שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ נהיגה

אתגר הנהיגה - ג'יפון הנעה קדמית

העולם משתנה למול העיניים שלנו וג'יפים קשוחים שומרים על שמם המיתולוגי אבל הופכים להיות ג'יפונים בעלי צורה של רכב שטח ואף לרוב אפילו לא AWD / 4X4 אלא בעלי הנעה בודדת, בדרך כלל הנעה קדמית בלבד - מה שמחדד את הצורך במקצועיות בנהיגה בשטח גם בג'יפונים, במיוחד למי שרוצה קצת לטייל איתם בשטח...
כמה טיפים לנהיגה בשטח לבעלי פרייבט וגם לג'יפונים שהם פרייבט עם צורה של רכב שטח

image

עולם הולך ונעלם

לפני כעשור פלוס שנים כתבתי את הכתבה: ג'יפונים - נהיגה עם אתגר (קישור). אז דובר על המעבר העולמי מכלי רכב קשוחים עם הילוך כוח (ג'יפים בשפה הגנרית) לג'יפונים - רכבי שטח 4X4 "רכים" ללא הילוך כוח, שלדה אחודה, הרבה פלסטיקים סביב וכו'. פורץ הדרך בתחום היה ראב 4 של טויוטה (שהיה אז רק 4X4) ואחריו הגיעו טריוס 4X4 של דהייטסו, כמובן הפורסטר ואחריו ה-XV של סובארו ועוד רבים.
אך כיום לקראת סוף שנת 2020 עם מבט לעתיד הקרוב גם עולם 4X4 הולך ומצטמצם ולמעט סובארו המקפידים לייצר SUV כפול הנעה ומעט יצרנים הממשיכים לייצר 4X4 קשוחים (ובראשם ג'יפ, טויוטה וסוזוקי) רוב יצרני כלי הרכב מציעים בעיקר (90-95% ולפעמים גם 100%) ג'יפונים שרק נראים כמו ג'יפים, אבל הם בעלי הנעה בודדת, לרוב הנעה קידמית בלבד ובעצם הם כמעט ונטולי יכולת שטח אמיתי - ממש עולם הולך ונעלם!

image


אז מה יש לנו כאן?

שוק ה-SUV (Sport Utility Vehicle) על כל מידותיו, הינו הצומח ביותר בשוק הרכב העולמי וגם בארץ, בשנים האחרונות. אמנם הסיבה האמתית לפריחה של סגמנט זה הנו הנראות ה"סקסית" של כלי רכב אלו, לצד הרצון של הרבה נהגים לשבת גבוה יחסית לשאר הרכבים בכביש, ולאוו דווקא הרצון לקבל יכולות שטח כלשהם, אבל כלי רכב אלו מציעים יכולות עדיפות במעט לנסיעה בשטח קל / שבילים, מאשר כלי רכב פרטיים - "פרייבטים" בעגת הרכב הישראלית.
רשימה חלקית בהחלט עם קישורים לכתבות על המותגים בתחום, כשהוא מתרחב מידי יום ואין כמעט יצרן שרוצה למכור כלי רכב ולא מייצר SUV:


פיג'ו 5008 - סטייל עטוף בשבעה מושבים

קיה סלטוס בהשקה ראשונה בישראל Kia SELTOS

יונדאי קונה היברידי מחפש את הצפון

גרסת השטח של פורד פוקוס - אקטיב X

ג'יפון שעושה חשק Venue - יונדאי ווניו

השקה: סוזוקי ויטארה עם מנוע טורבו

מיצובישי אאוטלנדר בטיול משפחתי

זה הקטן, גדול יהיה? - קיה סטוניק

Opel Crossland X האיחוד האירופאי - אופל קרוסלנד

ביג-פורד - פורד אקספלורר בהנעה קדמית

מתחזקים במדבר - יונדאי טוסון

TOYOTA C-HR טויוטה

Opel Mokka מבחן דרכים אופל מוקה

Peugeot 2008מבחן דרכים פיג'ו

מבחן דרכים סיאט אטקה SEAT ATECA,

מבחן דרכים רנו קדג'אר Renault Kadjar,

מבחן דרכים: סקודה יטי SKODA YETI

image

ובכול זאת מה עושים? איך נוהגים בשטח?

ראשית מכירים במגבלות! כשיש לדעת שלמרות מרווח הגחון (בין 17 ל-20 ס"מ לרוב) והצורה הקשוחה מדובר בג'יפון עם מעט מאוד יכולת בשטח, בעיקר שבילים כבושים היטב (שבילי קק"ל, בשפת המטיילים). כלי רכב אלו רגישים מאוד למכות בחלקם התחתון, אם זה בשל פלסטיקה עדינה שתתקמט / תשבר / תצא ממקומה בכל מכה קטנה, או שבירה של רכיב מכני כשלהו במקרה הפחות טוב.
מומלץ שלא לחצות שלוליות עמוקות מידי, בטח שלא עם SUV היברידי או חשמלי. המחשבים, מערכות החשמל והסוללות ממוקמים נמוך על רצפת כלי הרכב וכדאי שלא לטבול אותם במים לאורך זמן.
שנית בודקים היטב את הדרך ומצבה בהתאם למזג האוויר ואם יש אפשרות לתקיעה או שקיעה - כדאי שלא לנסות! הדרך הטובה ביותר לבדוק רמת אחיזה של תוואי שטח, הנה פשוט לצאת מהרכב ולבדוק ברגל את התוואי - מה שיהיה חלק לסוליית נעל אנושית יהיה חלק לסוליית צמיג כלי הרכב ובמקרה של שלולית עמוקה כדאי לבדוק את עומקה ולהרטיב את הרגליים מאשר להיתקע במרכז השלולית (ואז כול נוסעי כלי הרכב יצטרכו להרטיב את הרגליים...).
שלישית נזהרים בירידות! ומוודאים שאפשר להמשיך הלאה לאחריה. שכן הג'יפונים בעלי הנעה קדמית ירדו כמעט כל ירידה, אבל לעלות בחזרה משום שהמשך התוואי אינו עביר -זה כבר סיפור אחר לגמרי.

image

שבילים והצלבות

ג'יפונים הנעה קדמית נוסעים טוב מאוד על שבילים, כמעט כמו רכבי 4X4 עד כש...
עד שהם פוגשים הצלבה - כלומר גלגל מקדימה ו/או גלגל מאחור באוויר,
עד שהם פוגשים בוץ או חול או דרדרת ובכלל קטע דרך שבו האחיזה פחות טובה,
ועד שהם פוגשים תלולית הגורמת להנפת אחד הגלגלים באוויר.
וכי אז יש לתפעל זאת נכון - והכי חשוב: לבחור נתיב התקדמות!
נתיב התקדמות שכזה מקטין את ההצלבה, עוקף את הבוץ / חול ועובר את התלולית בצורה המהירה ביותר והטיפ נהיגה הכי טוב הוא להימנע מכניסה לכל המצבים האלו.
היה ומדובר בקטע דרך ארוך - זה הזמן לעצור במקום, להבין שהגיע סוף הדרך! ולאחר שעושים עצירת קפה לחזור לאחור.

image

ירידה חדה

הטיפ הכי חשוב לירידה - נכון לכל כלי הרכב, גם ל- 4X4 הקשוח ביותר ושבעתיים לג'יפון עם הנעה קדמית: חייבים, אבל ממש חייבים!! לדעת שיש המשך סביר המתאים לרכב בסוף הירידה. ואם לא יודעים אז לא לרדת ירידה שאי אפשר אחר כך לטפס אותה בעלייה.
השתמשו במכוון קרקעי שיוביל ויכוון אותכם בירידה וישמור על נתיב הירידה המתוכנן.
רדו לאט לאט "על הברקסים" ללא טלטול חזק של הרכב, תוך כדי ניסיון לשמור את הגלגלים על הקרקע במרבית זמן הירידה.
הימנעו מלעבור סלעים גדולים תחת הרכב, עדיף לנסוע עליהם.

image

טיפוס עלייה


טיפים לטיפוס מעלה מאתגר גם עם ג'יפון הנעה קדמית (ולג'יפון הנעה קידמית כל מעלה עם קצת דרדרת או הצלבות מאתגר במיוחד!):
1. בחירת נתיב טיפוס שיאפשר אחיזה מיטבית לגלגלים הקדמיים וכדאי שיהיה ישר ככל שניתן.
2. לנתק ESP (אם קיים כפתור כזה) - הסבר על מערכת ESP - בקרת יציבות.
3. לנסות לטפס באופן רציף ובמהירות שאינה מקפיצה את כלי הרכב.
4. לשמור על גז "קבוע" במקרה של אובדן אחיזה על מנת לאפשר לאלקטרוניקה להתגבר על אבדן אחיזה של גלגל קדמי "מפרפר".
5. טיפ של אלופים למקרה חירום - טפסו ברוורס היה ואין אחיזה לשני הגלגלים הקדמיים. עשו זאת בזהירות המירבית משום שבנסיעה לאחור אינכם רואים בבירור את תוואי הדרך, וטיפוס כאמור דורש שמירה על מהירות / אנרציה בכל רכב שטח ובמיוחד במקרה של הנעה בודדת.
6. ועוד טיפ לשעת חירום - הורידו עד 30% מלחץ האוויר בצמיגים הקדמיים כדי לשפר אחיזה. רק קחו בחשבון כי כאשר מורידים אוויר הצמיג "נשען" יותר על הדופן וכך מעלה את הסיכוי לתקר (פאנצ'ר) בדופן הצמיג, תקר שאינו ניתן לתיקון ומצריך את החלפת הצמיג (ותמיד מומלץ להחליף שני צמיגים היושבים על אותו ציר).

image

ואולי הטיפ הכי חשוב:

למי שלא רוצה לבלות לילה בשטח או להזמין חילוץ יקר כי "התיישב" על תלולית או שקע בחול או בבוץ - צאו לשטח עם חבר שיש לו רכב בעל יכולת גרירה וכמובן עם ציוד גרירה בסיסי ומתאים (רצועת גרירה, ו-2 שאקלים לפחות) והכירו את נקודת הגרירה אצלכם ברכב - לרוב זה יהיה וו הברגה שנמצא ליד הגלגל ספייר (הצר) שיש לכם בתא המטען והמתחבר באחד הפתחים בפגוש הקדמי או האחורי.
טיפ לשימוש בציוד גרירה וחילוץ

image

כמה קישורים לסיכומי טיולים עם הנעה קדמית בלבד:

מתחזקים במדבר הדרכת השקה לטוסון לאנשי יונדאי
טיול לקוחות אוויס ליסינג פרטי על דרך בורמה
טיול מעיינות בהרי ירושלים

טיול סובב רמות מנשה
טיול פורום המאה אל המרחב הבלתי נודע

תגובות

18 תגובות

1

אורח/ת - רונן חבסוב

01 בינואר ב 12:21

כתבת יפה. מומלץ לקריאה לבעלי SUV גם לאלו שיש להם 4x4 בלי הילוך כח!

2

אורח/ת - Miki Klein

01 בינואר ב 12:22

חושב פה אצלינו
יעבוד יותר
קורס של - איך להכנס לצרות ...
אבל תודה.
שנה טובה

3

אורח/ת - Guy Levinger

01 בינואר ב 12:22

טיפ מספר 1: אל תהיו לבד

4

אורח/ת - Yoni Goldenberg

01 בינואר ב 12:23

הטיפ הכי טוב הוא:
קנית suv בכאילו? עשה טובה ותישאר על האספלט

5

אורח/ת - אלירן אליהו

01 בינואר ב 13:30

לא חידש לי כלום אבל המון זקוקים לידע הזה !!

6

אורח/ת - משה עובדיה

01 בינואר ב 13:32

ועוד טיפ קטן , רצוי שיהיה מליסינג.

7

אורח/ת - Shahar Lugassi

01 בינואר ב 16:43

ממליץ לא להיכנס לשטח עם חשמלי, גם הסוללה בתחתית הרכב חשופה לפגיעה מסלעים וכו'
וגם אין גלגל ספר....

8

אורח/ת - Moshe Maeir

01 בינואר ב 16:44

דווקא באמ ג'י יש גלגל ספייר. אבל באמת לא כדאי!

9

אורח/ת - Siegi Neg

02 בינואר ב 08:16

הרכב גבוה כך שלדעתי לא אמור להיות בעיה בשטח כורכר

10

אורח/ת - Shahar Lugassi

02 בינואר ב 17:15

כל אחד יעשה כרצונו...
מומלץ לא להיכנס לשלוליות עמוקות..

11

Ogash Ofer

02 בינואר ב 17:21

אורח/ת - Shahar Lugassi כתב/ה:
"

כל אחד יעשה כרצונו...
מומלץ לא להיכנס לשלוליות עמוקות..

"
המלצה טובה לגבי שלוליות ומעברי מים.
עדכנתי בכתבה.

12

אורח/ת - Benny Nahon

03 בינואר ב 09:15

אני חושב שצריך להסיר את המילה והמושג ג'יפון מכל הרכבים שהם 2×4.

13

אורח/ת - Raish

03 בינואר ב 13:46

השאלה היא מדוע היבואנים השונים לא מביאים כלים שיכולים להגדיל את ההיצע של רכבי ה 4X4 הקשוחים כגון איסוזו שיש להם רכב נחמד שנקרא MAX או פורד עם הריינג'ר ויש עוד דוגמאות.
ישנם אפילו יצרנים סינים (כגון HAVAL) שיכולים לתת מענה טוב לאופציות הקימות היום בשוק.

14

Ogash Ofer

03 בינואר ב 15:58

אורח/ת - Benny Nahon כתב/ה:
"

אני חושב שצריך להסיר את המילה והמושג ג'יפון מכל הרכבים שהם 2×4.

"
הויכוח הוא לא איתנו - כאן זה פשוט!
זו מגמה עולמית של יצרנים ומנהלי שיווק של החברות הגדולות בעולם - נראה לי שתתקשה לשכנע אותם לדבוק רק ב- 4X4 אמיתי.

15

Ogash Ofer

03 בינואר ב 15:59

אורח/ת - Raish כתב/ה:
"

השאלה היא מדוע היבואנים השונים לא מביאים כלים שיכולים להגדיל את ההיצע של רכבי ה 4X4 הקשוחים כגון איסוזו שיש להם רכב נחמד שנקרא MAX או פורד עם הריינג'ר ויש עוד דוגמאות.
ישנם אפילו יצרנים סינים (כגון HAVAL) שיכולים לתת מענה טוב לאופציות הקימות היום בשוק.

"
כי השוק קטן מידי והכאב ראש גדול.
יותר פשוט למכור "לחמניות" שנמכרות בהמוניהן.

16

אורח/ת - Raish

04 בינואר ב 11:50

מאמין שאם היו עוד אלטרנטיבות נגישות קצת יותר לעם ישראל (ואני מדבר מתוך מתוך ידיעה על אנשים ומשפחות שרוצים אבל מפאת העלויות הלא הגיוניות אפילו לא מנסים) מול שני הדגמים הבודדים (לא ננקוב בשמות) שמוצאים כיום בשוק אולי ההיענות לצאת ולטייל בארצנו המופלאה היתה עולה וכמו כן הכדאיות הכלכלית של היבואנים.

פשוט חבל מאוד!

17

אורח/ת - Guy Dohovitz

04 בינואר ב 19:08

בחייאת מספיק עם זה

.לא כל רכב שנראה כמו רכב שטח הוא כזה

בעלי הרכבים הללו גמרו את כל הדרכים

המסומנות

טוב בעצם תמשיכו בסוף רק הרכבים הקשוחים באמת יוכלו לנוע בשבילים

18

אתר השטח 4X4

05 בינואר ב 09:51

סרטון העוסק בכל מיני סוגי עבירות. מומלץ!
https://www.facebook.com/watch/?v=222967582751280
תודה לדוד שמואל על ששיתף אותנו בסירטון