דאצ'יה דאסטר הוא הכי "ג'יפ" מכל הג'יפונים/קרוסאוברים, עם יכולות שטח חריגות ביחס לקטגוריה. עדיין זה לא פוטר את הבעלים החדשים מללמוד את הרכב ואת עקרונות נהיגת השטח על מנת למקסם את ההנאה ממנו.
קבוצת הדאסטרים שהתקבצה להדרכה נהיגה חורפית בבן-שמן קיבלה גם בונוס גדול וחשוב – לימוד והתנסות בתנאים בוציים וחלקלקים כהלכה. יצאנו רטובים, מבוצבצים, אבל מרוצים ועם התנסות חשובה
מאת: דרור ברלי
29/12/20
החורף הוא עונת הטיולים בישראל. אמנם הימים קצרים והשמש שוקעת מוקדם, אבל הטמפרטורות נוחות (בהשוואה לקור המקפיא בחו"ל ובוודאי ביחס לחום והלחות הנוראים של הקיץ), הנוף ירוק ורענן והמיעוט היחסי בגשמים מאפשר להינות מבלי להסתכן בטביעות וחילוצים. אבל גם כאן הכל יחסי בחיים. החזאים טענו שהשנה תהיה מעוטת משקעים, אבל החורף שזה עתה החל מסתמן דווקא כברוך-גשמים, מה שהופך רבים מהמסלולים לנתיבי בוץ טובעניים ו/או חלקלקים. גשם בימי שישי לעתים אפילו דוחה/מבטל חלק מההדרכות, למגינת ליבנו.
אבל ביום שישי 27/11/20, לאחר כמה ימי סערה שהרוו את הקרקע והפכו אותה למדמנה רצינית, השמיים אמנם היו מעוננים אבל לא נראה גשם באופק והדרכת הנהיגה של דאצ'יה דאסטרים בבן שמן התקיימה בכל זאת, עם דגש מיוחד על זהירות מהחלקות ונזקים. הדאסטריסטים גילו אומץ ראוי לציון ונכונות ללכלך את רכביהם החדשים והנוצצים בבוץ הדביק של בן שמן והגיעו להדרכה.
פתחנו בפרק התיאוריה שכולל היכרות עם המבנה הכללי של כלי רכב בכלל וזה הייחודי של דאסטר על שלל היתרונות המאפיינים אותו כגון מנוע הטורבו דיזל החסכוני והחזק, תיבת הילוכים ידנית עם הילוך ראשון קצר במיוחד והמתלים המצויינים. מדברים על דיפרנציאלים, מערכות עזר אלקטרוניות, זויות מרכב ומרווחי גחון, צמיגים, מיגונים וגם שיפורים.
לא פוסחים גם על עקרונות נהיגת השטח – התמודדות נכונה ובטוחה עם מכשולים, טיפוס בעליות וגלישת, ירידות וצליחת שיפועים וחריצים. מעבר מדרגה ושיפוע צד והכל בדגש על תנאי חורף – בוץ ושלוליות עמוקות - והדרכים להתמודד איתם.
בסיום הדיבורים יצאנו לטיול במשעולי היער במהלכו נתרגל את החומר הנלמד תכל'ס בשטח. עליות, ירידות, מדרגות, דרדרות, תרגול עבודה עם מכוון וגם ליכלוך הידיים בעבודות מע''צ קלילות... להבדיל מההדרכות המתקיימות ב"ימים כתיקונם", הפעם יש לנו בתפריט גם שלוליות, מעברים בוציים והרבה החלקות... הנהגים מתנסים בתנאי חורף אמיתי מהסוג שבדרך כלל אינם מורגלים בו, לומדים לתת כבוד לבוץ, לסלעים החלקלקים ולנהוג נכון בהתאם לתנאים תוך שמירה על בטיחות ועל שלמות הרכב.
לסיום אנו סוקרים את תיק ציוד החילוץ שבלעדיו לא יוצאים לשטח, מבלי להרגיש איך הזמן עף. הבוץ הכבד שחששנו ממנו התגלה כערך מוסף ועזר לימודי ממדרגה ראשונה ומלבד לכלוך והצורך בשטיפה יסודית, לא נרשמו כל נזקים אבל התווספו הרבה מאוד ידע ונסיון. בעלי הדאסטר מסיימים את היום הדחוס הזה עם הרבה יותר ביטחון במכוניות הנהדרות הללו וביכולותיהן המרשימות.
היה טוב וכיף – נתראה בשטח!
ויקישטח וכתבות בנושא הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
מערכות הבטיחות ברכב והשימוש בשטח:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
טיפים לנהיגה בשטח:
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
2 תגובות
1
אורח/ת - אופיר ארונסי
28 בדצמבר 2020 ב 16:36
היה מדהים ומקצועי , תודה רבה רבה דרור ! בהחלט ניפגש בהמשך בעז"ה
2
אורח/ת - גליה
29 בדצמבר 2020 ב 09:42
היה ממש כיף, תודה לדרור ולכולם!!!
תגובות