שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגה רייזרים של איחוד הצלה בגוש עציון

איחוד ההצלה הוא ארגון התנדבותי שאנשיו מגישים עזרה ראשונה מקצועית, מפנים מהשטח אל בתי החולים ומצילים חיים של אנשים בתאונות ואירועים רפואיים מגוונים. לאיחוד ההצלה סניפים בכול הארץ והפעם נסענו מזרחה ועלינו לגוש עציון, גם כדי ליהנות ממזג אוויר נוח בקיץ, ובעיקר כדי ללמד את המתנדבים להפעיל את ה-RZR המקומי, שיכירו את יכולותיו ומגבלותיו, יידעו לנהוג עליו נכון ובטוח ושידעו לחלץ במקרה הצורך והכול במטרה כי יגיעו כמה שיותר מהר ובבטחה לפצוע בלב השטח

1627729756326

איחוד הצלה - מתנדבים שמצילים חיים

"איחוד הצלה יעניק לכל נזקק ללא הבדל דת גזע ומין בכל רחבי הארץ, טיפול רפואי ראשוני בתוך 90 שניות, בעזרת ציוד רפואי מתקדם, על-מנת להציל חיים ולמזער נזק בלתי הפיך, ויפעל לשפר מצב הרפואה הדחופה הטרום אשפוזית במדינת ישראל" - זהו חזון ארגון המתנדבים הגדול.

איחוד הצלה הוקם בשנת 2006 ומטרתו להציל חיים ולספק שירותי עזרה ראשונה מהירה לכלל תושבי ישראל. באיחוד ההצלה כ-6,000 מתנדבים בכול קצוות הארץ: חובשים, פרמדיקים ורופאים, והוא מאושר כגוף מסייע רשמי בשעת חירום על ידי משרד הבריאות, ורשאי לקבל מידע עדכני על אירועי חירום ממוקד החירום של מגן דוד אדום ומפעיל בעצמו מוקד קריאה לחירום במספר 1221.


1627729760215

מטרת ההדרכת הנהיגה

מטרת יום ההדרכה היא: להפוך את החובשים - הנהגים בכלי השטח SBS (מסוג רייזר תוצרת פולאריס) למקצוענים, במטרה להגיע מהר, ובביטחון לעבר הפצוע תוך שימוש מקצועי ובטיחותי בכלי הרכב בדרך אל היעד ובחזרה מהיעד.
וכך ניפגשנו בחורשה של עוז וגאו"ן אשר הורחבה לזכרם של שלושת הנערים - גל-עד שעאר, אייל יפרח ונפתלי פרנקל, שנחטפו ונרצחו מאזור צומת הגוש (2014). התיישבנו תחת הסככה לזכרה של אלה אור אשר נספתה באסון נחל צפית (2018) והתחלנו לדבר על תנועה מהירה ובטוחה ליעד לשם הצלת חיים.

1627729761902

השיעור התיאורטי:

לפני שיצאנו לנהוג בשטח על הכלים התיישבנו לשיעור תיאורטי שכן: הבסיס למקצוענות הוא ידע. וכל הדרכת נהיגה מתחילה בשיעור תיאורטי להבנת הכוחות הפועלים על הכלי ואופן הפעולה של מערכות העברת הכוח והמכלולים המכנאניים הקשורים בנהיגה כאשר הדגש הוא בנושא: אחיזה כי זה הבסיס להבנה כיצד הרכב מתקדם בכביש ובשטח בבטיחות.
מכיוון שחלק מהמשתתפים בעלי ניסיון בשטח וגם מבינים דבר או שניים בנהיגה ובכלי רכב הפך הדיון למעניין ומקצועי יותר.

מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

סרטון (ארוך) וותיק ומפורט על אופן פעולת הדיפרנציאל:

טיפוס עלייה :

ראשית יש לשלב להילוך כוח LOW על מנת לשמור על רצועת הווארייטור ולאפשר טיפוס בטוח יותר עם אחיזה טובה בקרקע.
שנית בדקו מהי האפשרות הטובה ביותר למסלול הטיפוס: בעדיפות לטיפוס בקו הניצב לעלייה – הגה ישר ואם יש צורך לתמרן לרוחב העלייה יש להיזהר משיפוע צד.
ולבסוף בזמן העלייה יש לשמור על מהירות קבועה ואיטית מבלי להקפיץ את כלי הרכב כך שהרייזר ישמור על אחיזה קבועה עם הקרקע.

קישור לטיפ השטח המלא של טיפוס עליה טרשית


1627729761329

ירידה תלולה :

האתגר בירידה תלולה הוא לרדת למטה ללא נזקים לרכב!
תחילה יש לבחון בתחילה את הירידה בעין או בסריקה רגלית ורק אז להחליט על מסלול הירידה. רצוי כי הירידה תהייה בקו ישר למטה (גלגלים בכיוון הירידה) עם מינימום תמרון (רק בין מכשולים גדולים) כדי לא להכניס את הרייזר לשיפוע צד היכול להוות סכנה לרכב ולנוסעים בתוכו.
מומלץ לשלב להילוך כוח ולהיכנס לירידה במהירות איטית ועם רגל על הברקס – פסיעה אחר פסיעה ורק לאחר שרואים את קצה הירידה אפשר לשחרר את הבלמים ולאפשר לרייזר לבלום עצמו בירידה (יש מעט בלימת מנוע עם וארייטור).

קישור לטיפ שטח המלא של ירידה תלולה


1627729758965

עלייה שנכשלה וחילוץ עצמי או הדדי :

אם מסיבה כלשהי לא הצלחתם לטפס, אתם צריכים לסגת אחורה ברוורס. הסיכון כאן נובע מהעברת רוב המשקל אחורה, מה שגורם לאיבוד אחיזה של הגלגלים הקדמיים ו"הישפכות" חלקו הקדמי של הרכב לאחד הצדדים = כניסה למצב של שיפוע צד מסוכן. הנסיגה אחורה צריכה להתבצע בהילוך אחורי משולב, עם הגה ישר. אם הכל בנמצא בשיפוע צד, מסובבים את ההגה בעדינות לכיוון הירידה, ובלחיצת מצערת קלה אך החלטית, מיישרים את הרכב ואת ההגה ויורדים אחורה עם הגה ישר.
לצורך חילוץ הדדי נדרשת רצועת גרירה ושני שאקלים תקניים או שימוש בכננת שיש בכלים, עם כננת אפשר להשתמש גם לחילוץ עצמי בסביבה בה יש עוגנים כמו עצים, סלעים או עמודים חזקים.
בחילוץ בו "התיישבנו" על קצהשל סלע הדגמנו את שיטות העבודה עם הכננת, אבטוח צדדי, גרירה לאחור ובחירת כיוון החילוץ הנכון והבטוח.
1627729757620

סיכום ותודה למתנדבים

אז מה למדנו: מהחלק התיאורטי דרך החלק המעשי - שבילים, טיפוס מדרגה, ירידה וגם חילוץ והפעלת כננת.

תודה למתנדבים גם על ההקשבה ועל הלימוד המפרה ובעיקר על ההתנדבות היום-יומית המצילה חיים.
תודה לדני בן דוד - מנהל אגף ההדרכה והבטיחות של איחוד הצלה.
להתראות בשטח, רק באירועים משמחים.


1627729762587

תגובות

6 תגובות

1

אורח/ת - מתן

06 באוגוסט 2021 ב 16:47

תודה רבה על טעימה קטנה מאוד מקצועית ומלמדת.

דגשים:
1. אין ללחוץ על הגז בזמן עמידת הרכב - הדבר גורם לשריפת הרצועה. בעצירה יש ללחוץ ברקס.

2. זינוק בעלייה מומלץ להשתמש עם שתי הרגליים אחד על הגז שני על הברקס ושיחרור מדורג

2

אורח/ת - A.D

06 באוגוסט 2021 ב 16:48

היה מדהים!

3

אורח/ת - OJ

06 באוגוסט 2021 ב 16:48

תודה רבה על יום חוויתי מאוד!

4

אורח/ת - אשי

06 באוגוסט 2021 ב 16:49

חבורה של אלופים
תודה לכולם
היה בעיקר כיף וגם מחכים וטעים

5

אורח/ת - צבי

06 באוגוסט 2021 ב 16:49

שבוע מבורך.
אחלה כתבה

6

אורח/ת - דני

06 באוגוסט 2021 ב 16:50

סחתיין.. יפה מאוד