טיפוס הרים > כתבות

קרווס

קרווס / Crevasse (באנגלית ובצרפתית) הוא חריץ עמוק הנוצר בקרח, המאיים על המטפסים וההולכים על הקרח

קרווס - באנגלית ובצרפתית: crevasse, הוא חריץ עמוק הנוצר בקרחון ומהווה סכנה משמעותית למטפסי הרים ולהולכים על הקרח, גם ברצונם לחצות אותו ובמיוחד לאחר שירד שלג והוא יכול להיות נסתר ואפשר ליפול לתוכו ללא התראה.
בגלל הקרוורסים הולכים מטפסי הרים כשהם קשורים אחד לשני בחבל ארוך, כשהם אוחזים ביד גרזן קרח למקרה ובו יצטרכו לבלום/לעצור את עצמם ובעיקר את חברם בנופלו לתוך הקוורס.

image

קרווס עמוק בדרך לפסגת המון בלאן

הקרווס נוצר בקרחון בגלל הפרשי טמפרטורה או זרימת מים מתחת לקרחון היוצרים מתיחה ושבר בין חלקי הקרחון. לקרווס דפנות/קירות קרח תלולים ואנכיים היכולים להגיע לעומקים של עשרות מטרים.
לאחר שיורד שלג חלקו העליון של הקרווס מתכסה בשלג והופך למלכודת מסוכנת, אלא אם כמות השלג גדולה והופכת לקרח היוצר גשרון שמעל הקרווס.

image

שדה קרווסים מכוסים בשלג רך בדרך לפסגת הקזבק

סיפורי קרווסים ממסעות טיפוס הרים בעולם:

"כל עוד שומרים על קצב קבוע ועל חבל האבטחה מתוח בין ההולכים בדבוקה, ההליכה בשלג ועל הקרחון אינה קשה במיוחד. הסכנה הגדולה האורבת למטפסים הם חריצים, או ליתר דיוק סדקים בקרחון שיכולים להגיע לעומק של עשרות מטרים, שלעיתים נסתרים מעיני ההולכים בגלל השלג שמכסה את החלק העליון שלהם. הפיתרון הוא כמו בנהיגה בשטח - מבט רחב וסביבתי לא רק על ציר הנסיעה, סליחה - ההליכה, מבטים שמאלה וימינה חושפים את החריץ." מתוך יומן המסע של הטיפוס למון בלאן - קיץ 2007

"הרכבנו קרמפונס (מסמרים לשלג) על הנעלים, התחלקנו לשני חבלים, והמשכנו בטיפוס על הקרחון כשמאחורינו התחילו דמדומי הבוקר - מקסים! בהמשך של הקרחון מלא חריצים (קרוואסים) מסוכנים שיש לנווט בינם, כשכל זאת למרגלות המצוק האדיר של קרח וסלעים כשמידי פעם משחרר אבן בשאון רב - חובה קסדה.
לאחר כשעתיים טיפוס על הקרחון, עוד כ-2 ק"מ במרחק, הגענו לאוכף - הנקרא בפי המקומיים הפלאטו." מתוך יומן המסע של הטיפוס לקזבק - קיץ 2019

1610380988775

לכל יומני מסעות טיפוס ההרים לפסגות הגבוהות בעולם

לכל המסעות הבאים המתוכנננים בעולם

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - דניאל מורגנשטרן

12 בינואר 2021 ב 12:36

אמנם נשמע מעט מפחיד, אך על קרחון חייבים הליכה זהירה, כמו על ביצים, התבוננות לימין ולשמאל כל העת. אז גם מבחינים בהשתברות הקרניים בסדקים בקיצור: זעה חוסכת דם.

2

Ogash Ofer

12 בינואר 2021 ב 18:36

אורח/ת - דניאל מורגנשטרן כתב/ה:
"

אמנם נשמע מעט מפחיד, אך על קרחון חייבים הליכה זהירה, כמו על ביצים, התבוננות לימין ולשמאל כל העת. אז גם מבחינים בהשתברות הקרניים בסדקים בקיצור: זעה חוסכת דם.

"
בהחלט!