יומיים ביער בן שמן, באמצע השבוע, כשהיער רק שלנו... הדרכת נהיגה על הרייזרים לאנשי איחוד הצלה, בעליות, ירידות, שיפוע צד, נסיעה רציפה, משיכה בכננת וגם הרבה בבוץ! אין אחד או אחת שחזרו נקיים - אבל כולם חזרו בריאים ועם הרבה חיוכים.
הדריכו: דרור ברלי ועופר אוגש
צילמה: בת שבע
מאת: Ofer Ogash
18/02/21
מטרת יום ההדרכה היא: להפוך את החובשים - הנהגים בכלי השטח SBS (מסוג רייזר תוצרת פולאריס) למקצוענים היודעים להגיע מהר, ובביטחון לעבר הפצוע תוך שימוש מקצועי ובטיחותי בכלי הרכב בדרך אל היעד ובחזרה מהיעד. וגם לתת לאנשי המטה וההנהלה של איחוד הצלה את הניסיון הבסיסי בנהיגה ברייזר על מנת שיוכלו להבין את האתגר איתו מתמודדים המתנדבים בארגון.
וכך ניפגשנו במהלך יומיים, כל פעם קבוצה של 8 עד 12 חובשים, פארמדיקים וגם מנהלים של איחוד הצלה, יחד עם 2 מדריכים של אתר השטח, ליום הדרכה מקצועי הכולל תכנים תיאורטים והתנסות מעשית במצבים שונים אותם פוגשים בשטח תוך הכרה של יכולות ומגבלות של הרייזרים.
"איחוד הצלה יעניק לכל נזקק ללא הבדל דת גזע ומין בכל רחבי הארץ, טיפול רפואי ראשוני בתוך 90 שניות, בעזרת ציוד רפואי מתקדם, על-מנת להציל חיים ולמזער נזק בלתי הפיך, ויפעל לשפר מצב הרפואה הדחופה הטרום אשפוזית במדינת ישראל" - זהו חזון ארגון המתנדבים איחוד הצלה שהוקם בשנת 2006 במטרה: להציל חיים ולספק שירותי עזרה ראשונה מהירה לכלל תושבי ישראל. נכון לסוף 2020 מונה הארגון כ-6,000 מתנדבים: חובשים, פרמדיקים ורופאים, והוא מאושר כגוף מסייע רשמי בשעת חירום על ידי משרד הבריאות, ורשאי לקבל מידע עדכני על אירועי חירום ממוקד החירום של מגן דוד אדום ומפעיל בעצמו מוקד קריאה לחירום במספר 1221.
לפני שיצאנו לנהוג בשטח על הכלים התיישבנו לשיעור תיאורטי שכן: הבסיס למקצוענות הוא ידע. וכל הדרכת נהיגה מתחילה בשיעור תיאורטי להבנת הכוחות הפועלים על הכלי ואופן הפעולה של מערכות העברת הכוח והמכלולים המכנאניים הקשורים בנהיגה כאשר הדגש הוא בנושא: אחיזה כי זה הבסיס להבנה כיצד הרכב מתקדם בכביש ובשטח בבטיחות.
מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
ראשית יש לשלב להילוך כוח LOW על מנת לשמור על רצועת הווארייטור ולאפשר טיפוס בטוח יותר עם אחיזה טובה בקרקע.
שנית בדקו מהי האפשרות הטובה ביותר למסלול הטיפוס: בעדיפות לטיפוס בקו הניצב לעלייה – הגה ישר ואם יש צורך לתמרן לרוחב העלייה יש להיזהר משיפוע צד.
ולבסוף בזמן העלייה יש לשמור על מהירות קבועה ואיטית מבלי להקפיץ את כלי הרכב כך שהרייזר ישמור על אחיזה קבועה עם הקרקע.
קישור לטיפ השטח המלא של טיפוס עליה טרשית
עלייה שנכשלה
אם מסיבה כלשהי לא הצלחתם לטפס, אתם צריכים לסגת אחורה ברוורס. הסיכון כאן נובע מהעברת רוב המשקל אחורה, מה שגורם לאיבוד אחיזה של הגלגלים הקדמיים ו"הישפכות" חלקו הקדמי של הרכב לאחד הצדדים = כניסה למצב של שיפוע צד מסוכן. הנסיגה אחורה צריכה להתבצע בהילוך אחורי משולב, עם הגה ישר. אם הכל יבנמצא בשיפוע צד, מסובבים את ההגה בעדינות לכיוון הירידה, ובלחיצת מצערת קלה אך החלטית, מיישרים את הרכב ואת ההגה ויורדים אחורה עם הגה ישר.
האתגר בירידה תלולה הוא לרדת למטה ללא נזקים לרכב!
תחילה יש לבחון בתחילה את הירידה בעין או בסריקה רגלית ורק אז להחליט על מסלול הירידה. רצוי כי הירידה תהייה בקו ישר למטה (גלגלים בכיוון הירידה) עם מינימום תמרון (רק בין מכשולים גדולים) כדי לא להכניס את הרייזר לשיפוע צד היכול להוות סכנה לרכב ולנוסעים בתוכו.
מומלץ לשלב להילוך כוח ולהיכנס לירידה במהירות איטית ועם רגל על הברקס – פסיעה אחר פסיעה ורק לאחר שרואים את קצה הירידה אפשר לשחרר את הבלמים ולאפשר לרייזר לבלום עצמו בירידה (יש מעט בלימת מנוע עם וארייטור).
קישור לטיפ שטח המלא של ירידה תלולה
תגובות