א': אומדן מרחק גלגל מדופן התעלה לעומת הפגוש

מעבר תעלה גלגל פגש את הדופן לפני הפגוש

שלב 2 - אומדן רכיב התקדמות קדימה (פגוש פוגע) מעלה (פגוש נחלץ)

שלב 2 - אומדן רכיב התקדמות קדימה (פגוש פוגע) מעלה (םגוש נחלץ)

שלב שלישי - ניצחון מעבר ללא פגע

שלב שלישי - ניצחון מעבר ללא פגע

פרק שלישי - שיפועי צד

בדרך כלל סוגיית שיפועי הצד נלמדת בסוף התירגול, מתוך החשיבות שאנו נותנים להתנהגות נכונה כאשר הרכב נכנס למצב של שיפוע צד. ברם, מאילוצי הזמינות של "תחנות הלימוד" ביום השישי העמוס בהרבה מאוד קבוצות הדרכה, נאלצנו לתרגל את הסוגייה כפרק שלוש מתוך 6 פרקים.
יש באחד מהשבילים אפשרות להביא את הרכב ללא כל סיכון לחלוטין למצב של שיפוע צד של 26 מעלות שמחוץ לרכב ובתמונות, נראה עניין של מה בכך, ואילו מתוך הרכב = לנהג ולנוסעים השיפוע, המצב נראה מבהיל לגמרי. כל מתלמדנו הביאו את הרכב לשיפוע המקסימלי שהשביל מאפשר, (כאמור - 26 מעלות), על מנת לקבל את התחושה שמבהיל כפי שהיה - זה רק 26 מעלות ושהוא בהחלט שיפוע שבנסיעה נכונה ללא יצירת תנע ואינרציה ניצבים לציר האורך של הרכב - אין סכנה של ממש, רק תחושה מאוד לא נעימה. ולאחר שחווינו את ההרגשה ניגשנו לפינת צל שבפאתי אחת החורשות והתיישבנו לשיחה מעמיקה בשיפועי צד ולמה יש סיכוי להתהפכות, וכללים של עשה ואל תעשה. החברים הקשיבו ברוב קשב לתדריך וניכר בכולם שהפנימו והבינו את המצב, פוטנציאל הסיכון בו ואיך לנהוג כנהגף, איך לנהוג כמכוון, ומה הם "טיפים" להחלץ בביטחה מהמצב.

שיפוע צד ב"מעבדה"

שיפוע צד ב

שיפוע צד מתוך הרכב - מבהיל

שיפוע צד מתוך הרכב - מבהיל

פרק 4 מעלה רצוף מכשולים

המעלה הוא אחד ממצבי השטח המאתגרים ביותר. וכשהוא כולל מכשולים שונים הוא מאתגר אפילו את המנוסים שבנהגים עם הרכבים ה"קשוחים" ביותר.
בכדי ללמוד את טכניקת הנהיגה במעלה יש לחזור ולשבת בניחותה ולנתח את משוואת הכוחות, השפעת סוגי מכשולים שונים וסוגי קרקע שונים, לפרוש בפני המתלמדים את טכניקות הנהיגה, ההכוונה, ובמידת הצורך "תיקון" פני הקרקע (בעבודות מע"ץ בלשון הג'יפאים). לאחר דיון בסוגיות הללו בצל היער, מקפלים את הכיסאות וצועדים ברגל אל המעלה כדי לראות מקרוב את כל הפרטים (שיפוע, קרקע, סוג מכשול, מה לפני המעלה ומה בסופו) על מנת להחליט על נתיב אופטימלי להנחת הגלגלים על הקרקע ונתיב הנסיעה אל המעלה ובסופו. (צבירת תנע לפני, ונתיב נכון בסוף המעלה למנוע פגיעה בגחון הרכב. תרגלנו שני מעלות שונים ברמת קושי עולה. הראשון ל"חימום" והתמודדות עם קרקע מתפוררת ומהמורות הגורמים לאובדן אחיזה, השני תלול יותר, כולל מדרגה ומהמורות. החברים קיבלו את ההמלצות על הנתיב, אופן הנסיעה, ותזכורת על מה שלמדו מוקדם יותר בבוקר. היישום היה להפליא. גם כאשר נכשלו, ו"ונתקעו" יישמו נכון את הכללים של "מעלה שנכשל", (שהוא האירוע מהמסוכנים שיש בנסיעה בשטח. במיוחד במעלות תלולים וצרים).

מעלה שנכשל עקב אובדן אחיזה

מועד ב'

מבחן בגרות 5 יחידות

פרק חמש מורד קשה ורצוף מהמורות

מטבע הדברים גם בשטח כאשר עולים צריכים גם לרדת, ולעיתים הנתיב קשה כשהוא מעלה בכיוון אחד, אז הנוסעים במסלול בכיוון הנגדי יתקלו באותו תוואי קשה כאשר הוא במורד.
במהלך ה"טיול" שערכנו בסיום ההדרכה תוכנן לרדת במורד תלול ורצוף מהמורות. ההכנה התיאורטית - אין בעיות כוח, אין בעיות משיכה. אך יש בעיה של בחירת נתיב, יש בעיה של בלימה נכונה ושמירת מהירות איטית. אחד אחד ירדו החברים את המורד בהכוונה צמודה והבינו את חשיבות הנהיגה הנכונה ואת חשיבות המכוון.

מורד תלול ורצוף מהמורות

פרק 6 נסיעת תרגול בסימולציה של טיול

מטרת התרגיל היא נסיעה בשיירה, במסלול הטומן מספר בעיות תוך התגברות ללא מכוון ומדריך צמוד, בהסתמך על הנלמד במשך יום ההדרכה. המסלול בעבירות קלה בכל הקטעים בו נוסעים הנהגים "סולו" ללא מדריך. בקטע הקשה (המורד) שם יש מדריך צמוד להבטיח את הבטיחות ובקטע שהוא לימודי עדיין ולא תרגיל סולו.
נסיעה של כמחצית השעה סיפקה לחברים מצבים של מעלה קל, נסיעה בשטח מיוער תוך המנעות לחלוטין מפגיעות צמחיה, שביל מישורי אך רצוף בבולדרים, חציית חריצים אורכיים בשביל (נסיעה על "פסי רכבת"). בסוף המסלול הגענו שוב לפיסת יער בה ערכנו את שיחת הסיכום. בשיחה דיברנו על צמיגים, חוקים, שידרוגים, ציוד מומלץ, ניווטים, והכי חשוב - המערכת החשובה ביותר ברכב: היא הנהג.

160363139131816036313942531603631395711

מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

הרשם לדיוור מועדון

160363139716316036313991011603631400948160363140305816036314050541603631407374

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

1603631413136

160363140944316036314113711603631415512160363141758016036314211811603631422807

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

1603631434862160363145601016036314593911603631462032160363146585616036314673511603631469779160363147128716036314728951603631474305160363147658216036314783471603631481469

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

8 תגובות

1

אורח/ת - עמי

26 באוקטובר 2020 ב 12:38

רוצה להגיד תודה להדרכה ולנוחי המדריך על מקצועיות ולחברים שעשו את זה מענין יותר .
אני נהנתי היה כיף

2

אמיר נחומי

26 באוקטובר 2020 ב 13:16

השם הוא נחומי

3

אורח/ת - אסף ו.

01 בנובמבר 2020 ב 12:52

תודה רבה, היה יום כיף!

4

אורח/ת - גיל

01 בנובמבר 2020 ב 12:52

תודה לנחומי, הדרכה מצויינת! הצלחת גם לאתגר וגם להחזיר את כולם בשלום...

5

אורח/ת - משה

01 בנובמבר 2020 ב 12:52

טכנולוגיות מגניבות . עכשיו קל להבין את הרכב ולמקסם את היכולות

6

אורח/ת - אלרן

01 בנובמבר 2020 ב 12:53

תודה אמיר. הדרכה מהנה ומחכימה.

7

אורח/ת - חיים

01 בנובמבר 2020 ב 12:54

נחומי היה מצוין. המון ידע, נסיון, רוגע. תודה רבה.
קבוצה טובה

8

אורח/ת - ליאור ה.

01 בנובמבר 2020 ב 12:54

תודות לנחומי, ההדרכה הכי מקצועית שהייתי בה עד היום.
ישר כח