לראשונה בישראל משאית מונעת מימן – XCIENT Fuel Cell של יונדאי, המבשרת על סביבה נקייה וטווח נסיעה של מעל 400 ק"מ, בזן תייצר ותשנע את המימן וסונול, תקים את תחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל
בהמשך להכרזת שיתוף הפעולה הראשון בישראל בין כלמוביל, בזן וסונול ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות, כלמוביל מציגה היום, לראשונה בישראל, את המשאית החשמלית מבוססת תא דלק: יונדאי XCIENT Fuel Cell.
משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell הינה המשאית הראשונה בעולם בייצור סדרתי, מונעת מימן.
טכנולוגיית תא דלק שהינה הליבה של המשאית מהווה פתרון נקי ויעיל, שצפוי להאיץ מעבר ממנועי בעירה פנימית (דיזל ובנזין) במשאיות כבדות, אוטובוסים תיירותיים ובין עירוניים וציוד כבד, אשר לא יכולים להסתמך על סוללה חשמלית. בשל משקלם, השימוש בסוללות הדורשות טעינה חשמלית מהווה עבורם חסרון משמעותי.
הודות ליישום טכנולוגיה זו, כלי רכב חשמליים מבוססי תא דלק מספקים זמן תדלוק קצר יותר וטווח נסיעה ארוך יותר בהשוואה לטווח מקביל של רכבים חשמליים מבוססי סוללה. לטכנולוגיית תא דלק פוטנציאל השפעה משמעותי במונחים של קיימות ובעיקר בכל הקשור לצריכת אנרגיה בתעשיית הרכב.
ישראל תהיה המדינה השלישית מחוץ לאירופה, שתפעיל משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell, ומצטרפת בין השאר לדרום קוריאה ולניו-זילנד. באירופה בולטת שוויץ עם 47 משאיות שצברו כבר למעלה מ-5 מיליון ק"מ בתקופה של כשנתיים בלבד.
המשאית מצוידת במערכת תאי דלק מימן של 180 קילוואט בשני תאי דלק של 90 קילוואט. מערכת התדלוק נבנתה בהתאמה לדרישות הספציפיות של ציי רכב מסחריים. המנוע בהספק 350 קילוואט עם מומנט מרבי של 3400 ניוטון/מטר ומאפשר ביצועי נהיגה דינמיים. שבעת מיכלי המימן הגדולים שלו מציעים יכולת אחסון משולבת של כ-31 ק"ג של דלק, בעוד שסט של שלוש סוללות 72 קילו-וואט תומך בביצועים.
טווח הנסיעה הוא מעל 400 ק"מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי.
יכולות HYUNDAI XCIENT Fuel Cell:
טווח נסיעה של למעלה מ-400 ק"מ לתדלוק וזמן תדלוק מהיר של כ-8 עד 20 דקות, תלוי בטמפרטורת הסביבה.
בנוסף ל-3 המשאיות הראשונות שכבר נמצאות בארץ מדגם 4×2 במשקל 19 טון שישרתו את ציי הרכב של כלמוביל, בזן וסונול, נמצאת כלמוביל במו"מ מתקדם עם מספר חברות מובילות במשק, מתחומי התובלה, התעשיה והמזון, למכירת משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell מדגם 6×2 במשקל 27 טון שיעלו על כבישי ישראל ב-2023.
משרד האנרגיה, אשר פועל לקידום תחבורה נקייה, תוך אמירה ברורה שעל המשק לעבור לתחליפים סביבתיים יותר שאינם מבוססי סולר, בעיקר בתחבורה הכבדה, מציין כי בשנת 2021 הגישה חברת כלמוביל בקשה להשתתף בקול קורא חלוץ והדגמה של יחידת המדען הראשי במשרד, במסגרתו קיבלה מענק של 2.25 מיליון ₪ להבאת 3 משאיות המונעות המימן.
משרד האנרגיה השקיע בפיילוט במימן בשנים 2019-2021 כ-20 מיליון שקלים, זאת בנוסף להשקעה בסכומים אף גבוהים מאלה לאורך השנים במו"פ ישראלי בתחום. הפיילוטים כללו הקמה של 2 תחנות תדלוק במימן – אחת מהן נבנית בימים אלה – וכן רכבים כבדים מסוגים שונים כגון משאיות, אוטובוסים ומלגזות. המשרד מלווה ומסייע לפיילוטים להגיע למימוש, במסגרתם נדרשת הגדרה של תקנים, נהלים ורגולציה הקשורים לתחום חדש זה.
31 תגובות
1
אורח/ת - Oren Ben Simon
13 בדצמבר 2022 ב 11:00
בום!
2
אורח/ת - משה פרחי
13 בדצמבר 2022 ב 11:00
השאלה מה קורה במקרה של תאונה?
3
אורח/ת - Tomer Cohen
13 בדצמבר 2022 ב 11:01
מתקשרים לביטוח
4
אורח/ת - Oded Rosenberg
13 בדצמבר 2022 ב 11:01
פצצת מימן
5
אורח/ת - Lior Banay
13 בדצמבר 2022 ב 11:01
מימן וזה, נו, תשאל את פוטין
6
אורח/ת - Gali Har-toov
13 בדצמבר 2022 ב 11:02
אפס זיהום? יש מצברים במשאיות האלו?
7
אורח/ת - Nathan Greanfeld
13 בדצמבר 2022 ב 11:02
תא מימן מצברי זה בא בתצורה של הרבה מצברים מחוברים ביניהם וממולאים מימן נוזלי .
8
Ogash Ofer
13 בדצמבר 2022 ב 11:04
יש מצברים. ההנעה היא חשמלית. החשמל מגיע מהמצברים. והתא דלק טוען את המצברים
9
אורח/ת - Gali Har-toov
13 בדצמבר 2022 ב 11:04
והם לא מזהמים אחר כך כשזורקים אותם או בייצור שלהם?
10
אורח/ת - Nathan Greanfeld
13 בדצמבר 2022 ב 11:06
אולי ממחזרים.
לא יודע לומר.
11
אורח/ת - Nathan Greanfeld
13 בדצמבר 2022 ב 11:07
עופר.
יש פליטת גזים רעילים .
מפליטת האגזוז יוצאים אדי מים שאפשר לנשום אותם בכיפ למי שזקוק .
12
אורח/ת - Gali Har-toov
13 בדצמבר 2022 ב 11:07
זה לא אפס זיהום זה בטוח
13
Ogash Ofer
13 בדצמבר 2022 ב 11:08
לא סתם רשמתי: בעתיד אפס זיהום... יש להם עוד אתגרים בדרך
14
אורח/ת - Sarah Werbner Goldberg Kali
13 בדצמבר 2022 ב 11:09
האם? יש כבר משהו קונקרטי?
15
אורח/ת - Raz Cohen
13 בדצמבר 2022 ב 11:10
רעיון ישן והבעיות שאיתו לא השתנו; עכשיו כל מה שצריך זה רק להבין כמה עולה הפקת המימן, איך מובילים אותו בביטחה, איך מקימים תשתיות תומכות, ואיך מתמודדים עם הנפיצות של הדבר הזה...
16
אורח/ת - מאיר שולמן
13 בדצמבר 2022 ב 11:10
כבר לפני 30 שנה השתעשעו עם ייצור מימן באמצעים של אז להניע רכבים פרטיים.
מעניין שרק עכשיו הגיעו לזה בעולם הרכב …
17
Ogash Ofer
13 בדצמבר 2022 ב 11:10
האם? יש כבר משהו קונקרטי?
18
אורח/ת - Nathan Greanfeld
13 בדצמבר 2022 ב 11:11
לדעתי זה לא יתפוס.
כדי להפיק מימן נדרשים מים מזוקקים שהם נטו H2O .
עלות ייצור גבוהה.
עשו ניסוי שנערך מספר שנים בתחבורה ציבורית בעיר ונקובר קנדה. זה היה לפני בערך 20 שנים.
טכנולוגית תא מימן מצברי קיים כבר למעלה מ 5 עשורים והוא בא אחרי שניסו להשתמש במימן במקום דלק מאובנים .
בגלל המורכבות שבענין וגודל האחריות והבטיחות משתמשים בטכנולוגיה זאת בצוללות ובמקומות שאפשר לישם בטיחות ומשמעת חזקה .
בנתיים קח דוגמא פשוטה יותר והיא שימוש בגז במקום דלק מאובנים וזה קיים בעיר בריסביין באוסטרליה כבר בשנת 2005 ראיתי שזה עובד יפה שם באוטובוסים .עוד דוגמא יפה קיימת בברזיל שם מפיקים אלכוהול מקני סוכר שיש להם בשפע .
19
אורח/ת - קין אדם
13 בדצמבר 2022 ב 11:11
היום יש מודה (טרנד) של ווינטא'ג, שינוע בדרכים עם סוסים וגמלים הכי כייף והכי בריא,
היום כולם חוזרים לווינטא'ג
20
אורח/ת - Hanan Orlov
13 בדצמבר 2022 ב 11:11
רובו ככולו של המימן הזמין היום מגיע מגז טבעי, אז זה לא באמת חוסך זיהום בכללי. זה מרחיק את הזיהום ממרכזי אוכלוסיה, שזה טוב.
הפקת מימן ממים באלקטרוליזה זה עסק עם נצילות אנרגטית נמוכה מאוד, באיזור ה-30 אחוז, נדמה לי. יש כמה פיתוחים בנושא שאמורים לשפר את המצב דרסטית אבל זה עוד לא מסחרי.
21
אורח/ת - Assaf Lesly
13 בדצמבר 2022 ב 11:12
לטויוטה יש רכבים כאלו בקליפורניה כבר שנים רבות...
22
אורח/ת - Ami Malinoff-morpurgo
13 בדצמבר 2022 ב 11:12
רצו להביא כאלה של וולו או מרצדס כמו באירופה ולא יצא לפועל
23
אורח/ת - Shaul Rom
13 בדצמבר 2022 ב 11:12
זה העתיד האמיתי. לא כל מני רכבים עם סוללות ליטיום ועמדות טעינה שלעולם לא יהיו עבורם תשתיות מסםקות
24
אורח/ת - Yoram Lavee
13 בדצמבר 2022 ב 11:13
יש קיטים כאלו להרכבה כבר המון שנים, מעל עשור.
לקוח שלי בדרום לוס אנגלס מייצר את מיכלי הדלק שלהם..
25
אורח/ת - Tal Chen
13 בדצמבר 2022 ב 11:13
כן ונראה מה יהיה המחירים של איזה חיישן של הפצצת מימן הזאת במוסך
26
אורח/ת - Arie Osherov
13 בדצמבר 2022 ב 11:13
זה לא העתיד בגלל מורכבות המערכת והעלויות עצומות ביחס לרכבי חשמל רגילים. רק לסבר את האוזן מדובר ברכב חשמלי כאשר את החשמל עצמו מפיקים באותו תא דלק שמשתמש במיימן (סוג של תחנת כוח קטנה בתוך הרכב).
התחרות כבר הוכרעה לטובת רכב חשמלי לפני די הרבה זמן, ייתכן שיעשה שימוש בכלים יעודים כמו משאיות להשתמש בטכנולוגיה הזאת, אבל לא ברכבים פרטיים.
27
אורח/ת - עמי צרפתי
13 בדצמבר 2022 ב 11:14
בוא נראה איך יחזיק באקלים ובאופי העבדוה הסזיפי הישראלי
28
אורח/ת - Guy Zilberman
13 בדצמבר 2022 ב 11:15
בהחלט. מימן יניע את העתיד.
29
אורח/ת - Eyal Simchoni
13 בדצמבר 2022 ב 11:19
זה העתיד עוצרים בתחנת דלק וקונים שישית מיים למנוע .. החשמליות הן שלב מעבר .
30
Ogash Ofer
13 בדצמבר 2022 ב 12:44
האם מימן הוא העתיד? או אולי ימציאו סוללה קלה וחזקה מאוד שתחליף את הליטיום (המזהם)?
לא ברור מה יקרה עוד שנה או עוד עשור, אבל מה שטוב הוא שהחברות הגדולות עובדות על תחליפים לדלק הפוסלי המזהם כך שאולי (אינשאללה ובעזרת השם) עד 2050 יצליח העולם להפחית באופן משמעותי את פליטת המזהמים וחימום האוויר.
31
08freeman
08 בדצמבר 2023 ב 20:30
תגובות