יבואנית אופנועי דוקאטי, משיקה בישראל את המונסטר החדש.
ה-MONSTER : אופנוע נייקד (ערום) ספורטיבי עם מנוע L-טווין טסטסטרטה בזווית 11 מעלות, בנפח 937 סמ"ק המספק 111 כ"ס ו-4.9 קג"מ
אופנוע זה משלב את כל הרכיבים המזוהים עם האופנוע – מכל הדלק הבולט בדמוי גב של ביזון, פנס החזית העגול והזנב הנקי. זהו ללא ספק פרק חדש בחיי הדגם והוא מתאפיין באבולוציה של צורות, שילוב בין ישן וחדש, ספורט לאלגנט, מתוחכם ובטעם טכנולוגי וכל אלה שולבו בקווי העיצוב הכללי.
קומפקטיות מקסימלית ומשקל מינימלי שולבו בהצלחה בקווי העיצוב המסורתיים של דוקאטי. הזנב קצר, חד ונקי, מציג שלדה אחורית מודגשת ועליה שני כיסויים בהשראת הפניגאלה V4 . פנס החזית שומר על הצורה העגולה המסורתית ומוסיף ליטוש מודרני בהכנסת תאורת ה'לד' (DRL).
ה-MONSTER החדש מצויד במנוע ה-L טווין טסטסטרטה 11 מעלות דזמודרומי בנפח 937 סמ"ק. בגרסתו העדכנית, מנוע זה נעשה קל יותר ב-2.4 ק"ג, משפר את הביצועים ורמת השימושיות. מנוע זה הופך לגורם נושא עומס במבנה האופנוע ולו תפקיד מכריע בשמירה על משקל נמוך. ה-MONSTER החדש עומד בתקן יורו 5 עם הספק של 111 כ"ס ב-9,250 סל"ד ומומנט מרבי של 9.5 קג"מ ב-6,500 סל"ד. כלומר, ההספק עלה ב-2 כ"ס והמומנט ב-0.7 קג"מ ובשיא הנמוך מ-1,250 סל"ד ביחס לנתוני המונסטר 821 היוצא.
הודות לעבודת תכנון קפדנית, מנוע ה-937 טסטסטרטה מציג אמינות ועמידות משופרים הבאים לידי ביטוי במרווח טיפולים של 15,000 ק"מ ובדיקת מרווח שסתומים כל 30,000 ק"מ. שימוש במצערת אלקטרונית מאפשר בחירה בין מצבי רכיבה משתנים המשפיעים על תפוקת המנוע, בהתאם לצורכי השעה של הרוכב.
המצמד שהותקן ב-MONSTER החדש – רטוב ובעל מערכת תגבור עצמאית. מערכת השליטה ההידראולית החדשה, מורידה ב-20 אחוז את עצמת הלחץ הדרושה בהפעלת המנוף. למערכת זו פעולה כפולה – היא מעצימה את הלחץ על רפידות המצמד בזמן האצה ומפחיתה את הלחץ מהן בזמן האטה, כדי למנוע מעבר התנגדות מהגלגל למנוע ויצירת בעיית איזון בבלימה שמקורה בגלגל האחורי בזמן הורדת הילוכים אגרסיבית. בתיבה זו מותקן 'קוויקשיפטר' להעלאה והורדת הילוכים כסטנדרט.
שלדת האלומיניום החדשה של ה-MONSTER החדש מבוססת על כל העקרונות שעל פיהם בנוי הסופרבייק של החברה, הפניגאלה V4. ה-MONSTER החדש מחזיר את המנוע לעמוד במרכז העניינים, עם חיבורו באופן ישיר לחלק הקדמי של האופנוע כרוגם נושא עומס בעזרת השלדה החדשה. המנוע עצמו עשוי גם כן מאלומיניום וחוסך 4.5 ק"ג ממשקלו לעומת מנוע ה-821. כל זאת, יחד עם זרוע אחורית חדשה מאלומיניום אשר קלה ב-1.6 ק"ג ביחס לדור הקודם, הביאו את ה-MONSTER החדש למשקל של 188 ק"ג רטוב ומוכן לנסיעה (166 ק"ג יבש) – 18 ק"ג פחות מה-821 MONSTER.
התכנון החדש אפשר לדוקאטי להפוך את ה-MONSTER לקומפקטי במיוחד, עם בסיס גלגלים של 1,474 מ"מ בלבד ובעזרת מיקום מחושב של כל רכיבי האופנוע, גם להוסיף 7 מעלות לזווית ההיגוי שעומדת כעת על 36 מעלות.
זנב האופנוע שעוצב להיות חלק, דק ומינימלי, בנוי על גבי שלדת זנב אשר עשויה כולה חלק אחד מפולימר מחוזק בסיבי זכוכית (Polymer Reinforced Fiber Glass). שלדה זו מכילה בתוכה את רוב מערכות החשמל של האופנוע, ואת הסוללה החדשה והקלה יותר.
תנוחת הרכיבה באופנוע זה הינה תנוחת רכיבה שקופה וגמישה אשר מתאימה הן לטיולים ממושכים והן לרכיבה ספורטיבית, בדומה לכל דורות ה-MONSTER. המושב קיבל תוספת ריפוד ומבנה חדש. המושב שגובהו 820 מ"מ ובנוח מ-70 מ"מ של ספוג, מקרב את הרוכב ב-65 מ"מ אל עבר הכידון, הרגליות הונמכו ב-10 מ"מ, כך שהרוכב יושב זקוף יותר והכידון קרוב ב-70 מ"מ יותר מאשר בדור הקודם.
המושב הנמוך ביותר, הזמין כאביזר אופציונלי, בעל ספוג בעובי של 50 מ"מ ויוצר גובה של 800 מ"מ מהקרקע. את ה-MONSTER החדש ניתן להוסיף ערכת הנמכה ייחודית למתלים, המאפשרת לגובה המושב לרדת עד כדי 775 מ"מ.
ה-MONSTER החדש מצויד במזלג בקוטר 43 מ"מ המבטיח מהלך של 130 מ"מ. הבולם היחיד המתכוונן מאחור מבטיח מהלך של 140 מ"מ. הבולם האחורי מחובר ישירות לזרוע האחורית יחד עם קפיץ כפול.
החישוקים החדשים מאבדים חלק ניכר ממשקלם – 1.7 ק"ג בהשוואה ל-821 MONSTER. חישוקים אלה נועלים צמיגי Pirelli III Rosso Diablo במידות 70/120 מלפנים ו-55/180 מאחור, כדי להתאים לשימוש יעיל ביותר בכביש יבש ורטוב.
מערכת הבלימה מלפנים בעלת קאליפרים ברמבו 4 32.M4 בוכנות מונובלוק אשר פועלים על צמד דיסקים בקוטר 320 מ"מ ומשאבה רדיאלית חדשה. מנופי הבלם והמצמד ניתנים לכוונון מלא. מאחור ממותקן דיסק יחיד בקוטר 245 מ"מ עליו פועל קאליפר ברמבו והוא, כמו הקאליפרים הקדמיים, מצויד ברפידות סינטר.
ה-MONSTER החדש מצויד במגוון מערכות אלקטרוניות מתקדמות בהן מצערת אלקטרונית אשר מאפשרת שימוש במצבי רכיבה שונים המשפיעים על תפוקת המנוע והביצועים בהתאם למיומנות הרוכב. מערכת ה-ABS מציעה שלושה מצבי התערבות – 3 התערבות מקסימלית עם מניעה מוחלטת של התרוממות הגלגל האחורי, 2 התערבות פחותה עם התרוממות קלה של הגלגל האחורי, 1 פועל רק על הגלגל הקדמי ללא מניעת התרוממות הגלגל האחורי.
מערכת בקרת האחיזה מאפשרת לרוכב לבחור מבין 8 מצבי התערבות. שלושת מצבי הרכיבה מציעים בחירה אוטומטית של רמת התערבות המערכת, אך גם זו ניתנת לכיול אישי.
ה-MONSTER החדש מצויד בבקרת זינוק המאפשרת האצה בכוח מרבי. בזמן הפעלתה, המערכת מנהלת את תפוקת המנוע בפתיחת המצערת ומביאה אותו לשיא המומנט, בזמן שהרוכב צריך לתפעל את מנוף המצמד בזמן הזינוק.
בקרת הזינוק עושה שימוש גם בבקרת הווילי (DWC), אשר מאפשרת למנוע להאיץ במקסימום יכולת ללא התרוממות של הגלגל הקדמי.
מערכת חדשנית זו מאפשרת לרוכב לבחור בין שלושה מצבי רכיבה – ספורט, טורינג ואורבן בהתאם לתנאי הדרך וסגנון הרכיבה בו הוא מעוניין. כל אחד ממצבי רכיבה אלה, משנה את מאפייני הפעולה של בקרות האחיזה, ה-ABS, בקרת הווילי ותפוקת המנוע.
ספורט
במצב זה המנוע מפיק 111 כ"ס עם תחושה ישירה במצערת, התערבות מופחתת בבקרת האחיזה, מצב 2 במערכת ה-ABS ובקרת ווילי מאפשרת רכיבה ספורטיבית.
טורינג
המנוע מפיק 111 כ"ס עם תגובה מתונה לפעולת המצערת, התערבות מוגברת של בקרת האחיזה, ABS רמה 3 למקסום יכולת הבלימה ובקרת הווילי מכויילת לרכיבה רגועה.
אורבן
הספק המנוע מופחת ל-75 כ"ס, תגובת המצערת ממותנת, בקרת אחיזה בהתערבות גבוהה, ABS רמה 3 והתערבות גבוהה בבקרת הווילי.
מערכת הקוויקשיפטר (EVO DQS) מאפשרת לרוכב להעלות ולהוריד הילוכים ללא שימוש במצמד וגם להפוך את הרכיבה בעיר לחלקה יותר.
תגובות