שטח 4X4 > כתבות > טכני

כוכבי הבטיחות של NCAP עבור כלי רכב לשנת 2021

ארגון הבטיחות EURO-NCAP האירופי מפרסם את דו"ח בדיקות הבטיחות והריסוק בקטגוריות רכב שונות עם דירוג הבטיחות (כוכבי בטיחות) לכלי הרכב הנבדקים לשנת 2021

יורו NCAP - הארגון האירופי להערכת בטיחות של כלי רכב, חושף את דירוגי הבטיחות הסופיים לשנת 2021 ומכסה את הטווח מהטוב לגרוע ביותר שיש לתעשיית הרכב להציע על פני קטגוריות רכב שונות.
מבין 11 דגמים חדשים שנבחנו, שבעה זכו לדירוג מוביל של חמישה כוכבים, ביניהם ה-G70 ו-GV70 של ג'נסיס, ב-מ-וו iX, מרצדס-EQ EQS, ניסאן קשקאי, סקודה פאביה ופולקסווגן קאדי.

image

גם ה-FIAT 500e החשמלית וה-Marvel R של MG הצליחו וזכו ב-4 כוכבים כל אחת. עם זאת, השנה מסתיימת בירידה, שכן ה-ZOE החשמלית של רנו שעברה מתיחת פנים ודאצ'יה ספרינג נרשמו כאפס כוכבים וכוכב אחד בהתאמה, עם ביצועים גרועים עוד יותר מהצפוי.

הזוכים ב-5 כוכבים בקבוצה זו נעים בין סופר-מיני ו-MPV קטנים במחירים נוחים למכוניות מנהלים חשמליות יוקרתיות. למרות מערכות הנעה ותמחורים שונים, כל המכוניות שזכו בחמישה כוכבים ביצעו ביצועים טובים מאוד בסך הכל מבחינת הגנה והימנעות מפני תאונות.

ישנם ביצועים בולטים של ניסאן קשקאי החדש בתחום מערכות סיוע לנהג ומרצדס-EQS בתחום ההגנה על נוסעים, הן מבוגרים והן ילדים. גם הסופרמיני החשמלית של FIAT, ה-500e וה-MG Marvel R החדשה, הציגו ביצועים חזקים והשיגו דירוגי ארבעה כוכבים ראויים לשבח.

image

מיכיאל ואן רטינגן, מזכ"ל יורו NCAP :

"בראבו ליצרנים הללו על כך שהם מעניקים לצרכנים את רמות הבטיחות להן ציפו. תוצאות אלו מבהירות פעם נוספת שבטיחות היא בעיקר הנדסה טובה ופחות סוג מערכת ההנעה או המחיר כשלעצמו."

בטיחות כלי רכב חשמליים:

מכיוון שצרכנים מושפעים מכל עבר לעבור למכוניות חשמליות, אין זה מפתיע שחלק מיצרניות הרכב מוציאות לשוק מוצרים זולים יותר שיכולים לפנות לקהל רחב יותר. רנו הייתה בין הראשונות לכבוש את השוק עם ה-ZOE הפופולרית שהושקה ב-2013. ה-ZOE ה"חדשה", עם מתיחת פנים שהוצגה ב-2020, קיבלה מספר שיפורים בסוללה אך ללא תוספת בטיחות. להיפך, כרית האוויר הצדדית המותקנת במושב, אשר הגנה בעבר על הראש והחזה, הוחלפה בכרית אוויר פחות יעילה לבית החזה בלבד, המייצגת ירידה בהגנה על הנוסעים.

ה-ZOE החדשה מציעה הגנה נמוכה בתאונות באופן כללי, הגנה נמוכה על משתמשי דרך פגיעים וחסרה טכנולוגיה משמעותית למניעת תאונות, דבר הפוסל את הדגם מלזכות ולו בכוכב אחד. למרבה הצער, הדברים לא מסתדרים הרבה יותר עבור תת מותג המשנה של רנו - דאצ'יה.
הדאצ'יה ספרינג החשמלי, המשווק כרכב חדש לגמרי, מבוסס במידה רבה על רנו סיטי K-ZE מתוצרת סין, בעצמה נגזרת של רנו קוויד הבעייתית, שנמכרת בהודו ובברזיל במשך מספר שנים.

לדאצ'יה יש תומכים מושבעים ברחבי אירופה: רוכשי רכב שמעריכים את מחירי הכניסה הנמוכים ומתרחקים מ"תכונות חסרות תועלת" במכונית שלהם. עם זאת, עם דגם הספרינג, ה"מאסטרים של הנדסה חסכנית" השיקו מוצר שחורג מאין כמוהו. הביצועים שלו במבחני ריסוק הם בעייתיים בלשון המעטה, עם סיכון גבוה לפציעות מסכנות חיים לחזה הנהג ולראש הנוסע האחורי במבחני ריסוק חזיתיים והגנת חזה גבולית בפגיעת צד. ביצועי ההתרסקות הבינוניים וטכנולוגיית הימנעות מתאונות ירודה מביאים לדירוג של כוכב אחד בלבד עבור הדאצ'יה ספרינג.

"רנו הייתה פעם שם נרדף לבטיחות. דגם הלגונה הייתה המכונית הראשונה שקיבלה חמישה כוכבים, עוד בשנת 2001. אבל התוצאות המאכזבות הללו עבור ה-ZOE והדאצ'יה ספרינג מראות שהבטיחות הפכה כעת לנזק משני במעבר של הקבוצה למכוניות חשמליות", מגיב ואן רטינגן.

image

ריקארד פרדריקסון - יועץ בטיחות רכב מ-TRAFIKVERKET שבדיה:

"הבדיקות של יורו NCAP, בדיקות המדגישות את ההבדלים המשמעותיים המתעוררים כאשר מתקבלת ההחלטה שלא לשדרג את רמת הבטיחות של רכב אשר עדיין נמצא בייצור. מדאיג במיוחד השינמוך של כרית האוויר ע"י היצרן כשרכבו עבר 'מתיחת פנים' בתחומים אחרים שאינם בטיחותיים. במהדורה זו אנו יכולים לראות דוגמאות של מכוניות חשמליות בטווחי מחיר דומים אך ברמות בטיחות שונות להפליא".

גם במהדורה זו Euro NCAP אימתה חמש גרסאות היברידיות וחשמליות חדשות של מכוניות שדורגו בשנים קודמות. אוודי A6 PHEV, ריינג' רובר איווק PHEV ו-MAZDA 2 Hybrid חולקים את דירוגי 5 הכוכבים לשנים 2018, 2019 ו-2020 בהתאמה. מרצדס-EQ EQB מכוסה תחת דירוג חמישה כוכבים של ה-GLB לשנת 2019, וה-Townstar החדש של ניסאן, התאום לרנו קנגו, חולק את דירוג ארבעת הכוכבים של המכונית הזו ממוקדם יותר השנה.