שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

סלע ה-PEF

על כביש 90 בין לבין ישנה נקודה לצד הדרך המסומנת כסלע -PEF - משלחת המחקר הבריטית לארץ ישראל, טרום מלחמת העולם הראשונה ואשר סימנה על הסלע את מפלס ים המלח בתחילת המאה ה-20 ומאז רק הולך ויורד...

image

הסימונים שעל הסלע

על סלע לצד כביש 90, שבעבר כל האזור היה שקוע בים המלח, סימנו אנשי הקרן למחקר של ישראל בתחילת המאה ה-20 את גובה המפלס של ים המלח. הסימון העליון הוא משנת 1900 והקו התחתון הוא משנת 1917. אנשי קרן המחקר סימנו את המפלס והם הגיעו לסלע באמצעות סירה מהצד הירדני (המזרחי) של ים המלח. הסימונים מאפשרים לנו להבין עד כמה ירד מפלס ים המלח ב-100 שנים האחרונות.

image

השחקן אורי פפר נפעם מסיפור הקרן וים המלח

ים המלח הולך ונעלם...

ים המלח הידוע גם בשם ים המוות, באנגלית DEAD SEA, בגלל ריכוז המלחים הגבוה: 34% מלח למול 3.5% בים התיכון, שלא מאפשרים חיים.
אבל ים המוות מביא גם חיים בזכות האשלג שכורים בו וממנו מייצרים דשן כימי להגדלת תוצרת גידולי השדה מהאדמה (בנוסף כורים כאן גם מגנזיום, ברום, סידן ותחמוצות כימיות נוספות).
לים המלח אין מוצא ולצערנו הוא קטן ומתייבש עם השנים – בגלל האידוי של מפעלי ים המלח בצד הישראלי ובצד הירדני, בגלל שיורד פחות גשם, בגלל שישראל סכרה את סכר דגניה ובגלל שהירדנים סכרו את הערוצים הזורמים והיורדים מהרי אדום לעבר ים המלח. בשל ההתייבשות של ים המלח יורד מפלסו מידי שנה כמטר שלם. את בריכות האידוי הדרומיות ואת חופי בתי המלון בצד הישראלי של הים מזינים באמצעות תעלה המזרימה מים מהאגם הצפוני לעבר הבריכות הדרומיות.
ים המלח הצפוני עדיין עמוק מאוד וסופו עוד רחוק, אך עם זאת אפשר לראות את הנסיגה המהירה של המים...

מפלס ים המלח

מדידות רשמיות של מפלסי ים המלח קיימות משנת 1900, אז עמד המפלס על רום של 392 - מטרים, לעומת מפלס של 424- מטרים בדצמבר 2010 ומפלס של 435- מטרים בסוף 2020 (הנתונים מאתר השירות ההידרולוגי ברשות המים והביוב).
זאת אומרת שבמהלך 120 השנים האחרונות ירד מפלס ים המלח ב-43 מטרים, כשעד תחילחת שנות ה-60 היו שנים שהמפלס גם עלה - תלוי בגשם בשנים ההן.

image

מיקום

בעבר הסלע בלט מעל מפלס המים, אך כיום הסלע נמצא מעל כביש 90 בקטע שמדרום לאבן דרך 274 ק''מ ומתחת למצוק של ראש צורים (בין קלי''ה לאבנת).
כ-4.5 ק"מ על כביש 90 דרומית לצומת קליה או כ-3 ק"מ צפונה מצומת הכניסה להתיישבות אבנת.
נ.צ. ברשת ישראל ישנה: 192720E 1123730N

שימו לב: יש לעצור בזהירות בצד הדרך ולהתרחק מקצה הכביש. נהגי המכוניות והמשאיות שנוסעים בכביש לא חושבים שאתם מתכננים לעצור בצד.

image

משלחת ה-PEF

ה-PEF (או בשמה המלא: The Palestine Exploration Fund ) הוקמה בבריטניה תחת חסות המלכה ויקטוריה בשנת 1865 במטרה לתור ולחקור את המזרח התיכון, לאסוף מידע, למפות ולמצוא שרידי ארכיאולוגיה. בתקופה זו שלטו באיזור המזרח התיכון התורכים העותמנים שראו במשלחת מקור הכנסה ולא הבינו את הפוטנציאל המודיעיני - הצבאי של משלחת מחקר זו - עוד גורם שהיה להם לרועץ במלחמת העולם הראשונה - עת הסיגו הבריטים את התורכים וכבשו את כל המזרח התיכון.

הקרן לחקר ארץ ישראל - PEF היא הראשונה שמיפתה האופן יסודי את הארץ וקבעה רשת קואורדינאטות מסודרת לקביעת נ.צ. במרחב של סיני, ארץ ישראל ועבר הירדן המזרחי (ירדן). הפרויקט המרכזי של הקרן היה סקר ארץ־ישראל המערבית והיא חלקה את עבודת המיפוי עם החברה האמריקאית לגיאוגרפיה אשר מיפתה את עבר הירדן המזרחי.
שיטת המיפוי של תחילת המאה ה-20 התבססה של קביעת נקודות טריאנגולציה (נ. טריג, בשפת הנווטים). השיטה קובעת נקודת טריאנגולציה חדשה משתי נקודת טריג קיימות אליהן יש קשר עין. במפות הטופוגרפיות בשימוש הצבא והמטיילים (מפות של מפ''י - המרכז למיפוי ישראל) אפשר לזהות נ. גובה - נקודה שחורה ולידה מספר המבטא את הגובה המוחלט מעל פני הים. ונקודות נ. טריג - נ. גובה מוקף במשולש. בעבר נקודות הטריג היו מסומנות בשטח ע''י מוט ברזל. אך כיום רוב הסימנים נעקרו מהמקום ונ. הטריג הן כמו נ. גובה. על בסיס מיפוי זה קבע המנדט את רשת ישראל הישנה - רשת הקואורדינאטות ששימשה באופן רשמי את מדינת ישראל עד שנת 1994 (אז קבע המרכז למיפוי ישראל את רשת ישראל החדשה) ומשמשת את המטיילים ונווטי ג'יפים / אופנועים / טרקטורונים והולכי רגל עד היום.
קישור למסלולי טיול באתר השטח (עם רשימות נ.צ. ברשת ישראל הישנה).
קישור לכתבות הניווט באתר השטח

image

קישור לכל מסלולי הטיול המפורטים במדבר יהודה

תגובות

4 תגובות

1

אורח/ת - Yura Kigel

25 בינואר 2021 ב 21:29

ממש חבל...מישהו גורף קופון על חשבון דורות

2

אורח/ת - Yura Kigel

25 בינואר 2021 ב 21:29


קופון של משפחת עופר

3

אורח/ת - שי

29 בינואר 2021 ב 08:55

אנחנו אלופים בלהרוס את כדור הארץ. מה חדש?

4

Ogash Ofer

29 בינואר 2021 ב 09:13

אורח/ת - שי כתב/ה:
"

אנחנו אלופים בלהרוס את כדור הארץ. מה חדש?

"
זה כנראה יותר מורכב מרק הרס של האדם. אלא תופעה שעיקרה הוא בנייה של כ-60 סכרים מסביב לאגן הניקוז של ים המלח (ובראש ובראשנה סכר דגניה) - זה כי אנשים צריכים מים לשתייה, חקלאות ועוד...
וחלק קטן זה בזכות הייבוש על מנת להפיק אשלג לטובת יצירת דשן לחקלאות.
ובקיצור - האדם אחראי על הייבוש ועליו גם לפתור זאת (פרויקט תעלת הימים הוא פתרון מצוין גם לים המלח וגם לעוד שימושים אזורים, רק כשיש להשקיע בו).