שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיול ארוכים בארץ

חוצה ישראל סיטרואן דה-שבו בכביש ובשטח

מסע ארוך וקשוח לאורכה של ישראל במכוניות עם היסטוריה וסיפורים מכאן ועד צרפת, בשילוב אתגרי עבירות שרק רכבי קרוס-אובר קשוחים יכולים להם.
סיפור של יצרן פורץ דרך בשילוב אנשים המשמרים את ההיסטוריה בחברותה מעוררת התפעלות

image

מסע חוצה ישאל עם מועדון של רכבי אספנות תוצרת סיטרואן

על המסע המיוחד, המסלול והאתגרים עוד נרחיב והתמונות של רונן טופלבג אף יסבירו. אבל ההיסטוריה של סיטרואן, כפי ששזר אותה לתוך המסע רני הרניק - היזם והרוח החיה של מועדון הדה-שבו (ואחיותיה... עוד יסובר) מרשימה ביותר ויחד עם הנועזות והנחישות, שלא לכתוב "טירוף" (במובן החיובי ביותר) של כל חברי המועדון שיצאו למסע המפרך עם הענתיקות שלהם מביאים למסע רוח מיוחדת של הרפתקנות.

1633688946865

מי אלו סיטרואן ?

אתחיל ואכתוב שסיטרואן הוא יצרן הרכב היחיד שמייסדו הוא יהודי (למעט תעשיית הרכב הקטנה הקיימת בארץ). אנדרה סיטרו המייסד הוא בנם של לוי ומאשה קליימן סיטרו - משפחה יהודית שהיגרה מהולנד לצרפת בתחילת המאה ה-18. יחד עם משפחת כהן הם בונים מתחם מגורים משפחתי המקבל את השם המחבר את שתי המשפחות וקבלו: סיטרואן.
בשנת 1913 מקים אנדרה סיטרו (ובצרפתית: סיטרון) מפעל לגלגלי שיניים בשם סיטרואן ורק בשנת 1919 מקים מפעל רכב הקורא לו: Citroen Voutir ולראשונה מייצר כלי רכב על פס ייצור, בדומה למפעל פורד (אותו הכיר אנדרה מתחילת דרכו בעולם הרכב).
בשנים שלאחר מלחמת העולם הראשונה ייצרו בסיטרואן את A ואת דגמי B2 ובהמשך את ה-CV5 - Citroen Voutir 5 . בשנת 1935 נפטר אנדרה סיטרו, כשהוא בן 55, ומישלין - יצרן הצמיגים הצרפתי, רוכש את המפעל. בזמן מלחמת העולם השנייה מפסיק המפעל את פעילותו בגלל התנגדותו לשתף פעולה עם הכיבוש הנאצי.

1633688877864


סמל ופטנטים ייחודיים של CITROËN

סיטרואן התהדרה מיום הקמתה בפטנטים וייחודיות מיכאנית. הסמל של סיטרואן מבטא את לב ההמצאה של סיטרון - גלגלי שיניים המשתלבים יחד לתנועה רציפה של גלגל המשולב בגלגל, בזכות משטחים אלכסוניים היוצרים רצף של מגע (כך בנויים כיום כל גלגלי השיניים).
בנוסף סיטרואן הוא היצרן האירופי הראשון המייצר כלי רכב על פס ייצור. הוא היצרן האירופי הראשון המייצר כלי רכב בעלי הנעה קדמית.
ובנוסף מפתחת סיטרואן מערכת מתלים ייחודית המאפשר רכות ויציבות, כזו שהביאה את היצרן להבטיח פרס לכל מי שיצליח להפוך דה-שבו בנסיעת כביש... ועד היום נחשבת סיטרואן לחריגה בעולם כלי הרכב במערכות המתלים ובמושבים - הקדמיים בנויים כך שמתאימים עצמם לצורת הגוף והאחוריים מפוצלים.

1633688938323



מפרט טכני - דה שבו Deux Chevaux

בשנת 1935 מתחילה סיטרואן לעבוד על סדרה 2 (שנייה) של כלי הרכב שלה המקבלת את השם: 2CV אשר תשלב לתוכה מנוע בוקסר תוצרת BMW גרמניה. מלחמת העולם השנייה עוצרת את הפיתוח ולאחר המלחמה חוזרת סיטרואן לפעולה ובונה באופן עצמאי מנוע בוקסר בעל שני צילנדרים, מקורר אוויר הנמצא בחלק הקדמי של הרכב. ההנעה קדמית באמצעות ציריות המניעות את הגלגלים הקדמיים והבלמים הקדימיים ממוקמים על הציריות ביציאה ובצמוד לתיבת ההילוכים.
המנוע כאמור - בנזין, בוקסר, שני צילנדרים בתחילה בנפח ובהספק שגדל עם השנים החל מ- 375 סמ"ק המספק 9 כ"ס, 425 סמ"ק עם 12 כ"ס, 435 סמ"ק עם 18 כ"ס ולבסוף 602 סמ"ק עם הספק של 29 כ"ס.
לדה-שבו, אשר תוכננה כמכונית לכל איכר (בשונה מהחיפושית של פולקסוואגן שהייתה מכונית לכל פועל) שלדה ומרכב קלי משקל - כ-560 ק"ג וקפיץ אחד לכל צד כשהמתלה הקדמי והמתלה אחורי מחוברים אליו יחד.


1633688870280


דגמים שונים על אותה השלדה

סיטרואן מפתחים מספר דגמים על אותה שלדה ומנוע של הדה-שבו שההבדלים הם רק בצורת המרכב החיצונית ובהתאם גם במשקל הכולל והם יוצרו משנת 137 / 1948 ועד לתחילת שנות ה-80:
  • סיטרואן דה-שבו
  • סיטרואן דיאן
  • סיטרואן מהרי
  • סיטרואן אמי 6
  • סיטרואן אמי 8
  • סיטרואן LN
בסיטרואן ויזה המתקדמת השתמשו במנועים בתצורה של סדרת ה-2CV של הדה שבו.

1633688899732

מסע חוצה ישראל 2021

הרעיון "המטורף" של רני וחברי הקבוצה, הוא לא "הכי מטורף" שלהם - בכול זאת כל כמה שנים הם לוקחים את המכוניות על מעבורת למסעות ארוכים באירופה, אך הפעם מדובר במסע המשלב כבישים שבורים לצד קצת אתגרי שטח וכמו תמיד: מסע הוא מסע!
וכך יצאו חברי המועדון ל-4 ימים של נהיגה ארוכה, מהמרכז עד לחרמון וחזרה לדרום הכנרת.
ביום השני התחלנו בשבילים של עמק המעיינות, עוקף בית שאן, על כביש 90 הגענו למעלה שי המטפס בצפון הבקעה ולאורכו טיפסנו עד לשמורת אום זוקא, לאורך דרך אלון "ירדנו" ובעיקר טיפסנו בגבורה דרומה לחציית נחל קלט. בצפון מדבר יהודה, לא רחוק מנבי מוסא, טיפסנו על גבעות החוואר והגיר. לאורך כביש 90 ולצד ים המלח נסענו למצדה ועם חושך ראשון טיפסנו עד לערד. יום ארוך!
היום השלישי התחיל בירידה לצומת חתרורים ומשם לכיוון צומת צפית, צומת הערבה וצומת עיר אובות. במעלה נחל צין טיפסנו עד למעלה עקרבים, את 18 הפיתולים עד האנדרטה טיפסנו במהירות ומשם אצה לנו הדרך לעבר המכתש הקטן ומישור ימין. חצינו את המכתש הגדול וטיפסנו לארוחת צהרים מיוחדת אצל המבשלות בירוחם. שולה כנפו המבשלת האכילה אותנו במעשי ידיה המופלאים וסיפרה לנו את סיפור חייה העוצמתי והמרגש - מדהים! המשכנו לעבר אגם ירוחם ומשם לבקר את קברו של האיש אשר ייסד את מדינת ישראל - קבר בן גוריון שבשדה בוקר. לעת ערב נסענו למצפה רמון. עוד יום של גיבורים!
היום הרביעי כלל נסיעה דרך מכתש רמון עד לאילת, כשחלק נשארים לישון בעיר והמשוגעים במיוחד עוד נסעו "דוך" למרכז ליום שהסתיים לקראת חצות - מסע זה מסע!!!
1633750665879

מאספנות לשיא הקדמה

לובינסקי - יבואן סיטרואן לישראל, עזרו להצלחת המסע ובין הייתר נתנו לנו C5 קרוס-אייר חדשה להובלת המסע. הסיטרואן C5 איירקרוס מצליח להתבלט בין שאר אחיו למשפחה ההיברידית, כשהוא מבדל את עצמו בזכות הערכים המזוהים עם סיטרואן מזה עשרות שנים: עיצוב ייחודי עם דגש על נוחות נסיעה. ל- C5 איירקרוס מערכת מתלים ייחודית Progressive Hydraulic Cushions suspension system. מערכת זו בעלת בולמי זעזועים מתקדמים להם כריות הידראוליות המשיגות אפקט שיכוך כפול, המעניקים לנוסעים את תחושת "ריחוף" המוכרת של סיטרואן מעל המפגעים בכביש ובשטח. ובנוסף שני פטנטים ייחודים לסיטרואן: הראשון הוא במושבים קדמיים המשלבים קצף דחוס ברמות שונות המקבל את צורת הגוף ותומך בו באופן מדויק גם בנסיעות ארוכות. הפטנט השני הוא בשלושה מושבים נפרדים מאחור הנעים על גבי מסילה, מה שמעניק גמישות ומודולאריות בתא הנוסעים ונוחות מרבים לשלושה נוסעים מבוגרים או לשלשה ילדים בהתקני בטיחות.

1633688906323

קישורים לקריאה נוספת:

סיטרואן C5 איירקרוס

סיטרואן דה שבו סהרה אספנות במחיר לכל נפש

אגדת שטח: סיטרואן מהארי 4X4

אגדת שטח - דה שבו סהרה


מועדון הדה-שבו בערוץ 13:

163368882756416336888364081633688871093163368887177416336888725691633688873552163368887464216336888766531633688879331163368888009516336888809991633688882009163368888300516336888849601633688886643163368888879716336888902341633688891379163368889285416336888939761633688895195163368889625016336888973611633688898480163368890044516336889014351633688902308163368890294016336889042321633688905192163368890770816336889092251633688910185163368891110716336889120711633688912895163368891373716336889146641633688915475163368891635516336889173011633688918212163368891877916336889196821633688920977163368892229916336889234611633688924867163368892620016336889276241633688928972163368893009616336889310231633688931920163368893271216336889333371633688934169163368893528716336889364761633688937381163368893934616336889405541633688941520163368894231916336889431691633688943880163368894470716336889453351633688946142163368894755516336889482051633688949717163368894874316336889507871633688951599163368895229316336889533091633688954029163368895468016336889556981633688956601163368895731916336889587371633688959790

163375066214916337506626561633750663129163375066358016337506641631633750664718163375066702816337506652611633750668219163375066640216337506674971633750669053163375066977516337506707821633750671765163375067299016337506742801633750675408163375067648016337506776551633750678789163375067983516337506814161633750682830163375068434716337506856071633750686775163375068800716337506890181633750689976163375069099916337506917311633750693001163375069424516337506953121633750696798163375069793716337506997611633750701157163375070297016337507050831633750707050163375070923816337507112751633750716486163375071331716337507185871633751281820

16337512839401633751286159163375128844716337512900661633751291319163375129270516337512948821633751295957163375129706616337512980191633751299146163375130033216337513015681633751302308163375130321316337513039471633751305183163375130613516337513071171633751307845163375130853616337513096081633751310622163375131204316337513130751633751313960163375131484816337513156901633751316376163375131709216337513177771633751318397163375131906716337513198061633751320693163375132154816337513222711633751323156163375132396316337513252021633751326101163375132724816337513279221633751328742163375132961216337513308811633751332365163375133336016337513345741633751336005163375133745816337513401761633751341878163375134309416337513442451633751345248163375134604016337513465121633751347319163375134814816337513490831633751350355163375135118416337513518731633751352528

תודה ענקית לחבורת המשוגעים - ההופכים חלום למציאות מטורפת

תודה ענקית לחבורת המשוגעים - ההופכים חלום למציאות מטורפת

תגובות

20 תגובות

1

אורח/ת - אודי פסטרנק

12 באוקטובר ב 08:31

תודה למדריך עפר, לצלם רונן ולרני על התיכנון והביצוע של מסע זה, בלעדיהם מסע זה לא היה מתקיים ולכל חברי הקבוצה שהשתתפו במסע המרתק.

2

אורח/ת - אלי כהן מודיעין

12 באוקטובר ב 08:54

כתבה שכייף לקרוא ...תודה

3

אורח/ת - איילה בר שפע

12 באוקטובר ב 09:06

חוויה לחיים
תודה על ההדרכה ותכנון המסלול,
תודה שהבאת אותנו למקומות שאף פעם לא היינו, שאתגרו את כוח הכבידה והסיבולת של ה"גרוטאות" המקסימות האלה,
וכמובן תודה לרונן על צילומים מרהיבים ועל פוזות יוצאות דופן, במהירות 30 קמ"ש, כדי להביא את רוח המסע...
שאפו לכל המשתתפים 🙏❤

4

אורח/ת - Nivo

13 באוקטובר ב 06:38

חלום שלי שיהיה לי 2cv

5

אורח/ת - קשב וריכוז

13 באוקטובר ב 19:57

נראה כתבה ממש מעניינת
אבל לא קראתי אותה
היה לי קשה להמשיך לקרא אחרי המשפט הראשן
כשמשפט הראשן בכתבה לא נכון קשה להמשיך
הייתי מצפה לפחות לאיזכור למשפחת דיימלר שכול חלקם נגזל מהם בחסות השלטון הנאצי והם נמחקו מהסטורית דיימלר בנץ ...

6

Ogash Ofer

13 באוקטובר ב 21:23

אורח/ת - קשב וריכוז כתב/ה:
"

נראה כתבה ממש מעניינת
אבל לא קראתי אותה
היה לי קשה להמשיך לקרא אחרי המשפט הראשן
כשמשפט הראשן בכתבה לא נכון קשה להמשיך
הייתי מצפה לפחות לאיזכור למשפחת דיימלר שכול חלקם נגזל מהם בחסות השלטון הנאצי והם נמחקו מהסטורית דיימלר בנץ ...

"
זו כתבה על סיטרואן ולייתר דיוק על מסע של סיטרואנים.
ולא כתבה על מלחמת העולם השנייה או על השואה, למרות שהדברים נזכרים בה בהיבט של סיטרואן.
אם תרצה להעמיק במרצדס יש כאן באתר המון המון חומר בנושא!
ראה תגית מרצדס על כל הכתבות:
https://www.4x4.co.il/t/6

ראה כתבה על מוזיאון מרצדס בגרמניה:
https://www.4x4.co.il/article/10431

ואם תרצה עוד משהו - אז גם ראה כתבה על זכרון השואה בגרמניה:
https://www.4x4.co.il/article/9786

7

usag-tools.co.il/matrix/

13 באוקטובר ב 21:26

ישר כח על המדריך

8

אורח/ת - משה 50

14 באוקטובר ב 08:20

לא לשכוח את רנו 4, אגדת שטח צרפתית נוספת

9

אורח/ת - אריק

14 באוקטובר ב 15:49

ואף לא סיטרואן סהרה אחד.

10

אורח/ת - רפי מוקשב

14 באוקטובר ב 21:56

Wow אין מילים!מדהים!

11

אורח/ת - יוסי כהן רמת ישי.

15 באוקטובר ב 08:52

אהבתי מאוד!!את היוזמה, המסלול הזה עבור רכב שטח.ואתם עברתם אותו בצורה הטובה ביותר.ישר כוח.גם הכתבה ממש יסודית ואיכותית!!כולל הצילומים.יש לנו ארץ יפה בכל המובנים נמשיך לשמור עליה.

12

אורח/ת - רני הרניק

15 באוקטובר ב 11:37

היה מסע מדהיםםםםם.
ייקח לי הרבה מאד זמן לרדת מהאדרנלין ולחזור לשגרה.
תודה רבה לעופר שהפך את המסע למסע של פעם בחיים בלתי נשכח.
תודה רבה ושפו ענק לכול אחת ואחד שהשתתפו במסע . כלללל הכבודדדד.
שיהיו עוד הרבה מסעות כאלו.

13

אורח/ת - מאיר דור

15 באוקטובר ב 11:38

לרני וכל המארגנים וכל השותפים היה כייף אמיתי. ללא התמונות לא היו מאמינים...

14

אורח/ת - עופר

15 באוקטובר ב 11:39

סיכומון ממבט אחר . כמובן אחרי הודיה לרני ולבורא עולם.. היינו דבוקה של "מפגרים אבל אופטימים" מגיל שמונה עד 80 ואסימון.
החיוך לא ירד מהפנים. מן העיר ומין הכפר משני המגדרים עם בני בנות זוג כאלו ואחרים. חייכנו וחייכנו. היינו סובלים לשנייה ולשני. צחקנו התלוצצנו. הזענו. קצת אכלנו וקצת שתינו. למדנו והבענו את אהבתנו לארצינו בדרכינו. כמו שאמר החזאי בהתחלה של ערוץ שתיים. היה חם ומגניב.

15

אורח/ת - אילן

15 באוקטובר ב 11:40

הגענו הביתה עם 1470 ק"מ של חוויה בלתי נשכחת . חברים, הייתם נהדרים ואני גאה שאני חלק ממנה. תודה לכולכם , הגדולים מהחיים ! 🌹 לכולכם.
תודה למהרגנים ושפו 🎩 ענק רני המלך 👑. מגיע לך בגדול !!!

16

אורח/ת - יוסי

15 באוקטובר ב 11:40

זהו...
גם המלכה הבריטית הגיעה בשלום הביתה
אחרי מסע מופלא של 1360 ק"מ ללא תקלות.
שוב תודה רבה לרני ולכל הקבוצה הנפלאה.
להתראות במסעות הבאים

17

אורח/ת - צביקה

15 באוקטובר ב 11:41

ממצה ומדהים
תודה על ההזדמנות להשתתף.
צביקה.

18

Ogash Ofer

15 באוקטובר ב 18:31

נוספה כתבה נהדרת על כלי הרכב וחברי המועדון מתוך תוכנית הבוקר של ערוץ 13

19

אורח/ת - אבי

16 באוקטובר ב 18:53

היה לי אמי 6 , זבל, זבל, זבל.

20

אורח/ת - Ariel Sobelman

19 באוקטובר ב 07:22

יפה, למען השם, מצאת את כל הדה-שבו האלה?
עברת רס״ן-רס״ן בכל צה״ל ולקחת לו את רכב הת״ש?