יצאנו לחולות של אשדוד - היכן שלצערנו יש לאיחוד הצלה לא מעט "עבודה" בסופי שבוע, על מנת להעמיק וללמוד את רזי הנהיגה בשטח חולי, דיונות וחילוצים, כדי להשתפר במתן עזרה רפואית מהירה בעת חירום.
היה לנו לעונג להדריך אנשים טובים שמקדישים מזמנם להתנדב, לעזור ולהציל חיים
מאת: Ofer Ogash
30/12/20
מבזקי החדשות זועקים כמעט מידי שישי או שבת:
ועוד ועוד... למזלם ולשמחתם של הפצועים מתאונות בדיונות עומדים המתנדבים של איחוד הצלה - אשר מוזנקים בכול שעה, בכול יום ובכול מזג האוויר על מנת לחלץ את הפצועים, להעניק להם טיפול רפואי ראשוני מציל חיים ולהביאם בבטחה לאמבולנס של מד"א לצורך פינוי לבית החולים המתאים.
ארגון המתנדבים אשר הוקם בשנת 2006 שם לו כחזון: "איחוד הצלה יעניק לכל נזקק ללא הבדל דת גזע ומין בכל רחבי הארץ, טיפול רפואי ראשוני בתוך 90 שניות, בעזרת ציוד רפואי מתקדם, על-מנת להציל חיים ולמזער נזק בלתי הפיך, ויפעל לשפר מצב הרפואה הדחופה הטרום אשפוזית במדינת ישראל".
וכך במטרה להציל חיים ולספק שירותי עזרה ראשונה מהירה לכלל תושבי ישראל משתמשים המתנדבים בכלי מוטוריים שונים - בין הייתר SBS (צד לצד צד) או רייזרים בשפה הגנרית.
נכון לשנת 2020 מונה הארגון כ-6,000 מתנדבים: חובשים, פרמדיקים ורופאים, והוא מאושר כגוף מסייע רשמי בשעת חירום על ידי משרד הבריאות, ורשאי לקבל מידע עדכני על אירועי חירום ממוקד החירום של מגן דוד אדום ומפעיל בעצמו מוקד קריאה לחירום במספר 1221.
נהיגה בחולות היא לא מסובכת כשיודעים כיצד לנהוג ואיך הכלי מתנהג בתנאים השונים והלא מוכרים לרובנו, כפי שהתרגלנו בכביש.
לשם כך התאספנו (ולא בפעם הראשונה) מתנדבי איחוד ההצלה, הנהגים על כלי הרכב ומדריכי אתר השטח להדרכת נהיגה בשטח חולי. וזאת במטרה ללמד את המתנדבים - לנהוג נכון, לשמור על הכלי ועל עצמם בשיא הכשירות, ללא נזקים וללא תאונות על מנת להגיע בזמן הקצר ביותר לפצוע ולטפל בו בביטחה.
נהיגה בחולות היא טכניקה שיש ללמוד וליישם באופן דווקני כשהמטרה ברורה: להפוך את החובשים - הנהגים בכלי השטח SBS (מסוג רייזר תוצרת פולאריס) למקצוענים היודעים להגיע מהר, ובביטחון לעבר הפצוע תוך שימוש מקצועי ובטיחותי בכלי הרכב בדרך אל היעד ובחזרה מהיעד.
הבסיס למקצוענות הוא ידע. וכל הדרכת נהיגה באתר השטח, גם בחולות, מתחילה בשיעור תיאורטי להבנת הכוחות הפועלים על הכלי ואופן הפעולה של מערכות העברת הכוח והמכלולים המכנאניים הקשורים בנהיגה כאשר הדגש הפעם הוא בנושא: אחיזה כי זה הבסיס להבנה כיצד הרכב מתקדם בדיונות בהצלחה ובבטיחות.
מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
מעבר לעקרונות של הרציפות, העצירה הנכונה, בחירת הנתיב, אופן השימוש בוארייטור (הגיר האוטומטי של כלים), מודעות למרווח הגחון ועוד פרמטרים מקצועיים לנהיגה בשטח חולי התחלנו ב: "כלל האצבע" האומר שלפני שבכלל נכנסים לשבילי הדיונה, יש להפחית באופן משמעותי מלחץ האויר בצמיגים, וזו רק ההתחלה... וכמובן שלא לשכוח שאנחנו עם לחץ אוויר נמוך בסיום החילוץ והנסיעה בחולות.
להעמקה :
טיפ נהיגה בדיונות ובשטח חולי
לבנות אוטוסטראדה בחולות
הורדת אוויר בצמיגים בירידה לשטח
טיפ בטיחות: נהיגת קיץ בטוחה
לכל רייזר מבצעי צריך שתהיה ערכת כלים בסיסית לצורך חילוץ ותיקון גלגלים.
מומלץ כי בתחילת נסיעה, בדיוק כמו שבודקים את תיק העזרה הראשונה, יש לבדוק גם את "כלי הנהג":
דגשים להפעלת הכננת:
ראשית יש לעגן את הכבל בנקודה נמוכה בכלי ברכב וכדאי לחבר לאוזן המיועדת לגרירה.
שנית יש להניח משקל (כמו: ווסט זוהר) על הכבל ולהרחיק צופים מטווח הצלפת הכבל.
שלישית יש להיות בתקשורת טובה ורצופה בין הרייזר הגורר לרייזר הנגרר ואם נדרש אז יש להיעזר באיש שלישי לצורך התיאום והתקשורת.
חשוב לעבוד עם כפפות כדי לשמור על הידים מהכבל ולהימנע מהכנסת אצבעות לכננת שמושכת ומקפלת את הכבל.
ובשטח חולי יש לעגן היטב את הרייזר הגורר על מנת שלא הוא ימשך לעבר הכלי התקוע / שקוע בחולות.
0 תגובות
תגובות