שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

בשולי הדקאר: האם האאודי החשמלית תשנה את פני מירוצי הראלי-רייד?

מנהלי הקבוצות המתחרות טוענים שה-RS Q e-tron מהירה בהרבה מהמכוניות שלהם, ושוקלים להגיש בקשה לשינוי התקנות כדי להקטין את היתרון של אאודי

בתחילת שנות ה-80, הפתיעה אאודי את עולם הראלי עם הקוואטרו המיתולוגית, עם הנעה בכל הגלגלים. עד שהמתחרות התעשתו והחלו לייצר גם הן דגמים בעלי הנעה כזאת, שלטה אאודי במירוצי ה-WRC, והציבה רף גבוה שכל היצרניות האחרות התיישרו בסופו של דבר לפיו. אם לשפוט לפי דבריהם של מנהל קבוצת טויטה ושל יו"'ר קבוצת פרודרייב לאחר שהסתיים הדקאר האחרון, האאודי RS Q e-trons עומדת לעשות מהפכה דומה בעולם הראלי-רייד.

image

ה-RS Q e-tron בדיונות של סעודיה. פורצת דרך

מנהל קבוצת טויוטה, גלין הול, שנהגה נאסר אל-עטייה ניצח את הדקאר, אמר שהקבוצה שלו עומדת בפני בעיה: "אאודי עשו עבודה נפלאה עם המכונית שלהם, והראו כמה מהירים הם יכולים להיות. למרות שהרכב שלהם כבד בכ-200 ק"ג מהטנדרים שלנו, הם הצליחו לנצח בארבעה מתוך 12 הסטייג'ים, וברגע שיצליחו לשפר את האמינות, יהיה קשה מאוד להתחרות מולם".

גם יו"ר קבוצת פרודרייב, דיוויד ריצ'רדס, חושב כך: "לכלי הרכב שלנו ולאלה של טויוטה נתונים די שווים והתחרות הוגנת והנהג הבכיר שלנו, סבסטיאן לואב, תפס בסופו של דבר את המקום השני. אבל הביצועים של אאודי הם ברמה אחרת. אם המכוניות שלהם היו אמינות יותר ולא היו סובלות מתקלות, הם היו מנצחים כל סטייג' ביתרון של שעה, בקלות".

אאודי, שפיתחה את ה-e-tron במהירות שיא ולא הספיקה לבחון אותה לפני הדקאר במירוץ אחר, הקטינה מאוד ציפיות, למרות שגייסה שניים מבכירי הנהגים, סטפן פטרהנסל וקרלוס סאיינז. ראשיה הצהירו שהם לא מצפים לנצח, אלא רק לבדוק את יכולות הרכב. מתלה שבור ברכב של פטרהנסל שעלה לו בזמן רב, טעויות ניווט של סאיינז שסבל גם מבעיות מכניות, הוציאו את שניהם די מהר מתמונת הפודיום. אבל בהמשך הם שיפרו מיקומים ובימים שהמכוניות פעלו כשורה הצליחו לנצח סטייג'ים, כולל ניצחון אחד של מטיאס אקסטרום, הנהג השלישי בקבוצה.

image

פטרהנסל "תורם איברים" לסאיינז. האמינות צריכה שיפור

הול וריצרדס שוקלים פנייה ל- FIA כדי לשנות את התקנות שיקטינו את היתרון של אאודי: "צריכים למצוא איזון כדי שהתחרות תהיה שווה, אחרת אאודי 'תהרוג' את הספורט הזה, לפחות לטווח הקרוב", אמר ריצ'רדס, שהודה כי פיתוח טכנולוגיות חדשות שיאפשרו התמודדות מול אאודי הוא תהליך מורכב שייקח זמן: "ה-FIA תצטרך לטפל בבעיה הזו ואני סומך עליהם שיעשו זאת".