שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

נקודה בשטח: חורבת ירדה ועין ירדה

אתר עם היסטוריה קרובה ורחוקה, וסמוך אליו מעיין המזרים מים לאורך כל השנה

שלט קטן וצנוע, שדי קל ל"פספס" אותו, מפנה את הנוסעים על כביש 91 אל אתר עם היסטוריה עשירה, שלא רחוק ממנו נמצאת פינת טבע קסומה. מדובר בחורבת ירדה הממוקמת מעל ערוצו של נחל מחניים, ובעין ירדה, אחד המעיינות המזינים את הנחל.

חורבת ירדה היא בית אחוזה שנבנה בסוף המאה ה-19, ובנוי כריבוע המקיף חצר פנימית שבמרכזה באר. המבנה הוקם על אתר ארכיאולוגי, שבו נמצאו שרידים מהתקופה הרומית המאוחרת ועד התקופה הממלוכית. המבנה והאדמות סביבו נרכשו על ידי קק"ל בשנת 1936.

image

הבאר שבחצר. דרך הפתח בחומה ניתן לראות את האנדרטה

בתקופת מלחמת העצמאות התנהלו במקום קרבות קשים מול הצבא הסורי, בו לקחו חלק כוחות מחטיבות עודד וגולני. המקום עבר ידיים מספר פעמים, ונכבש סופית על ידי חטיבת כרמלי באמצע חודש יולי 48. זאת היתה הנקודה המערבית ביותר אליה הצליחו להגיע הכוחות הסוריים בניסיונם להגיע עד חיפה ולכבוש אותה.

החורבה נשארה בשיממונה שנים רבות, עד שבשנות ה-90 האתר שוקם על ידי המועצה לשימור אתרים, והוקמה בו אנדרטה המנציחה את 78 הלוחמים שנפלו בקרבות. האנדרטה, הצופה על עמק החולה ועל הרי הגולן, נמצאת מצידו המזרחי של המבנה, וכדי להגיע אליה יש להיכנס לחצר המבנה ולחצות אותה לצד השני.

ממש מתחת למבנה, בערוץ נחל מחניים, נמצא מעיין עין ירדה, שבו זורמים מים בכל השנה. בצמוד אליו צומחים עצי אקליפטוסים ענקיים, המצלים עליו לאורך כל היום ויוצרים פינת מרגוע יפהפה המזמינה לעצירת קפה לקול פכפוך המים. זאת יכולה להיות נקודת עצירה נהדרת לארוחת בוקר, בדרך לאחד ממסלולי הטיול ברמת הגולן, כמו ציר המוסכים (בעבירות קשה - קישור) או מסלול בשיפולי הרמה (עבירות קלה - קישור).

image

עין ירדה, המקום המושלם לעצירת קפה

איך מגיעים: מצומת מחניים נוסעים מזרחה על כביש 91, הפנייה לחורבת ירדה היא משמאל לכביש מעט לפני הכניסה למושב משמר הירדן. כביש משובש מוביל אל המקום דרך מטעי עצי הפרי של המושב. כדי להגיע לעין ירדה, יש לחזור מעט על הכביש המשובש, וליד עץ דקל יש דרך עפר המתאמים רק לרכבי שטח, היורדת ימינה אל הנחל. בהמשך, אפשר לנסוע לאורכו של נחל מחניים מזרחה, ולהגיע איתו עד הירדן.