לאור תחזית מזג האוויר בה ירדו גשמים רבים ברחבי הארץ הכנו לכם רענון מורחב והכרחי לנהיגה במכשולי החורף הבא עלינו לטובה
נכתב ע''י מדריכי ההדנ''מ (הדרכת נהיגה מתקדמת): עדי צפתי ונמרוד וידר
מאת: נמרוד וידר
24/11/22
המידע מתוך קורס הדרכת נהיגה מתקדמת של אתר השטח - לפרטים על הקורס הקרוב
נהיגה בבוץ היא כיף גדול, הרכב מחליק, מעיף בוץ ומים, מתלכלכים, האוטו נראה קרבי יותר והתמונות מהבוץ הכי טובות בשביל לשלוח לחבר'ה.
אבל..... לבוץ יש חוקים משלו, בשביל שנחזור בשלום ועם חוויות חיוביות מכל כניסה לבוץ מתוכנן או אקראי, עלינו ללמוד את הכללים והחוקים של הבוץ.
מאחר ואחיזת הצמיגים מינימלית, לא נותר אלא לשמור על תנופה תוך נהיגה במהירות יחסית ובצורה ישרה עד אשר הרכב מתקשה לנוע, ואז אנו נעזור לו לחדש אחיזה ע''י תנועות הגה לצדדים אשר גורמות לבוץ להיזרק עד הגיענו לקרקע קשה יותר.
עומק הנסיעה במים ובבוץ ברכב הינו גובה חצי הגלגל שלכם.
לאחר בדיקות ומחקרים מעמיקים רבים נקבע שרכב אינו צוללת!
כמובן שאפשר תמיד למתוח את הגבול, רק צריך לזכור שאנו עלולים להסתבך בשורה ארוכה של בעיות.
החלטנו להיכנס עמוק יותר? צריך לדעת מה הסיכונים...
כניסת מים לנשמים שונים (תיבת הילוכים, תיבת העברה, סרנים ודיפרנציאלים) עלול ליצור הרס מחשבים ברכב, בעיות חשמל שונות ומשונות ועלול להסתיים בגרוע מכל
- ברגע שנכנסים מים לפתח יניקת האוויר של המנוע אנו מסתכנים בנעילה הידרוסטטית.
אלקטרוניקה - בכניסה לבוץ יש לנתק את מערכת ה-ESP שפשוט ''נלחמת'' נגדנו כאשר אנחנו בבוץ.
המערכת משחקת בבלמים ובמנוע וגורמת לבלימת הרכב כאשר המערכת מזהה שיש חוסר איזון בין הגלגלים ובעצם תעצור ותבלום את ההתקדמות כאשר אנחנו מאוד מעוניינים בכוח ובמהירות.
* ישנם רכבים שונים כמו רנגלר וג'ימני שבמצב High ה-ESP ממשיך לעבוד מה שמגביל אותנו מאוד ולכן יש לברור את מצב תיבת העברה בהתאם לנהיגה שלכם ו/או לנתק אותו.
נעילות ו-TC בבוץ - השימוש בנעילות בבוץ חייב להיות מושכל, אין נעילה אחת דומה לשנייה ולכן יש לזכור:
יש הבדל משמעותי בין נעילה אוטומטית / חשמלית / אויר. לדוגמא נעילת ARB מאוד ''מסוכנת'' לנו בבוץ ויהיה קל מאוד לשבור את הנעילה: בנעילה זאת אסור לעבור את ה-20 קמ''ש והנסיעה בה צריכה להיעשות בקו ישר ככל האפשר מה שיפריע לנו ''לחתור'' בבוץ ולבנות קוליס. אך נעילה כמו LookRigt שהיא נעולה קבוע, תוכל לעזור לנו מאוד.
מערכת ה-TC שכל כך עוזרות בשטחים אחרים, יכולה להיות פחות יעילה בבוץ ואנו חייבים לדעת איך מערכת זאת עובדת על מנת שנכיר את המגבלות שלה:
בטרם נכנסים לשלולית חובה לבדוק מספר נתונים:
עומק, סוג הקרקע, מדרגות וסלעים מתחת למים, זווית כניסה ויציאה ולבסוף אם היה ולא נצליח לחצות - לוודא שיש לנו במי להיעזר (יכול להיות גם עץ במידה ויש כננת) בכדי להשלים את החצייה.
המומלץ ביותר זה להיכנס למים עם הרגלים ולסרוק את נתיב הנסיעה, מאחר וכניסה למים זה הדבר האחרון שרוצים לעשות בטיול ביום גשם קר - חשוב לעמוד את הכדאיות של בדיקה אל מול התיקון במוסך... זוכרים את החבר הזה שתמיד מתלהב להיות ראשון? בקיצור זה הזמן שלו לפרוח... (קחו אחד כזה איתכם לדרך).
יש לבחון את סוג הקרקע, אדמת לס ואדמה שחורה הינם כמו שלט "אין כניסה", הם ישאבו את הגלגלים בוואקום ולהוציא רכב שקוע מאדמה זו תהיה מלחמת עולם.
סוגי אדמה אחרים יש לבחון לעומק ולקבל החלטה על מעבר. במידה והשטח מישורי, ללא קפלי קרקע אז כנראה גם שטח השלולית לא יהיה עם הפתעות.
שאלת השאלות! איזה צמיגים טובים לבוץ ומה הוא לחץ האוויר הנכון?
כשמדובר בבוץ, סוג הצמיג הנו קריטי!
צמיג MT קרבי - האחיזה והפינוי יהיו משמעותיים יותר. צורת הקוביות בצמיג בנויה כך שהוא מנקה את עצמו כמה שניתן במהלך הסיבוב ומחדש אחיזה תוך כדי.
יש שתי אסכולות בנושא זה:
לחץ אוויר גבוה יחסית:
לחץ אוויר נמוך (לא כמו בחולות, בסביבות 15% פחות ממצב כביש):
בשל סוגי הבוץ השונים מומלץ להיכנס לשטח בלחץ אוויר גבוהה יחסית ולבחון את ההתקדמות, להוריד אוויר לאחר מכן תמיד אפשר.
יש לבחון את הבוץ ומה נמצא לפנינו ואז להחליט. במידה ויש בוץ חלקלק, לא עמוק ושביל ללא אתגרים מיוחדים ניתן לשלב ל-4X4 ולהישאר ב-High בהילוך נמוך, טורים גבוהים, מומנט גבוה ונסיעה לא מהירה. במידה ויש מולנו אדמה שחורה, כבדה, אשר תתפוס את הרכב יש לשלב ל-4X4, להכניס להילוך Low ולהתקדם בהילוך המתאים לתנאי השטח עם מומנט גבוה והרבה כוח בגלגלים.
דבר ראשון והכי חשוב בחורף - תמיד לצאת במינימום שלושה רכבים! יש לצאת עם ציוד חילוץ בדגש על שאקלים, רצועות ארוכות, ''שפאלות'' ומפזרי לחץ למיניהם.
מעבר מים: יש לתכנן מראש את מסלול הנסיעה, יש להחליט מראש באיזה מצבים ומתי נסוגים לאחור.
היכן כדאי לעבור?
באמצע המעבר סביר להניח ששם עברו רכבים, המים אומנם עמוקים יותר אבל האדמה הדוקה וחפורה יותר עם ''קוליסים'', או מהצד ששם יש בד"כ פחות מים, השטח פחות חפור אך הסבירות למצע בוצי דביק ועמוק גדול יותר.
בטרם הכניסה למים יש לרתום לרכב רצועות חילוץ (זה ימנע צלילה במים לחיפוש נקודות העגינה), יש לבצע את המעבר בהילוך נמוך עם מהירות קבועה והרבה מומנט (כוח) תוך שמירה על גל אחיד ''בחרטום'' הרכב.
הדרך לחציה מוצלחת של מכשול מים הנו נהיגה במהירות קבועה, הרמת גל מים קטן לפני חרטום הג'יפ אשר מוריד את מפלס המים לכיוון מכסה המנוע ושומר על יובש יחסי של האלטרנטור ושאר החלקים הרגישים יותר. במידה ונתקעת או שאתה חייב לעצור, יש להקפיד על שמירה על סל"ד גבוה יחסית למניעת כניסת מים למנוע.
בכל מקרה לא מדוממים את הרכב! הרכב כבה? אין לנסות להניעה שוב לפני בדיקה!
עלינו לזכור להגיע במהירות הבטוחה האפשרית למקום הגבוהה ביותר שאנו יכולים להיות בו בתוואי הקרקע. באם אנו לא מצליחים לחלץ את הרכב רצוי לקבע אותו בכל דרך אפשרית כאשר אנו עושים זאת נעמיד צופה שיתזמן אותנו למקרה של גל גדול שמגיע.
אחד הדברים המסוכנים ביותר שאנו נתמודד מולם בימי גשם או במקרה של גשם פתאומי בטיול הוא חציית נחלים פעילים לפעמים בזמן שיטפון. אנו ננסה למזער את רמת הסיכון ע''י כמה כללים במעבר נחל זורם:
יש להזדרז ולמהר לחלץ את הרכב! בניגוד לתאי שטח אחרים, פה זמן התקיעה משפיע על הנזקים, המערכות המכניות נחשפות למינרלים, מלחים ושופכין שעלולים להיות במים, המים חודרים אל תוך מכלולים מכניים רגישים (ציריות, סרנים חיים, סטרטרים, תיבות העברה ומיכל דלק), אל תוך תא הנוסעים והורסים את הריפוד והדיפונים של הרכב, מערכת חשמל מוצפת לעולם לא תחזור לתפקד כמו לפני ההצפה וגרוע יותר, במידה ונכנסים מים למנוע דרך פילטר האוויר, יעצור המנוע וייהרס לחלוטין! מאחר ומים אינם דחיסים, במידה ויגיעו אל הבוכנות הן ישברו את המנוע. לכן במידה ונכנסים והמים עולים לכיוון גובה פילטר האוויר ויש חשש שהמנוע הולך לשאוב מים, ובהמשך הפעולה יבצע פעולה הנקראת ''נעילה הידרוסטטית'' - יש לדומם מנוע במיידי. המשך הטיפול שונה מרכב בנזין ורכב דיזל.
לאחר בדיקה וגילוי מים בפילטר אוויר.
בנזין: נוציא את כל הפלגים החוצה וניתן סטרטר ארוך באופן יחסי עד ליציאת המים ותחילת יציאת דלק.
דיזל: ברכבים הישנים יותר (בדרך כלל מודלים פחותים משנות ה-90) מפרקים את המזרקים. ברכבים חדישים יותר (מסילה משותפת מאמצע / קצת לפני תחילת שנות ה-2000) מפרקים את נרות החימום (כל רכב שיש מחשב וחיישנים).
מרווח הגחון מוקטן מאוד בבוץ, ומוריד אותו למרווח של מכונית רגילה (18 ס"מ יהפוך להיות 10-12 ס"מ שזאת ירידה משמעותית מאוד). אם שומרים על מומנטום של נסיעה ניתן להמשיך בנסיעה רציפה, כולל פגיעה ויישור של גבעות בוץ קטנות (ובתנאי שלא מסתתרת בהן אבן). יש להקפיד ככל הניתן על נסיעה מעל קוליסים ולא בתוכם.
רכות השביל עוזרת לבלימה, מספיקה עזיבה של דוושת הגז והאוטו ייבלם לבד, לחיצה על הבלמים תנעץ את גלגלי הרכב הקדמיים בבוץ העמוק ותבלום מיד את הרכב או תגרום להחלקה. חשוב להקפיד על עזיבת הבלמים לפני עצירה מלאה למניעת נעיצת הגלגלים/החלקה בכדי לא לתקוע ולאפשר המשך נסיעה. במידה וביצענו בלימת חרום ונתקענו – לרוב נצליח לחלץ לאחור.
הן מסובכות יותר מאחר והבוץ לרוב לא אוחז היטב בגלגל וניתן לאבד אחיזה ולהחליק במקום לפנות, לכן יש לתת היגוי קטן ולא גדול ולהמתין עד שהרכב יגיב/יתפוס אחיזה, ניתן אף להיעזר בשיפועים/קוליסים שלאורך השביל ע"מ לכוון את ההגה כרצוננו.
במידה ונסענו ונתקענו, ניתן לנסות לשחרר את הרכב אך ורק בתנאי שהוא עדיין על הגלגלים ולא יושב על הגחון. שימו לב - שמיגונים במקרה של בוץ גורמים לא פעם לשקיעה ''חזקה'' יותר בשל הווקום שנוצר מתחתיהם.
בתחילה ננסה לצאת בכוחות עצמינו בשיטת המטוטלת - בנסיעה קדימה ואחורה ננסה ליצור לנו ''קוליסים'', לגרד ולשטח שכבות בוץ בעזרת הצמיגים ''שיטת המטוטלת''. המפתח להצלחה גם כאשר נכשלנו הוא לדעת מתי לעצור, כשהזמן הרצוי הוא לפני יצירת הוואקום ע''י ''הדבקת'' המיגון התחתון לשכבת הבוץ.
אם יש כננת, מוצאים נקודת עיגון, מתחברים אליה - ובהצלחה.
במידה ואין כננת – ניתן לפנות את הבוץ, להביא אבנים, קרשים/שפאלות לקשור ראצ'טים או כל דבר שיכול לגרום שוב לאחיזה לגלגלים, להוריד עוד קצת לחץ אוויר
ולנסות לצאת במינימום גז. לא עוזר, יש לעצור מיד אחרת זה רק מחמיר.
שיטת הנסיעה - ''בניית נתיב'', משלבים הילוך ונוסעים קדימה עד שנעצר. משלבים רוורס ונוסעים לאחור, וכך חוזר חלילה... במידה והרכב מתקדם כל פעם קצת, מצוין, יש להמשיך כך, על ידי התנועה הזו נייצר לנו מקום נסיעה שבסופו של דבר ייתן לרכב מספיק תנופה בשביל לצלוח את הבוץ.
ניתן לחלץ באמצעות הייליפט (בזהירות רבה) – יש להרים את הרכב, למלא אבנים מתחת לכל הגלגלים, להחזיר ע"י כך אחיזה ואז להמשיך תנועה. לשם ההרמה נצטרך ליצור תחתית מפזרת לחץ להייליפט על מנת שלא ישקע גם הוא.
חילוץ בעזרת רכב נוסף יהיה עם סיכויים גבוהים יותר להצלחה, הרכב המחלץ חייב לעמוד על קרקע יבשה ויציבה עם אחיזה, יש לחבר מספר רצועות עד למיקום הבטוח. עדיפות ראשונה היא למשוך ללא תנופה, במידה ולא ניתן, יש לקחת תנופה לא גדולה של מטר - מטר וחצי, יותר מזה עלול להיגרם נזק לרכב המחלץ או המחולץ.
יש להקפיד הקפדה ייתרה על חיבור נכון של הרצועות הכוללת רצועת רסן אשר מחוברת בשתי נקודות לרוחב הרכב בשביל לפזר לחץ.
אם הגענו לשלב זה וודאו שהמחלץ בקיא ברזי החילוץ. הכבל הינו פתרון מצוין אך חייבים לדעת להשתמש בו בצורה נכונה על מנת לא לגרום נזק בלתי הפיך לרכב.
החילוץ ייעשה ע''י רצועות רסן בשני הרכבים (חוץ מרכבים המיועדים לחילוץ ע''י וו הגרירה כמו דיפנדר). נפרוס את הכבל בצורת S ותוך כדי תנופה הכבל יאגור את הכוח ויעביר אותו לטובת חילוץ הרכב השקוע.
חשוב ביותר: לאחר יום של בוץ ושלוליות יש לבצע בדיקה של גירוזים ושמנים. במקרה שנכנסו מים דרך הנשמים, ייעשה השמן חלבי (ניסיון הקצפה של שמן ומים) ויש להחליפו מיד.
*שימו לב כל הכתוב מעלה הינם ''כללי אצבע'' תמיד יש יוצא מן הכלל...
**כל הכתוב נלמד לעומק בהדנ''מ (הדרכת נהיגה מיתקדמת) של אתר השטח הישראלי 4X4 - להדנ"מ הבא הקליקו כאן
3 תגובות
1
אורח/ת - Eli
24 בנובמבר 2022 ב 12:53
מעולה! תודה רבה
2
אורח/ת - חיימון
26 בנובמבר 2022 ב 13:54
שפו גדול על ההסבר המפורט.
יישר כח.
3
אורח/ת - אלון כהן
03 בדצמבר 2022 ב 23:50
ממש כתבה מעניינת ומקיפה , אהבתי.
תגובות