25 מאבריקים חזקים של קאן אם וגם 2 טרקסטרים גיבורים יצאו ליום טיול מהיר בצפון מדבר יהודה. 4 שעות של נהיגה, למעלה מ-85 ק"מ של שבילים מהירים, תצפיות, ירידות ועליות מהמונטר למרסבא, למצוק ההעתקים שמעל ים המלח, לג'בל ח'רמון, כביש הבוקע, מצוק ההעתקים שמעל יריחו, טאלת א-דאם (דרך הדמים) ולסיום סכיני השומרוני הטוב עד לארוחת צהרים מעולה בכנענית. תודה לאנשי עופר אבניר - היבואן, על היוזמה ועל כל הפינוקים!
מה עוד יש לכתוב? מכונות השטח הטובות ביותר בייצור סידרתי ביום טיול מהיר בצפון מדבר יהודה. חוויה מלאה באדרנלין ובפאן טהור. לא חייבים להיות הנהגים הטובים בעולם, למרות שזהירות מתבקשת (אלו כלי רכב ללא מערכות בטיחות אלקטרוניות), רק כוונו את ההגה למקום הנכון, תנו בגז וסעו קדימה! המאבריק מגהץ הכול, עם מהלכי מתלה ארוכים משל אופנוע שטח, יכולת ספיגה שלא נמצאת באף כלי רכב (למעט מכונות מירוץ טהורות), היגוי מדויק, עוצמה אדירה - 210 כ"ס ממנוע 1,000 סמ"ק, מושב וחגורות של רכב מירוץ ותחושת ביטחון מדהימה. ולי בכלל היה מאבריק 1,000 טורבו SMART SHOX - פסגת הטכנולוגיה לשטח - מתלים אקטיביים מתכווניים לשטח, עם מערכת דיפרנציאלים חכמים - אי אפשר לבקש יותר טוב! (תודה לאנשי עופר אבניר על הכלי!).
נפגשנו בכפר אדומים, דרך הפחונים / אוהלים של תושבי חאן אל אחמר, בעליות וירידות חדות (בשביל המאבריק הן כלום) עד לאזור התעשיה של מישור אדומים, דרכי המדבר המהירות המטפסות עד להר הצופה - המונטר. כל מה שבדרך עובר תחת גלגלי המאבריק כאילו לא היה ובאפס מאמץ.
טיפסנו למונטר, הוא גם הר הצופה אל מדבר יהודה ואל ירושלים - משיא גובה של 524 מטרים, בצפון מדבר יהודה אפשר לראות מערבה את ירושלים ומגדליה, מהם בולטים מעט לפני האופק מגדל האוניברסיטה העברית בהר הצופים, מגדל הפעמונים של כנסית אוגוסטה ויקטוריה ליד העיר העתיקה וצריח כנסית העליה הרוסית. עוד לפני וממזרח לירושלים רואים את השכונות של אבו-דיס, את מעלה אדומים וממש קרוב את היישוב קידר ומתחתיו את קידר החדשה עם הגגות האדומים. מדרום רואים את המשכו של מדבר יהודה ומדרום-מזרח בולט ההר הקטום הוא הר ההורדיון. ממזרח רואים את בקעת הורקניה ובצפונה את בסיס צה''ל – נבי מוסא. מזרחית לבקעה את מצוק ההעתקים, קצת מים המלח שלמרגלותיו ואת המצוק הירדני הבולט. כך אפשר להבין מדוע שם ההר בערבית הוא ''הצופה''.
המשכנו בקצב מהיר לעבר המרסבא. מנזר יווני בליבו של מדבר יהודה הצפוני על גדת נחל קדרון שנקרא על שם הנזיר הקדוש סבאס, אחד מיזמי המנזרים במדבר בתקופה הביזנטית, עת החלה הנצרות להתפשט בעולם. המנזר שייך לזרם היווני אורתודוכסי, פעיל למעלה מ-1,500 שנים ובנוי על המצוק של נחל קדרון הזורם (במי ביוב לצערנו) מירושלים עד לים המלח.
סבאס שהיה דור שלישי לנזירים נולד במנזר בטורקיה, עלה ארצה והחל לחיות במערה על המצוק. עם השנים הגיעו נזירים ותורמים והמקום נבנה, בוצר ועמד בפני הכיבושים הרבים שעבר האזור. גופתו של סבאס קבורה כיום במנזר לאחר שהייתה בגלות בוונציה במהלך כ-1,000 שנים והוחזרה ארצה בשנת 1965. כיום חיים במנזר כעשרה נזירים הידועים באופן חייהם הסגפני. אסור לנשים להיכנס למנזר, הנזירים אוכלים ארוחה אחת ביום, מתפללים שעות רבות החל מחצות, ישנים מעט ועוסקים בעבודת המנזר ללא שיש להם קשר עם הסביבה, מנותקים מרשת החשמל, המים, הטלפון ואף אינם משתמשים בכסף.
מהרמסבא "חתכנו" מזרחה לעבר ראש צוקים - תצפית מדהימה ממצוק ההעתקים לעבר ים המלח, מיריחו ועד מצוקי דרגות ומזרחה להרי הגלעד. המשכנו לאורך השביל המקביל למצוק ההעתקים צפונה עד לג'בל ח'רמון.
ביום טוב רואים מכאן את החרמון... אולי (ואולי לא), בכל אופן להר הגבוה שמעל נבי מוסא קוראים הר חרמון (ג'בל ח'רמון) אולי בגלל שהוא לבן וגבוה ואולי בגלל שאם מסתכלים צפונה, מעבר ליריחו, וממש ממש מדמיינים אפשר ביום טוב לראות את החרמון.
הטיפוס במעלה הדרומי לראש ההר מעולם לא היה קל ומהיר יותר - המאבריקים טסים למעלה, כאילו אין סלעים, אין מדרגות, אין הצלבות ואין שיפוע. פשוט נוסעים ובקצב שרק אופנוע יכול (אם הרוכב טוב ובכושר). אותו דבר הירידה - שמור על הגה בכיוון הנכון וכל השאר המאבריק יבלע תחת גלגליו.
כביש 1 שכיום הינו הדרך החדשה המחברת בין ירושלים לים המלח והוא מקביל ל"דרך הדמים" העתיקה, אשר חיברה את ירושלים ומעלה אדומים עם יריחו וים המלח. יש הטוענים ששם הדרך - דרך הדמים, בדומה לשם של מעלה אדומים, הוא בזכות הסלע האדום הנמצא באזור ויש טענה כי שם הדרך הוא בגלל הדם של קורבנות שודדי הדרכים אשר ארבו לעוברי האורח.
טיפסנו לשלוחה של השומורוני הטוב - כיום מוזיאון עם פריטים נדירים משטחי יהודה ושומרון וגם מבית הכנסת העתיק בעזה. ומראש השלוחה ירדנו את הסכין החדה עד למטה - שלב להילוך כוח ותן לוארייטור של המאבריק לעשות את העבודה, אפילו לא נדרש לתקן עם הגז.
סיימנו למעלה מ-85 ק"מ, 4 שעות (ברוטו) של נהיגה, כולם שלמים ובריאים, לרבות הכלים, שלא ממש התאמצו, ומלאים אבק כמובן.
תודה ענקית לכל המשתתפים, לעופר אבניר, לרווה ולעימאד מעופר אבניר ולתומר הצלם.
שנה טובה מלאה בהרבה טיולים לכולם!
6 תגובות
1
אורח/ת - שאלה לגבי המסלול
11 באוקטובר 2022 ב 09:57
יש אפשרות לשלוח את המסלול בקישור
Off-road
2
Ogash Ofer
18 באוקטובר 2022 ב 06:16
[object Object]
אין המסלול של הטיול הספציפי הזה אין לנו בקבוץ.
אבל ראה במסלולי טיול במדבר יהודה - יש כמה מסלולים דומים.
3
Ogash Ofer
18 באוקטובר 2022 ב 06:19
לדוגמא:
המסלול הקלאסי והאתגרי לנהיגה בצפון מדבר יהודה. 124 ק"מ של חוויות שטח מגוונות – תצפיות, בורות מים, נהיגה בעליות, מורדות ושבילים מהירים ובעיקר שממה מדברית מיוחדת!
המסלול אפשרי ביום אחד ארוך של נהיגה בכלים מהירים – כמו המאבריק X3, או ביומיים רגועים יותר בג'יפ. המסלול מעגלי, לאורכו חניוני לילה לג׳יפאים מומלץ לחלקו ליומיים, לאופנוענים, מאבריקים ולשאר הנהגים ההרפתקניים אפשרי ביום אחד ארוך. לאורך המסלול שלוש תחנות יציאה לכביש, למי שירצה "לחתוך" ולקצר.
קישור:https://www.4x4.co.il/article/13301
4
אורח/ת - AVI
18 באוקטובר 2022 ב 06:22
שנה טובה מחכה כבר לטיול הבא
5
אורח/ת - טל דוד
18 באוקטובר 2022 ב 06:22
שנה טובה לכולם חברים היה טוב
6
אורח/ת - TOMER
18 באוקטובר 2022 ב 06:23
אלופים תודה
תגובות