שטח 4X4 > מסלולי טיול > ירושלים והשפלה

בהרי ירושלים: מהראל לנחם

מסלול העובר לאורך ציר הקרבות של מלחמת השיחרור ולאורכו ניתן לראות שרידי מבנים עתיקים ופריחה משגעת.
יתרונו של המסלול בעבירות הקלה שמספקת הרבה נוף וטבע גם למי שיש לו ג'יפון.

זמן משוער:7 שעות מפה: סימון שבילים מבואות ירושלים מגבלות ואיזורי קליטה: ניתן לטייל גם באמצע השבוע אין בעיות קליטה לאורך כל הדרך בכל סוגי הטלפונים. תחנת דלק אחרונה: בצומת נחשון.לכיוון בית שמש. הגעה לנקודת ההתחלה: מכביש מספר אחד בין ירושלים לתל אביב פונים במחלף לטרון ונוסעים שבעה קילומטר עד לצומת נחשון בצומת פונים שמאלה. עוברים את קיבוץ הראל ופונים מהכביש שמאלה לכיוון מצפה הראל לפי השילוט.

המסלול:

אחרי עלייה של כחמש מאות מטר אל ראש הגבעבה עם השביל הלבן מגיעים מתחת למצפה הראל. לפניכם דגם גדול של האיזור בו נטייל עם איזכורים של קרבות ממלחמת השיחרור. משמאל שרידי בית ספר ערבי שהפכו עם השנים למצפה על היערות בסביבה זהו מצפה הראל. פונים ימינה. ממשיכים 100 מטר עם הדרך הכבושה המסומנת באדום מימין לנו גן המתאים לפיקניקים עם אמת מים משוחזרת אלו עינות סנסין. ממשיכים עוד 1750 מטר עם השביל עד לצומת דרכים באוכף בתוך יער. ממשיכים ישר עם השביל האדום. בדרך הידועה כדרך הסרפנטינות כדאי לעצור ולקרוא בשלטים המסבירים יפה את חיוניותה של דרך בורמה להעברת מים ואספקה לירושלים הנצורה במלחמת השיחרור. בקטע שבו אתם נוסעים העבירו במלחמת השיחרור את הציוד על הגב ומים בעזרת צינור מכיוון ירושלים הגיעה משלחת ומכיוון השפלה מקיבוץ חולדה הגיעו חברה עם אספקה כיוון שהרכבים של אז לא יכלו לעבור את הקטע הזה הועבר הציוד על הגב היום הקטע קל למעבר כמעט לכל רכב. בתום הירידה אנחנו מגיעים לצומת שבילים ביציאה מהיער. כאן אנו עוזבים את התוואי של דרך בורמה ופונים ימינה עם השביל המסומן בכחול. ממשיכים עוד 2,800 מטר על גב השלוחה עד לצומת שבילים ממשיכים עם השביל השמאלי עם הסימון הכחול.

ממשיכים עוד 600 מטר עד לצומת Y נוספת ניתן לעלות עם השביל השמאלי לראש הגבעה שממנה תצפית יפה אל הרי ירושליים אח''כ יורדים וממשיכים עם השביל השמאלי מטה עוד 1,200 מטר עד לישוב אשתאול. ממשיכים בתוך הישוב ברחוב החיצוני כקילומטר אל היציאה לכביש. חוצים את הכביש ונכנסים עם הסימול האדום אל נחל כיסלון. ממשיכים עוד שני קילומטר אל צומת. בצומת בוחרים את שביל חוצה ישראל המסומן בשלושה צבעים וממשיכים איתו בערוץ. ממשיכים תשעה קילומטר בערוץ עם השביל עד שתראו מעין קטן ויפה בצד הדרך מתחת למצוק זהו עין לימון. מאה מטרים לפניכם מתחילים הבתים של עין ראפה. אם הגעתם לכפר חיזרו קצת וחפשו את המעיין. מיד אחריו פונים ימינה ומטפסים עם הרכב בדרך התלולה למעלה אל הכביש. הגעתם לכביש ליד הכניסה לצובה. ניתן להיכנס ליישוב ולטפ סברגל אל המבצר העתיק העומד בראשו כאן אחת התצפיות היפות ביותר אל ירושלים וממנו ניתן לראות את נבי יושע וכנסיות ומסגדים לרוב. חוזרים ויוצאים מהיישוב. נוסעים כחמישים מטרים לכיוון דרום הכיוון ההפוך לזה שממנו באתם ויורדים לדרך עפר. מטפסים כחמישים מטר עם הרכב לכיוון היער ופונים שמאלה בצומת. ממשיכים 2,750 מטר ומגיעים לעיקול ולידו שלט עין טייסים. מומלץ להחנות את הרכב ולעלות ברגל כמאה מטר אל בריכת אגירה יפה ובוסתן נעים להפסקה ולמנוחה. גולשים עם השביל למטה 4,300 מטר אל נחל שורק אותו לא ניתן לפספס בשל המים הזורמים והשביל הנוח המסומן באדום. מכאן שתי אפשרויות לממהרים ניתן לפנות מאלה למעלה ולחזור אחרי קילומטר לכביש היורד לכיוון בית שמש. למי שיש זמן כדאי להמשיך לאורכו של נחל שורק . הדרך נוחה וקלה לנסיעה לכל רכב. מהצומת אחרי קילומטר וחצי תגיעו אל תחנת הרכבת של בר גיורא הנמצאת לא רחוק מהשפך של נחל קטלב היפה. משם תמשיכו כעשרה קילומטר עם הדרך הגולשת לאורך השורק אל המצבות שליד הישוב נחם ומשם לכביש. המחבר את בית שמש וכביש מספר אחד.