שטח 4X4 > כתבות > שטח

אגדת שטח: מונטוורדי ספארי

יבואן פרארי לשוויץ, שנפגע מהתנהלותו של אנזו הגדול, הקים בתגובה מפעל לייצור מכוניות שבין היתר יצאו משעריו רכבי שטח מפוארים ויקרים, שיוצרו במספרים קטנים

אחד הסיפורים המוכרים ביותר בתחום הרכב, הוא על חובב נלהב של מכוניות פרארי שהגיע בתחילת שנות ה-60 אל המפעל במודנה כדי להתלונן על המצמד באחת המכוניות שלו. התשובה שקיבל (או שלא קיבל – תלוי מי המספר) מהבוס הגדול, אנזו פרארי קצר הרוח והאימפולסיבי, דחפה את בעל הרכב, פרוציו למבורגיני, להקים מפעל משלו, והשאר היסטוריה (קישור לכתבה על רכבי שטח של למבורגיני). אבל התנהלותו של אדון פרארי הביאה להקמתו של מפעל נוסף לייצור מכוניות אקזוטיות – מונטוורדי (Monteverdi).

פיטר מונטוורדי היה בנו של בעל מוסך שוויצרי, שירש את העסק מאביו. כדי להרחיב את עסקיו, הפך לסוכן של לנצ'יה, ב.מ.וו ופרארי בשוויץ. בשנת 1963 הגיעו יחסיו העסקיים עם פרארי לקיצם: אנזו דרש ממנו לקנות 100 מכוניות ולשלם עבורן מראש, כתנאי להמשך החזקת הזיכיון. מונטוורדי הנעלב לא רק שסרב, הוא לקח את העניין כמה צעדים גדולים קדימה והחליט לייצר בעצמו מכוניות ספורט ייחודיות ויקרות. היה לו ניסיון קודם בבניית מכוניות פורמולה 1, בהן התחרה ללא הצלחה יתרה בשנות ה-50 ופרש לאחר תאונה בה נפצע, והוא היה בטוח ביכולתו לבנות מכוניות ראויות.

ה-375 בעיצוב של פיסורה

ב-1967 הציג את המונטוורדי 375S, מכונית ספורט דו-מושבית עם מרכב אלומיניום שעוצב על ידי פייטרו פרואה האיטלקי, מצוידת במנוע V8 בנפח 7.2 ליטר מתוצרת קרייזלר, שסיפק 375 כ"ס. המכונית יוצרה במשך שנים ספורות במספרים קטנים ועברה עיצוב מחדש ב-1971 על ידי מעצב איטלקי אחר, קרוסריה פיסורה. הוא עשה גם ניסיון לבנות מכונית ספורט עם מנוע אמצעי, שהוצגה בתערוכת הרכב של ז'נבה אך לא הגיע לכלל ייצור. בעקבות משבר הנפט של שנות ה-70, התחיל מונטוורדי לייצר מכוניות עם מנועים קטנים יותר, שכולן התבססו על דגמים קיימים של דודג', פליימות ואפילו מרצדס, אותן שדרג לרמות גימור גבוהות יותר.

הספארי. שתי דלתות ומנוע V8

ב-1976 החליט מונטוורדי להיכנס לתחום חדש, והתחיל לייצר את הספארי. SUV גדול ומהודר, שנבנה על הבסיס המכני של הסקאוט 2 מתוצרת חברת אינטרנשיונל האמריקנית ( International Scout), עם מרכב שעוצב גם הוא על ידי פיסורה. הדגם הוצע עם שתי דלתות בלבד, ומבחר של מנועי V8 מתוצרת קרייזלר: 5.2 ליטר עם 152 כ"ס, 5.7 ליטר עם 165 כ"ס וגם את המנוע של ה-375S עם כוח מופחת – 7.2 ליטר שסיפק 315 כ"ס. אפשר היה לבחור בין תיבה אוטומטית של שלושה הילוכים או ידנית עם ארבעה, ולכל הדגמים היתה הנעה 4X4 והילוך כוח. צריכת הדלק בדגם עם המנוע הגדול ביותר עמדה על שני ק"מ/ליטר... הספארי נמכר במחיר של 39 אלף פרנק שוויצרי (כ-75 אלף דולר בערכים של היום), ועבור לקוחות פחות עשירים ייצר מונטוורדי את הסהרה, שהיה בעצם סקאוט עם מספר שדרוגים בתא הנוסעים.

הבסיס. הסקאוט של אינטרנשיונל

ב-1984 נסגרו שערי המפעל, אך מונטוורדי ניסה לחזור לפורמולה 1 בתחילת שנות ה-90, כשרכש את קבוצת אוניקס Onyx, ניסיון שהחזיק מעמד עונה אחת בלבד. ב-1992 הציג עוד דגם קונספט אותו הגדיר כ"מכונית פורמולה 1" לכביש, אך גם היא לא הגיעה לקו ייצור. הוא נפטר ב-1998. אוסף דגמי המכוניות שייצר במהלך השנים נמצא בבניין המפעל שלו, לא רחוק מהעיר באזל. דגמי הספורט שלו מבוקשים ביותר על ידי אספנים, והם נמכרים במאות אלפי דולרים.

162477409126816247740921861624774093008

375 באוסף של ג'יי לנו

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - יניב

27 ביוני ב 16:09

כתבה מעניינת, נורא נהניתי לקרוא
תודה רבה!