חשבתם שהתרגלתם לפינוק ברכב שטח קרבי. לקסוס LX600 מתיימר להעלות את הרף הגבוה מלכתחילה. האם אפשר לעמוד במשימה שכזו באופן אבסולוטי?
בראשית ברא האדם את כלי הרכב, וירא כי טוב. לאחר מכן בידל את כלי הרכב, לכביש ולשטח, וירא כי טוב. אחרי כן המשיך וחשב מדוע לא לשלב, להיות בעל יכולות שטח קרביות מבלי לוותר על נוחות בכביש, ועדיין ירא כי טוב. אך מדוע לעצור שם, אם אפשר להוסיף פינוק יוקרתי לצד יכולות דינאמיות. לקסוס LX600 שעומד כאן למבחן מתיימר להיות כל אלו ועוד, אבל האם אפשר לקבל הכל יחד בחבילה אחת מושלמת בכל התחומים, תמורת תג מחיר שיאתר גם את הגבוהים שבעשירונים. האם גם פה נראה, כי טוב?
בסוף שנות ה-80 של המאה שעברה, הבינה טויוטה שיש פלח שוק בו היא עדיין לא נמצאת, ובו צריך וכדאי לתקוע יתד, רק שהמיתוג שלה לא יאפשר לעשות כן. משם נולד מותג יוקרה חדש, לקסוס. הדגמים הראשונים התבססו במידה כזו או אחרת על מכלולים קיימים של טויוטה, עם פאסון חדש. במקרה של לנד קרוזר הסיפור מקבל טוויסט מעט שונה, כי הוא מביא איתו פאסון BUILT IN, כרכב שטח עם אגדות על אמינות ויכולת עבירות. בדומה לתהליך דומה של רכבי שטח בעולם, הלך והתברגן הקרוזר עוד לפני הפיכתו ללקסוס LX באמצע שנות התשעים, ואפילו יותר אחרי כן. כיום, כאשר מחירו של טויוטה לנדקרוזר ארוך מסדרה 300 מתחיל מ-400,000 ₪ ויכול להציע לא מעט פינוקים מפונפנים כיאה למחירו, איך לעזאזל עולים מכאן? אז בלקסוס הצליחו להשוות ולהעלות בהרבה, הרבה מאוד.
מבלי להיכנס לדיון האם לקסוס LX או לנד קרוזר לצורך העניין הוא אוטו יפה (לטעמי, ואני יודע שאני בדעת מיעוט – הוא לא), כמות המבטים שהוא מקבל מהסביבה היא פשוט מטורפת. אם זה כאלו שזורקים מבט חטוף או אחרים שבוחנים בעיינים של סוכן ק.ג.ב מתקופת המלחמה הקרה, על אפקט הוואוו אפשר מיד לשים V אחד גדול. עבורי היה משהו אחד שצד מיד את העין, חישוקי 22 אינץ' בחתך נמוך בכלי רכב שכזה, פשוט זועקים – זה לא הבית שלנו. אז נכנסתי מיד פנימה, ושם מרגישים מיד בבית. או נכון יותר, אתה רוצה שזה יהיה הבית. יש מעט מאוד גאד'אטים ופונקציות שיש בעולם הרכב ואין כאן, רשימה חלקית ביותר כוללת מערכת HEAD UP DIAPLAY (שמצאתי תוך רגע כיצד מתבצע הכיוון) מערכת מצלמות היקפית נהדרת, כל מערכות הבטיחותיות האלקטרוניות, משטח טעינה אלחוטי, דלתות ואקום ועוד ועוד. והכל כל כך אינטואיטיבי ופשוט לתפעול, שלא כמו בלא מעט רכבי יוקרה אחרים. בנוסף דגם הקצה שקיבלתי בעל ארבע מושבים בלבד, מוסיף חימום/אוורור לשניים מאחור ועיסוי לנוסע הימני. בתחום הטרוניות, המסך העליון הענקי מפריע מעט לזווית הראייה, אך אולי זה אני ותנוחת הנהיגה שלי.
מחשב הרכב הראה כי צריכת הדלק עד כה עומדת על 5.5 ק"מ לליטר. איפסתי מיד וחשבתי כי עיתונאים אגרסיביים אחראיים לנושא, ולא צריך להתייחס. אמנם מנוע בנזין 6 צילינדרים בנפח של 3.4 ליטרים, על משקל של 2.6 טון, אבל בכל זאת באוטו מודרני עם תיבת הילוכים אוטומטית בת 10 הילוכים, צריכת דלק שכזו מעט מוגזמת. לכן שלא במודע החלטתי על 6 דרום, לנסוע הכי מתון שיש, מה שהניב 7.7 ק"מ/ל' מאכזבים במעט. עם זאת היום התחיל למופת על המושבים נוחים, לצד מערכת הסאונד המטורפת של MARK LEVINSON. עוד בלט לטובה בידוד הרעשים כיאה לכלי רכב משורת היוקרה הראשונה, ועוד ברכב בעל תא נוסעים ענקי שכזה. מגיעות מחיאות כפיים גדולות לחבר'ה שם בלקסוס. השלימו את החבילה מערכות בקרת שיוט אדפטיבית ובקרת סטייה מנתיב, שעמדו ברף הגבוה שהצבתי להן. ואז הגענו לכביש המפותל, בואכה שדה בוקר ומצפה רמון. שם מהר מאוד הבנתי כי העסק גדול על המערכות האלקטרוניות ומיד כיביתי. נוחות הנסיעה נפגמה באופן משמעותי על האספלט הדרומי, ומצב הנהיגה שהיה על קומפורט לא הצדיק את שמו. סיכוי טוב שצמיגים בעלי חתך גבוה יותר ישפרו את העניין באופן משמעותי. כאשר העברתי למצב ספורט או ספורט פלוס, העסק הרגיש הרבה יותר נוח, בהפוך על הפוך.
לקסוס LX יודע לתת עבודה בכביש המפותל, תולדה של המתלים האדפטיביים והצמיגים האיכותיים שמתאימים למשימה זו. אלא שאי אפשר לקחת את הבסיס, וזהו עדיין רכב היושב על שלדת סולם, גבוה וכבד, וכמה שננסה לטשטש את זה, הוא עדיין מרגיש כזה. כל עוד אנחנו במצבי הספורט לקסוס שומר על רכינה הגיונית ולא מוגזמת בזכות אותם מתלים, אבל זה כל השאר. התחושה הכללית היא לא טבעית ומהנה, ותחושת ההגה משלימה את החבילה שאומרת לך כי הגיע הזמן להרגיע. תוסיפו לזה מנוע שאמנם נשמע חזק עם 409 כ"ס, אבל בעליות מהערבה למצפה רמון בדרך חזרה, נזכרתי יותר במשקל ופחות בהספק, אם כי יש להניח שהרוכש הסביר לא יסכים על נקודה זו. ובכלל, שלפני שרובנו נרגיש זאת, החבילה הכוללת תרגיע את הקצב. אם החלטתם לבחון את היכולות בכבישים המפותלים המדוברים, קחו בחשבון שצריכת הדלק תעמוד על 5.5 ק"מ לליטר.
מסלול השטח התחיל בשביל המוביל לדיונה הגדולה בחולות כסוי, שביל שכולו פח גלי אחד גדול. הנסיעה שם העצימה את עניין הנוחות, או את החוסר בו. המתלים מתקשים להתמודד באופן טוב, כפי שסיכמה אשתי, שמעידה על עצמה כי אינה מבינה גדולה בכלי רכב – "מה זה, הוא לא נוח בהרבה מהאוטו שיש לנו בבית". מפאת יראת הכבוד למחיר הלקסוס, לא ננקוב באיזה רכב מדובר. משחק עם מצבי הנהיגה משפר במעט את העניין, וצמיגים אחרים היו משפרים עוד יותר, אבל נדמה לי שהבנתם לאשורו את הנושא. אחרי סשן תמונות קצר ליד הדיונה, המשכנו אל עבר נחל איה וציר קצא"א עם תוכנית עבודה מוסדרת - לא לאתגרים קשים מדי. בכל זאת אוטו עם תג מחיר מפלצתי וצמיגי כביש, עיצבו במוחי את ההחלטה שבמידה ונתקל באתגר קשה מדי, נעשה מיד אחורה פנה, מבלי להסתבך יתר על המידה.
מדרגה ראשונה, מעלים את ה-LX למצב שני, 10 ס"מ יותר מהעשרים הקיימים, ומדלגים בקלילות. טוב זה בכל זאת לנד קרוזר לעשירים. עשירים מאוד. מגיעים לנחל איה ופונים דרום מזרח בציר קצא"א, שמלא בהמון סלעים שבורים וחדים שעשו כפי הנדמה, כלים הנדסיים המתחזקים את הצינור. מתקדמים לאט ונזהרים מחתכים בצמיגים, אל עבר מעלה גרופית. לא שיש איזה מחשבה קלה לרדת בו, התוכנית הייתה כמובן אחרת. להגיע עד ראש המעלה, לעשות כמה תמונות פוזה, ולחזור אל עבר סמ"ש ירוק היורד באופן מתון יותר לכביש 40. אלא שכמה ק"מ לפני מעלה גרופית, ישנו מורד תלול פחות, שם נעצרנו ועשינו הערכת מצב נוספת. עם יד על הלב, ברכב עם צמיגים אחרים (ואולי פחות 600K בתג המחיר) אולי הייתי יורד. ושלא יהיה צל של ספק, הלקסוס יכול, פה זה הייתי אני לגמרי. אז עשיתי את סשן תמונות השופוני כאן, וחזרתי כמו גבר אמתי לנחל איה, לחשוש שוב מסלעים חדים.
ושוב דילמה, לחזור מהיכן שבאנו או לעלות צפונה לכיוון הר עיט בסמ"ס שחור, שאני לא מכיר, כאשר בעמוד ענן רשום שבאמצע יש מדרגה אחת, לא רצינית מדי. שתיתי מיץ אומץ בדמות שלוק מים קרים (בכל זאת יש תא קירור בין הנהג לנוסע), וכיוונתי אל המדרגה. שהייתה כפי שרשם מי שרשם, לא רצינית מדי, אבל כן בעלייה ודורשת הכוונה בינות לסלעים בולטים. שוב מצב גבוה, הילוך כוח ולקסוס מדלג בקלילות. כאן אנו עוברים לנושא אחר לגמרי, כמה אפשר לסמוך על הערות מטיילים באפליקציות שונות בשבילים לא מוכרים. התשובה, אי אפשר. בדרך, הקצרה יש לציין, היו עוד 2 מדרגות, אחת בעלייה כלל לא נוראית, והשנייה בירידה, שהצריכה הכוונה, את מלוא מהלך המתלה של הלקסוס, ושוב לחץ מתון מפני צמיג קרוע. לקסוס כמובן לא התרגש ועשה את העבודה בקלות מפחידה, זה אני בן האנוש שלא יכול להתייחס לרכב עם כל כך הרבה אפסים בתג המחיר, כמו לרכבי שטח אחרים. נגיד לנד קרוזר מבית החברה האם. מה שמוביל אותי מיד לסיכום.
לקסוס LX600 לוקח את הלנד קרוזר ומעלה אותו למעלה, רק ההבדל ברמת בידוד הרעשים עושה הבדל ענק, לכך תוסיפו את כל הפינוקים, כיאה לרכב ברמת המחיר שלו. אבל, וזה אבל גדול, מי אוכלוסיית היעד שלו? בלקסוס מכוונים ככל הנראה לאחד הפלחים המצומצמים ביותר שניתן למצוא לכלי רכב כלשהו בארץ. במידה ונצליח להתעלם מהחשש של לטייל בשטח עם רכב של מיליון ש"ח, הרי הרוכש הפוטנציאלי יכול לספוג בכיס את ההשלכות של נסיעות שטח מאתגרות לצד צריכת הדלק, זהו רכב נפלא שעונה על מרבית הדרישות. גם אם לוקחים בחשבון שמרביתנו לא היינו מרגישים פשרה גדולה מדי במעבר ללנד קרוזר, ועל הדרך מצליחים לחסוך איזה חצי מיליון שקל. לקסוס LX600 אינו שובר את הפיזיקה של עולם הרכב ומראה חולשות פה ושם, אבל האמת היא שהוא פשוט רכב נפלא שכולנו היינו שמחים להעמיד בחנייה הפרטית של הווילה. אם רק הייתה לנו וילה וחנייה פרטית. כך נוכל מדי פעם ליהנות ממסאז' במושב האחורי אחרי עוד דילוג קליל במעלה כזה או אחר. תודו שזה נשמע לא רע.
3 תגובות
1
אורח/ת - הכלכליסט
23 ביוני 2023 ב 19:10
השאלה אם כזו לקסוס שווה שני לנד קרוזר (פלוס)?
או לנד קרוזר ורוביקון מדוגם?
או האם זה שווה יותר מדיפנדר חדש? או שזה כמו ריינג' רובר חדש?
2
אורח/ת - דן שלמה
08 ביולי 2023 ב 21:02
זה רכב נחות משמעותית מהמתחרים שלו, אם רוצים רכב ג'יפ יוקרתי במיליון פלוס, לא עדיף מרצדס G class?, או SUV לכביש וגם לשטח מבית לנד רובר?, פורשה אם רוצים לנהוג רק בכביש?
3
Ogash Ofer
09 ביולי 2023 ב 06:19
זה רכב נחות משמעותית מהמתחרים שלו, אם רוצים רכב ג'יפ יוקרתי במיליון פלוס, לא עדיף מרצדס G class?, או SUV לכביש וגם לשטח מבית לנד רובר?, פורשה אם רוצים לנהוג רק בכביש?
"
תגובות