שטח 4X4 > כתבות > חדשות

זאב בעור של טויוטה: מנוע V12 בהיילקס

סדנת שיפורים מדרום אפריקה הצליחה ל"שתול" בטנדר סטנדרטי את המנוע מרובה הבוכנות, שמספק עד 1,000 כ"ס בעזרת שני מגדשים

כלי רכב עם מנועי V12 תמצאו בדרך כלל רק בקצה הסקאלה של עולם המכוניות: דגמים כמו אסטון מרטין DBS, בנטלי בנטייגה, רולס-רויס גוסט, וכמובן גם למבורגיני וגם פרארי למיניהם, כולל הפרוסאנג החדש (קישור לכתבה). אבל ניתן למצוא מנועים בתצורה כזו גם במקומות הרבה יותר ביזאריים, כמו למשל בחרטומו של טויוטה היילקס.

הטנדר המדובר, מודל 2012, שייך לבעלי סדנת השיפורים Fatboy Fab Works מדרום אפריקה. במקור הוא היה מצויד במנוע דיזל 3.0 ליטר סטנדרטי, וכשהמנוע סיים את חייו (כן, כן, זה קורה גם בטויוטה), החליט הבעלים, פרנסואה פריץ, להתקין בו משהו מיוחד.

image

הוא ניצל את קשריו כדי להניח יד על מנוע V12 מתוצרת טויוטה, שבמשך שנים רבות היה המנוע של הסנצ'ורי (Century), הלימוזינה מתוצרת החברה. המנוע, בנפח 5.0 ליטר, הפיק "רק" 276 כ"ס בתצורה הבסיסית, ופריץ ששיפץ אותו ברמת הבורג התקין עליו שני מגדשי טורבו מתוצרת גארט, והצליח להוציא ממנו 563 כ"ס. כשמזינים אותו בתערובת אתנול, ההספק יכול להגיע למספר הקסם - 1,000 כ"ס. ההנעה אחורית בלבד, מה שמאפשר לבצע יופי של דריפטים...

למרבה ההפתעה, המנוע הגדול לא דרש שום חיתוכים במרכב או בשלדה כדי ל"החליק" לתוך תא המנוע. תיבת ההילוכים האוטומטית של הסנצ'ורי שהגיעה עם המנוע התגלתה כחלשה מדי, והיא הוחלפה בתיבה אוטומטית אחרת שנלקחה מטויוטה סופרה. שאר השינויים כללו הנמכה של מערכת המתלים, התקנת בולמים מתכוונים מאחור, צמיגים רחבים יותר, כסאות מירוץ של ספארקו – ושני חורים במכסה המנוע דרכם מבצבצים צינורות הפליטה.

image

פריץ התחרה עם הטנדר המשופר במירוץ Hillclimb של סימולה בדרום אפריקה, אך בעיות טכניות שונות (בין היתר קריסה של תיבת ההילוכים מהסנצ'ורי...) לא איפשרו לו להגיע לתוצאות טובות. עכשיו הוא עובד על התאמה של תיבת הילוכים ידנית, ומקווה שהיא תעשה את העבודה.

הסנצ'ורי יוצרה לראשונה בשנת 1967, לרגל יום הולדתו ה-100 של מייסד טויוטה, סקישי טויודה, ומכאן שמה. היא יוצרה תחילה עם מנוע V8 , וב-1997 הגיע הדור השני שלה, עם מנוע ה-V12. ב-2018 הוצג דור שלישי, בו חזרו ל- V8. הסנצ'ורי שווקה לאורך כל השנים ביפן בלבד, והיא משמשת כרכב השרד של הקיסר ושל שאר ראשי הממשל במדינה.

image

טויוטה סנצ'ורי