אפשר לראות בזה פילוסופיה של האדם משחר קיומו, אפשר לקשור זאת לאחת מהזכויות הבסיסיות של האדם - חופש התנועה, או פשוט להתייחס לכך כשיטת ניווט בשטח לא מוכר
מאת: Ofer Ogash
08/02/21
"זכור ושמור! חכם השביל מן ההולכים בו. אם עלית בו – אל תעזבנו כי הוא צודק תמיד. הנה ימשוך אותך אל שפת הים בשעה שפניך להרים דווקא, ואתה רוצה לנטוש אותו ו'לקצר'. הגעת לשפת המצוק, ואתה רוצה לרדת והוא סחור סחור עולה ויורד, ומושך אל אי – אך היזהר לך מקיצורים! סמוך על דורי דורות של שודדים ורועים, אנשים אשר אצה דרכם להם לא פחות מאשר דרכך אצה לך. ובשעליהם כבשו את השביל דווקא כך. אינך מאמין? אדרבא, נסה. לך בדרכך אתה והגעת או אל מפל דרך, בלבד חזרה על עקבותיך בבושת פנים, או על שפך אבנים גבוה ועמוק המוביל אותך אל תוהו חצצים ואבני גל או סתם לסבך של ואדיות וגבעות, בהם תתעכב שעות לחינם ולשווא 'קיצור' כזה הוא הדרך הקצרה והארוכה." (עזריה אלון ז"ל - ממייסדי החברה להגנת הטבע שפעל רבות, חתן פרס ישראל על מפעל חיים 1918 - 2014).
יצר ההרפתקנות שולח אותנו לנווט למקומות חדשים ולא מוכרים. לאורך שנות ההיסטוריה רבים הלכו לאיבוד ולא שבו, חלקם ניצלו בנס ובודדים גילו מקום וגם יבשות חדשות... בימנו, כשיש אמצעי ניווט טובים - כמו מיפוי טוב וכמובן מכשירי GPS מדוייקים, קשה יותר ללכת לאיבוד אם בכלל. ובכל זאת אפשר להיתקע וללכת לאיבוד בתא שטח מסויים רק כי בחרתם בנתיב שגוי או שהשביל נסחף, נמחק או שסופו אין מוצא! וכאן מגיע הכלל הפשוט והבסיסי ביותר בניווט יבשתי:
מי שמבין את הכלל ופועל לאורו - יפשט את חייו וימזער את האפשרות ללכת לאיבוד או להיתקע בדרך!
והרעיון הוא פשוט - לכו/סעו/רכבו על השביל הברור ובצומת בחרו לפנות לשביל הברור או זה שנראה שנוסעים/הולכים עליו בתכיפות רבה יותר - זה השביל הראשי וזה השביל שיוביל אתכם למקום מבטחים!
כתבת ניווט מספר 1 - מבוא לניווט טופוגרפי
הקישור לכתבה על אבני דרך שלצד הכביש
הקישור ל-PEF משלחת הבריטית שמיפתה את ארץ ישראל
כתבת ניווט מספר 4 - טופוגרפיה ותבליט
כתבת ניווט מספר 5 - ניתוח מפה טופוגרפית
כתבת ניווט מספר 6 - כללי הניווט בשטח
כתבת ניווט מספר 8 - הפעלת מכשיר ה-GPS
כתבת ניווט מספר 9 - סיכום ויציאה לשטח
כתבת ניווט מספר 10 - המחשב שיודע לנווט
ניווט טופוגרפי - עשרה טיפים לתנועה ולשהייה בשטח
קישור לפורום ניווט ו-GPS באתר השטח
תגובות