לרוב, אני פוגש בימי שישי בבוקר, קבוצה גדולות של משתתפים כשאני אחד מתוך 3-4 מדריכים. היום יש לי הדרכה פרטית לא' שעולם נהיגת השטח חדש עבורו לגמרי, רכוב על מיצובישי פאג'רו שכבר עבר כמה וכמה משעולים.
המשימה שלי ושל הפאג'רו היא להראות לא' עד כמה רחוק ועמוק בשטח הם יוכלו להגיע ביחד ומאחר וזו הדרכה אישית, א' הולך לתרגל המון.
שישי בבוקר ביער בן שמן לקראת הדרכה פרטית. א' ואני יושבים על ספסל, שותים קפה ואני מדבר ומדבר. בדרך כלל אנחנו אוספים קבוצה גדולה של כמה עשרות משתתפים כשאחד המדריכים מעביר הרצאה עיונית לכולם ואח"כ מתחלקים לכמה קבוצות כשבראש כל אחת מוביל מדריך. היום אני באחד על אחד עם א' שהגיע עם המון אנרגיות ללמוד את יכולות הרכב שרכש, מיצובישי פאג'רו מסוקס.
מאחר וזו הדרכה אישית, אני מדבר וא' שואל שאלות, תוך כדי א' מתרגל פעם ועוד פעם ועוד כמה פעמים שצריך. בשונה מהדרכה קבוצתית רגילה, יש לנו המון זמן לחזור ולדייק כל הסבר וכל תירגול עד שא' ירגיש בנוח.
בזמן ששתינו קפה, פתחתי בהרצאה העיונית שהיא החלק הראשון של ההדרכה. הרצאה מקיפה על נהיגה בשטח עם דגשים למיצובישי של א'. צמיגים, אחיזה ואי אחיזה, מהלכי מתלה,
מרכז כובד והעברות משקל, שיפועי צד והצלבות,
דיפרנציאל, הילוך כוח ומעל כולם, היכולת של הנהג לקרוא את השטח ולדעת מה לעשות, איך לעשות ואם צריך, אולי לחזור קצת אחורה ולחפש המשך מסלול אחר שמתאים לניסיון והיכולות שלו ושל הרכב.
תרגול ראשון בעליה מחורצת, דגשים על מבט רחוק קדימה ובחירת נתיב התקדמות נכון, כזה שיאפשר לרכב לטפס בצורה חלקה ויעילה תוך כדי שמירה על כל המכלולים. עלינו וירדנו, ואז עלינו וירדנו עוד כמה פעמים, הרגשנו את יתרונו של הילוך הכוח ועד כמה הטיפוס יכול להיות קליל וזורם.
המשכנו לתרגול של
שיפוע צד, הבנו עד כמה הוא יכול להיות מסוכן ומה צריך לעשות במקרה שנתקל באחד שכזה ובסיומו, טיפסנו לגבעה קרובה להפסקת קפה.
אם השטח היה חלק ושטוח, ההדרכות שלנו היו קצרות הרבה יותר. לשמחתנו עליות וירידות הן חלק גדול מהעניין בטיולי שטח וכוח המשיכה שתמיד רוצה אותנו למטה מקבל כאן פייט רציני. כדי לטפס צריך אחיזה ונתיב נכון, צמיגים טובים וכוח
מנוע יקלו על המשימה אך שוב, הנהג כאן הוא העיקר, יכולת קריאת השטח והניסיון הם אלו שיעלו אותו פעם אחר פעם ליעד הבא. אותם עקרונות אגב, עם שינויים קלים, הם אלו שיאפשרו לנו גם לרדת בקצב נכון ולא סתם להדרדר במהירות מסוכנת למטה. א' תרגל קריאת שטח בעליות וירידות שונות, למד לטפס ולרדת אותן בצורה בטוחה וכמו כן, ידע לזהות לאן לא כדאי לו ולפאג'רו להכנס ומתי עדיף לוותר ולבחור נתיב חלופי.
מהי מערכת ה-ABS, מהו ESP, מה עושה בקרת האחיזה וכיצד כל האלקטרוניקה הזאת מפקחת על נסיעתו של הרכב בשטח.
זוויות מרכב, זווית גישה זווית נטישה, זווית בטן ומרווח גחון ועוד ועוד.
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
שימוש בנעילת דיפרנציאל
טיפים לנהיגה בשטח:
טיפ לטיפוס עלייה
טיפ לירידה תלולה
טיפ לשבילים המהירים
טיפ שיפוע צד
טיפ ציוד בשטח
לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות