שטח 4X4 > כתבות > טכני

וריאטור

הוריאטור (וארייאטור) הוא גיר / תיבת הילוכים בעל תמסורת רציפה המונע ע"י רצועת גומי ובעל אין סוף הילוכים.
וריאטור נפוץ בקטנועים, טרקטורונים ובכלי רכב מסוג צל"צ / SBS

image

GEAR / תיבת הילוכים בעל תמסורת רציפה (CVT) המונע ע"י רצועת גומי ובעל אין סוף הילוכים.
העיקרון של הוריאטור (Variator) הוא שינוי יחס העברה באופן רציף בין הציר המניע (המנוע) לציר המונע (הגלגלים) כך שהגיר הרציף כולל אין סוף הילוכים. רצועת הוריאטור נעה בין שתי מערכות - קדמית ואחורית של לחיים / צלחות לחיצה / Pulley הלוחצות על הרצועה ומאפשרות לה לשנות את המיקום על הצלחת, ובהתאם את הקוטר של הרצועה מלפנים ומאחור.
במהירות נמוכה בצד של המנוע הקוטר קטן ובצד של הגלגלים הקוטר גדול. במצב זה המהירות נמוכה והכוח גדול כך שכלי הרכב יכול לזנק ולהאיץ.
במהירות גבוהה בצד של המנוע הקוטר גדול ובצד של הגלגלים הקוטר קטן כך שבמצב זה הכוח נמוך אך המהירות גבוהה.

רצועת וריאטור

וריאטור נפוץ בקטנועים, טרקטורונים ובכלי רכב מסוג צל"צ / SBS (רייזרים / RZR ומאבריקים) ונוח מאוד לשימוש כתיבת הילוכים אוטומטית.
עם זאת המגבלה של הוריאטור היא רצועת ההנעה, שכאמור עשויה לרוב מסיבי ברזל מצופים בגומי. רצועת הוריאטור פגיעה לנזקי חום ושפשוף וסופה להינזק ולהיקרע.
שימוש שאינו נכון מקדם את השחיקה ואף מביא להתפוררות ולקריעה מהירה של הרצועה.
על אף שההחלפה בתנאי שטח היא מהירה, למי שיודע להחליף (ויש לו כלי עבודה מתאימים, לרבות בורג לפיסוק צלחות הלחיים האחוריות), קריעה של רצועת וריאטור משביתה את כלי הרכב ולא מאפשרת כל תנועה עד להחלפתה.

image

טיפים לשמירה על אורך חיי הרצועה:

על מנת לשמור על הרצועה יש להבין כי היא נשחקת ונקרעת בתנאי חום ושפשוף שלא לצורך הנעה, הדבר קורה כשהרצועה מחליקה בין צלחות הלחיצה ואינה מייצרת מספיק אחיזה כדי להניע את הכלי אלא רק מייצרת שפשוף וחום.
הדבר קורה בעמידה במקום כאשר מנסים לשמור על כלי הרכב של ידרדר לאחור (במקום ללחוץ על הברקס ולהרפות מהרצועה), בטיפוס עליה חדה שלא בהילוך כוח (ואז הרצועה מחליקה על הלחיים), בשקיעה בבוץ או בחול, בהאצה מהירה טרם נמתחה הרצועה וכו'.
מי שרוצה להקפיד ולשמור על הרצועה עליו לדאוג כי מערכת קירור האוויר לרצועה תהיה פוחה לזרימת אוויר מבחוץ ובעיקר להשתמש בה נכון:
למתוח את הרצועה עם מעט "גז", בטרם לוחצים "פול גז", להשתמש בהילוך כוח / LOW בטיפוס עליות ומעברים טכניים, להשתמש בברקס (ואף אפשר ברגל שמאל) על מנת להשאיר את הכלי במקום (ולא במעט "גז"), לא לתת "גז" במקום במקרה של שקיעה / תקיעה בשטח וכו'.

163867790463516386779056121638677906719