זאת היתה בזמנו המשאית הגדולה ביותר בעולם, עם יכולת לשנע כ-60 טון מטען לשדות הנפט בדיונות של הסהרה, בעזרת מנוע דיזל ענקי בנפח של כמעט 30 ליטר, הנעה 6X6 וצמיגים בקוטר של 2.2 מטר
מאת: עופר אדר
21/04/21
באמצע שנות ה-50 התגלה שדה נפט ענק בדיונות של הסהרה, בחלק הדרומי של אלג'יר. המדינה היתה אז תחת שליטה של צרפת, שרצתה להתחיל ולהפיק את הנפט במהירות האפשרית. רק היתה בעיה קטנה: לא היתה בנמצא משאית עם יכולת לשאת את הציוד הכבד שנדרש לצורך ההפקה, עם עבירות שתאפשר לצלוח את התוואי החולי.
מהנדסי חברת ברלייה (Berliet), אחת מהחברות המובילות בייצור משאיות בצרפת באותם ימים, נשלחו בדחיפות לאלג'יר לבדוק מה ניתן לעשות. אחרי שבוע של סיורים, הם חזרו עם תשובה חד-משמעית: אף משאית קיימת לא תוכל לבצע את המשימה, וצריך לחשוב על פתרונות אחרים.
משאית מס' 1 בסהרה
והפתרון היה משהו יוצא דופן באותן שנים: תוך תשעה חודשים תוכננה ונבנתה משאית מפלצתית שאורכה 15 מטר, רוחבה חמישה מטר וגובהה 4.45 מטר, עם שישה צמיגים ענקיים שקוטר כל אחד מהם 2.2 מטר. בגלל הלחץ שהופעל מצד ממשלת צרפת למהר ולסיים את הפרויקט, בברלייה החליטו שלא לתכנן גם מנוע חדש, דבר שהיה גוזל זמן רב. במקום זאת, מוקם בחרטום המפלצת מנוע דיזל של קאמינס, V-12 בנפח 29.6 ליטר, שבעזרת שני מגדשים סיפק 600 כ"ס, נתון שהועלה מאוחר יותר ל-700 כ"ס. בנוסף, הותקן גם מנוע בנזין קטן שכל מטרתו להניע את משאבת ההגה... שני מיכלי דלק בנפח 1000 ליטר כל אחד, הזינו את מנוע הדיזל. עם הנעה 6X6, המשאית ששקלה כ-50 טון יכלה לשאת מטען של כ-60 טון לתוך החולות, ולעבור אותם בהצלחה.משאיות מס' 1 ו-2
בשנים 1958-1959 נבנו בסך הכל 4 משאיות מהדגם הזה: שתי הראשונות היו עם תא נהג רגיל, משטח ההעמסה פתוח והנעה 6X6, השלישית היתה משאית רכינה עם הנעה 6X4 בלבד, והרביעית נבנתה עם תא נהג מעל המנוע (משאית טלוויזיה), גם היא עם הנעה 6X6.שתי המשאיות הראשונות נשלחו לאלג'יר ועבדו שם קשה, עד שאלג'יר קיבלה עצמאות בתחילת שנות ה-60 והלאימה את שדות הנפט. משתיים אלה אחת נשארה בסהרה ואחת הוחזרה לצרפת, שופצה והיא נמצאת היום במוזיאון של משאיות ברלייה. הרכינה עבדה במכרות בצרפת ובשלב מסוים גרטו אותה. המשאית הרביעית (הטלוויזיה) נשלחה ל"מסע הופעות" בארה"ב, במטרה לשווק אותה לאמריקנים, שכנראה לא התלהבו - אף הזמנה לא נרשמה... המשאית הוחזרה לצרפת, היה ניסיון לא מוצלח להרכיב לה מנוע סילוני ובסופו של דבר גם היא נגרטה.
משאית מס' 3 (הרכינה)
חברת ברלייה נקלעה בהמשך לקשיים פיננסיים, נרכשה על ידי סיטרואן, וזאת מכרה אותה מאוחר יותר לרנו. רנו מיזגה את ברלייה עם חברת משאיות אחרת שרכשה, סוויאם, ומהאיחוד קמה חטיבת המשאיות של רנו.משאית מס' 4
2 תגובות
1
אורח/ת - Boris Reidiboim
21 באפריל 2021 ב 16:49
למה ברליט אבל?
החברה הייתה צרפתית, על שם המייסד מאריוס ברלייה...
2
עופר אדר
21 באפריל 2021 ב 17:40
למה ברליט אבל?
החברה הייתה צרפתית, על שם המייסד מאריוס ברלייה...
תגובות