רכב כבד > כתבות

יונדאי XCIENT Fuel Cell מונעת מימן מגיעה לישראל

לראשונה בישראל משאית מונעת מימן – XCIENT Fuel Cell של יונדאי, המבשרת על סביבה נקייה וטווח נסיעה של מעל 400 ק"מ, בזן תייצר ותשנע את המימן וסונול, תקים את תחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל

image

בהמשך להכרזת שיתוף הפעולה הראשון בישראל בין כלמוביל, בזן וסונול ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות, כלמוביל מציגה היום, לראשונה בישראל, את המשאית החשמלית מבוססת תא דלק: יונדאי XCIENT Fuel Cell.

משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell הינה המשאית הראשונה בעולם בייצור סדרתי, מונעת מימן.

טכנולוגיית תא דלק שהינה הליבה של המשאית מהווה פתרון נקי ויעיל, שצפוי להאיץ מעבר ממנועי בעירה פנימית (דיזל ובנזין) במשאיות כבדות, אוטובוסים תיירותיים ובין עירוניים וציוד כבד, אשר לא יכולים להסתמך על סוללה חשמלית. בשל משקלם, השימוש בסוללות הדורשות טעינה חשמלית מהווה עבורם חסרון משמעותי.

image

הודות ליישום טכנולוגיה זו, כלי רכב חשמליים מבוססי תא דלק מספקים זמן תדלוק קצר יותר וטווח נסיעה ארוך יותר בהשוואה לטווח מקביל של רכבים חשמליים מבוססי סוללה. לטכנולוגיית תא דלק פוטנציאל השפעה משמעותי במונחים של קיימות ובעיקר בכל הקשור לצריכת אנרגיה בתעשיית הרכב.

ישראל תהיה המדינה השלישית מחוץ לאירופה, שתפעיל משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell, ומצטרפת בין השאר לדרום קוריאה ולניו-זילנד. באירופה בולטת שוויץ עם 47 משאיות שצברו כבר למעלה מ-5 מיליון ק"מ בתקופה של כשנתיים בלבד.

המשאית מצוידת במערכת תאי דלק מימן של 180 קילוואט בשני תאי דלק של 90 קילוואט. מערכת התדלוק נבנתה בהתאמה לדרישות הספציפיות של ציי רכב מסחריים. המנוע בהספק 350 קילוואט עם מומנט מרבי של 3400 ניוטון/מטר ומאפשר ביצועי נהיגה דינמיים. שבעת מיכלי המימן הגדולים שלו מציעים יכולת אחסון משולבת של כ-31 ק"ג של דלק, בעוד שסט של שלוש סוללות 72 קילו-וואט תומך בביצועים.
טווח הנסיעה הוא מעל 400 ק"מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי.

image

יכולות HYUNDAI XCIENT Fuel Cell:

טווח נסיעה של למעלה מ-400 ק"מ לתדלוק וזמן תדלוק מהיר של כ-8 עד 20 דקות, תלוי בטמפרטורת הסביבה.

  • כוח זמין בכל תנאי הדרך גם תחת עומס מלא.
  • נסיעה שקטה וחלקה הודות להנעה חשמלית ישירה.
  • משקל סוללות נמוך בהשוואה למשאיות חשמליות המאפשר משקל העמסה רב ביחס למשאית חשמלית בטווח מקביל.

בנוסף ל-3 המשאיות הראשונות שכבר נמצאות בארץ מדגם 4×2 במשקל 19 טון שישרתו את ציי הרכב של כלמוביל, בזן וסונול, נמצאת כלמוביל במו"מ מתקדם עם מספר חברות מובילות במשק, מתחומי התובלה, התעשיה והמזון, למכירת משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell מדגם 6×2 במשקל 27 טון שיעלו על כבישי ישראל ב-2023.

image

משרד האנרגיה, אשר פועל לקידום תחבורה נקייה, תוך אמירה ברורה שעל המשק לעבור לתחליפים סביבתיים יותר שאינם מבוססי סולר, בעיקר בתחבורה הכבדה, מציין כי בשנת 2021 הגישה חברת כלמוביל בקשה להשתתף בקול קורא חלוץ והדגמה של יחידת המדען הראשי במשרד, במסגרתו קיבלה מענק של 2.25 מיליון ₪ להבאת 3 משאיות המונעות המימן.

משרד האנרגיה השקיע בפיילוט במימן בשנים 2019-2021 כ-20 מיליון שקלים, זאת בנוסף להשקעה בסכומים אף גבוהים מאלה לאורך השנים במו"פ ישראלי בתחום. הפיילוטים כללו הקמה של 2 תחנות תדלוק במימן – אחת מהן נבנית בימים אלה – וכן רכבים כבדים מסוגים שונים כגון משאיות, אוטובוסים ומלגזות. המשרד מלווה ומסייע לפיילוטים להגיע למימוש, במסגרתם נדרשת הגדרה של תקנים, נהלים ורגולציה הקשורים לתחום חדש זה.

image

image

168259396887716825939696991682593969912168259396910516825939693251682593969545

image

168259403520116825940353851682594035573168259403578616825940362471682594036037

image

תגובות

31 תגובות

1

אורח/ת - Oren Ben Simon

13 בדצמבר 2022 ב 11:00

בום!

2

אורח/ת - משה פרחי

13 בדצמבר 2022 ב 11:00


השאלה מה קורה במקרה של תאונה?

3

אורח/ת - Tomer Cohen

13 בדצמבר 2022 ב 11:01


מתקשרים לביטוח

4

אורח/ת - Oded Rosenberg

13 בדצמבר 2022 ב 11:01

פצצת מימן

5

אורח/ת - Lior Banay

13 בדצמבר 2022 ב 11:01


מימן וזה, נו, תשאל את פוטין

6

אורח/ת - Gali Har-toov

13 בדצמבר 2022 ב 11:02


אפס זיהום? יש מצברים במשאיות האלו?

7

אורח/ת - Nathan Greanfeld

13 בדצמבר 2022 ב 11:02

תא מימן מצברי זה בא בתצורה של הרבה מצברים מחוברים ביניהם וממולאים מימן נוזלי .

8

Ogash Ofer

13 בדצמבר 2022 ב 11:04


יש מצברים. ההנעה היא חשמלית. החשמל מגיע מהמצברים. והתא דלק טוען את המצברים

9

אורח/ת - Gali Har-toov

13 בדצמבר 2022 ב 11:04

והם לא מזהמים אחר כך כשזורקים אותם או בייצור שלהם?

10

אורח/ת - Nathan Greanfeld

13 בדצמבר 2022 ב 11:06


אולי ממחזרים.
לא יודע לומר.

11

אורח/ת - Nathan Greanfeld

13 בדצמבר 2022 ב 11:07

עופר.
יש פליטת גזים רעילים .
מפליטת האגזוז יוצאים אדי מים שאפשר לנשום אותם בכיפ למי שזקוק .

12

אורח/ת - Gali Har-toov

13 בדצמבר 2022 ב 11:07

זה לא אפס זיהום זה בטוח

13

Ogash Ofer

13 בדצמבר 2022 ב 11:08

לא סתם רשמתי: בעתיד אפס זיהום... יש להם עוד אתגרים בדרך

14

אורח/ת - Sarah Werbner Goldberg Kali

13 בדצמבר 2022 ב 11:09


האם? יש כבר משהו קונקרטי?

15

אורח/ת - Raz Cohen

13 בדצמבר 2022 ב 11:10


רעיון ישן והבעיות שאיתו לא השתנו; עכשיו כל מה שצריך זה רק להבין כמה עולה הפקת המימן, איך מובילים אותו בביטחה, איך מקימים תשתיות תומכות, ואיך מתמודדים עם הנפיצות של הדבר הזה...

16

אורח/ת - מאיר שולמן

13 בדצמבר 2022 ב 11:10


כבר לפני 30 שנה השתעשעו עם ייצור מימן באמצעים של אז להניע רכבים פרטיים.
מעניין שרק עכשיו הגיעו לזה בעולם הרכב …

17

Ogash Ofer

13 בדצמבר 2022 ב 11:10

אורח/ת - Sarah Werbner Goldberg Kali כתב/ה:
"


האם? יש כבר משהו קונקרטי?

"
כרגע יש רק 3 משאיות בישראל ועוד אין תחנת מילוי מימן. יקח זמן

18

אורח/ת - Nathan Greanfeld

13 בדצמבר 2022 ב 11:11


לדעתי זה לא יתפוס.
כדי להפיק מימן נדרשים מים מזוקקים שהם נטו H2O .
עלות ייצור גבוהה.
עשו ניסוי שנערך מספר שנים בתחבורה ציבורית בעיר ונקובר קנדה. זה היה לפני בערך 20 שנים.
טכנולוגית תא מימן מצברי קיים כבר למעלה מ 5 עשורים והוא בא אחרי שניסו להשתמש במימן במקום דלק מאובנים .
בגלל המורכבות שבענין וגודל האחריות והבטיחות משתמשים בטכנולוגיה זאת בצוללות ובמקומות שאפשר לישם בטיחות ומשמעת חזקה .
בנתיים קח דוגמא פשוטה יותר והיא שימוש בגז במקום דלק מאובנים וזה קיים בעיר בריסביין באוסטרליה כבר בשנת 2005 ראיתי שזה עובד יפה שם באוטובוסים .עוד דוגמא יפה קיימת בברזיל שם מפיקים אלכוהול מקני סוכר שיש להם בשפע .

19

אורח/ת - קין אדם

13 בדצמבר 2022 ב 11:11


היום יש מודה (טרנד) של ווינטא'ג, שינוע בדרכים עם סוסים וגמלים הכי כייף והכי בריא,
היום כולם חוזרים לווינטא'ג

20

אורח/ת - Hanan Orlov

13 בדצמבר 2022 ב 11:11


רובו ככולו של המימן הזמין היום מגיע מגז טבעי, אז זה לא באמת חוסך זיהום בכללי. זה מרחיק את הזיהום ממרכזי אוכלוסיה, שזה טוב.
הפקת מימן ממים באלקטרוליזה זה עסק עם נצילות אנרגטית נמוכה מאוד, באיזור ה-30 אחוז, נדמה לי. יש כמה פיתוחים בנושא שאמורים לשפר את המצב דרסטית אבל זה עוד לא מסחרי.

21

אורח/ת - Assaf Lesly

13 בדצמבר 2022 ב 11:12


לטויוטה יש רכבים כאלו בקליפורניה כבר שנים רבות...

22

אורח/ת - Ami Malinoff-morpurgo

13 בדצמבר 2022 ב 11:12


רצו להביא כאלה של וולו או מרצדס כמו באירופה ולא יצא לפועל

23

אורח/ת - Shaul Rom

13 בדצמבר 2022 ב 11:12


זה העתיד האמיתי. לא כל מני רכבים עם סוללות ליטיום ועמדות טעינה שלעולם לא יהיו עבורם תשתיות מסםקות

24

אורח/ת - Yoram Lavee

13 בדצמבר 2022 ב 11:13


יש קיטים כאלו להרכבה כבר המון שנים, מעל עשור.
לקוח שלי בדרום לוס אנגלס מייצר את מיכלי הדלק שלהם..

25

אורח/ת - Tal Chen

13 בדצמבר 2022 ב 11:13


כן ונראה מה יהיה המחירים של איזה חיישן של הפצצת מימן הזאת במוסך

26

אורח/ת - Arie Osherov

13 בדצמבר 2022 ב 11:13


זה לא העתיד בגלל מורכבות המערכת והעלויות עצומות ביחס לרכבי חשמל רגילים. רק לסבר את האוזן מדובר ברכב חשמלי כאשר את החשמל עצמו מפיקים באותו תא דלק שמשתמש במיימן (סוג של תחנת כוח קטנה בתוך הרכב).
התחרות כבר הוכרעה לטובת רכב חשמלי לפני די הרבה זמן, ייתכן שיעשה שימוש בכלים יעודים כמו משאיות להשתמש בטכנולוגיה הזאת, אבל לא ברכבים פרטיים.

27

אורח/ת - עמי צרפתי

13 בדצמבר 2022 ב 11:14


בוא נראה איך יחזיק באקלים ובאופי העבדוה הסזיפי הישראלי

28

אורח/ת - Guy Zilberman

13 בדצמבר 2022 ב 11:15


בהחלט. מימן יניע את העתיד.

29

אורח/ת - Eyal Simchoni

13 בדצמבר 2022 ב 11:19


זה העתיד עוצרים בתחנת דלק וקונים שישית מיים למנוע .. החשמליות הן שלב מעבר .

30

Ogash Ofer

13 בדצמבר 2022 ב 12:44

האם מימן הוא העתיד? או אולי ימציאו סוללה קלה וחזקה מאוד שתחליף את הליטיום (המזהם)?
לא ברור מה יקרה עוד שנה או עוד עשור, אבל מה שטוב הוא שהחברות הגדולות עובדות על תחליפים לדלק הפוסלי המזהם כך שאולי (אינשאללה ובעזרת השם) עד 2050 יצליח העולם להפחית באופן משמעותי את פליטת המזהמים וחימום האוויר.

31

08freeman

08 בדצמבר 2023 ב 20:30