שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

סיכום מירוץ ראשון – ליגת אופנועי אדוונצ'ר 2021

גיא רדר נעל מגפיו, רכס קסדתו ויצא (בגילו המופלג) להתחרות בתחרות אופנועים ייחודית לאופנועי אדוונצ'ר גדולים, שלא לכתוב מפלצתיים... באורח פלא (או יותר נכון בזכות ניסיונו הרב) שרד את המרוץ ואף ישב לכתוב סיכום לתחרות אנדורו - אופנועים - אדוונצ'ר שונה
כתב: גיא רדר, צילם: טים נודלמן

image

מהפך!

מדינתנו החמה חדשנית בהמון תחומים, אך לרוב מיושנת בנושאים הקשורים לספורט המוטורי. וכך שבשישי האחרון 4/6/2021 התקיימה התחרות הראשונה בארץ ובעולם תחת כללי ה- FIM המיועדת לאופנועי אדוונצ'ר גדולים וכבדים. אכן יש בעולם ובארץ תחרויות מועדונים, לרוב תחת או בחסות יבואן כזה או אחר, חלקן במסגרת הקרויה ג'ימקנות שלמעשה הנה הרחבה של מבחן שליטה הזכור לרעה מהטסט (מבחן הרישוי לקבלת רישיון הנהיגה).
הפעם רכבנו בתחרות שטח - ספיישל טסט (מסלול רכיבה הנמדד בזמן) קבלנו ניקוד במסגרת ליגה מסודרת וייעודית בדומה ובסמוך לאופנועי האנדורו הייעודיים למסלולים אלו, זה החידוש הגדול וזה גבירותי וקוראי, מהפך!

image

לקבוע תאריך ו.... לזנק

סיפור הליגה החל ברעיון של שני רוכבי אדוונצ'ר - טל עמיר וגלעד קוריאט, שפנו להתאחדות לספורט מוטורי בשאלה מדוע אין תחרויות ייעודיות ומותאמות לרוכבי אופנועי האדוונצ'ר. פה המקום להסביר כי להבדיל מרוכבי האדוונצ'ר בעולם וביחוד במדינות אירופה, בהן הכלים הכבדים משמשים לתיור ולחציית הרים גבוהים בכבישים סלולים הרוכבים הישראלים לא בוחלים ברכיבות וטיולי שטח חלקם אגרסיביים ומיעוטם אפילו מאוד.
מנקודת זמן זו כל מה שנשאר הוא לדרבן כמה שיותר רוכבים להוציא רישיון לנהיגה ספורטיבית, להדק את הכללים ולהתאים אותם לבהמות, כדוגמא אבטחת רגליות נוסע, פירוק משקף במידת האפשר, הורדת מראות, מספרי רישוי ועוד, על מנת להפוך את האופנועים לבטוחים כמה שיותר ברכיבת מסלול. לקבוע תאריך ו.... לזנק.

image

חלוקה לקטגוריות

מיקום התחרות הראשונה נקבע לאזור חצרים המאופיין באדמה רכה, בשטח סומן מסלול רכיבה (ספיישל) באורך של כ 3.5 ק"מ אשר ממנו מתפצל מסלול נוסף המאריך אותו בכ- 1.5 ק"מ לקטגוריה המקצועית.
המקצים חולקו לסינגל (מנוע עם צילינדר אחד) עד 400 סמ"ק ומעל, מנועי טווין (שני צילינדרים) עד 999 סמ"ק ומעל וכן קטגוריה מקצועית ללא חלוקה בין הכלים ועם מסלול ארוך יותר כאמור.
נציין כי בתחרות מסוג ספיישל הפעם הראשונה בה המתחרים פוגשים ורוכבים במסלול היא בבוקר התחרות במסגרת הקפת ההכרות.

image

כל רוכב קיבל לוח זמני זינוק, 5 מקצים למתחרים הרגילים ו- 6 מקצים למקצועית, כאשר ההקפה הראשונה הנה הקפת היכרות שאינה מדודה בזמן ושאר ההקפות מדודות, על הרוכב להיכנס לשטח המסלול בזמנים שהוגדרו לו בטווח הדקה לפי לוחות הזמנים, רוכב שיקדים או יאחר ייקנס בזמן.

image

רוח האדוונצ'ר

בוקר התחרות, בחרתי להגיע ב"רוח האדוונצ'ר" לאירוע, כלומר ברכיבה. כבר בדרך פגשתי מספר רוכבים שגם בחרו ברוח זו ויחד הגענו למקום הכינוס. כניסה למזכירות, קבלת מספר מתחרה וכמה דקות לאחר מכן שכללו פירוק מראות, מספר, מגן רוח, מתקן לנייד (בכל זאת אופנוע יום יומי) ואבטוח רגליות מורכב והבדיקות הטכניות מאחורי.
לקראת השעה 9:00 מתאספים כל הרוכבים לתדרוך, לרובם זהו התדרוך הראשון אי פעם, והסברים על אופי האירוע, נהלי בטיחות וכבר אנו מתחלקים זוגות זוגות (כן בדיוק כמו בתיבה) של ממוטות בצבעים שונים ויוצאים להקפת היכרות.
כפי שכבר כתבתי הקפת ההיכרות אינה נמדדת בזמן ולכן אני מנצל אותה על מנת לקבוע היכן "ללחוץ" במסלול והיכן להרפות... שכן במסלול קצר, יחסית כמובן, לכל נפילה יש משמעות בזמנים ואם יש נקודה בעייתית או קשה, דווקא בה מוטב להאט ולא להסתכן בנפילה. ועוד אציין שחלק מהממוטות (הכוונה לאופנועים ולא לרוכבים - ע.א.) שוקלות למעלה מ-250 ק"ג ולהרים אותם ללא עזרה זו משימה "מאתגרת" עד כדי בלתי אפשרית.
המסלול ברובו הורכב מאדמה רכה עם סיבובים רבים, מעט שינויי גובה ומספר תלוליות חדות שחייבים לקפוץ אותם אחרת יש סיכוי לשבת ברום הגבעה על הגחון עם שני גלגלים באוויר - לא נעים!
בהמשך האירוע וכצפוי המסלול נטחן עד כדי פודרה וחריצים עמוקים בחלקו, מה שגרם לנפילות, שלשמחתי הוגדרו כמשעשעות והסתיימו ללא נזקים משמעותיים לאופנוע ולרוכב.

אני התחריתי בקטגוריה העמוסה ביותר, טווין עד 999 סמ"ק שכללה תריסר מתחרים במגוון יצרנים. על גבי KTM890 שאך נולד שבוע קודם וסיים הרצה יומיים לפני כך כך שהכרותיי עם האופנוע ועם המערכות השונות עדיין לא הייתה שלמה.
ההקפה הראשונה עברה כמתוכנן (אותו תכנון שנרקם בהקפת ההכרות) ותרם לכך העובדה שהמסלול עדיין לא נטחן תחת גלגלי הבהמות. ההקפה השנייה הייתה המאתגרת עבורי עם רוכב שחסם חלק מהתוואי עקב נפילה באחת מאותן תלוליות ונדרשתי לירידת התלולית ב(אין)רוורס לאחר שעצרתי לשאול לשלומו בראשה. סיבוב אחד לאחר מכן שבו הנחתי את האופנוע, בעדינות כמובן, על הקרקע בעודו שותל את הגלגל הקדמי בחריץ מכוסה פודרה. שתי ההקפות האחרונות עברו ללא אירועים משמעותיים ובהנעה גדולה ורבה. בבדיקת הזמנים סיימתי שלישי (הזמנים משודרים באופן ישיר לאתר ייעודי וניתן לעקוב תוך כדי התחרות אחרי הזמנים). הופתעתי לקבל הזמנה לעלות אל המקום השני בפודיום שכן הרוכב שלפני קיבל עונש זמן על זינוק מוקדם (כל הכבוד!!! - ע.א.).

אני בטוח כי באירועים הבאים ומתוכננים עוד שניים עד סוף השנה, נראה מתחרים ואף יבואנים נוספים שמצטרפים לליגה. אין לי ספק כי כל רוכב שמתחרה בסופו של מירוץ הופך לרוכב יותר טוב ומעמיק את ההכרות עם הכלי עליו הוא רוכב ואני מזמין את כל הרוכבים "להרים ארגז או תיק צד", לעשות רישיון ספורט מוטורי ולהצטרף לליגה.

image

תוצאות המרוץ לפי קטגוריות:

סינגל עד 400 סמ"ק - מתחרה יחיד דן רובין החל וסיים את המרוץ על גבי CRF250 ובזמנים מצוינים.

סינגל מעל 401 סמ"ק – חמישה מתחרים החלו וסיימו את המרוץ על מגוון כלים, מקום ראשון ובפער משמעותי טל אשכנזי, מקום שני פטריק יולזרי, מקום שלישי עירד שמשי.

טווין עד 999 סמ"ק – הקטגוריה הגדולה כללה 12 מתחרים מהם זינקו וסיימו 11, הקרב כצפוי היה בין דגמי 790/890 של KTM מול ה- T7 הוא הטנרה 700 של ימהה. בקטגוריה זו מקום ראשון ניר בקאי 790, מקום שני גיא רדר 890, מקום שלישי אביתר כהן T7.

טווין מעל 1000 סמ"ק – הבהמות הגדולות, בקטגוריה מאתגרת זו זינקו שישה אופנועים וסיימו שלושה, המעניין הוא ששלושתם מדגמי 990 של KTM, ממש מירוץ ווינט'ג אך כפי שנראה שלא נס לייחם, מקום ראשון ובזמן הטוב ביותר בעממית סתיו מזור, סתיו הוא היחידי שירד מתחת ל 7 דקות להקפה, מקום שני תום קול, מקום שלישי רון יזרעאלי.

אדוונצ'ר מקצועית – שישה מתחרים העזו וניסו את המסלול הארוך בניהם שמות מוכרים מעולם האנדורו, גם פה נחווה קרב רב בין שלושת היצרנים הגדולים, בר נוב על גבי האפריקה טווין של הונדה, זיו כרמי ודן מיה על גבי האדוונצ'ר 890 שהגיע שבוע קודם, תומר שמש ומתן ניר על גבי ה T7 ואלכסנדר וטנין על גבי 790 של KTM. נפילה של תומר שמש בהקפה השלישית ורכיבה ללא בלם קדמי במהלך שתי הקפות נוספות מנעה ממנו פודיום וזאת למרות זמני הקפה מצויים ועל הפודיום עלה מתן ניר במקום הראשון על T7 , זיו כרמי שאך חזר כפודיומיסט מראלי יוון (קישור לסיכום הראלי) על 890 KTM ראלי במקום השני ודן מיה KTM 890 המוכשר במקום השלישי.

image

לסיכום:

ארגון האירוע היה למופת של סדר וזמנים, מתחם התחרות היה רחב, מסומן, ובו אוהלי החברות שתמכו באירוע, הבוחנים הטכניים ועמדת המזכירות היו אדיבים והיה נראה שזו תחילתה של מסורת נפלאה, אולי כזו שתהווה "אור לגויים" ובסיס לסבב בינלאומי בעתיד.

162325869060816232586939841623258694764162325869239416232586955191623258693227162325869723316232586915051623258697924162325869873716232586963511623258909390

1623258920434

162325890996116232589105851623258911157162325891201016232589127531623258913546162325891428716232589152831623258915894162325891687316232589176511623258918227162325891896416232589196631623258921457162325892235216232589234011623258924119162325892473916232589253631623258926285162325892717316232589282101623258929377162325893034316232589310521623258931901162325893279616232589334801623258934355162325893511616232589357611623258936591162325893737116232589381411623258938818162325893951216232589403841623258941242162325894211216232589430001623258943839162325894467216232589454021623258946101162325894697916232589479391623258948678

תגובות

9 תגובות

1

אורח/ת - עמית

09 ביוני 2021 ב 20:57

כתבה חביבה מאוד, נהנתי לקרוא

2

אורח/ת - רון

09 ביוני 2021 ב 21:03

איזה כיף לקרוא והתמונות מעולות גם כן :)))

3

אורח/ת - יעקב שאול

09 ביוני 2021 ב 21:50

מדהים.
כל הכבוד לחברים על ההפקה.
גיא, כתיבה יפה, ודש חם. 🙂

4

אורח/ת - רפאל אביטל

09 ביוני 2021 ב 22:45

הייתי שם .
המתן ניר הפתיע את כולם.

5

אורח/ת - ירון שחורי

09 ביוני 2021 ב 22:49

מברוק גיא , כתבת יפה , (עשית חשק אבל ... נסתפק בתמונות 😜)
בהצלחה בהמשך תותח

6

אורח/ת - ערן

10 ביוני 2021 ב 07:33

רדר יא תותח, כל הכבוד, אחלה סקירה ותמשיך לתת בגזזז

7

אורח/ת - ירון עופר

10 ביוני 2021 ב 15:42

מהמם! ישר כוח

8

אורח/ת - Erez Moyal

11 ביוני 2021 ב 20:14

גיא ללא ספק אחד התותחים!

9

אורח/ת - אמיר מלצר

11 ביוני 2021 ב 20:15

איזה יופי נהדר, מדגדג בכף היד ...