שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגה בשטח טרשי רכבי דאסטר 19.3.21

ביום יפה של שמש חורפית התכנסנו ביוזמת קרסו - היבואן של דאצ'יה לישראל, כ 20 רכבי דאסטר 4X4 ושני מדריכים של אתר השטח הישראלי ללמד נהיגה בשטח טרשי.
הדריכו: איתי שטינברג ואמיר נחומי

1616344618701

נפגשים ויוצאים לדרך

האזור - שמורת הטבע הר חורשן שליד הישוב בת שלמה, מזמן קטעי שביל רבים הכוללים מאפייני שטח שהיוו את נושאי הלימוד:
1. קימורים וחריצים הגורמים לגלגל או יותר לאבד אחיזה בקרקע.
2. תעלה עמוקה החוצה את השביל שיש לעבור בביטחה.
3. שביל המטפס במעלה גבעה/הר עם תשתית סלעית.
4. שביל היורד בתילות ממרומי הר או גבעה עם תשתית סלעית ודרדרתית.
5. שביל הכולל שיפוע צד או שעליו מכשול סלעי שיש לחצות הגורם לשיפוע צד.
הדאסטרים הגיעו לנקודת המפגש בבוקרו של היום, ולאחר ספירת המלאי יצאנו לעבר מסלול הלימוד.

חוצים את נחל דליה בדרך לשטח ההדרכה

חוצים את נחל דלייה בדרך לשטח ההדרכה

שיעור התיאוריה

כפתיח לכל הדרכת מיומנות יש להכיר את התאוריה שבבסיס תכנון הרכב והתנהגות הדאסטר במצבים שונים שמזמן שטח נסיעה שאינו דרך/כביש סלול.
את השיעור הזה שכולל מבנה הרכב, מכלולים ברכב חוקי הפיסיקה שעל פיהם מתנהג הרכב חוקי התנועה של ניוטון, חוקי התרמודינמיקה, מומנטים, חוקי החיכוך אינרציה ותנע, כל אלו שזורים בתאור מילולי של הסטוריית התפתחות כלי הרכב והטכנולוגיה השזורה בהם. השיעור מתמשך על פני כשעה, בסופו אין בוחן ידע, אך יש קפה ומאפה (שוב היבואן דואג להכול) לפני הירידה אל שבילי ההתנסות, וכמובן שגם יש צלם מומחה לתעד את האירוע.

שיעור התאוריה שמאחורי הדברים

שיעור התאוריה שמאחורי הדברים

התפצלות לשתי קבוצות הלימוד המעשי

בתום השיעור התיאורטי מתפצל המחנה לשתי פלוגות היוצאות כל אחד לנקודות הלימוד המעשי.
מתחילים במאפיין מס' 1 של הירידה מן הכביש אל השטח, והוא כאמור אובדן אחיזת צמיגים בקרקע. המדריכים מכוונים את הנהגים אחד אחד למצב בו אחד או לפעמים גןם שניים צולבים, מתנתקים מן הקרקע, תלויים באויר ומסתובבים כמו מדחפי מטוס, בעוד הרכב תקוע במקום ומסרב לזוז מדוע ? - הדיפרנציאל כמובן. המדריכים מזכירים לנוהגים החדשים שיש לתת הזדמנות למערכ בקרת האחיזה האלקטרונית להיכנס לפעולה ואו אז, כמו במטה קסמים פולסי הבלימה מגיעים לגלגלים התלויים באויר בולמים אותם, המומנט "זורם" אל הגלגלים הנגדיים שאוחזים בקרקע והרכב נוסע קדימה. פעם אחרי פעם, כל נהג וכולם כבר משוכנעים. טיפ הנהיגה הרלוונטי כאן - "גז קבוע" לא לתת למערכת לעשות "ריסט".
1616344606293

תירגול אובדן אחיזת גלגלים

161634460245116163446042451616344608455161634461115816163446130711616344616254161634462055216163446229851616344627771161634462968616163446316491616344633679

1616344626017

אובדן אחיזה במעלה מתון

השלב הבא בלימוד הוא אובדן אחיזה בשביל העולה מתון. המצב זהה למצב אופקי או במורד קל שבו אנו מתחילים, אלא שבמעלה הרכב פשוט מסרב לטפס, ומתווספות גם בעיות של צורך ביותר כוח למשוך את משקל הרכב במעלה. החברים מתרגלים והרבה תמרות אבק ממלאות את היער כאשר הרכבים ונהגיהם מתמודדים ונלחמים באובדן האחיזה

161634496185116163449636941616344965702161634496756116163449697581616344972036161634497369316163449755181616344977835161634498053716163449825861616344984210161634498584816163449875401616344989450161634499114316163449927791616344994651

תחנתנו הבאה היא חציית תעלה החוצה את השביל

חציית תעלה נעשית בטכניקה פשוטה של ניצול מבנה הרכב להמנעות מפגיעה בגחונו או בפגושים.

תחילה מסבירים

תחילה מסבירים

ואחר כך מתרגלים

ואחר כך מתרגלים

שיפוע צד

אחד המצבים היותר מסוכנים בשטח הוא שיפוע צד. התאוריה הוסברה לפרטים בהדרכה התיאורטית. עכשיו ניגשנו לתירגול.
התחושה הבלתי נעימה ואופן הנהיגה הנכול במצב של שיפוע צד.

161634545364616163454578561616345459483161634546136716163454637111616345465544

גולת הכותרת מעלה קשה

אחד המקומות בשמורה הוא מעלה הרצוף במהמורות וסלעים גדולים. ניגשנו למקום בכובד ראש באופן שבו צריך לנהוג במעלה קשה.
תחילה מבצעים סיור רגלי ומנתחים את הקרקע לחפש ציר מייטבי בו תהיה אחיזת גלגלים מיירבית ומינימום סיכון לפגיעה ברכב

לומדים את המעלה רגלית

לומדים את המעלה רגלית

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

161634592331316163459407441616345943046161634594559016163459483631616345951205161634595461216163459571991616345959767161634596331816163459663941616345969645161634597379916163459768251616345979487161634598214416163459847511616345987283161634599023416163459928411616345995151161634599766716163460166671616346019220161634602247016163460667531616346079271

לא מסכנים את הרכבים

המעלה קשה, קשה גם לקשוחים שברכבי השטח. ולכן החלטנו לא לסכן את הרכבים, הרי בסה"כ באנו ללמוד, והפננו עורף למעלה אחרי ששני רכבים הגיעו ליעד וחזרו בשלום ושניים אחרים התקשו יותר (יש אתגר לא קטן בהפעלה נכונה של הקלאץ'), פנינו ונסענו למעלה אחר, קצת יותר מתון במכשולים אך ארוך יותר ובסופו פרס יפה בדמות חורשה יפה על שיא גבעה הצופה על כל האזור.

בדרך למעלה נוסף

בדרך למעלה חילופי

פרק אחרון

לאחר ההתנסות במצבי השטח השונים ומתן הטיפים לנהיגה בכל מצב, הגענו אל פינה יפה באזור לדבר קצת בנושאים שבהיקף הנהיגה:
צמיגים - מבנה, מידות, סוגים ולחצי אויר. שידרוג הרכב - מיגון גחון, והגבהה ציוד חיוני לירידה לשטח טיולים בארץ - רצוי עם מדריך. הטיולים של אתר השטח הישראלי. בתום השיחה סיכמנו את הנלמד ויצאנו בדרך חזרה הביתה. מלומדים יותר ומנוסים קצת ועם טעם לטיולי שטח רבים.

שיחה מסכמת

שיחה מסכמת

שיחה מסכמת

שיחה מסכמת

תודה לכל המודרכים על ההקשבה ושיתוף הפעולה - היה כייף!

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

161634676678216163467694521616346772720161634677586416163467782181616346780375161634678338916163467862901616346788552161634679170416163467943701616346797122161634679996916163468058461616346808516161634682510216163468279691616346830413161634683324216163468370831616346840260161634684309116163468456281616346848664161634685138816163468638901616346867297161634689318916163468959031616346898848161634690133516163469044061616346908109161634691103016163469143611616346931118161634693386916163469374071616346952401161634695482616163469597391616346963678161634696743816163469710691616346974010161634697840116163469823651616346986762161634699093916163469948291616347019652161634702813516163470336221616347038449161634704204716163470444891616347046282161634704789116163470501561616347053090161634705687616163470603811616347063675161634706847416163470719621616347076517161634707974116163470829681616347086220161634708970816163470937521616347096562161634709936516163471027961616347107053161634711015216163471132011616347116940161634712072216163471232581616347126477161634712959416163471329611616347136183161634713920616163471420591616347144857161634714683016163471488111616347150992161634715403016163471573271616347160054161634716369216163471691021616347172882161634717710716163471815601616347184352161634718902616163471933671616347197772161634720273816163472072161616347211342161634721510916163472185071616347222670161634722609916163472292311616347231414161634723706016163472403751616347243336161634724711216163472501961616347253470161634725584516163472587191616347262164161634726728216163472710501616347275919161634728029316163472822931616347285867161634728881916163472922231616347295998

תגובות

7 תגובות

1

אורח/ת - גלעד ל.

30 במרץ ב 15:27

היה מצוין וזה עושה תיאבון

2

אורח/ת - מתן ק.

30 במרץ ב 15:27

היה כיף מקווה שהיו עוד מפגשים של הדאסטרים

3

אורח/ת - אלדר

30 במרץ ב 15:28

היה אחלה..תודה איתי

4

אורח/ת - שלמי

30 במרץ ב 15:28

היה כייף

5

אורח/ת - איתן מ.

30 במרץ ב 15:28

אמיר תודה רבה על ההדרכה
היה מעולה
הכל הוסבר ברמה גבוהה ובסבלנות

6

אורח/ת - שגיא צ.

30 במרץ ב 15:29

תודה, היה מעולה. אשמח להצטרף בטיולים נוספים של המועדון.

7

אורח/ת - איתי ס.

30 במרץ ב 15:29

היה מהמם! תודה רבה רבה! מקווה לעוד הדרכות וטיולים בקרוב!