כביש / ספורט > כתבות

אגדת כביש: סאנבים מיסטרי

שני מנועי מטוסים, כל אחד בנפח 22.4 ליטר, דחפו את המכונית שהיתה הראשונה בעולם לשבור את מחסום ה-200 מייל לשעה. וזה קרה בשנת 1927

עד לפני כעשור, מנועי מכוניות שמוציאים כאלף כ"ס היו משהו בגדר פנטזיה. אך מאז הופעתה של הבוגאטי ויירון סופר-ספורט בשנת 2010, שהפיקה כ-1180 כ"ס ממנוע ה-W16 שלה, הסכר נפרץ לחלוטין והיום יש כבר לא מעט מכוניות שמתהדרות בנתון של 1000 כ"ס ויותר, כשהשיא לרגע זה מוחזק על ידי הלוטוס אביה, עם קרוב ל-2000 כ"ס! הטרנד הנוכחי של מעבר למנועים חשמליים, כמו אלו שהותקנו בלוטוס, מאפשר מנועים חזקים כאלה לא רק במכוניות ספורט אקזוטיות, אלא גם ברכבי שטח ועבודה כמו לדוגמה ההאמר המחודש (קישור לכתבה).

אבל הרבה לפני כל אלו, הרבה-הרבה לפני, צצו להן מדי פעם מכוניות עם נתוני הספק יוצאי דופן. מדובר אמנם במכוניות שרובן היו חד-פעמיות, אבל אי אפשר להמעיט בגודל ההישג. אחת מהן היתה הסאנבים מיסטרי (Sunbeam Mystery) שנודעה בכינוי SLUG The (השבלול). המכונית נבנתה על ידי החברה הבריטית במטרה לשבור את שיא המהירות של אותן שנים – סוף שנות העשרים של המאה הקודמת.

image

שני מנועים, כל אחד בנפח 22.4 ליטר

בלב המכונית שכנו שני מנועי V12 שנלקחו מעולם התעופה, כל אחד מהם בנפח 22.4 ליטר! מנוע אחד הותקן בחרטום והמנוע השני אחרי מושב הנהג. המנוע האחורי הותנע תחילה על ידי אוויר דחוס, ולאחר שהתייצב, הניע את המנוע הקדמי באמצעות חיבור מכני. כששני המנועים פעלו כסדרם, הם שולבו לכלל יחידה אחת בעזרת DOG CLUCH (מערכת שילוב בין שני אלמנטים מסתובבים שאינה עובדת על חיכוך בין משטחים אלא על שילוב / ניתוק בין גלגלי שיניים). הכוח הועבר לסרן האחורי באמצעות שתי שרשראות.

ב-29 במרץ 1927, במסלול המרוצים בדייטונה ביץ', פלורידה, קבע הנרי סיגרייב שיא מהירות עולמי חדש למכוניות: 203.79 מייל לשעה, שהם 327.97 קמ"ש. סיגרייב החזיק באותן שנים גם בשיא המהירות העולמי בסירות מרוץ, אך נהרג בתאונה מעט אחרי שקבע את שיאיו.

image

סיגרייב ליד המיסטרי

בפרסומים מאותן שנים, וגם בכיתוב על המכונית, התגאתה חברת סאנבים כי מנועי המיסטרי הפיקו יחדיו אלף כ"ס, אך בפועל נתון ההספק עמד על 900 כ"ס "בלבד". המכונית מוצגת היום במוזיאון המוטורי הלאומי בארמון בוליו (Beaulieu), במחוז המפשייר, אנגליה. לצידה מוצגות אטרקציות מפורסמות נוספות, כמו ה"ציפור הכחולה" ו"חץ הכסף", שגם איתן שברו בעבר שיאי מהירויות. יש שם גם אוסף של מכוניות שכיכבו בסרטי ג'ימס בונד, וכוכבות סרטים אחרים כמו ה"צ'יטי צ'יטי בנג בנג" מהסרט שנשא את שמה, וגם המיני מיינור הצהובה של מיסטר בין.

image

הכי חזקה היום: לוטוס אביה, והיא יכולה להיות שלכם תמורת 2.6 מיליון דולר