שישה אופנוענים מישראל בהרפתקת אנדורו מיוחדת וראשונית סביב עיירת הסקי בורביץ' שבלב הרי הרילה של בולגריה. רכיבת אנדורו ייחודית בסינגלים, בשבילים הפתוחים, בחציית הערוצים ובטיפוס לפסגות בהפקה מיוחדת של אתר השטח יחד עם איסתא ספורט. כל כוחותינו שבו בשלום
מאת: Ofer Ogash
26/07/21
כבר לפני כשנה וחצי סגרנו את שיתוף הפעולה בין הספק הבולגרי (מעצמת סקי ואופניים מקומי) לבין איסתא ספורט - המתמחה בטיולים והפקות ספורטיביות בעולם לבין אתר השטח שאופניים זה בסיסו ולב נשמתו. אבל אז הגיעה הקורונה (אינעל אחותה...) וכל התוכניות והקבוצות נדחו... עד הקיץ!
חלון הזדמנויות נהדר המאפשר לישראלים להכנס לבולגריה ללא בדיקות ולחזור ארצה ללא צורך בבידוד (יכול וישתנה במהלך הקיץ) זימן אותנו לטוס לבולגריה.
שעתיים וחצי טיסה מנתב"ג לסופיה - בירת בולגריה ועוד נסיעה של שעה ורבע בכבישים הררים עד למלון כפרי בלב עיירת הסקי בורביץ' אשר בהרי הרילה (Rila).
המלון עצמו אידיאלי לנו כרוכבים כי המוסך - המקום בו מאחסנים את האופנועים נמצא בקומת הקרקע ואפשר לרדת לבושים בציוד המגן ונעולים במגפיים היישר מהחדר לאופנועים. וחוץ מזה, המלון שייך לג'ורג'י יאנאקייב - שר הספורט בעבר של בולגריה ומתחרה בספורט המוטורי המקומי ובאירופה בכלל ובו חדר גביעים, אופנועים ישנים וציוד לזכרו - דבר המעצים את החוויה המוטורית המקומית.
נחתנו, נסענו, קיבלנו חדרים, אבל מה עם האופנועים?
יום הרכיבה הראשון מתוכנן למחר, אבל קשה להתאפק במיוחד כשאנו יודעים שבקומת הכניסה של המלון חונים אופנועים חדשים שטרם נסענו איתם. אז קבענו אחר הצהרים, בבגדים נוחים וקסדה לסיבוב היכרות עם האופנועים ועם העיירה.
בחניון עמדו אופנועים חדשים, לחלקם 2 או 3 ק"מ במד אוץ' ולחלקם 300 מטרים (!) בשעון - אופנועים חדשים עם הניילונים, מנועים, צמיגים ומכלולים שטרם הרגישו סיבוב מצערת של יד ימין וכל מה שנדרש להם זו חבורת רוכבים מישראל שכבר שנה וחצי לא רכבה בחו"ל...
SHERCO - שרקו 250 SEF Factory וגם 300 Factory או 300 Racing יפים וכחולים וגם כמה BETA - בטה 350 RR 4T ואחד BETA 430 RR 4T אדומים ומזמינים.
כעשרה ק"מ של סיבוב רכיבה בשבילים ובכבישים הצרים סביב עיירת הנופש בורובץ' מזכירים לנו כי כיום מדובר בעיירת נופש של מלונות, צימרים, בתי קפה ומסעדות לתיירים. כרגע ובגלל הקורונה העיירה די ריקה, למעט איזה 200 תיירים שאיסתא ספורט הטיסה לכאן ועוד מעט מקומיים שהגיעו לנשום אוויר הרים. בימים כתיקונם מדובר בעיירת ספורט שבחורף היא אתר סקי, השני בגודלו בבולגריה ובקיץ עיירת ספורט לרוכבי אופניים, סוסים, הולכי רגל, מטפסי הרים או תיירים שבאים ליהנות מהפסגות שסביב, שכן הרכבלים פעילים כאן גם בקיץ.
בעברה בורובץ' הייתה ההתיישבות הראשונה בהרי הרילה, כ-70 ק"מ דרומית לסופיה ובגובה של 1350 מטרים וכיום המקומיים גרים בעיירות וכפרים סביב כשבורובץ' נשארה למגורים רק של תיירים, מה שהופך את האווירה בה לשלווה במיוחד.
יום ראשון לרכיבה התחיל רגוע, בדיוק מה שביקשתי מהמוביל המקומי (שעוד נדבר עליו בהמשך). יצאנו על הבוקר מהעיירה שעדיין ישנה והתחלנו לטפס בשבילי רכב לעבר ההרים, אבק בחלקים היבשים ובוץ ושלוליות היכן שהנחלים והמעיינות חוצים או זורמים על השביל ומזג אוויר יבש ו-20 מעלות, נהדר למי שלבוש בכל ציוד המגן הדרוש לרכיבה.
לאחר כמה קילומטרים כבה אחד השרקואים ומתברר שהמצבר שלו מת. המדריך השני לוקח אותו בירידה וללא מנוע חזרה לבורובץ' (בהמשך יתברר שהסלילים שבקו והם מוחלפים ומשודרגים במסגרת האחריות לאופנוע החדש). אנחנו ממשיכים במעלה ההר, עוצרים בתצפיות מעל המצוקים והמפלים, חוצים שדות וכפרים חקלאים שלווים ונהנים מרכיבה בקצב טוב וללא מאמץ מיוחד ובדיוק מה שביקשתי ליום הראשון. כשרק אור - רוכב מוטוקרוס נמרץ, מתעקש להגיע לכל מעבר מים בדאבל (של הורדת הילוכים), גז, הרמת גלגל והשפרצה טובה של מים ואבנים. כיף!
סכר ענק, כביש מפותל ואנחנו מגיעים לאגם הגבוה באירופה, מקיפים אותו בשביל נוח ומגיעים לסכר הרחב שיצר את האגם. ארוחת צהרים במסעדה מקומית בסמוך לכפר הספורטאים האולימפיים של בולגריה ומכאן היעד הוא לטפס למעבר ההרים הגבוה בבולגריה, מעל האגם הגבוה ביותר באירופה. פרט קטן שיתברר כקריטי ביותר להמשך היום - הדלק שהיה צריך לחכות לנו במקום של ארוחת הצהרים לא נמצא ואין לנו קשר עם המדריך השני (זה שלקח את השרקו חזרה לבורובץ') שהוא זה שהטמין כאן את הדלק. תדלוק ראשון מהבקבוק מהתיק של המדריך המוביל ומכאן מתחיל סינגל משגע המטפס מעלה לאוכף (מעבר הרים) הגבוה ביותר בבולגריה, ממש למרגלות פסגת מוסלה (Musala) - 2,925 מטרים, הפסגה הגבוהה ביותר של הרי הרילה. אבל תוכניות זה טוב ודלק כבר אין!
עושים כמה תדלוקים בין האופנועים, בתמונות זה נראה משעשע להפוך אופנוע כדי למזוג ממנו דלק לקנקן, בפועל ובגובה 2,500 מטרים זה דורש קצת מאמץ. אופנוע אחד מושבת ולא משנה כמה דלק בתוכו, כנראה סתימת דלק (האפנועים עמדו למעלה משנה וחצי עד שהגענו אליהם) ואנחנו מטפסים לאוכף בהרכבה - חוויה דיי מפוקפקת על הסינגל הצר והסלעי, אך עדיין חוויה.
לקראת האוכף, וכשסביב כתמי שלג קטנים, המון בוץ וזרימות של מעיינות זכים, אנו מחליטים להשאיר שני כלים בשיחים ולצד השביל, מטפסים לאוכף, כ-200 מטרים בהרכבה, ומכאן האופנועים גולשים למטה בכוח הכבידה והשאר הולכים על שביל המטפסים המסומן עד לבקתת ההרים הראשונה.
החושך יורד, קפה וקצת עוגיות לרענון ואנו יוצאים לדרכנו על הסינגל לעבר בקתת ההרים הגדולה, שם מחכה לנו דלק ורכב חילוץ מקומי. שעה וחצי של ירידה מעט מאתגרת (רק בגלל החושך) והרכב - ניסאן פטרול גיבור, מגיע לקדם את פנינו. תדלוק לאופנועים ולגוף ואנו יוצאים לרכיבה במורד הרכס לכיוון המלון. רכיבה איטית לאחר הרכב שמזהיר אותנו מחיות בר חוצות שביל ולקראת חצות מגיעים למלון שמכין לנו ארוחת לילה של מלכים, מרגיעים את המקומיים - שלא הבינו שאנחנו בשיא החוויה, מקלחת טובה ולמרות שאנו מפוצצי אדרנלין - קדימה לישון, מחר גם יום ארוך. 130 ק"מ ראשונים של רכיבה בהרים מאחורינו.
לסיכום יום הרכיבה הראשון ובשביל יצירת האתוס לעתיד ושיהיה מה לספר בבית (למרות שזה לא ממש כך... אבל דיווח אמת אינו חלק מהפסקה הזו) יש לזכור כי אני הזמנתי את איציק לנופש בטן/גב עם מסאז'ים במלון מפנק בבורגוס והוא רצה לבוא לעבוד קשה ועוד להזמין את חבריו "לסבול יחד" בהרי הרילה של בולגריה.
האם היום נזכה למסאז' במלון? שאלת השאלות ואני חושב שאפשר כבר להבין את התשובה לאור רוח המסע... אבל נחכה לערב ונזכור יחד שהספא במלון ובכלל בעיירה, פתוח רק עד 19:00 בערב.
ארוחת בוקר טובה על רקע ההרים הירוקים ואחד הרכבלים שמאחורי המלון, בדיקת קורונה בבית החולים הנמצא בעיירה הסמוכה (הבדיקה המפורסמת 72 שעות לפני החזרה ארצה) ואנו יוצאים ליום הרכיבה השני ולפי התכנון רמת הקושי עולה, יותר סינגלים ופחות מרחק.
מתחילים קל, שבילים, אבק, בוץ, עליות קלות, עלייה אחת מורכבת לצד השביל וממשיכים להתקדם בשטח עד לתדלוק צהרים בתחנת דלק בכפר קטן שלצד המסלול (למדנו משהו מאתמול...). לאחר התדלוק מתחיל האתגר - סינגל נהדר המטפס מעלה, מגובה של כ-1300 מטרים מהעמק הרחב והפורה לכ-2,400 מטרים ברכס של שבעת האגמים (Rilski Ezera) - כנראה הטרק המפורסם ביותר של בולגריה המטפס ועובר בין שבעת האגמים הסמוכים, מתוך כ-120 אגמים שעל רכס הרי הרילה.
אנחנו מטפסים עם האופנועים על סינגל שהוא מחוץ לשמורה, ושלא על מסלול הליכה של טרקרים - הולכי רגל, ומצליחים לאחר ארוחת הצהרים להגיע לרכס שמעל האגמים ומחוץ לשמורה, כשסביב כתמי שלג גדולים ויפים ומזג האוויר קריר ונעים שמייבש לנו את הזיעה שהושקעה בטיפוס על הסינגל כשכאן אייל ומוטי מתחילים להרגיש נינוחים כאילו הם בבית. כאן גם אפשר להזכיר את בובו - המדריך המקומי, רוכב מוטוקרוס תחרותי ונשמה טובה המוביל אותנו בבטחה על הסינגלים בין הרים ובין גבעות בגובה שמעל 2,000 מטרים.
הירידה מהרכס משגעת! סינגל צר מלא בבוץ, נכנס לשיחים עם הירידה בגובה ובהמשך הירידה נכנס לתוך יער עבות עד שהוא יוצא בתחנת הרכבלים, ממנה עולים הולכי הרגל לטרק של שבעת האגמים. מכאן שבילי רכב ועוד קצת סינגלים וכביש צר ואנו חוזרים לעת שקיעה למלון בבורובץ' - 110 ק"מ על מד האוץ. מורידים את הציוד, ארוחת ערב טובה, והמסאז' של איציק? לא היום (אולי מחר...).
היום הבטחנו לאיציק שנחזור בזמן למסאז' - הרי בשביל זה טסנו עד בולגריה... וחוץ מזה שע"פ התוכנית רמת הקושי עולה, הסינגל הופך צר, השיפוע מחריף, הדרדרת והשורשים הופכים מציקים ובקיצור חצי שעה לאחר שיצאנו לדרכנו אנחנו כבר מזיעים ומתנשפים והאופנועים מתחילים לתרגל נדיה קומנצ'י (למרות שהיא בכלל הגיעה מרומניה). מנסים, נופלים, נכשלים, חוזרים שוב למטה, דוחפים, מושכים, עוזרים אחד לשני ולבסוף גם נותנים לבובו - שיקח כבר את האופנוע ויעלה למעלה. ורק אחד - ניב, זה שהצהיר בטרם הטיול שמעולם לא רכב על סינגל, מטפס את הכל ללא דרמות וללא מאמץ (כבר אמרנו - אמינות זה לא הצד החזק כאן בטיול). שלוש שעות של עבודה ואנו בראש הרכס - איזו גבעה ללא שם, אבל עם סינגל שלא מהעולם הזה. מכאן גולשים בנחת למטה, רוכבים לאיזה כפר סמוך לאכול צהרים במסעדה מקומית על הדרך. ובהחלטה של "זהו נגמר הכוח" מחליטים לרכוב למלון בעוד שעה של שבילים וכמה נפילות למותשים והכי חשוב! היום מסאז'!!! וגם בריכה במלון ועוד פינוקים למי שחוזר באור יום לעיירה שנועדה סה"כ לנופש. ארוחת ערב נינוחה במסעדה במדרחוב הראשי של בורובץ' לסיום היום. קצר ועבה.
עוזבים את בורובץ' על הבוקר, אוספים עוד קבוצה של רוכבי אופניים ונוסעים לשדה התעופה סופיה כשהיעד ישראל.
לאחר כשעתיים נוחתים בארץ, בדיקת קורונה בשיא המהירות והיעילות (טובים בנתב"ג כשהם רוצים וקצת משקיעים) ונכנסים לבידוד מהיר של 24 שעות או לייתר דיוק עד שתוצאת הבדיקה (השלילית לכולם) מגיעה למחרת על הבוקר (ויש את המחמירים שעושים עוד בדיקה לאחר ארבעה ימים וגם אז הם שליליים - מבחינת קורונה כמובן...).
בולגריה - היית טובה אלינו עד מאוד! תודה לכל החבורה המיוחדת על מסע מיוחדת, תודה למקומיים שדאגו ללא הפסקה ותודה לאיסתא ספורט על שיתוף הפעולה המיוחד.
קישור לפרטים על מסעות הרכיבה המיוחדים בבולגריה
(לקבוצות של 4 ומעלה אפשר להתאים את דרגת הקושי ומרחקי הרכיבה)
5 תגובות
1
אורח/ת - איציק
06 באוגוסט 2021 ב 16:59
חברים יקרים
תודה רבה על חוויה נפלאה
אמנם קצת התבאסנו שניב ״בחיים לא רכבתי על אופנוע לפני כן״ עשה מאתנו קציצות
אבל היה פשוט כייף
אוגש המלך כל הכבוד על טיול ברמה!
תודה לכולם עד הטיול הבא 🙏
2
אורח/ת - מוטי
06 באוגוסט 2021 ב 17:00
היה לי ממש כיף
ובלי שבב של ציניות זה בעיקר בזכותכם
הרכיבה היתה אחלה תפאורה לחוויה חברתית מעולה
3
אורח/ת - ניב
06 באוגוסט 2021 ב 17:00
חברים ממש תודה רבה היה כיף גדול.
על זה נאמר אם יוצאים פוגשים אנשים נפלאים.
4
אורח/ת - אור
06 באוגוסט 2021 ב 17:00
תודה לעופר ולחברים על טיול נהדר שמחתי להכיר 🙌
5
אורח/ת - אייל
06 באוגוסט 2021 ב 17:01
עופר וכל החבר'ה תודה רבה על טיול 🔥, היה כיף גדול !!! (וגם ברכיבה), ועד שנתארגן על טיול נוסף בחו"ל, נקבע באחד השבתות טיול hard enduro בארצנו הקטנה
תגובות