מאז ההקלות בהתנהלות היומית לנוכח נגיף הקורונה, אנו מקיימים בקצב גבוה הדרכות נהיגה בשטח ללקוחות אשר רכשו רכבי סובארו.
גם בסופ"ש זה התקבצו 32 נהגים ומלוויהם ללמוד את החשוב לנהיגת שטח מפי המדריכים חיים זרזר, נעם גרינוולד, קובי בצלאל ואמיר נחומי
מאת: אמיר נחומי
01/11/20
במשך כשעה ניתן הסבר המתבסס על חוקי המכניקה והתנועה המציג את הבעיות שמציב שטח שאינו סלול, ואף יותר מכך, מחורץ, עתיר מכשולים, עם סוגי קרקע שונים, לפעמים סלעית וטרשית, פעמים רכה וטובענית, משופעת, עולה, יורדת, ועם כל אלו צריך הנהג הנוהג ברכב שתוכנן בבסיסו לנסוע על כבישי אספלט סלולים וישרים - להתמודד.
נסקרו גם מערכות הבטיחות המחוייבות כיום בכל רכב, ושלשות של אותיות בלועזית ABS, TRC, ESP, נשמעו לרוב. הנסיון הרב של מדריכי אתר השטח לימד אותנו כי הבנת הבסיס התיאורטי' לרבות חוקי הפיסיקה והתנועה, חיוני להבנת הנהגים הבלתי מנוסים את ההשפעות של מצבי קרקע שונים על התנהגות רכבם החדש והחדיש, בעת שהם עושים את "טבילת האש" הראשונה ויורדים מהאספלט המחבק והבטוח אל רגבי וסלעי האדמה החשופה. את ההדרכה התיאורטית העבירו אמיר נחומי וקובי בצלאל.
לצורך ביצוע ההדרכה המעשית נחלקנו לארבע קבוצות בניצוחם של המדריכים, שכל אחד הוביל את הקבוצה שלו מ"תחנה" ל"תחנה" בהן הודגמה ותורגלה הנהיגה במצבי הקרקע השונים.
אנו נוהגים להדגים את הבעיות הבאות ופתרונן באמצעים טכנולוגיים וטכניקות נהיגה:
1. אובדן אחיזת גלגל בקרקע
2. התגברות על קמטי קרקע משמעותיים לרבות מדרגות סלע
3. מעלה תלול הכולל בעיית אובדן אחיזה
4. מורד תלול מאוד
5. שיפעי צד
6. נסיעה בשבילים ליישום הנלמד תוך ביצוע עצמי כשבמקומות הבעייתיים המדריך שוב חונך כמו בתירגול מצבים בבודד.
ההדרכה המעשית מתמשכת על פני רוב זמן המפגש, וכוללת התנסות אישית וצפייה תוך קבלת הסברים "בגוף הסרט" של המדריך בהתנסות של חברים אחרים בקבוצה. וכך היה.
בהגיענו לתרגול מעלה, אנו "פותחים" מיני הדרכה תיאורטית ומסבירים את שצפוי לנו בטיול, בהגיענו למעלה.
בהגיענו למורד תלול, אנו פטורים מבעיות כוח מומנט תנע וכו', אבל, אמא אדמה שמושכת כל דבר לעבר מרכז ביטנה, אינה מבטיחה שנגיע למטה ללא פגע. ולכן הירידה במורד תלול היא טכניקת נהיגה והכוונה בבחירת נתיב נכון ומתאזרים בכל הסבלנות שבעולם לרדת באיטיות תוך מיצוי מערכות בקרת ירידה אם קיימות ו/או שימוש מושכל בבלמים. לאמור בסובארו X מוד למי שיש, בקרת מורד למי שיש והכי חשוב - רגל על הבלם כל הזמן.
בחירת נתיב - הודגמה ותורגלה חציית תעלה
לכתסה המלאה על מערכת ה-X mode הקליקו כאן
שיפועי צד של שבילים בישראל נובעים מאופן פריצת הדרכים שנעשתה עבור רכבים מבצעיים צבאיים בעיקר, אך גם לרכבים המבצעיים של חברת החשמל.
שיפועי צד טומנים בחובם סכנה ממשית לתאונות בשטח ולנזקים בגוף וברכוש. את הבסיס התיאורטי הסברנו בשיעור התיאורטי. והוא כולל שיווי משקל יציב, שיווי משקל אדיש והתהפכות. בשטח תרגלנו את הנוהגים בשיפוע צד בטוח שבו הרכב בשיווי משקל יציב (בלתי ניתן להתהפך), והסברנו טכניקות וצעדים שנועדו להגביר את הביטחון לאי התהפכות במצבים שבו הרכב מתקרב לשיווי משקל "אדיש".
אופן התרגול: בחרנו דרך שלצידה קרקע בשיפוע של כ-25 מעלות. אנו מעלים את המתרגלים לשיפוע ונותנים להם להתרשם ול"הרגיש" לא נוח בשיפוע ולאחר מכן בפינה מוצלת פוחים שוב "מיני שיעור" ללמד בו את כל עקרונות ושיטות וה"טיפים" של נהיגה בשיפוע צד לרבות הגברת הבטיחות.
אקורד הסיום של הדרכת נהיגת השטח הוא נסיעה בשיירה בשבילי המקום לפינה מוצלת בקרחת אחד היערות לשיחה בעינייני צמיגים, מבנה, חוקי מדינת ישראל, "טיפים" לרכישה, לחצי אוויר בהתאם לקרקע, שדרוג - מיגון והגבהות, חילוצים וגרירות, טיולים, ציוד ברכב, ותיאור של אתר השטח הישראלי, חנות האתר, ובראש המדריכים המנוסים והאחראיים, מסלולי הטיולים המתוכננים בקפידה ובהתאמה לכלי הרכב המוזמנים לטיולים, והמסקנה מנסיונם של רבים:
הכי זול לטייל עם מדריך (ורצוי באתר השטח הישראלי).
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
טיפים לנהיגה בשטח:
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
6 תגובות
1
אורח/ת - יובל
02 בנובמבר 2020 ב 11:36
היה מעולה
2
אורח/ת - נדב קידר
02 בנובמבר 2020 ב 12:25
ההדרכה תרמה לידע על מגבלות ויכולות הרכב. תרמה לבטחון בנהיגה במצבים שונים בשטח. ההדרכה של אמיר הייתה טובה מאוד. הרבה ידע והרבה תובנות. תודה רבה!!! מאוד נהנתי!!
3
אורח/ת - איציק
04 בנובמבר 2020 ב 15:02
קובי, תודה על ההדרכה המעולה.
4
אורח/ת - איבון ז.
04 בנובמבר 2020 ב 15:02
תודה היתה הדרכה טובה ..חברה נעימה ..נהנינו מאוד
5
אורח/ת - דוד
04 בנובמבר 2020 ב 15:03
תודה נעם,אחלה הדרכה👌
6
אורח/ת - אלי
04 בנובמבר 2020 ב 15:03
נעם היה מדהים ומוצלח
תודה רבה 👍
תגובות