איחוד הצלה הוא ארגון התנדבותי שאנשיו מגישים עזרה ראשונה מקצועית, מפנים מהשטח אל בתי החולים ומצילים חיים של אנשים בתאונות ואירועים רפואיים מגוונים. לאיחוד ההצלה סניפים בכול הארץ והפעם הדרכת הנהיגה היא למתנדבים הנהדרים של סניף אלעד המספק שירותי חילוץ והצלה לעיר אלעד, למושבים סביב, לרוכבים ולאנשי השטח ביער קולה ואף לחיילי צה"ל המשרתים והמתאמנים באזור.
יצאנו להדרכה הכוללת גם נסיעה בשבילים הפחות מוכרים במרחב הסובב את אלעד
מאת: Ofer Ogash
31/10/21
"איחוד הצלה יעניק לכל נזקק ללא הבדל דת גזע ומין בכל רחבי הארץ, טיפול רפואי ראשוני בתוך 90 שניות, בעזרת ציוד רפואי מתקדם, על-מנת להציל חיים ולמזער נזק בלתי הפיך, ויפעל לשפר מצב הרפואה הדחופה הטרום אשפוזית במדינת ישראל" - זהו חזון ארגון המתנדבים הגדול.
איחוד הצלה הוקם בשנת 2006 ומטרתו להציל חיים ולספק שירותי עזרה ראשונה מהירה לכלל תושבי ישראל. באיחוד ההצלה כ-6,000 מתנדבים בכול קצוות הארץ: חובשים, פרמדיקים ורופאים, והוא מאושר כגוף מסייע רשמי בשעת חירום על ידי משרד הבריאות, ורשאי לקבל מידע עדכני על אירועי חירום ממוקד החירום של מגן דוד אדום ומפעיל בעצמו מוקד קריאה לחירום במספר 1221.
מטרת יום ההדרכה היא: להפוך את החובשים - הנהגים בכלי השטח SBS (מסוג רייזר תוצרת פולאריס) למקצוענים, במטרה להגיע מהר, ובביטחון לעבר הפצוע תוך שימוש מקצועי ובטיחותי בכלי הרכב בדרך אל היעד ובחזרה מהיעד.
לפני שיצאנו לנהוג בשטח על הכלים התיישבנו לשיעור תיאורטי שכן: הבסיס למקצוענות הוא ידע. וכל הדרכת נהיגה מתחילה בשיעור תיאורטי להבנת הכוחות הפועלים על הכלי ואופן הפעולה של מערכות העברת הכוח והמכלולים המכנאניים הקשורים בנהיגה כאשר הדגש הוא בנושא: אחיזה כי זה הבסיס להבנה כיצד הרכב מתקדם בכביש ובשטח בבטיחות.
מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
ראשית יש לשלב להילוך כוח LOW על מנת לשמור על רצועת הווארייטור ולאפשר טיפוס בטוח יותר עם אחיזה טובה בקרקע.
שנית בדקו מהי האפשרות הטובה ביותר למסלול הטיפוס: בעדיפות לטיפוס בקו הניצב לעלייה – הגה ישר ואם יש צורך לתמרן לרוחב העלייה יש להיזהר משיפוע צד.
ולבסוף בזמן העלייה יש לשמור על מהירות קבועה ואיטית מבלי להקפיץ את כלי הרכב כך שהרייזר ישמור על אחיזה קבועה עם הקרקע.
קישור לטיפ השטח המלא של טיפוס עליה טרשית
האתגר בירידה תלולה הוא לרדת למטה ללא נזקים לרכב!
תחילה יש לבחון בתחילה את הירידה בעין או בסריקה רגלית ורק אז להחליט על מסלול הירידה. רצוי כי הירידה תהייה בקו ישר למטה (גלגלים בכיוון הירידה) עם מינימום תמרון (רק בין מכשולים גדולים) כדי לא להכניס את הרייזר לשיפוע צד היכול להוות סכנה לרכב ולנוסעים בתוכו.
מומלץ לשלב להילוך כוח ולהיכנס לירידה במהירות איטית ועם רגל על הברקס – פסיעה אחר פסיעה ורק לאחר שרואים את קצה הירידה אפשר לשחרר את הבלמים ולאפשר לרייזר לבלום עצמו בירידה (יש מעט בלימת מנוע עם וארייטור).
קישור לטיפ שטח המלא של ירידה תלולה
אם מסיבה כלשהי לא הצלחתם לטפס, אתם צריכים לסגת אחורה ברוורס. הסיכון כאן נובע מהעברת רוב המשקל אחורה, מה שגורם לאיבוד אחיזה של הגלגלים הקדמיים ו"הישפכות" חלקו הקדמי של הרכב לאחד הצדדים = כניסה למצב של שיפוע צד מסוכן. הנסיגה אחורה צריכה להתבצע בהילוך אחורי משולב, עם הגה ישר. אם הכל בנמצא בשיפוע צד, מסובבים את ההגה בעדינות לכיוון הירידה, ובלחיצת מצערת קלה אך החלטית, מיישרים את הרכב ואת ההגה ויורדים אחורה עם הגה ישר.
לצורך חילוץ הדדי נדרשת רצועת גרירה ושני שאקלים תקניים או שימוש בכננת שיש בכלים, עם כננת אפשר להשתמש גם לחילוץ עצמי בסביבה בה יש עוגנים כמו עצים, סלעים או עמודים חזקים.
אנחנו הדגמנו משיכה בכננת במעלה הבדואי המאתגר - היה מרשים!
אז מה למדנו: מהחלק התיאורטי דרך החלק המעשי - שבילים, טיפוס מדרגה, ירידה, החלפת רועה ותרגול מעשי של תיקון פנצ'ר בשטח, ולסיום גם חילוץ והפעלת כננת.
תודה למתנדבים גם על ההקשבה ועל הלימוד המפרה ובעיקר על ההתנדבות היום-יומית המצילה חיים.
תודה לדני בן דוד - מנהל אגף ההדרכה והבטיחות של איחוד הצלה.
להתראות בשטח, רק באירועים משמחים.
תגובות