נהיגה בחולות שונה מנהיגה בכל שטח בו הקרקע קשיחה. נפגשנו להדרכת נהיגה בחולות של מועדון רקסטון - המועדון הרשמי מטעם היבואן, כדי להבין למה ואיך
על מנת להגיע בכל זאת לאזור ההדרכה התיאורטית נאלצנו להנחות הקטנת אוויר בצמיגים והסבר יבוא מאוחר יותר.
ההדרכה מתחילה ברענון הנלמד בהדרכות הבסיסיות שלנו. הדרכות שמיועדות להסביר לנהגים מהן הסיבות להתנהגות רכב היורד מהכביש אל השטח, ואיך נכון לנהוג בשטח.
בעזרת המדריך נזכרו החברים במושגים: אובדן אחיזת גלגלים, דיפרנציאל, בקרת אחיזה, שיפוע ומעלה תלול, שיפוע צד, ומושגים הקשורים לעיצוב של הרכב - זווית תקיפה, זווית נטישה ומרווח גחון. עכשיו כשהמושגים חזרו להדהד בזיכרון ניגשנו להסבר מה מיוחד בחולות:
1. מבנה הקרקע החולית
2. המושג הפיזיקלי - לחץ ומשמעותו על התנהגות ארבעת גלגלי הרכב בעת שהם עומדים או מנסים להסתובב בכוח המנוע, בחול.
3. מהו ה"דחף" שמופעל על רכב בעת שגלגליו המונעים בכוח המנוע מנסים להסתובב ולהאחז בקרקע. ואיך מתרגמים "כוחות סוס" שהוא ההספק של המנוע וקג"מ שהוא המומנט של המנוע לדחף.
4. מהו המושג הפיזיקלי - תנע ומשמעותו הקריטית לתנועת גופים בעולם.
וכך לאחר שעה לא ארוכה מדי, הבינו החברים היטב (כך מראות תוצאות "הבחינה" שנערכה בתום השיעור), את שאלות ה"למה" = מדוע מתנהג רכב בחולות כפי שהוא מתנהג. ובשורה התחתונה:
1. הדחף שיספק מנוע ויהיה חזק (בכוחות סוס) ככל שיהיה - הוא אפס כאשר מהירות הרכב אפס - כלומר רכב תקוע בחול הדחף של המנוע לא יזיז אותו.
2. "דחף" של שלושה אנשים בריאים שפועל לא כמו מנוע סיבובי אלא כמו קפיץ, שקול ויותר מדחף מנוע של סובארו פורסטר 2.5 ליטר.
3. הלחץ שמפעיל גלגל הנושא 1/4 ממשקל הרכב על החול בעת שלחץ האוויר בו תיקני הוא בערך פי עשר מהלחץ שמפעיל אדם שמשקלו 80 ק"ג על שתי רגליו הנעולות בנעלים רגילות, וכולם ניסו להלך בחול הטובעני והבינו מיד למה הרכב שלהם נתקע בחול.
4. את נושא התנע "וכוח אדם" ניתן לראות ולהשתכנע רק במעשה. וזה הזמן להתחיל בחלק המעשי.
לאחר שניצלנו את אירוע הרכב שנתקע בחולות להדגמת שקיעת רכב שלא הוקטן בו לחץ האוויר בצמיגים, ואינו יכול להחלץ בכוח המנוע שלו, להדגים כיצד שלושה אנשים מייצרים יותר דחף על הרכב ממנועו והוא נחלץ בעליל.
עברנו להכנת הרכב:
1. הקטנת לחץ האוויר בצמיגים לערך שהוא חצי מהלחץ התקני לנסיעה בכביש. לשם כך נדרש מד לחץ אוויר.
2. בדיקת מערכת הקרור - לוודא שלא חסרים מי קרור, שכן מנועים בנסיעה בחולות מתאמצים מאוד.
ויוצאים לדרך.
ההפתעה הראשונה שנכונה לאנשים, שלאחר שהורידו לחץ והרכב אכן מצליח להתקדם בחול הטובעני, הרי ברגע שפני הקרקע משתפלים ולו במעט כלפי מעלה - מעלה קל, המהירות מתחילה לרדת, והרכב לאט לאט נעצר, שוקע ונתקע.
כולם ללא יוצא מהכלל חוו את האירוע.
זו היתה ההזדמנות להדגים את מושג התנע וחשיבותו הקריטית לנסיעה בחולות.
אחד אחד ניסו וחזרו לנסות ולהמשיך בנסיעה במעלה הקל אך ללא כל הצלחה. או אז הנחה המדריך את כולם לסגת לאחור בזהירות הראויה ולהתארגן מחדש בתחילת השביל, לאסוף מהירות בקטע שעדיין מישורי ולהעזר בתנע כדי לגמוא את המעלה.
את החילוץ בעזרת דחיפה של מספר בני אדם הדגמנו בתחילת ההדרכה.
בשלב זה עברנו להדגמת חילוץ של רכב במצב של מעלה בחול טובעני. כאן חייב לבוא לעזרנו כוח רב יותר מאשר מספר אנשים. אז הובלנו את הקבוצה ל"אמבטיה" של חולות, שם אין מוצא אלא בכוח התנע או בעזרת חילוץ מרכב אחר. אמנון התנדב להיות המחולץ. חיבר את בורג הגרירה של הרקסטון אל השילדה ולפי הוראות המדריך ניסה לצאת מן האמבטיה ונתקע. המדריך חיבר את הכננת שמספקת 9,000 ק"ג סחב (או דחף) וכולם נוכחו איזה כוח נדרש להניע רכב תקוע בחולות במעלה האמבטיה.
הנסיעה בחול הדיונה בעייתית גם במורד, במיוחד כאשר הוא בשיפוע צד. הדרך לרדת נכון הוסברה ותורגלה בהצלחה ע"י כולם.
הקושי היה לתזמן נכון את איסוף המהירות לקראת המעלה שבהמשך מורד הדיונה. תרגיל חשוב ומוצלח.
בשלב זה, כשהשמש כבר במרום הרקיע בצהרי היום, עברנו לתרגיל האחרון - שהוא נסיעה רצופה בדרכי חול עם הדגשים:
1. שמירת מהירות - לא לעצור ללא צורך
2. המנעות מהיגוי יתר וכנגד הקוליסים - זה מהווה מעצור
3. איסוף מהירות לקראת מעלה בשביל
4. שמירת מרווחים של 50 - 100 מטר בין הרכבים
התרגיל עבר בהצלחה להנאת כל החברים.
נסיעה בחולות היא נושא שיש ללמוד, דברי הסיכום של החברים מעידים על כך כי למדו, תירגלו והכי חשוב נהנו ללא כל נזק לרכבם.
תודה לכל המשתתפים, היה תענוג! תודה לחברת טלקאר - יבואנית סאנגיונג רקסטון לישראל.
נתראה בטיולים.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות