שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה בשטח - סובארו דרייב, יער בן שמן - 30/10/20

מאז ההקלות בהתנהלות היומית לנוכח נגיף הקורונה, אנו מקיימים בקצב גבוה הדרכות נהיגה בשטח ללקוחות אשר רכשו רכבי סובארו.
גם בסופ"ש זה התקבצו 32 נהגים ומלוויהם ללמוד את החשוב לנהיגת שטח מפי המדריכים חיים זרזר, נעם גרינוולד, קובי בצלאל ואמיר נחומי

כמו בהדרכות קודמות, גם הפעם התכנסנו תחילה בחלקת יער מוצלת, לשמוע מבוא תיאורטי שנועד להסביר מדוע מתנהגים כלי רכב הנוסעים בשטח בשבילים שאינם סלולים ומצופים באספלט באופן כל כך שונה מן האופן בו הם תוכננו ומתנהגים על הכביש הסלול. ומה הן היכולות בצד מגבלות רכבי סובארו לדגמיהם השונים לכשיורדים לשבילי ארץ ישראל לטיולים.

שיעור תיאוריה

במשך כשעה ניתן הסבר המתבסס על חוקי המכניקה והתנועה המציג את הבעיות שמציב שטח שאינו סלול, ואף יותר מכך, מחורץ, עתיר מכשולים, עם סוגי קרקע שונים, לפעמים סלעית וטרשית, פעמים רכה וטובענית, משופעת, עולה, יורדת, ועם כל אלו צריך הנהג הנוהג ברכב שתוכנן בבסיסו לנסוע על כבישי אספלט סלולים וישרים - להתמודד.
נסקרו גם מערכות הבטיחות המחוייבות כיום בכל רכב, ושלשות של אותיות בלועזית ABS, TRC, ESP, נשמעו לרוב. הנסיון הרב של מדריכי אתר השטח לימד אותנו כי הבנת הבסיס התיאורטי' לרבות חוקי הפיסיקה והתנועה, חיוני להבנת הנהגים הבלתי מנוסים את ההשפעות של מצבי קרקע שונים על התנהגות רכבם החדש והחדיש, בעת שהם עושים את "טבילת האש" הראשונה ויורדים מהאספלט המחבק והבטוח אל רגבי וסלעי האדמה החשופה. את ההדרכה התיאורטית העבירו אמיר נחומי וקובי בצלאל.

הדרכה מעשית - תירגול מצבים

לצורך ביצוע ההדרכה המעשית נחלקנו לארבע קבוצות בניצוחם של המדריכים, שכל אחד הוביל את הקבוצה שלו מ"תחנה" ל"תחנה" בהן הודגמה ותורגלה הנהיגה במצבי הקרקע השונים.
אנו נוהגים להדגים את הבעיות הבאות ופתרונן באמצעים טכנולוגיים וטכניקות נהיגה:
1. אובדן אחיזת גלגל בקרקע
2. התגברות על קמטי קרקע משמעותיים לרבות מדרגות סלע
3. מעלה תלול הכולל בעיית אובדן אחיזה
4. מורד תלול מאוד
5. שיפעי צד
6. נסיעה בשבילים ליישום הנלמד תוך ביצוע עצמי כשבמקומות הבעייתיים המדריך שוב חונך כמו בתירגול מצבים בבודד.
ההדרכה המעשית מתמשכת על פני רוב זמן המפגש, וכוללת התנסות אישית וצפייה תוך קבלת הסברים "בגוף הסרט" של המדריך בהתנסות של חברים אחרים בקבוצה. וכך היה.

הדגמה ותרגול אובדן אחיזה

יעל נשמעת להנחיות וצולחת את המכשול בקלילות

תחנה שניה מעלה עם בעיות קרקע

בהגיענו לתרגול מעלה, אנו "פותחים" מיני הדרכה תיאורטית ומסבירים את שצפוי לנו בטיול, בהגיענו למעלה.

1. זווית הטיפוס 2. סוג הקרקע 3. מבנה הקרקע 4. מכשולים לפני, באמצע, ובסוף המעלה. 5. אורך המעלה (10 -20 מטר = קצר, 100 מטר - 2 ק"מ = ארוך). לאור כל הפרמטרים הללו אנו נותנים את תדריך הנהיגה. "עשה" ו- "אל תעשה". הסובארו, משיקולי היצרן, הוא רכב שאין לו "הילוך כוח". מה זה אומר? שיהיו בשטח מעלות בזווית שלא לאפשר למנוע של הרכב עם יחס העברה סופי של הילוך רגיל (אפילו נמוך ככל שיהיה) למשוך את הרכב בעליה. אנו מדגימים בהדרכות סובארו מעלה שהוא על מגבלת היכולת של המנוע של הרכב למשוך אותו במעלה, בטכניקת נהיגה שעוזרת למנוע שנותן מומנט עם תנע שצוברים לקראת המעלה, ומכוח ההתמדה התנע הזה מצטרף למומנט המנוע ומסייע לנהג לצלוח את המעלה. כאשר טיב הקרקע הוא תחוח ודרדרתי אנו מסבירים את שיש לעשות. כאשר יש מכשול באמצע המעלה - אנו מסבירים מה ראוי לעשות. הסרטונים הבאים מדגימים מעלה "שנכשל" עקב העדר תנע מספיק לסיוע למנוע, מעלה שנכשל עקב כישלון מערכת בקרת האחיזה להתגבר על אובדן אחיזת אחד הגלגלים, ומעלה שצלח כאשר ממלאים כלשונן את הוראות המדריך.

מעלה שנכשל עקב בחירת נמסלול נסיעה שגוי

כישלון מעלה עקב נהיגה לא נכונה, האצה מיותרת בתחילה והאטה לקראת המכשול

חניך מצטיין

תחנה שלישית מורד משולב בבעיות קרקע - חריצי אורך (חציית תעלה)

בהגיענו למורד תלול, אנו פטורים מבעיות כוח מומנט תנע וכו', אבל, אמא אדמה שמושכת כל דבר לעבר מרכז ביטנה, אינה מבטיחה שנגיע למטה ללא פגע. ולכן הירידה במורד תלול היא טכניקת נהיגה והכוונה בבחירת נתיב נכון ומתאזרים בכל הסבלנות שבעולם לרדת באיטיות תוך מיצוי מערכות בקרת ירידה אם קיימות ו/או שימוש מושכל בבלמים. לאמור בסובארו X מוד למי שיש, בקרת מורד למי שיש והכי חשוב - רגל על הבלם כל הזמן.
בחירת נתיב - הודגמה ותורגלה חציית תעלה

לכתסה המלאה על מערכת ה-X mode הקליקו כאן

תרגול מורד המשולב בחציית תעלה

תחנה רביעית שיפוע צד

שיפועי צד של שבילים בישראל נובעים מאופן פריצת הדרכים שנעשתה עבור רכבים מבצעיים צבאיים בעיקר, אך גם לרכבים המבצעיים של חברת החשמל.
שיפועי צד טומנים בחובם סכנה ממשית לתאונות בשטח ולנזקים בגוף וברכוש. את הבסיס התיאורטי הסברנו בשיעור התיאורטי. והוא כולל שיווי משקל יציב, שיווי משקל אדיש והתהפכות. בשטח תרגלנו את הנוהגים בשיפוע צד בטוח שבו הרכב בשיווי משקל יציב (בלתי ניתן להתהפך), והסברנו טכניקות וצעדים שנועדו להגביר את הביטחון לאי התהפכות במצבים שבו הרכב מתקרב לשיווי משקל "אדיש".
אופן התרגול: בחרנו דרך שלצידה קרקע בשיפוע של כ-25 מעלות. אנו מעלים את המתרגלים לשיפוע ונותנים להם להתרשם ול"הרגיש" לא נוח בשיפוע ולאחר מכן בפינה מוצלת פוחים שוב "מיני שיעור" ללמד בו את כל עקרונות ושיטות וה"טיפים" של נהיגה בשיפוע צד לרבות הגברת הבטיחות.

נסיעה בשיפוע צד עם תגובת הנהג

יעל אוזרת אומץ

ולסיום - כתמיד נסיעה קצרה בשבילי היער להתנסות בשיירה, ומפגש בצל העצים לשיחה

אקורד הסיום של הדרכת נהיגת השטח הוא נסיעה בשיירה בשבילי המקום לפינה מוצלת בקרחת אחד היערות לשיחה בעינייני צמיגים, מבנה, חוקי מדינת ישראל, "טיפים" לרכישה, לחצי אוויר בהתאם לקרקע, שדרוג - מיגון והגבהות, חילוצים וגרירות, טיולים, ציוד ברכב, ותיאור של אתר השטח הישראלי, חנות האתר, ובראש המדריכים המנוסים והאחראיים, מסלולי הטיולים המתוכננים בקפידה ובהתאמה לכלי הרכב המוזמנים לטיולים, והמסקנה מנסיונם של רבים:
הכי זול לטייל עם מדריך (ורצוי באתר השטח הישראלי).

הרשם לדיוור מועדון

1604235903941

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

1604235905613160423590861216042359107941604235912372160423591445416042359176331604235932387160423593440416042359361151604235937946

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

1604235939683160423594288316042359447011604235946319160423594860616042359502671604235952744

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

16042359545301604235956285160423595751716042359589521604235960376160423596194116042359636951604235964792160423596596016042359673241604235969051160423597056116042359720341604235973516160423597577616042359773581604235979341160423598040916042359829921604235988883160423599033116042359921731604235994069160423599622316042359952171604235998422

160426352038216042635268201604263528637160426353120316042635325531604263535512160426353769316042635393681604263540810

160426358298316042635845371604263586519160426358782816042635890481604263590754160426359250216042635948721604263598781

16043059702311604305971614160430597330616043059748311604305977115160430597889616043059805191604305982219160430598344116043059858211604305989089160430599036616043059918391604305992975160430600838216043059944951604306006854160430601041616043060114841604306014082160430601710316043060240871604306025956160430602758616043060287381604306030492160430603332216043060347891604306031932160430603621516043060382301604306042014160430604355116043060460051604306049473160430605318016043060568831604306060142160430606151316043060625191604306063570160430606628616043060674001604306072158

לעוד מסעות והדרכות של אתר השטח:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

6 תגובות

1

אורח/ת - יובל

02 בנובמבר 2020 ב 11:36

היה מעולה

2

אורח/ת - נדב קידר

02 בנובמבר 2020 ב 12:25

ההדרכה תרמה לידע על מגבלות ויכולות הרכב. תרמה לבטחון בנהיגה במצבים שונים בשטח. ההדרכה של אמיר הייתה טובה מאוד. הרבה ידע והרבה תובנות. תודה רבה!!! מאוד נהנתי!!

3

אורח/ת - איציק

04 בנובמבר 2020 ב 15:02

קובי, תודה על ההדרכה המעולה.

4

אורח/ת - איבון ז.

04 בנובמבר 2020 ב 15:02

תודה היתה הדרכה טובה ..חברה נעימה ..נהנינו מאוד

5

אורח/ת - דוד

04 בנובמבר 2020 ב 15:03

תודה נעם,אחלה הדרכה👌

6

אורח/ת - אלי

04 בנובמבר 2020 ב 15:03

נעם היה מדהים ומוצלח
תודה רבה 👍