שטח 4X4 > יצרנים

טטרה

אחת מיצרניות הרכב הוותיקות ביותר בעולם, שעוסקת היום בעיקר בייצור משאיות רבות-מינוע

בשנת 1850 הקים איגנץ שוסטלה (Ignaz Schustala) בית חרושת לייצור מרכבות לסוסים בחבל מורביה, היום חלק מצ'כיה. אחרי פטירתו של שוסטלה, החליט המנהל הטכני של המפעל, שירש את מקומו, להתחיל ולייצר מכוניות. הדגם הראשון, שנקרא פרזידנט, הוצג בשנת 1897, ובכך היתה טטרה ליצרנית הרכב השלישית בוותק בעולם, אחרי בנץ ופיג'ו.

בשנים של לפני ואחרי מלחמת העולם הראשונה, בהובלתו של מהנדס הרכב הנס לודוויקה, ייצרה טטרה מכוניות נוסעים שהיו בין המתקדמות ביותר לזמנן. בין היתר ייוצר דגם עם מנוע בוקסר מקורר אוויר שהותקן מאחור והניע את הגלגלים האחוריים, דגם ש"אומץ" על ידי פרדיננד פורשה והפך לחיפושית המוכרת. טטרה תבעה בשל כך את פולקסוואגן, וזכתה לפיצוי מכובד על ההעתקה. דגם יוצא דופן נוסף היה ה-77 שיוצר במהלך שנות ה-30 של המאה הקודמת, עם מנוע V8 מקורר אוויר שהותקן מאחור, שהיה הדגם האווירודינמי הראשון בעולם עם מקדם גרר מדהים לזמנו של 0.2455.

image

ה-77. מקדם גרר מדהים

אחרי מלחמת העולם השנייה המשיכה טטרה לייצר מכוניות נוסעים תחת השלטון הקומוניסטי בצ'כוסלובקיה, והמכוניות שלה נחשבו לטובות ביותר מבין אלו שיוצרו בשנים ההן בגוש המזרחי. ייצור מכוניות הנוסעים פסק ב-1999, אבל ייצור המשאיות, שהתקיים במקביל, ממשיך עד היום והן אלו שבעצם מעניינות אותנו.

המשאיות של טטרה נבנות על פי התכנון המקורי של לודוויקה, והן מבוססות על שלדת צינור שבתוכו נמצאים גלי ההינע ועליו מותקנים שאר המכלולים (ראה תמונה). מפחתי הנעה טבוריים משלימים את מערכת ההנעה, ומעניקים למשאיות מרווח גחון יוצא דופן. המשאיות רבות המינוע מיוצרות במנעד רחב: החל מקטנות עם הנעה 4X4, דרך 6X6 ו-8X8, וכלה בענקיות עם הנעה 18X18.

הבעלות על החברה עברה ידיים במהלך השנים, והיום היא נשלטת על ידי קונסוריום בינלאומי, שבו שותפים גופים רבים, כולל חברת נוויסטאר. מלבד המפעל בצ'כיה, משאיות טטרה מיוצרות היום גם בהודו והן מורכבות ומשווקות בארה"ב כ-ATC, בשיתוף פעולה עם חברת טרקס, והן משרתות גם בצה"ל (קישור לסרטון המציג את יכולות המשאית בעת מבחנים שנערכו לה בארץ).

image

שלדת הצינור של טטרה

המשאיות של טטרה אהובות במיוחד על המשתתפים בתחרויות עבירות, כשהמפורסמת ביותר ביניהן היא דגם ה-815 איתו זכה קרל לופריאז שש פעמים בראלי הדקאר, בשנים 1988-2001. טטרה ממשיכה לתמוך בקבוצות ראלי העושות שימוש במשאיות שלה, אך אין לה היום קבוצת יצרן רשמית.

image

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - חנוך למפלץ

07 באוגוסט 2021 ב 22:33

זוכר את הטטרות עם הרגליים (גלגלים) העקומות שהיו מתישרות בהעמסת רכב היה רכב שלל אחרי ששת הימים

2

אורח/ת - עופר פוגל

07 באוגוסט 2021 ב 22:35

טטרה משאית צ'כית בבעלות פאקר ארה''ב הבעלים של חברת דאף, קנרוט