שטח 4X4 > כתבות > חדשות

הענק הרוסי: Vityaz DT-30

עם מנוע שנלקח מטנק ה-T-72 וארבעה זחלים סופר-רחבים, הכלי הרוסי הזה ששוקל 30 טון, יכול לשאת מטען במשקל זהה בכל שטח כמעט

מרחבי הענק המושלגים של סיביר, שבתוכם טמונים אוצרות טבע רבים, מעמידים אתגר בפני כל מי שרוצה לנוע בהם עם כלי רכב מוטורי. הפתרון המתבקש הוא כלי זחלילי או כלי עם כמה וכמה צמיגי ענק (כמו זה, וגם כמו זה), ובמשך השנים פותחו בברה"מ של פעם, שהיום היא סתם רוסיה, לא מעט כלים כאלה, חלקם או רובם שימשו גם לצרכים צבאיים.

אבל למרות כל הפיתוחים, עדיין נותרה דרישה לכלי עם יכולת נשיאה של מטען כבד, שלא ישקע בשלג החורפי ובבוץ הקייצי שמגיע לאחר שהשלג מפשיר. התשובה הגיעה בדמותו של ה- DT-30 Vityaz, כלי רכב מפרקי הנע על ארבעה זחלים רחבים ביותר, שיכול לשאת מטען של כ-30 טון בכל שטח כמעט, מבלי להיתקע.

הפיתוח של ה- Vityaz (גיבור או אביר, ברוסית), התחיל בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת. פותחו מספר אבות-טיפוס, במשקלים שונים, אך הייצור עצמו התחיל רק בתחילת שנות השמונים. יש שלושה דגמים, DT-10, DT-20 ו- DT-30, כשהמספר מעיד על כושר הנשיאה של הכלי, בטונות.

אורכו של הגדול בחבורה, ה-DT-30, כמעט 16 מטר, רוחבו 3.1 מטר וגובהו 3.4 מטר. הוא מרוכב משתי יחידות, שבקדמית נמצא המנוע, V-12 רב-דלקי שנלקח מהטנק T-72, המספק 710 כ"ס (בהמשך הותקנו מנועים חזקים יותר, עם 800 כ"ס). הכוח מועבר לכל ארבעת הזחלים באמצעות מערכת הידרו-מכנית וההיגוי נעשה - כמו בכל הכלים המפרקים - באמצעות שינוי הזוויות בין החלק הקדמי לאחורי. רוחב כל זחל 1.1 מטר, והלחץ על הקרקע שהם מייצרים קטן מזה שמייצר אדם...

הגוף הענק העשוי פלדה מרותך בצורה הרמטית, כך שאין לכלי בעייה לחצות מעברי מים עמוקים. יש גם סדרה שנבנתה כאמפיבית, עם יכולת ציפה. על הכביש מהירותו של ה- Vityaz מגיעה ל-50 קמ"ש, בשטחים קשים ובמים המהירות יורדת ל-5 קמ"ש. טווח הפעולה עומד על כ-500 ק"מ. בשל האורך העצום, הכלי מסוגל לעבור תעלות שרוחבן 4 מטר ולטפס מדרגות בגובה 1.5 מטר.

בסרטונים הרבים שתמצאו ב-YOUTUBE, שאחד מהם הכנסנו גם כאן, אפשר לראות את היכולות של הכלי, שנדמה שאין דבר שיכול לעצור אותו. גיבור כבר אמרנו, לא?

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - רוני

13 באוגוסט 2022 ב 17:53

דומה לאלפה

2

אורח/ת - י.

17 באוגוסט 2022 ב 10:33

אשכרה אלפא. הקדמת אותי. רק שאלפה לא מזוודת שוקלת 6 טון. לא ברור מה יכולה לגרור. בקיצור, לקחו אלפה רוסית ושמו לה מנוע של טנק.