ביום יפה של שמש חורפית התכנסנו ביוזמת קרסו - היבואן של דאצ'יה לישראל, כ 20 רכבי דאסטר 4X4 ושני מדריכים של אתר השטח הישראלי ללמד נהיגה בשטח טרשי.
הדריכו: איתי שטינברג ואמיר נחומי
כפתיח לכל הדרכת מיומנות יש להכיר את התאוריה שבבסיס תכנון הרכב והתנהגות הדאסטר במצבים שונים שמזמן שטח נסיעה שאינו דרך/כביש סלול.
את השיעור הזה שכולל מבנה הרכב, מכלולים ברכב חוקי הפיסיקה שעל פיהם מתנהג הרכב חוקי התנועה של ניוטון, חוקי התרמודינמיקה, מומנטים, חוקי החיכוך אינרציה ותנע, כל אלו שזורים בתאור מילולי של הסטוריית התפתחות כלי הרכב והטכנולוגיה השזורה בהם. השיעור מתמשך על פני כשעה, בסופו אין בוחן ידע, אך יש קפה ומאפה (שוב היבואן דואג להכול) לפני הירידה אל שבילי ההתנסות, וכמובן שגם יש צלם מומחה לתעד את האירוע.
בתום השיעור התיאורטי מתפצל המחנה לשתי פלוגות היוצאות כל אחד לנקודות הלימוד המעשי.
מתחילים במאפיין מס' 1 של הירידה מן הכביש אל השטח, והוא כאמור אובדן אחיזת צמיגים בקרקע. המדריכים מכוונים את הנהגים אחד אחד למצב בו אחד או לפעמים גןם שניים צולבים, מתנתקים מן הקרקע, תלויים באויר ומסתובבים כמו מדחפי מטוס, בעוד הרכב תקוע במקום ומסרב לזוז מדוע ? - הדיפרנציאל כמובן. המדריכים מזכירים לנוהגים החדשים שיש לתת הזדמנות למערכ בקרת האחיזה האלקטרונית להיכנס לפעולה ואו אז, כמו במטה קסמים פולסי הבלימה מגיעים לגלגלים התלויים באויר בולמים אותם, המומנט "זורם" אל הגלגלים הנגדיים שאוחזים בקרקע והרכב נוסע קדימה. פעם אחרי פעם, כל נהג וכולם כבר משוכנעים. טיפ הנהיגה הרלוונטי כאן - "גז קבוע" לא לתת למערכת לעשות "ריסט".
השלב הבא בלימוד הוא אובדן אחיזה בשביל העולה מתון. המצב זהה למצב אופקי או במורד קל שבו אנו מתחילים, אלא שבמעלה הרכב פשוט מסרב לטפס, ומתווספות גם בעיות של צורך ביותר כוח למשוך את משקל הרכב במעלה. החברים מתרגלים והרבה תמרות אבק ממלאות את היער כאשר הרכבים ונהגיהם מתמודדים ונלחמים באובדן האחיזה
חציית תעלה נעשית בטכניקה פשוטה של ניצול מבנה הרכב להמנעות מפגיעה בגחונו או בפגושים.
אחד המצבים היותר מסוכנים בשטח הוא שיפוע צד. התאוריה הוסברה לפרטים בהדרכה התיאורטית. עכשיו ניגשנו לתירגול.
התחושה הבלתי נעימה ואופן הנהיגה הנכול במצב של שיפוע צד.
אחד המקומות בשמורה הוא מעלה הרצוף במהמורות וסלעים גדולים. ניגשנו למקום בכובד ראש באופן שבו צריך לנהוג במעלה קשה.
תחילה מבצעים סיור רגלי ומנתחים את הקרקע לחפש ציר מייטבי בו תהיה אחיזת גלגלים מיירבית ומינימום סיכון לפגיעה ברכב
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
המעלה קשה, קשה גם לקשוחים שברכבי השטח. ולכן החלטנו לא לסכן את הרכבים, הרי בסה"כ באנו ללמוד, והפננו עורף למעלה אחרי ששני רכבים הגיעו ליעד וחזרו בשלום ושניים אחרים התקשו יותר (יש אתגר לא קטן בהפעלה נכונה של הקלאץ'), פנינו ונסענו למעלה אחר, קצת יותר מתון במכשולים אך ארוך יותר ובסופו פרס יפה בדמות חורשה יפה על שיא גבעה הצופה על כל האזור.
לאחר ההתנסות במצבי השטח השונים ומתן הטיפים לנהיגה בכל מצב, הגענו אל פינה יפה באזור לדבר קצת בנושאים שבהיקף הנהיגה:
צמיגים - מבנה, מידות, סוגים ולחצי אויר. שידרוג הרכב - מיגון גחון, והגבהה ציוד חיוני לירידה לשטח טיולים בארץ - רצוי עם מדריך. הטיולים של אתר השטח הישראלי. בתום השיחה סיכמנו את הנלמד ויצאנו בדרך חזרה הביתה. מלומדים יותר ומנוסים קצת ועם טעם לטיולי שטח רבים.
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
טיפים לנהיגה בשטח:
7 תגובות
1
אורח/ת - גלעד ל.
30 במרץ 2021 ב 15:27
היה מצוין וזה עושה תיאבון
2
אורח/ת - מתן ק.
30 במרץ 2021 ב 15:27
היה כיף מקווה שהיו עוד מפגשים של הדאסטרים
3
אורח/ת - אלדר
30 במרץ 2021 ב 15:28
היה אחלה..תודה איתי
4
אורח/ת - שלמי
30 במרץ 2021 ב 15:28
היה כייף
5
אורח/ת - איתן מ.
30 במרץ 2021 ב 15:28
אמיר תודה רבה על ההדרכה
היה מעולה
הכל הוסבר ברמה גבוהה ובסבלנות
6
אורח/ת - שגיא צ.
30 במרץ 2021 ב 15:29
תודה, היה מעולה. אשמח להצטרף בטיולים נוספים של המועדון.
7
אורח/ת - איתי ס.
30 במרץ 2021 ב 15:29
היה מהמם! תודה רבה רבה! מקווה לעוד הדרכות וטיולים בקרוב!
תגובות