רושם ראשוני מדהים, אבזור של רכב פאר, מערכות בטיחות מתקדמות, מרחב פנימי גדול אבל עם סמל של יונדאי ומחיר של פחות מ-200,000 ש"ח על הכביש בגרסה הכי מאובזרת. רכב היוקרה הראשון של יונדאי רוצה להנגיש את היוקרה למשפחה המתפנקת
בישראל, כמו גם בעולם, אוהבים ג'יפונים / רכבי פנאי שטח / קרוס אוברים / SUV בעלי הנעה קידמית ועוד שמות וכינויים לכלי רכב שרק נראים כמו רכבי שטח (ג'יפ בשם הגנרי) נפוחים, חסונים ו"יושבים גבוה" מעל הכביש. אבל בעצם אלו הם רכבי כביש שקיבלו קצת סטרואידים ועיצוב אצל היצרן, הם נטולי כל יכולת לשטח ויצרני כלי הרכב הכי אוהבים אותם כי אפשר לגבות עבורם פרמיה (תוספת) במחיר בזכות העיצוב הנפוח והביקוש המתגבר.
ואז הוזמנתי לנהוג בסונטה החדשה...
במבט ראשון ומהצד ראיתי מרצדס, מלפנים ומאחור ראיתי עיצוב נועז (בטח שעבור הקוראינים) ומבפנים ראיתי שפע של מקום עם מושבים המזכירים כורסאות רחבות, כך שהרושם הראשוני שהסונטה החדשה משדרת הוא מדהים.
וכך משיק היצרן הקוראיני, זה שיש לו 7 דגמים בקטגוריות השונות של ה-SUV, רכב מנהלים מפואר ומפנק, היברידי עם טווח של עד 1,000 ק"מ למיכל דלק, עם כל מערכות הבטיחות האפשריות, מערכת שמע יוקרתית, תאורת לד ו-5 שנות אחריות על הרכב (7 למערכת ההיברדית), במטרה לסמן טריטוריה חדשה. אפשר לחשוב כי יונדאי פותחת חזית למול רכבי המנהלים היוקרתיים הקיימים מגרמניה, צפון אמריקה וגם מיפן, אבל עם תג מחיר המתחיל ב-180,000 ש"ח לגרסת הכניסה ולא מגיע ל-200,000 ש"ח בגרסה המאובזרת, ברור לי שהיונדאי היא לא חליף למרצדס (רק בשביל הדוגמה). הסונטה, לדעתי, מיועדת בראש ובראשונה למשפחה שרוצה ויכולה לשלם קצת יותר, אבל במקום לקנות איזה ג'יפון SUV היא רוצה להתפנק ולהינות ממרחב פנימי ושפע של אבזור. ועכשיו נשאר רק לראות כיצד הקהל יגיב לסונטה והאם יש ליונדאי את הסובארו DL (של שנות ה-80) או המיצובישי לנסר (של שנות ה-90) העדכנית.
אז ככתוב - הוכיתי ברושם ראשוני מדהים, במחיר מפתה ובהזמנה לנהוג. קדימה לדרך.
"חקירה" קצרה של הרכב מבפנים מסבירה את המחיר הזול - הסונטה היא לא באמת רכב מנהלים המתחרה לאיכות הגימור ואייכות החומרים של הגרמנים. משטחי הפלסטיק, הכאילו עור, עיצוב המתגים (והחספוס המוזר שיש בקצוות של המתגים העגולים), עיצוב של מתגי/כפתורי ההילוכים, ההגה שלא ממש הצלחתי לכוון בנוחות ועוד פיצ'רים קטנים שהתרגלתי אליהם במכוניות היוקרה קצת חסרים ומאכזבים. אבל כל זה רק לרגע קט, מיד נזכרתי בתג המחיר האטרקטיבי והמשכתי בסקירה ולימוד של מערכות הבטיחות ותפעול של הפינוקים שיונדאי עוטפת בהם את הנהג והנוסעים ונרגעתי - הכל טוב! ובמחיר הזה - אפילו מצוין!!
המושבים הקדמיים - חשמליים, עם שני זכרונות לנהגים, רחבים כמו כורסאות ששוקעים לתוכם (אני באופן אישי מעדיף מושבי ספורט קשוחים - אבל אותי לא שואלים!), אפשר ל"משוך" את המושבים לאחור (באופן חשמלי כמובן) כך שמקבלים לפנים מרווח אדיר שמתאים לאנשים בגובה 3 מטרים או למי שרוצה להתרווח ולעבוד עם לפטופ במושב הקדמי. חימום בכסאות - לא מרגש במיוחד אבל קירור אפקטיבי במושבים, גם ב-3 דרגות, משמח ביותר וממש מתאים למזג האוויר בישראלי. חלון בגג המכניס המון אור לרכב, מערכת שמע עם 12 רמקולים איכותים של BOSE כפי שכתוב בגאווה על הרמקולים, תצוגה עילית על השמשה, מערכות בטיחות - סוף, ועוד ארחיב בעניין, שקערורית ובליטה על מנופי ההילוכים שמאחורי ההגה (ממש סטייל מרצדס) ומושב אחורי מרווח לישיבה ולרגליים עם דלתות כניסה רחבות - אין ולו תלונה אחת, יש כאן הכל! (בהמשך גיליתי שמראות הצד אינן מתקפלות באופן חשמלי - וחבל שזה חסר!).
כל ההלל וההדר מגיע ליונדאי על מערכות הבטיחות המתקדמות שהסונטה החדשה מאובזרת בהם. נוחות ובטיחות למען הנהג והנוסעים באופן שמשדרג את הנסיעה ומשפר מאוד את הסיכויים לחזור הביתה בשלום מיום של תנועה עירונית צפופה או כבישים פתוחים ומהירים, כך צריכים להיות כל כלי הרכב הנמכרים כמודל 2021.
הרשימה ארוכה אבל חייב לציינה כדי שתדעו מה יש, וגם אם לא תקנו סונטה, תדעו לאן אפשר לשאוף ועל מה אסור לוותר (בטח ובטח אם אתם קונים כלי רכב יקר מהסונטה - ותודה לאל ולמשלמי המיסים, לא חסרות מכוניות יוקרה בישראל).
יונדאי קוראים לחבילת הבטיחות שלהם: Hyundai SmartSense ובה מערכות בטיחות שהם סטנדרט: TCS - מערכת בקרת משיכה, ABS - מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה, HAC- מערכת סיוע לזינוק בעליה, ESS- איתות בלימת חירום, TPMS - מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים עם תצוגה לכל גלגל בנפרד וכמובןESP - מערכת בקרת יציבות אלקטרונית. ובנוסף 9 כריות אוויר, 3 חיישני מכ"ם, 12 חיישני קול ו-5 מצלמות המשתלבות במערכות הבטיחות המתקדמות: LKA- מערכת למניעת סטייה מנתיב כולל תיקון אוטונומי של הגה (כשמהירות הרכב מעל 60 קמ"ש). FCA - מערכת בלימה אוטונומית בחירום כולל התראה טרום התנגשות חזיתית הפועלת באמצעות הרדאר והמצלמה הקדמית. המערכת מזהה גם הולכי רגל וגם תנועה חוצה בצמתים.DAW - מערכת התראת קשב לנהג אשר מתריאה על עייפות וחוסר ריכוז.BCA - מערכת אקטיבית למניעת התנגשות בעת מעבר נתיב בשילוב התראת שטח מת ומערכת תיקון סטייה של ההגה והפעלה דיפרנציאלית של הבלמים בכדי למנוע מעבר נתיב והתנגשות. RCCA - מערכת אקטיבית למניעת תאונה בנסיעה לאחור הכוללת התראות ולבסוף בלימה אוטונומית. בשילוב המצלמות (בדגם היקר) והחיישנים ההיקפיים ברכב שומרים גם על הפגושים בחנייה. SEA- מערכת סיוע ליציאה בטוחה מהרכב המונעת פתיחה של דלתות אחוריות אם יש כלי רכב חולף.SCC - מערכת בקרת שיוט אדפטיבית בשילוב מערכת stop&go מאפשרת "זחילה" אוטונומית בפקקים ומערכת LVDA - המתריעה על התחלת הנסיעה של הרכב מלפנים. וגם מערכתROA - מספקת חיווי תזכורת למניעת שיכחת ילדים במושב האחורי (רק אם נרשמה קודם פתיחה של הדלתות האחוריות "להעמסה" של נוסעים צעירים מאחור).
לסונטה Hybrid Sonata מנוע 2.0 GDi HEV ליטר עם תיבת הילוכים אוטומטית בעלת 6 הילוכים ושליטה ממנופים נוחים שמאחורי ההגה על ההילוכים, שכפי שכבר כתבתי למנוף הפלוס יש בליטה קטנה ולמנוף המינוס שקערורית על מנת להמחיש לנהג את ההבדל, מבלי שיצטרך להסתכל או לחשוב מה המינוס ומה הפלוס בהילוכים. מנוע הבנזין מספק 152 כוחות סוס ו-19.2 קג"מ של מומנט ב-5000 סל"ד. המנוע החשמלי מספק 38 קילוואט (כ-51 כ"ס) והשילוב ההיברידי של שני המנועים מספק 192 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-37.5 קג"מ החל מ-1,770 סל"ד. ובנתונים רשמיים התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש אורכת 9.2 שניות לא ממש מהירים לרכב מנהלים ומהירות מרבית מוצהרת של 192 קמ"ש, שמספיקה לארץ אבל בטח שלא לכבישי האוטובאן בגרמניה. עם משקל עצמי של טון וחצי (פלוס) בהאצות ביניים ובעקיפות אין ה-152 כ"ס (ואולי בשילוב ההיברדי ה-192 כ"ס) מספיקים כדי "לטוס" קדימה ורעש המנוע מורגש היטב. בכלל הסונטה היא לא שיא החרשיות, ולמרות הצהרת היצרן על חומרי בידוד איכותיים, רעש המנוע ורעש הרוח המכה במראות נשמע היטב בתוך הרכב במהירות שמעל 100 קמ"ש.
צריכת הדלק של הסונטה ההיברדית עומדת לפי בדיקת יצרן על 5.3 ליטר ל-100 ק"מ בנהיגה עירונית, שזה 18.8 ק"מ לליטר ו- 21.9 ק"מ לליטר בנסיעה בין עירונית ויחד עם מקדם גרר של 0.24 ומיכל דלק של 50 ליטר שואפת הסונטה לכ-1000 ק"מ מתדלוק לתדלוק. בנסיעת המבחן הגעתי לכ-18 ק"מ לליטר בנסיעה בין עירונית רגועה, עד כמה שמבחן דרכים יכול להיות "רגוע", שזה מעולה לכזה רכב היברידי גדול.
הרשימה ארוכה - אבל בשביל הסקרנים זו הרשימה:
מסך מגע צבעוני במרכז הרכב בגודל 8 אינץ', או בדגם הלימיטד בגודל 12.3 אינץ' ולוח השעונים הוא מסך 8 אינץ' (שבו גם תצוגת וידיאו מהמצלמות שבמראות). מערכת הסאונד של Bose Premium עם 12 רמקולים והתאמות סאונד באופן אוטומטי בהתאם למהירות הרכב. חישוקי סגסוגת 17 אינץ', תצוגה עילית על גבי השמשה, שליטה על מערכת השמע מגלגל ההגה, מפתח חכם, כניסה והתנעה ללא מפתח, AUTO HOLD, בלם יד חשמלי, SBW- בחירת הילוך נסיעה בלחיצת כפתור, בורר מצבי נהיגה DRIVE MODE, תאורת יום DRL מסוג LED, תאורה קדמית LED, פנסים אחוריים עם תאורת LED, תאורת ליווי, מראות חשמליות בצבע הרכב, מראה פנימית מתכהה אוטומטית, פנסי איתות במראות, מערכת בקרת אקלים מפוצלת, פתחי מיזוג לספסל האחורי, הגה מעור, ריפודי עור, כיוונון מושב נהג בהפעלה חשמלית, וילונות בחלונות הדלתות מאחור, תא מטען עם פתיחה חכמה, תאורת עזר במראות צד וידיות הרכב, טעינה אלחוטית לנייד (למכשירים תומכים), חיישן גשם, חיישן אורות, חיישני רברס מקוריים, חימום מושבים קדמי ואחורי, חימום הגה ותאורת אווירה בפנים הרכב. וגרסת ה- Limited גם לוח שעונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ', כיוונון מושב נוסע קדמי בהפעלה חשמלית כולל לגובה, זיכרונות למושב הנהג, מושבים קדמיים מאווררים, גג פנורמי ומערכת מצלמות היקפיות.
אז זהו שלא! ושלא יהיו לכם יומרות. נראה שהיונדאי סונטה מכוונת לשוק האמריקאי עם מתלים רכים - הרבה אוהבים זאת (יחד עם הכסאות כורסאות) - אני לא!
מקדם גרר של0.24 , סבכה קדמית עם פתחי אוורור ייחודיים שנסגרים כשצריך פחות קירור למנוע, ספוילר אחורי, גלגלי סגסוגת קלה ומיקום סוללה בתחתית הרכב מביאים לכך שהסונטה יציבה במהירויות גבוהות.
אבל בכביש המפותל הסונטה היא לא משהו, בטח למי שמחפש "לתקוף" את פיתולי הכביש במהירות גבוהה. גם כך הסונטה ארוכה עד כדי כמעט 5 מטרים ומרווח סרנים מכובד של 2.84 מטרים ומנוע לא ממש חזק בתאוצות ביניים ובקיצור הסונטה ההיברידית לא ממש בנויה לנהיגה מהירה בפיתולים (וגם לא נראה שמשהו ביונדאי כיוון לכך).
לעומת זאת בכביש 6, בתנועה עירונית ובכבישי ישראל, לאחר שתכוונו טוב את כיסא הנהג וההגה תוכלו לשייט בנוחות כמה מאות קילומטרים ולסיים את היום בסבבה.
בורר מצבי נהיגה DRIVE MODE מאפשר לנהג להתאים לעצמו תוכנית ניהול מנוע וטעינה של הסוללה שלאחר ניסיון קצר הבנתי כי ברירת המחדל של היצרן מספקת אותי ומצב ספורט הוא לא מאוד אפקטיבי.
שתי רמות אבזור יש לסונטה ההיברדית Premium במחיר של החל מ- 181,900 ₪ והמאבוזרת יותר Limited במחיר 195,900 ₪, ברמת זיהום אוויר 2 ורמת בטיחות 7 בשני הדגמים. היבואן מעניק 5 שנות אחריות או 100,000 ק"מ על כלל הרכב ו- 7 שנים או 150,000 ק"מ על המערכת ההיברידית.
לא יודע מה חושבים ביונדאי - האם זה רכב למנהל הזוטר? או כפי שאני חושב - שזה רכב למשפחה המשדרגת? בכל אופן יונדאי מצליחה, הרבה בזכות תג המחיר האטרקטיבי, להנגיש רכב מנהלים נוח ומאובזר בפינוקים ובטיחות לקהל שעד היום רק יכל לפנטז על רמת האבזור והמרחבים ועכשיו זו אופציה מעשית (לעשירונים המתאימים הרוכשים רכב עד 200,000 ש"ח) .
|
Premium/ Limited |
מידות |
מ"מ |
אורך |
4900 |
רוחב |
1860 |
גובה |
1445 |
משקל | 1509 / 1551 ק"ג |
מרווח סרנים |
2840 |
מרווח מהקרקע מינימאלי |
135 |
מרווח רגלים מושב קדמי |
1170 |
מרווח רגלים מושב אחורי |
885 |
מרווח ראש מושבים קדמיים |
1015 / 975 |
מרווח ראש מושבים אחוריים |
960 / 950 |
מרווח כתפיים מושב קדמי |
1470 |
מרווח כתפיים מושב אחורי |
1425 |
מרווח מותניים מושב קדמי |
1386 |
מרווח מותניים מושב אחורי |
1382 |
נפח תא מטען |
510 ליטרים |
רדיוס סיבוב |
5500 ס"מ |
6 תגובות
1
אורח/ת - מישהו שמבין
29 בנובמבר 2020 ב 10:29
אוכל את הסקודה!
בלי מלח, ובלי רחמים!
2
Ogash Ofer
29 בנובמבר 2020 ב 14:49
אוכל את הסקודה!
בלי מלח, ובלי רחמים!
3
אורח/ת - הצרכן הנבון כלל לא משווה את הסונטה לסופרב
14 בדצמבר 2020 ב 19:23
הסונטה מציעה חבילה כוללת מצוינת ומשתלמת עשרות מונים. הסופרב מיועדת לציי רכב ולערסים חובבי שופוני.
4
אורח/ת - דודי
02 ביולי 2021 ב 07:40
ראשית, כל הכבוד לכותב הכתבה!
אין דבר שהוא דילג עליו.
שנית, אכן מאכזב שרכב במחיר כזה המראות לא מתקפלות ומושב הנוסע שליד הנהג לא ניתן להעלותו למעלה או מטה רק קדימה ואחורה.
כיום( יולי 2021) הרכב עלה ב כ 20,000 ש"ח בגלל כחלון האדיוט שביטל הנחת מיסוי לרכבים היברידיים....
בסה" כ הרכב נראה מאובוזר מאוד בטיחותית ונאה למראה.
5
Ogash Ofer
30 באוקטובר 2021 ב 13:36
גרסת הטורבו מצטרפת לסונטה Hybrid שהושקה בישראל בתחילת השנה.
מנוע בנזין 1.6 ליטר טורבו מסדרת SmartStreamהמספק 180 כ"ס ומוצעת בשתי רמות גימור.
הסונטה כבשה את המקום הראשון בסגמנט רכבי המנהלים עם 2,109 מסירות ב-2021
תגובות