אופנועים, טרקטורונים, SBS מכל אירופה מתאספים ביוון לראלי של 7 ימים רצופים, כ-2,000 ק"מ רכיבה / נהיגה בשטח ההררי המגוון של צפון המדינה במטרה לזכות (או אף לסיים) ומי שמתחרה אף לצבור נקודות כחלק מאליפות אירופה בתחרויות ראלי. כ-15 רוכבי אופנועים ועוד 5 זוגות על מאבריקים מישראל השתתפו וחזרו עם הישגים מרשימים.
צילומים: שמוליק פאוסט, אורי לבני, אוריה סייג והמשתתפים הישראלים
מאת: Ofer Ogash
05/06/21
ראלי הלס מתקיים מזה מספר שנים בצפון יוון, כ-3 שעות מאתונה באזור הררי ומיוער על פסגות הרים ירוקות ונופים מדהימים. אירוע זה הינו חלק מסבב אליפות אירופה בתחרויות ראלי, כלומר רכיבת משולבת של ניווט בשיטת ספר דרך ואנדורו בשבילים טכניים ומהירים על קצוות הרים וצוקים ולפעמים גם רכיבה על אזור ללא שבילים כלל.
מספר רוכבים בעלי שם עולמי התחילו את דרכם בראלי זה, אשר נתן להם את קפיצת המדרגה לה נדרשו כדי להתקדם לתחרויות הראלי הגדולות והקשות בעולם. המתחרים צריכים להתמודד עם כ-2,000 קילומטרים, שמחולקים לשבעה ימי רכיבה. מתוכם ישנם יומיים שנקראים "מרתון" - ימים ארוכים במיוחד אשר בהם לרוכב המתחרה אין אפשרות לטפל באופנוע, אלא בצורה חלקית וללא החלפת צמיגים, מה שאומר שזהו המבחן הקשה ביותר עבור המכונה והאדם. הרוכבים הטובים ביותר מכל העולם מגיעים להתחרות בראלי הזה, כאלו שהתחרו בראלי מרוקו, ראלי דרך המשי, ראלי אלבניה ואחרים.
הנוכחות הישראלית המרשימה השנה התאפשרה לא מעט בזכות "ראלי-טריפ" ורז היימן, שמעבר להישגים המרשימים שלו בעצמו בתחום הראלי, כבר שנים דוחף את התחום ואת האירוע הספציפי ביוון ומציע שירותי שילוח וארגון למשלחות ובנוסף לא חוסך בסיוע גם לשאר המתחרים הישראלים
קישור לדף הרשמי של תוצאות ראלי הלס יוון 2021
בראלי הלס יוון השתתפו כ- 200 מתחרים - אופנוענים, טרקטורונים ומתחרי רכבי 'סייד בי סייד' מכל אירופה. מישראל התחרו 15 רוכבי אופנוענים ו-5 זוגות נוהגים בקאן-אם מאבריקים - כולן וכולם לביאות ואריות - כבוד אדיר!
הרוכבים הישראלים ומספר המתחרה שלהם (וקצת מלל, שלא אספר לכם מי כתב):
זיו כרמי רוכב מס' 304 - לכאורה, חלק מאריות העמק (ראו לעיל), למעשה - קטגוריה בפני עצמו. מהיר, חלק, היחיד שבא עם שאיפה מוצהרת לפודיום וגם הצליח! סיים את המירוץ במקום 3 בקטגוריה ומקום רביעי בכללי - כבוד גדול!!
נאור אשכנזי רוכב מס' EC2 - מהיר מאוד, התחרה וניצח בקטגוריית האנדורו קאפ (מסלול משולב GPS - סיפור דרך), חטף לא מעט בדרך למדרגת הפודיום העליונה.
אריות העמק - חבורה גדולה, חזקה, מגובשת ומתוקתקת בראשות עדי הבלתי נלאה, וחבריה: יעקב דדיה רוכב מס' 347 - השד החייכן מבית שאן. סופח כדין לחבורת החקלאים האשכנזים מהעמק בזכות מזג נוח להפליא וקצב רכיבה יוצא דופן. מקום 22 בסיום. יעל קדשאי רוכבת מס' 224 - הבת של אביב קדשאי (רוכב ונהג על בעל ניסיון אדיר במרוצי ראלי, בדגש לדקאר) והפתעת המירוץ השנה - רכיבה נקיה ומהירה הביאה אותה למקום השני בקטגוריית הנשים, מקום שני ב-M2 ו-24 בכללי. ברק דודאי רוכב מס' 349 - החקלאי החזק והשקט מהעמק על אופנוע גדול וחזק כמותו (ק.ט.מ. ראלי רפליקה 450). ביום האחרון של ראלי הלס 2018 נפגע בתאונה קשה ובא הפעם לתקן. מקום 35 בסיום. נדב לוגסי רוכב מס' 346 - הותיק והמעוטר מבין הרוכבים, רשם את שיא הקריירה בדאקאר 1999 וממשיך להתחרות באופן סדיר מאז. קצת התבדר לאחרונה (אופניים, סוסים) אך עדיין מהיר מאוד. לא סיים את היום החמישי עקב מצמד תקול ועל כן סיים במקום ה-41 המאכזב.
שלושת המוסקטרים - חזקים ומגובשים, בעלי מאפייני רכיבה דומים ורכבו יחד, למעשה, החל מהיום השלישי למירוץ: נדב השמשוני רוכב מס' 315 - האיש והרגליים, העוגן, זה שתמיד יתנדב לארגן חילוץ של איזה טרקטורון תקוע באיזו עליה ואז יקפוץ לך על האופנוע ויביא אותו לחוף מבטחים. מקום 62 בסיום. גלעד בצלאל רוכב מס' 305 - אופטימי תמיד, חיוך שלא יורד מהפנים, הכי נחמד בחבורה ובהפרש ניכר והרוח החיה בכל התכנסות חברתית. סיים במקום ה-64. דן קטנוב רוכב מס' 419 - אוי קטנוב קטנוב, מארגן מירוצי ראלי בארץ, איש גדול שכולו לב, מלווה ע"י אביו - גידי קטנוב המיתולוגי. החטיף וחטף לא מעט במשך המירוץ אבל את החיוך לא הצליחו למחוק. מקום 67 בסיום.
אלונה בן נתן רוכבת מס' 222 - קטנה, מהירה, יציבה ואופטימית הסתובבה במשך כל המירוץ בסביבת השלישייה, לפעמים לפניהם לפעמים אחריהם והכל מבלי שתיפול שערה משערות ראשה - מקום ראשון בקטגוריית סדר ונקיון, מקום 5 מבין הנשים המתחרות ומקום 68 בכללי.
חגי כבביה רוכב מס' 348 - במקור חבר גאה בחבורת העמק שאצבע שבורה ביום השני דחקה אותו עמוק במורד הטבלה וכך רכב, גיבור אמיתי, כל הדרך למקום ה-79 בסיום.
גלעד בנאי רוכב מס' 106 - זקן המתחרים הישראליים ואחד המנוסים שבהם. תכנון מירוץ נכון ובעיקר המון המון נחישות הביאה אותו לבסוף למקום ה-83.
קישור לכתבה מהחוויות של של גלעד בנאי מראלי הלס 2021
צמד רעים, בסוף השיירה אבל תמיד יחד בניצוחו של רפי כהן, האיש והתמרים: רן סיטון רוכב מס' 213 - האיש והשרקו, אופטימיות ללא תקנה למרות קשיים פיסיים לא מבוטלים ואיכשהו תמיד מופיע על קו הסיום. מקום 25 בקטגוריה המכובדת של הסניורים, מקום 16 בקטגוריה M2 ומקום 88 בכללי. משה שמידוב רוכב מס' 340 - לאט אבל בטוח, חיוך שלא יורד מהפנים, מקום 100 עגול בסיום.
איתי מולדבסקי רוכב מס' 105 - התחרה כנווט במירוצים לא מעטים מסוג זה והפעם בא לדבר האמיתי - רכב בסביבות השלישיה עד לבוקר היום הרביעי שבו נפגע ברגל ופרש. לא סיים.
משתתפי SBS נוהגים על מאבריקים של קאן-אם:
5 מתחרים מישראל, מתוך 35 מתחרים מכל אירופה, כולם סיימו את התחרות וממקומים מהמקום ה-1 (כבוד!) ועד המקום ה-11 (כבוד - לכל הישראלים!!).
האחים גיבורי ממושב צופר שבערבה, סיימו זה עתה את העונה החקלאית בערבה התיכונה, התפנו למרוץ הראלי ביוון וחזרו עם מקום ראשון בקטגוריית ה-SBS. כל הכבוד!
שרון בן עמי ורז היימן - למי שלא מכיר רז היימן הרוכב והנהג הישראלי המעוטר ובעל הניסיון הגדול ביותר במירוצי ראלי בארץ ובעולם עם אופנועים או כלי רכב. סיימו את המירוץ במקום ה-4 מתוך כ-35 מתחרי SBS.
מסעוד ועמרן טהה - סיימו את המירוץ במקום ה-5 בקטגוריה.
רועי ברטוב וגיא ביטון - סיימו את המירוץ במקום ה-8 בקטגוריה.
דרור כהן ואבי XT פריאנט - זוג המתחרים המיוחד שהנוהגים בכלי רכב על בסיס המאבריק שאבי בנה והתאים במיוחד לדרור כהן - מתחרה ותיק בתחרויות ראלי בארץ ובעולם כשהוא משותק ברגלים. סיימו את התחרות במקום ה-11 בקטגוריה.
צילום ועריכה: אורי לבני ואוריה סייג
זיו כרמי - רוכב KTM סיים את המירוץ במקום 3 בקטגוריה ומקום רביעי בכללי מתאר את החוויה: "עבורי, תחרויות ראלי ניווט הם משהו חדש שנכנסתי אליו בשנה האחרונה. לאחר המון שנים בתחרויות אנדורו ומוטוקרוס וניסיון בינלאומי באירועים דומים, החלטתי לטעום משהו חדש. הניווט ברכיבה יוצר הרבה עניין - עוד בשירותי הצבאי עסקתי בניווטים ובכך גם זכיתי ביתרון הבנת הקרקע בכל מיני תוואי שטח. אבל זה לא היה קל וכמעט שלא היה אפשרי מבחינתי - לפני כחודשיים התחריתי במרוץ ראלי שארך שלושה ימים בישראל, בתוואי מדברי ולמרות שהשגתי ניצחון, התרסקתי חזק מאוד ולא הייתי בטוח שבכלל אוכל להגיע למרוץ ביוון. אבל אחרי החלמה ממושכת, חזרתי לכשירות מלאה. רכיבת ראלי היא פשוט חוויה מדהימה שממש מושכת אותי להתנסות בראליים גדולים בעולם ואולי לחלום על הראלי הגדול ביותר. ראלי הדאקר הגדול. כנראה שלשם אנסה להגיע בשנים הקרובות בשאיפה שאשיג את היכולות ואת המימון הנדרש".
ביום הראשון לתחרות יצאו הרוכבים ובניהם גם זיו כרמי ליום קצר של 57 ק"מ ספיישל ועוד כ-30 ק"מ קישור ובסיומו הגיע זיו כרמי אל המקום ה-39 מתוך כ-150 רוכבים.
היום השני כבר הכפיל ויותר את המרחק לכדי 300 קילומטרים מפרכים ובסופו הציג כרמי זמני רכיבה תחרותיים מאוד ושם קיבל את ההחלטה לתת את הכל כדי להעפיל גבוה ככל הניתן בתחרות.
היום השלישי לתחרות סימן את תחילת המרתון שימשך כאמור יומיים. 410 קילומטרים כבר ביום הראשון ברמות קושי גבוהות הצריכו מזיו כרמי כ-8 וחצי שעות רכיבה (מעל 10 וחצי שעות לרוכב ממוצע) בהם הוא נתן את הכל והצליח לצמצם באופן משמעותי את הפער שנוצר בינו לבין מובילי התחרות. הרכיבה התובענית שחקה כמעט לגמרי את הצמיג האחורי באופנוע של זיו כרמי, ומאחר שאסור להחליף צמיגים במסגרת ימי המרתון, היום השני הפך למאתגר אפילו יותר. "יצאתי ליום המרתון השני (270 ק"מ נוספים) במחשבה שאני חייב להיות מהיר, אבל גם בידיעה שאני חייב לשמור על האופנוע ולהגיע לסוף היום ללא תקלות מיוחדות. לאורך המירוץ אני מתקדם במיקומים ועולה לעשיריה הראשונה. אחרי ארבעה ימי רכיבה הגוף תשוש ביותר, אבל הרצון להצליח יחד עם האדרנלין מצליח לגבור על הקשיים הפיזיים.
ביום השישי אני ממשיך לדחוף חזק אבל עושה טעות ניווט שעולה לי בערך כעשר דקות. לא נלחצתי אבל התחלתי לחזור למיקום שידעתי ששם טעיתי ותוך כדי שחזרתי ראיתי, את המתחרה העיקרי שלי שטעה גם. ירדה לי אבן קטנה מהלב למרות הפער שצברתי ובכך ביום השישי עליתי למקום השלישי הכללי".
ליום האחרון של המרוץ עלה כרמי בביטחון שכל שיצטרך לעשות הוא לא להרוס את מה שהשיג עד כה. עליו לרכוב חכם, להימנע מטעויות ובכך להגיע לקו סיום שמח ומאושר. "זו הייתה חוויית רכיבה מטורפת ומיוחדת בהרים המגניבים של צפון יוון ואני ממליץ לכל רוכב לנסות ולהצליח לסיים תחרות שכזאת. אני כבר עם המבט קדימה לאתגרים הבאים ותקווה שנצליח להשיג הישגים גדולים כאלה בהמשך.
זיו כרמי מבקש להודות לנותני החסות: ד.ל.ב מוטוספורט יבואנית KTM לישראל, לסוכנות צ'אמפ פאקטורי פרדס חנה, לצמיגי מישלין, לסופר שוק יוחננוף.
האחים ארז ואלון גיבורי מהערבה חזרו מאושרים מהניצחון במקום הראשון בקטגוריית SBS. האחים גיבורי שהתחרו כחובבים וזו הפעם הראשונה שהם מתחרים בראלי בינלאומי, נהגו בקאן-אם מאבריק בסיסי, ללא תוספות מיוחדות וניצחו את המירוץ שהשתתפו בו כ- 35 רכבי SBS חלקם נהוגים ע"י מתחרים בעלי ניסיון רב בעולם מירוצי הראלי בעולם.
נאור אשכנזי מקיבוץ גבעת חיים מאוחד מתחרה שנים ב-SBS כמתחרה חובב בקטגוריית הובי כשהשנה החליט לצאת לראלי הלס ולהתחרות בקטגורית האנדורו קאפ עם אופנוע KTM בנפח 350 סמ"ק כשהמטרה הייתה לסיים את המרוץ. אבל מטרה לחוד והמציאות הרבה יותר קשה אך מתגמלת: נאור רכב 33 שעות ו-14 דקות בקטעים התחרותים והגיע ראשון בקטגוריה! ו-35 דקות לפני המתחרה הצרפתי שהגיע למקום השני.
באמצע היום החמישי התרסק נאור במהירות של מעל 100 קמ"ש, איבד את ההכרה למספר דקות, כשצלמת ורופא שהיו באזור הנפילה הגיעו לעזור לו. הרופא איבחן שבר ביד והמליץ על פרישה מהמירוץ. למרות ההמלצה המשיך נאור לרכב באותו יום עוד 150 ק"מ ועל אף הכאבים שהיו לו זינק למחרת לעוד 380 ק"מ, כשאת היום השישי סיים בהפרש של 33 דקות מהמקום השני. בסיום המרוץ בצילום רנטגן שנעשה לנאור אובחן שבר ביד ימין ונקע ברגל שמאל.
מסלול האנדורו קאפ משלב ניווט של ספר דרך יחד עם GPS וקצר בכ-200 ק"מ מהמסלול התחרותי המלא. ביום השני וביום הרביעי המתחרים "חותכים" את המסלול המלא באמצעות ה-gps ובהמשך חוזרים לנווט עם הספר דרך או עם ה-gps.
1 תגובות
1
אורח/ת - זהר
05 ביוני 2021 ב 21:48
אין על נאור אשכנזי. אלוף....!
תגובות