שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

קופרה פורמנטור CUPRA FORMENTOR

האם רכב ספורטיבי יכול להיות גם שימושי?
קופרה הופכת למותג עצמאי (ונפרד מסיאט) ובמקביל ממציאה קטגוריה ספורטיבית מיוחדת משל עצמה

image


באירופה זה לא נדיר לפגוש רכב ספורט טוב, עם מנוע ומכלולים מעולים אך במרכב סטיישן - מרכב שמוסיף לכלי הרכב מרחב מחייה גדול ושימושיות נוספת. נראה שגם קופרה, שזה עתה נפרדת מסיאט ומקימה מותג נפרד תחת הקונצרן של פולקסווגן, רוצה להמציא רכב ובכלל קטגורייה שתיתן לה ייחודיות בשוק הרכב הווי.
ואכן נראה כי הפורמנטור של קופרה יוצר קטגוריה חדשה של כלי רכב קטנים, עם ביצועים ספורטיביים ובמרכב המאפשר שימושיות. לפורמנטור מרכב, מרווח גחון, צמיגים רב שימושיים, (שלא לכתוב שפויים), כיול מעט קשוח למתלים ומנוע חזק מאפשר ביצועי כביש טובים יותר ובפירוט בהמשך.

image

קצת היסטוריה מספרד

בשנת 1985 הקימו בסיאט את המחלקה הספורטיבית במטרה להתחרות במירוצים ולקדם את המותג סיאט - יצרן רכב ספרדי שהוקדם בשנת 1950 ובשנת 1990 השלימה פולקסווגן הגרמנית את הליך ההשתלטות על היצרן והפיכתו לחלק מקבוצת כלי הרכב הגדולה באירופה ומהגדולות בעולם.
כתת-מותג בתוך סיאט יצרו בסיאט ספורט את מותג הקופרה ששיוק את הסיאט לאון כרכב ספורטיבי משופר תחת השם: סיאט לאון קופרה.
בפברואר 2018 הפרידה סיאט המותג הספורטיבי והקימה את קופרה כמותג עצמאי המייצר רכבי ספורט והסיאט לאון קופרה הפך להיות לאון קופרה. בתחילת 2019 הציגה קופרה את הדגם העצמאי הראשון שלה הוא הקופרה פורמנטור שהגיע לארץ בתחילת בתחילת השנה ולכבודו פתח היבואן של מותגי פולקסווגן אולם תצוגה יעודי רק למותג קופרה.

image

הבסיס של קופרה פורמנטור

הפורמנטור חולק את הרצפה - בסיס הרכב ומכלולים מכניים רבים עם שאר דגמי קבוצת פולקסווגן הבנויים סביב פלטפורמת MQB הפופולארית של היצרן הגרמני (זו השיטה המאפשרת למותגי היצרן לייצר כלי רכב בעלי תצורה ושימושיות שונה מבלי לפתח שלדה, מנוע וגיר בעצמם). הפורמנטור, כפי שכבר כתבתי, הוא הרכב הראשון של המותג שעוצב ונבנה עבור קופרה, ובשונה מדגמי קופרה לאון ואטקה הוא אינו שיפור ספורטיבי לרכבי סיאט הקיימים.

כמקובל במשפחת כלי הרכב של פולסוואגן מערכות בטיחות דומות לשאר כלי הרכב בקבוצה, בסיס המרכב זהה והשונות היא בכיול המתלים, ההגה, המנוע וחומרי גימור בתוך כלי הרכב.

image

פנים הרכב

המרווח הפנימי הגדול, באופן יחסי, הוא בסיס השימושיות היום-יומית, מה שמאפשר לפורמנטור להיות הרכב המשפחתי. חומרי הגימור בסיסיים ומזכירים את סיאט, העיצוב הפנימי קצת מתוחכם יותר ובאמצעות תאורת אווירה משפרים את התחושה. משטח טעינה אלחוטי, בלם יד חשמלי, כסאות באקט קדמיים (בגרסת המבחן) ועוד פינוקים. צג גדול של 10 אינץ' הוא המסך של מצלמת הרוורס והבסיס למערכת המולטימדיה הכוללת דיבורית וחיבור נוח של אפל קאר-פליי וכמו אצל היצרנים האירופים נדרש זמן להתרגל למסכים ולכפתורים.
חלון גג פנורמי מוסיף ליוקרתיות, תא מטען גדול עם דלק חמישית וכסאות מתקפלים מאפשר שטח טעינה גדול (יש גם פתח במושבים למגלשי הסקי בחורף...). חשוב לדעת כי המחיר מתייחס לצבע הלבן וכל צבע אחר דורש תוספת תשלום. מערכות הבטיחות, כפי שכבר כתבתי, זהה למערכות בקבוצה ומספקת הגנה טובה לנהג ולנוסעים בשלל מערכות של בטיחות אקטיבית, ניטור שטחים מתים, ניטור הולכי רגל, 10 כריות אוויר, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב וגם בקרת שיוט אדפטיבית.
ובכלל כוללת הקופרה את כל המערכות, התאים והפתחים כדי לאפשר שימושיות טובה לנהג ולנוסעים בכול תוואי דרך.

image

310 כ"ס בכביש ובשטח

המותג החדש והנפרד שומר על ה-DNA אותו יצרה סיאט עם הקופרה כשהדבר הראשון המורגש הוא הסאונד המאיים (או הרועש) המתקבל מאגזוזי כלי הרכב עוד בטרם יצאנו לדרך. מפסיק להניע על מנת להיכנס לאווירה הספורטיבית (ולחשוב כי ההספק הוא לפחות כפול... בזכות המוזיקה שהאגזוזים מייצרים).
התאוצה של הפורמנטור טובה ולמרות הטון שש מאות במשקל הפורמנטור עם 310 כ"ס מאיצה מאפס למאה תוך פחות מחמש שניות - הישג לא רע בכלל. ההגה סביר ומספק את הפידבק הנדרש מהכביש. אך הבולטות של הפורמנטור הוא בכיול המתלים - כאן השקיעו בקופרה ו"נתנו עבודה" טובה. לפורמנטור בולמים אדפטיביים המעניקים לה יכולת גיהוץ טובה מאוד של תחלואי הכביש, לרבות באמפים (פסי האטה) שונים וגם אכזריים במיוחד. איכות המתלים באה ליידי ביטוי גם מחוץ לאספלט על השבילים בשטח. מהלך המתלה אינו ארוך במיוחד ולא מדובר ברכב שטח רב יכולות, אבל על השבילים הכבושים מדובר בחווית נהיגה מיוחדת והפורמנטור מגהץ היטב ונותן תחושה של רכב ראלי, ממש כיף ואם לא הייתי מפחד על הפגושים נראה היה שקל לייצר קפיצה נאה במהמורה מאפשרת.
גם תיבת ההילוכים DSG כפולת המצמדים יעילה מאוד בתפעול הידני כמו גם בתפעול האוטומטי שלה, בדומה לשאר דגמי הקבוצה המשתמשים בתמוסרת זהה לחלוטין.

image

היצע הדגמים

הפורמנטור מוצע במספר דגמים הנבדלים בעיקר במנועים השונים ולכולם תיבת הילוכים DSG אוטומטית כפולת מצמדים בעלת 7 הילוכים. גרסת הבסיס 1.5 ליטר טורבו המספק 150 כ“ס בעל הנעה קדמית ומחירו 175,000 ש"ח. ו- VZ היא גרסת המבחן בנפח 2.0 ליטר בנזין, טורבו המספק 310 כ“ס בעל הנעה כפולה, המאיץ מאפס ל-100 קמ“ש ב-4.0 שניות ומחירו 260,000 ש"ח.
ושתי גרסאות שאינן משווקות באופן סדיר בארץ - גרסה היברידית-נטענת המשלבת בין מנוע בנזין קטן 1.4 ליטר עם 150 כ“ס ובשילב מנוע חשמלי של 115 כ“ס, הנותנים יחד הספק משולב של 245 כ“ס וגרסת קצה VZ5 לציון שלוש שנים להקמת קופרה עם מנוע של 5 צילנדרים מוגדש בנפח 2.5 ליטר המפיק 390 כ“ס והנעה כפולה האיץ מאפס ל-100 קמ“ש ב-4.2 שניות בלבד.

image

מפרט טכני: קופרה פורמנטור CUPRA FORMENTOR

מנוע: 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, טורבו-בנזין
הספק: 310 כ"ס ב-6,500 סל"ד
מומנט: 40.8 קג"מ ב-2,000 סל"ד
תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד
הנעה: כפולה 4X4 (בדגם 1.5 ליטר הנעה קדמית)
אורך: 445 ס"מ
רוחב: 183.9 ס"מ
גובה: 152.8 ס"מ
בבסיס גלגלים: 268 ס"מ
משקל עצמי: 1,644 ק"ג
נפח תא מטען: 420 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש: 4.9 שניות
מהירות מרבית: 250 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 11.6 ק"מ לליטר
פליטת מזהמים (יצרן): 198 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 10
דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
מחיר: 260 אלף שקל

image

163429401376616342940158721634294017975163429402154916342940232171634294024684163429402622816342940272801634294030218163429403175216342940327771634294033464163429403467116342940358621634294036869

1634294029117