מהמצאת המנוע על ידי אוטו עד ימינו ואולי קצת מהעתיד (הקרוב) פירוט כלל סוגי ההנעות השונות בכלי הרכב הנמכרים כיום - מנועי בנזין, דיזל, היברידי לסוגיו, פלאג-אין, הנעה חשמלית וגם הנעה על מימן...
מאת: Ofer Ogash
16/10/24
העתיד כבר כאן! טנדר טסלה סייברטרק CYBERTRUCK כבר נמכר לצרכנים
דלק מאובנים או בלועזית דלק פוסילי - Fossilis, הוא דלק שנשאב מהאדמה ושנוצר מהתאבנות של אורגניזמים בסביבה לחוצה (בשכבות של האדמה), טמפרטורה גבוהה ומחוסרת חמצן. סוגי דלק המאובנים הם נפט, פחם וגז טבעי וכולם מכילים כמות גדולה של פחמן.
מהנפט שנשאב מהאדמה יודעים לזקק סוגים שונים של דלקים ומוצרי נפט - בנזין, סולר, דלק סילונים, שמנים וגם אספלט לסלילת כבישים הם המפורסמים והשימושיים שבהם.
במהלך השימוש והפקת האנרגיה מהנפט ומוצריו, המנוע שורף את הדלק ותופעת הלוואי היא שלאוויר העולם נפלטים מזהמים כמו אפר, פיח וגזי חממה. הפיח והאפר מתפזרים באוויר ומזיקים לבריאות האדם ואילו גזי החממה עולים לאטמוספירה ותורמים לתהליך ההתחממות עולמית. תופעות אלה הובילו במאה ה-21 להחלטות לצמצום השימוש בדלק מאובנים בשל נושאים של בריאות ואיכות הסביבה.
מהמנועים הראשונים בעולם: מרצדס - מראשית העולם המוטורי ועד לשיא הקדמה
מנוע הבנזין הם המנועים הנפוצים ביותר כיום באופנועים ומכוניות והם עושים שימוש בדלק שמזוקק מנפט ומעושר לאוקטן 95 או 98 ובעולם שלישי יכול גם באוקטן 80 (וככול שהאוקטן נמוך הדלק מצית עצמו לבד בטמפרטורה נמוכה יותר ולכן גם פחות יעיל ויותר מזהם).
ליבו של מנוע הבנזין הוא הבוכנה (או הבוכנות) שנעה בתוך צילנדר (בית הבוכנה) שבתוכו מתבצעת פעולה של בעירה פנימית של הדלק. המנועים השימושים כיום בכלי הרכב הם מנועי 4 פעימות ובאופנועים קטנים אפשר גם למצוא מנועי 2 פעימות יעילים יותר אך מזהמים.
4 פעימות בזכות רצף הפעולות שמבצע המנוע: יניקה של תערבות אוויר ומעט בנזין לתוך הצילינדר, דחיסה של התערובת באמצעות הבוכנה, עבודה (כוח) - ניצוץ חשמלי (באמצעות פלאג) שמצית את התערובת שנשרפת במהירות, הטמפרטורה והלחץ של הגזים הנוצרים בשריפה דוחף את הבוכנה והיא מסובבת את המנוע ויוצרת את פעימת הכוח. ולבסוף פליטה של שאריות הגזים השרופים דרך שסתומי הפליטה אל האגזוז ואוויר העולם.
2 פעימות מייעל את הרצף כך שיניקה ודחיסה ביחד ועבודה (כוח) ופליטה גם יחד - מנוע 2 פעימות מייצר יותר כוח באופן יחסי אך גם מזהם יותר.
מנוע בנזין V12 של פרארי - חלום!
מנועי דיזל משמשים לרוב משאיות, רכבי שטח ועבודה, באירופה מקובלים גם ברכבי כביש ושימושיים גם בגנרטורים שעובדים ברצף ובסל"ד קבוע.
הדלק המשמש את מנוע הדיזל הינו סולר Gas Oil - סוג של תזקיק נפט, איכותי פחות ושומני יותר. פעולת מנוע הדיזל פולטת פחות פחמן דן-חמצני ממנוע בנזין אך מצד שני הפליטה מכילה יותר גופרית שמזהמת מאוד את האוויר.
במנוע דיזל הסולר מוזרק לצילנדר כדי להצית ולשרוף את האוויר שנדחס ומתחמם במנוע ע"י הבוכנה (אין צורך בניצוץ חשמלי במנוע דיזל). מנוע דיזל הוא לרוב 4 פעימות וגם כאן הגזים דוחפים את הבוכנה (כוח) והתנועה הקווית הופכת למעגלית ע"י גל הארכובה.
כיום מוצעים מנועי דיזל יעילים, שקטים ושעומדים בתקנות זיהום האוויר האירופאיות המחמירות.
מנוע דיזל תעשייתי של קטרפילר
מנוע Mild Hybrid 48V של אאודי (המנוע החשמלי הנוסף נראה כמו אלטרנטור)
מרכב חשמלי ומנועי PHEV חשמל ובנזין של מיצובישי
מרכב ומערכת חשמלי מלאה של טויוטה וסובארו
מערכת ההנעה החשמלית של תאי דלק מימן (FCEV) מספקת ביצועים חלקים, חזקים וכמעט שקטים לחלוטין, ללא פליטות בכלל מלבד מים מזוקקים הנשפכים על הכביש. ברכב לו הנעת מימן המנוע הינו חשמלי והמימן טוען את הסוללות של הרכב באמצעות מימן שממלאים ב"תחנות דלק" שיש להן גם עמדה לטעינה של מימן (כרגע בישראל יש רק תחנה אחת שכזו ליד נשר, למרגלות הכרמל).
המימן יוצר אנרגיה חשמלית בתהליך כימי של ריאקציה עם חמצן בתוך תא דלק ללא פליטות מזהמים, למעט אדי מים.
ועדיין תאי דלק הם אמצעי לא מאוד יעיל לייצר חשמל וגם בהפקת המימן מאבדים אנרגיה (רוב המימן כיום מופק מגז טבעי). לכן תאי דלק ומימן רלוונטיים בעיקר לשימוש במקרים בהם נדרשת הרבה אנרגיה ומעט זמן טעינה (משאיות הובלה, רכבי משלוחים וכו').
בעולם המוטורי מוכרים גם מנועי בעירה פנימית מוזמנים מימן, אם כי לא בייצור סדרתי.
קישור לכתבה על משאית המימן הראשונה (וכרגע היחידה) בישראל
מיכלי המימן במשאית של יונדאי הממוקמים בגב תא הנהג של המשאית
לסיכום - כנראה שהעתיד בסוגי ההנעה החדשים - כלומר מנוע חשמלי שמקבל את האנרגיה מסוללה שנטענת בעמדת טעינה או על ידי מימן או באמצעים עתידניים שטרם חשבו עליהם, כמו כור גרעיני אישי או אבקת חשמל או אף גלולת חשמל - צחוקים, צחוקים... אבל אולי זה באמת יהיה העתיד ??? (בהתחלה במדינות המערב ובהמשך בכול העולם).
אבל אנחנו לעולם נאהב את גרגור הדיזל הבלתי נלאה וגם את שאגת הבנזין שמרימה את רף האדרנלין (למרות שמנוע חשמל מאיץ מהר יותר) וכמו שאנו נוהגים לאחל לכלל חברינו ואוהבינו בארץ ובעולם שתהפכו בנזין לרעש (למוזיקה ערבת אוזניים) ובכלל האסטרטגיה העולמית שלנו המוכחת בכל המסעות בעולם, לרבות במדינות ערב (קישור ליומני המסעות בעולם) שאומרת ומיישמת תנו בגז ותעשו שלום! ואת הקדמה וההנעות המתקדמות נשאיר לרכב המשפחתי ולתנועה השגרתית.
אין חשמל (בכלל), מנוע דיזל רועש ולא ממש חזק, אבל מאפשר לנסוע בכול מקום בעולם ולעשות שלום עם כולם - הדיפנדר הגיבור בעולם שהולך ונעלם
10 תגובות
1
אורח/ת - חשמל זה העתיד
16 באוקטובר ב 18:15
עושה סדר בראש
תודה
2
אורח/ת - עמית ב.
16 באוקטובר ב 18:44
סוללה של פריוס עולה 5000 שקל.
בפריוס ובטויוטה היברידיות אין גיר רגיל, יש מערכת פלנטרית שמשלבת 2 מנועים חשמליים ומנוע בנזין. ללא מצמד. לכן אין עלות תיקון גיר או מצמד.
במצב היברידי הרכב חסכוני מאוד בתצרוכת דלק.
3
אורח/ת - עמית ב.
16 באוקטובר ב 18:44
רכב פלאגאין ( ראב 4 ) טווח בחשמל 75 ק"מ.
בנסיעה במצב היברידי תצרוכת דלק מעל 20 ק"מ לליטר.
אין כל בעייה בנסיעות בין עירוניות. רכב חזק מאוד 306 כ"ס.
4
Ogash Ofer
16 באוקטובר ב 18:52
סוללה של פריוס עולה 5000 שקל.
בפריוס ובטויוטה היברידיות אין גיר רגיל, יש מערכת פלנטרית שמשלבת 2 מנועים חשמליים ומנוע בנזין. ללא מצמד. לכן אין עלות תיקון גיר או מצמד.
במצב היברידי הרכב חסכוני מאוד בתצרוכת דלק.
5
Ogash Ofer
16 באוקטובר ב 18:58
רכב פלאגאין ( ראב 4 ) טווח בחשמל 75 ק"מ.
בנסיעה במצב היברידי תצרוכת דלק מעל 20 ק"מ לליטר.
אין כל בעייה בנסיעות בין עירוניות. רכב חזק מאוד 306 כ"ס.
6
Ogash Ofer
16 באוקטובר ב 19:13
סוללה של פריוס עולה 5000 שקל.
בפריוס ובטויוטה היברידיות אין גיר רגיל, יש מערכת פלנטרית שמשלבת 2 מנועים חשמליים ומנוע בנזין. ללא מצמד. לכן אין עלות תיקון גיר או מצמד.
במצב היברידי הרכב חסכוני מאוד בתצרוכת דלק.
7
אורח/ת - שלומית
17 באוקטובר ב 09:56
מעניין!
חג שמח לכל המטיילים
8
Ogash Ofer
17 באוקטובר ב 19:35
בזכות הערותיו המחכימות של חברי ניצן אביבי הוספתי את ההסתייגות הבאות:
1.עם זאת לא הכול מושלם - במנוע חשמלי המומנט יורד ככל שהסל"ד עולה ובגלל זה ההספק של מנועים חשמליים נופל בסל"ד גבוה והתאוצות נחלשות במהירות גבוהה (לכן יצרניות של רכבי ספורט חשמליים משתמשות גם בתיבת הילוכים לצד המנוע החשמלי).
2.ועדיין תאי דלק הם אמצעי לא מאוד יעיל לייצר חשמל וגם בהפקת המימן מאבדים אנרגיה (רוב המימן כיום מופק מגז טבעי). לכן תאי דלק ומימן רלוונטיים בעיקר לשימוש במקרים בהם נדרשת הרבה אנרגיה ומעט זמן טעינה (משאיות הובלה, רכבי משלוחים וכו').
3.בעולם המוטורי מוכרים גם מנועי בעירה פנימית מוזמנים מימן, אם כי לא בייצור סדרתי.
9
אורח/ת - Eli
18 באוקטובר ב 18:44
עם קורולה 2019
250000 קמ
אפס תקלות מלבד פאנצ'רים באתר בניה
צריכה במאמץ 19 קמ/לליטר
ברקסים הוחלפו ב 180000 קמ
עכשיו תחליטו חחחח
10
Ogash Ofer
19 באוקטובר ב 09:21
עם קורולה 2019
250000 קמ
אפס תקלות מלבד פאנצ'רים באתר בניה
צריכה במאמץ 19 קמ/לליטר
ברקסים הוחלפו ב 180000 קמ
עכשיו תחליטו חחחח
תגובות