העולם משתנה למול העיניים שלנו וג'יפים קשוחים שומרים על שמם המיתולוגי אבל הופכים להיות ג'יפונים בעלי צורה של רכב שטח ואף לרוב אפילו לא AWD / 4X4 אלא בעלי הנעה בודדת, בדרך כלל הנעה קדמית בלבד - מה שמחדד את הצורך במקצועיות בנהיגה בשטח גם בג'יפונים, במיוחד למי שרוצה קצת לטייל איתם בשטח...
כמה טיפים לנהיגה בשטח לבעלי פרייבט וגם לג'יפונים שהם פרייבט עם צורה של רכב שטח
טיפ שטח שפורסם לראשונה בינואר 2021, נערך ועודכן ב-6/9/23
שוק ה-SUV (Sport Utility Vehicle) על כל מידותיו, הינו הצומח ביותר בשוק הרכב העולמי וגם בארץ, בשנים האחרונות. אמנם הסיבה האמתית לפריחה של סגמנט זה הנו הנראות ה"סקסית" של כלי רכב אלו, לצד הרצון של הרבה נהגים לשבת גבוה יחסית לשאר הרכבים בכביש, ולאוו דווקא הרצון לקבל יכולות שטח כלשהם, אבל כלי רכב אלו מציעים יכולות עדיפות במעט לנסיעה בשטח קל / שבילים, מאשר כלי רכב פרטיים - "פרייבטים" בעגת הרכב הישראלית.
רשימה חלקית בהחלט עם קישורים לכתבות על המותגים בתחום, כשהוא מתרחב מידי יום ואין כמעט יצרן שרוצה למכור כלי רכב ולא מייצר SUV:
ריינג' רובר וולאר המחודש מושק בישראל
מרצדס משיקה בישראל EQS SUV - רכב SUV חשמלי
פיג'ו 5008 - סטייל עטוף בשבעה מושבים
קיה סלטוס בהשקה ראשונה בישראל Kia SELTOS
יונדאי קונה היברידי מחפש את הצפון
גרסת השטח של פורד פוקוס - אקטיב X
ג'יפון שעושה חשק Venue - יונדאי ווניו
השקה: סוזוקי ויטארה עם מנוע טורבו
מיצובישי אאוטלנדר בטיול משפחתי
זה הקטן, גדול יהיה? - קיה סטוניק
Opel Crossland Xהאיחוד האירופאי - אופל קרוסלנד
ביג-פורד - פורד אקספלורר בהנעה קדמית
Opel Mokka מבחן דרכים אופל מוקה
מבחן דרכים סיאט אטקה SEAT ATECA,
מבחן דרכים רנו קדג'אר Renault Kadjar,
ראשית מכירים במגבלות! כשיש לדעת שלמרות מרווח הגחון (בין 17 ל-20 ס"מ לרוב) והצורה הקשוחה מדובר בג'יפון עם מעט מאוד יכולת בשטח, בעיקר שבילים כבושים היטב (שבילי קק"ל, בשפת המטיילים). כלי רכב אלו רגישים מאוד למכות בחלקם התחתון, אם זה בשל פלסטיקה עדינה שתתקמט / תשבר / תצא ממקומה בכל מכה קטנה, או שבירה של רכיב מכני כשלהו במקרה הפחות טוב.
מומלץ שלא לחצות שלוליות עמוקות מידי, בטח שלא עם SUV היברידי או חשמלי. המחשבים, מערכות החשמל והסוללות ממוקמים נמוך על רצפת כלי הרכב וכדאי שלא לטבול אותם במים לאורך זמן.
שנית בודקים היטב את הדרך ומצבה בהתאם למזג האוויר ואם יש אפשרות לתקיעה או שקיעה - כדאי שלא לנסות! הדרך הטובה ביותר לבדוק רמת אחיזה של תוואי שטח, הנה פשוט לצאת מהרכב ולבדוק ברגל את התוואי - מה שיהיה חלק לסוליית נעל אנושית יהיה חלק לסוליית צמיג כלי הרכב ובמקרה של שלולית עמוקה כדאי לבדוק את עומקה ולהרטיב את הרגליים מאשר להיתקע במרכז השלולית (ואז כול נוסעי כלי הרכב יצטרכו להרטיב את הרגליים...).
שלישית נזהרים בירידות! ומוודאים שאפשר להמשיך הלאה לאחריה. שכן הג'יפונים בעלי הנעה קדמית ירדו כמעט כל ירידה, אבל לעלות בחזרה משום שהמשך התוואי אינו עביר -זה כבר סיפור אחר לגמרי.
לצפייה בסיכומי הדרכות הנהיגה של אתר השטח - הקליקו כאן
ג'יפונים הנעה קדמית נוסעים טוב מאוד על שבילים, כמעט כמו רכבי 4X4 עד כש...
עד שהם פוגשים הצלבה - כלומר גלגל מקדימה ו/או גלגל מאחור באוויר,
עד שהם פוגשים בוץ או חול או דרדרת ובכלל קטע דרך שבו האחיזה פחות טובה,
ועד שהם פוגשים תלולית הגורמת להנפת אחד הגלגלים באוויר.
וכי אז יש לתפעל זאת נכון - והכי חשוב: לבחור נתיב התקדמות!
נתיב התקדמות שכזה מקטין את ההצלבה, עוקף את הבוץ / חול ועובר את התלולית בצורה המהירה ביותר והטיפ נהיגה הכי טוב הוא להימנע מכניסה לכל המצבים האלו.
היה ומדובר בקטע דרך ארוך - זה הזמן לעצור במקום, להבין שהגיע סוף הדרך! ולאחר שעושים עצירת קפה לחזור לאחור.
הטיפ הכי חשוב לירידה - נכון לכל כלי הרכב, גם ל- 4X4 הקשוח ביותר ושבעתיים לג'יפון עם הנעה קדמית: חייבים, אבל ממש חייבים!! לדעת שיש המשך סביר המתאים לרכב בסוף הירידה. ואם לא יודעים אז לא לרדת ירידה שאי אפשר אחר כך לטפס אותה בעלייה.
השתמשו במכוון קרקעי שיוביל ויכוון אותכם בירידה וישמור על נתיב הירידה המתוכנן.
רדו לאט לאט "על הברקסים" ללא טלטול חזק של הרכב, תוך כדי ניסיון לשמור את הגלגלים על הקרקע במרבית זמן הירידה.
הימנעו מלעבור סלעים גדולים תחת הרכב, עדיף לנסוע עליהם.
טיפים לטיפוס מעלה מאתגר גם עם ג'יפון הנעה קדמית (ולג'יפון הנעה קידמית כל מעלה עם קצת דרדרת או הצלבות מאתגר במיוחד!):
1. בחירת נתיב טיפוס שיאפשר אחיזה מיטבית לגלגלים הקדמיים וכדאי שיהיה ישר ככל שניתן.
2. לנתק ESP (אם קיים כפתור כזה) - הסבר על מערכת ESP - בקרת יציבות.
3. לנסות לטפס באופן רציף ובמהירות שאינה מקפיצה את כלי הרכב.
4. לשמור על גז "קבוע" במקרה של אובדן אחיזה על מנת לאפשר לאלקטרוניקה להתגבר על אבדן אחיזה של גלגל קדמי "מפרפר".
5. טיפ של אלופים למקרה חירום - טפסו ברוורס היה ואין אחיזה לשני הגלגלים הקדמיים. עשו זאת בזהירות המירבית משום שבנסיעה לאחור אינכם רואים בבירור את תוואי הדרך, וטיפוס כאמור דורש שמירה על מהירות / אנרציה בכל רכב שטח ובמיוחד במקרה של הנעה בודדת.
6. ועוד טיפ לשעת חירום - הורידו עד 30% מלחץ האוויר בצמיגים הקדמיים כדי לשפר אחיזה. רק קחו בחשבון כי כאשר מורידים אוויר הצמיג "נשען" יותר על הדופן וכך מעלה את הסיכוי לתקר (פאנצ'ר) בדופן הצמיג, תקר שאינו ניתן לתיקון ומצריך את החלפת הצמיג (ותמיד מומלץ להחליף שני צמיגים היושבים על אותו ציר).
למי שלא רוצה לבלות לילה בשטח או להזמין חילוץ יקר כי "התיישב" על תלולית או שקע בחול או בבוץ - צאו לשטח עם חבר שיש לו רכב בעל יכולת גרירה וכמובן עם ציוד גרירה בסיסי ומתאים (רצועת גרירה, ו-2 שאקלים לפחות) והכירו את נקודת הגרירה אצלכם ברכב - לרוב זה יהיה וו הברגה שנמצא ליד הגלגל ספייר (הצר) שיש לכם בתא המטען והמתחבר באחד הפתחים בפגוש הקדמי או האחורי.
טיפ לשימוש בציוד גרירה וחילוץ
20 תגובות
1
אורח/ת - רונן חבסוב
01 בינואר 2021 ב 12:21
כתבת יפה. מומלץ לקריאה לבעלי SUV גם לאלו שיש להם 4x4 בלי הילוך כח!
2
אורח/ת - Miki Klein
01 בינואר 2021 ב 12:22
חושב פה אצלינו
יעבוד יותר
קורס של - איך להכנס לצרות ...
אבל תודה.
שנה טובה
3
אורח/ת - Guy Levinger
01 בינואר 2021 ב 12:22
טיפ מספר 1: אל תהיו לבד
4
אורח/ת - Yoni Goldenberg
01 בינואר 2021 ב 12:23
הטיפ הכי טוב הוא:
קנית suv בכאילו? עשה טובה ותישאר על האספלט
5
אורח/ת - אלירן אליהו
01 בינואר 2021 ב 13:30
לא חידש לי כלום אבל המון זקוקים לידע הזה !!
6
אורח/ת - משה עובדיה
01 בינואר 2021 ב 13:32
ועוד טיפ קטן , רצוי שיהיה מליסינג.
7
אורח/ת - Shahar Lugassi
01 בינואר 2021 ב 16:43
ממליץ לא להיכנס לשטח עם חשמלי, גם הסוללה בתחתית הרכב חשופה לפגיעה מסלעים וכו'
וגם אין גלגל ספר....
8
אורח/ת - Moshe Maeir
01 בינואר 2021 ב 16:44
דווקא באמ ג'י יש גלגל ספייר. אבל באמת לא כדאי!
9
אורח/ת - Siegi Neg
02 בינואר 2021 ב 08:16
הרכב גבוה כך שלדעתי לא אמור להיות בעיה בשטח כורכר
10
אורח/ת - Shahar Lugassi
02 בינואר 2021 ב 17:15
כל אחד יעשה כרצונו...
מומלץ לא להיכנס לשלוליות עמוקות..
11
Ogash Ofer
02 בינואר 2021 ב 17:21
כל אחד יעשה כרצונו...
מומלץ לא להיכנס לשלוליות עמוקות..
12
אורח/ת - Benny Nahon
03 בינואר 2021 ב 09:15
אני חושב שצריך להסיר את המילה והמושג ג'יפון מכל הרכבים שהם 2×4.
13
אורח/ת - Raish
03 בינואר 2021 ב 13:46
השאלה היא מדוע היבואנים השונים לא מביאים כלים שיכולים להגדיל את ההיצע של רכבי ה 4X4 הקשוחים כגון איסוזו שיש להם רכב נחמד שנקרא MAX או פורד עם הריינג'ר ויש עוד דוגמאות.
ישנם אפילו יצרנים סינים (כגון HAVAL) שיכולים לתת מענה טוב לאופציות הקימות היום בשוק.
14
Ogash Ofer
03 בינואר 2021 ב 15:58
אני חושב שצריך להסיר את המילה והמושג ג'יפון מכל הרכבים שהם 2×4.
"15
Ogash Ofer
03 בינואר 2021 ב 15:59
השאלה היא מדוע היבואנים השונים לא מביאים כלים שיכולים להגדיל את ההיצע של רכבי ה 4X4 הקשוחים כגון איסוזו שיש להם רכב נחמד שנקרא MAX או פורד עם הריינג'ר ויש עוד דוגמאות.
ישנם אפילו יצרנים סינים (כגון HAVAL) שיכולים לתת מענה טוב לאופציות הקימות היום בשוק.
16
אורח/ת - Raish
04 בינואר 2021 ב 11:50
מאמין שאם היו עוד אלטרנטיבות נגישות קצת יותר לעם ישראל (ואני מדבר מתוך מתוך ידיעה על אנשים ומשפחות שרוצים אבל מפאת העלויות הלא הגיוניות אפילו לא מנסים) מול שני הדגמים הבודדים (לא ננקוב בשמות) שמוצאים כיום בשוק אולי ההיענות לצאת ולטייל בארצנו המופלאה היתה עולה וכמו כן הכדאיות הכלכלית של היבואנים.
פשוט חבל מאוד!
17
אורח/ת - Guy Dohovitz
04 בינואר 2021 ב 19:08
בחייאת מספיק עם זה
.לא כל רכב שנראה כמו רכב שטח הוא כזה
בעלי הרכבים הללו גמרו את כל הדרכים
המסומנות
טוב בעצם תמשיכו בסוף רק הרכבים הקשוחים באמת יוכלו לנוע בשבילים
18
אתר השטח 4X4
05 בינואר 2021 ב 09:51
סרטון העוסק בכל מיני סוגי עבירות. מומלץ!
https://www.facebook.com/watch/?v=222967582751280
תודה לדוד שמואל על ששיתף אותנו בסירטון
19
silbaruch
07 בספטמבר 2023 ב 10:37
הכתבה הזו עושה עוול לבעלי רכבים, שחשבו שיש להם רכבים עם יכולות של ג'יפ, ועכשיו הם עלולים להיות בטוחים שיש להם רכב עם יכולות שטח, למרות שבפועל אין להם בכלל יכולות כאלו והרכב שלהם לא שונה בכל רכב פרטי שאינו "ג'יפון" מהבחינה הזו
20
Ogash Ofer
07 בספטמבר 2023 ב 10:42
הכתבה הזו עושה עוול לבעלי רכבים, שחשבו שיש להם רכבים עם יכולות של ג'יפ, ועכשיו הם עלולים להיות בטוחים שיש להם רכב עם יכולות שטח, למרות שבפועל אין להם בכלל יכולות כאלו והרכב שלהם לא שונה בכל רכב פרטי שאינו "ג'יפון" מהבחינה הזו
"
תגובות