שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > קירגיזסטן

מסע גרוטראלי ברכבי ואז בהרים השמימיים של קירגיזסטן

במבצע מיוחד יצאו 18 ישראלים לתור את לב ההרים הגבוהים של קירגיזסטן במסע מיוחד של גרוטראלי ברכבי אספנות קשוחים תוצרת ואז רוסיה. נחישות, סבלנות, סתגלנות, אחווה, קשרים וכישורים אישיים ובין לאומיים, רוח הרפתקנות היוו את תכונות הבסיס להצלחת המסע בו השתתפו גם לא מעט מקומיים שבקושי האמינו כי נצא לדרך מעיר הבירה של קירגיזסטן ובטח ובטח שלא חשבו כי נשלים את כל המסלול ונחזור לבישקק עם כל שיירת כלי הרכב על גלגלים ובנהיגה של חבורת הישראלים. מטורף! ומיוחד! זר לא יבין זאת!!

הכל מתחיל בחלום...

חגית זיידנר - האחראית על כל מסעות גרוטראלי בישראל, חלמה על "לצאת לעולם" ולבצע מסע(ות) מיוחדים בכלי רכב ישנים ואקזוטיים, במקומות נידחים ובאופן שאף אחת/ד לא חשב על זה קודם (דרך אגב: היא לא מפסיקה לחלום על יעדים נוספים). לח"מ ניתן הכבוד להגשים את החלום של חגית, אליו רתמה עוד 16 משתתפים, כולם בוגרי מסעות גרוטראלי בישראל וחלקם הנכבד, כפי שיתברר בהמשך המסע, גם מהמקימים והיזמים של עמותת פאראגרוטראלי שעושה טוב (הכי טוב) לילדים עם צרכים מיוחדים (קישור לכתבה על תחילת הדרך של העמותה).

את קירגיזסטן - ארץ ההרים השמימיים, אנו באתר השטח 4X4 מכירים מזה לא מעט שנים ומדריכים שם טיולי ג'יפים, בעיקר באזורים הפחות מתויריים (קישור ליומני מסעות קודמים). הספק המקומי - איש טוב איתו אנו עובדים שנים רבות, נרתם למשימה לאתר לנו את הכלים הישנים - ואז או אואז (ברוסית: УАЗ) תוצרת רוסיה ובתצורה של ואן, שזכה לשם החיבה בוחנק'ה (כיכר לחם ברוסית). המשימה לא קלה ואין הרבה כלים ומעט המשתמשים עובדים עם כלי הרכב לפרנסתם ופחות מעוניינים להשכיר אותם למספר ימים ובטח שלא שמישהו אחר ינהג להם, בכלי המיוחד שלהם (העבודה עם הואז: הסעת תיירים למסלולי שטח קצרים בקצה הכביש, אי שם במזרח קירגיזסטן). בסופו של מו"מ ארוך, תמונות, שכנועים ריכוך (וגם הרבה כסף כמובן) הצלחנו לשכנע 10 בעלי כלים העובדים בקואופרטיב תיירותי חברתי להשכיר לנו את הכלים המיוחדים - הללויה!
עוד קצת הכנות, תיאום ציפיות, הזמנות, תשלומים, בטחונות ועד רגע קצר לפני ההמראה של הקבוצה יצא הח"מ כמה ימים קודם לסגור את כל הקצוות למסע. אירוח נפלא של המקומיים - איתם ככתוב לעיל אנחנו עובדים כבר שנים, ועם המבט בלבן של העיניים (בעיקר של הח"מ) הובהר לכולם כי החבורה שתגיע בעוד מספר ימים רצינית ומוכנה בכל מאודה לנהוג בכלים הקשוחים, ללא חשמל, ללא מערכות בטיחות וללא מזגן, במשך 5 ימים תמימים בהרים השמימיים של קירגיזסטן.

לפעמים חלומות מתגשמים!

היום הראשון - בישקק

לאחר טיסה מישראל לאיסטנבול, מעבר מזורז בשדה התעופה הטורקי, לילה במטוס מזרחה לעבר קירגיזסטן, הקבוצה נוחתת בשדה התעופה מאנס של בישקק הבירה.
אוטובוס למלון (הפעם הלכנו על מלון 5 כוכבים מפואר, כדי לרכך מעט את הקשיחות שעוד עומדת להגיע), שינה קצרה, ארוחת בוקר ועוד טרם יצאנו לסיור העירוני בבישקק הבירה התאספנו לתדריך מפורט על הנהיגה ועל מערכות הבטיחות שבעיקר אין ברכב.
ולהזכיר שוב - מדובר ברכב רוסי ישן, חסר כל תקינה ושאינו מורשה לכביש בשום מקום בעולם (למעט רוסיה ומדינות ברית המועצות לשעבר).

אז מה אין לנו?
אין ABS - מערכת בסיסית למניעת החלקת גלגלים בבלימה, אז בבקשה לא להיבהל ולגיב נכון בהחלקה. ואין ESP - מערכת בקרת יציבות הכוללת גם מערכת בקרת אחיזה, שהן הסטנדרט הבסיסי כיום בכל כלי רכב בעולם המערבי! אז אין לבלום בעוצמה ולתת הגה גם יחד וגם להכנס לאט לפניה ועוד ועוד... כריות אוויר או כל מערכת בטיחות אחרת כמובן שאין!! ואפילו חגורת בטיחות - שזה הבסיס לבטיחות, לא קיימות!!! שלא לכתוב על כל אלתורי הכסאות, שחלקם אף לא מחוברים לבסיס ועל המערכות המיכאניות הישנות הדורשות תפעול מדויק - כמו העברת הילוכים באמצעות גז ביניים ותפעול נכון של הקלאץ' ושל ידית ההילוכים.
אין ספק שזה היה תדריך מעודד ביותר (וגם המדריך לא משהו...) אבל רגע אנחנו בכלל ביום של סיור עירוני!

סיור עירוני בעיר הבירה בישקק

בִּישְׁקֶק היא בירת קירגיזסטן והגדולה שבעריה. בשפה הקירגיזית פירוש המילה בישקק הוא מַחְבֵּצָה - מקום שנועד לייצר תסיסה של חלב סוסים. העיר בנויה מרחובות רחבים וארוכים ובהם בניינים ציבוריים גדולים ומרשימים עשויים משיש במיטב הסגנון הסובייטי.
תחילתה של העיר בהקמת המבצר של בישקק בשנת 1825 ומאז הפכה לבירת הממלכה המאוחדת של 40 השבטים (כמו 40 הקרניים על הדגל הקירגיזי) כפי שאיחד אותם לאומה אחת הגיבור הלאומי מאנאס, אי שם במאה ה-10 או אולי קצת מאוחר יותר.

צעדנו לנו שמחים וטובי לב בשדרות הרחבות של העיר, התרשמנו מהתיאטרון הלאומי, מהסיפריה הלאומית ומכל מבנה מרשים שהוא לאומי. ראינו את דמותו של לנין - מייסד הסוציאליזם, מנהיג מהפכת אוקטובר ב-1917 ומייסד ברית המועצות, כמעט בכול מקום מרכזי בעיר. פגשנו את דמותו של פניפילוב - גיבור מלחמה רוסי ממלחמת העולם השנייה (הספר "אנשי פנפילוב" הוא ספר מופת בתחום הפיקוד הצבאי), בבית הלבן (מבנה הממשל הקירגיזי) דיברנו על המאבק האלים בשנת 2010 שהתחיל ברציחתו של שר הפנים ובהרג של כמה עשרות אזרחים על הגדר של הבית הלבן. ראינו את הגיבור הלאומי מאנאס ומייסד האומה רכוב על סוסו בכיכר העיר ומעליו הדגל המרשים של קירגיזסטן. ביקרנו במסגד הגדול של העיר (90% מאוכלוסיית המדינה הם מוסלמים סונים), עברנו ליד הכנסייה הקטנה וקינחנו בביקור בבית כנסת יהודי מוזר ומסוגר.
חזרנו למלון המפואר כשכלי הרכב מתחילים להגיע והחשדנות של המקומיים בשיאה (אפילו למגרש החנייה של המלון אי אפשר היה להכניס אותם בהתחלה "מפחיד את אורחי המלון המפואר"). לילה טוב בישקק... מחר נפתור את כל הבעיות!

168912689331516891268965871689126898690168912690053316891269018671689126903891

היום השני - יוצאים לדרך מבישקק להרים

בוקר לא פשוט עובר על כוחותינו. ה"נהגים" - בעלי כלי הרכב, מבינים שאנחנו באמת באמת רוצים לנהוג להם בכלי הרכב. אנו צולחים את המכשול הראשון של הבוקר, מוצאים את הפשרה הטובה לכולם ויוצאים לדרך - מעיר הבירה השוקקת לעבר ההרים הגבוהים המקיפים אותה. אתגר הנהיגה העירוני, הבין עירוני ובשטח הפתוח כשהפתעות לא צפויות מחכות (ואין לדעת איפה ומתי) וכששאר משתמשי הדרך נוהגים והולכים בה עם דרך מחשבה אחרת משלנו. אבל אנחנו נחושים, זהירים ומלאי התלהבות!

בתחילת הדרך הכבישים עמוסים במשאיות וכלי רכב מסחריים והבתים בנויים על הכביש הראשי (לפחות יש מגבלת מהירות וגם שוטרים האוכפים את המגבלה). לאט לאט אנו נכנסים לכבישים צדדים, התנועה מתמעטת, צידי הכביש הם שדות אין סופיים וברקע כל הזמן פסגות ההרים המושלגות.

בעיה ראשונה - כלי רכב מתחמם, כאילו לתרגל אותנו במקרים ותגובות. אבל אין בעיה כי יש לנו עוד רכב ספייר (בעצם עוד שניים כאלו) והפתרון ניתן במקום!
נכנסים לקניון המטפס בהר, בצד נחל שוצף ואנחנו מתקדמים לאט ובעליה. הילוך שני, 30 קמ"ש והחיים יפים! עוצרים לאכול בשטח, כשני ק"מ לצד הדרך ושוב נתקלים בהתנגדות של הנהגים. קצת מו"מ, קצת אסרטיביות, שיטות המקל והגזר, נהג אחד נשלח לדרכו עם הרכב (זוכרים שהיו לנו 2 רכבים ספייר?) והרוגע חוזר לשיירה.
מטפסים על הכביש לעבר המנהרה הגבוהה, כמעט 3,000 מטרים ולכלי הרכב קשה! ואז זה מגיע - פקק נוראי בכניסה למנהרה, בתוספת בלאגן של חוסר מסלולים, בתוספת שיפוע חד, בתוספת השפעת הגובה ולכלי הרכב נהיה קשה מאוד!!
באחד מהכלים מותך הקלאץ' והרכב מושבת! מכאן נגרור אותו בעלייה ונדרדר אותו בירידה, כך שלכפר בו אנו ישנים בלילה אנו מגיעים בשיירה ארוכה ובמרכזה בוחנק׳ה המגיע בגרירה. השיירה המיוחדת מפתיעה גם את המקומיים והם מתרשמים מהגרירה.

חלוקה לחדרים בין הבתים של המקומיים, מים חמים יש! אוכל טוב לארוחת ערב (כבר לילה) גם יש! ומיטות מזמינות גורמות לכולם לשים את הראש ולהירדם! לילה טוב קוזולוי. יום ראשון מסתיים עם 205 ק"מ על מכשיר ה-GPS - יום קשוח וטוב.

היום השלישי - מסע גרוטראלי קירגיזסטן 2023

את הבוקר התחלנו במופע קצר של תחרות סוסים - שתי קבוצות של 3 רוכבים על גבי סוסים מקומיים, מנסים להרים גוויה של עז מהקרקע ולרוץ איתה ל"סל". מאבקי כוח, דריסות ודחיפות ולבסוף מכריזים על המנצחים! אימון לבוקר טוב!!
רגע לפני שיוצאים לדרך מקבלים בשורה כי החלקים לקלאץ' נרכשו בבישקק ונהג המונית בדרך (נאחל לו בהצלחה), הקלאץ' כבר מפורק ומחכה רק לנהג.
נוסעים לאורך ערוצי נחלים, שהם בעצם נהרות, שבקיץ הזרימה בהם שופעת אך נמוכה. סביב להם שדות פורחים ורחוק יותר פסגות הרים מושלגות. אנחנו במורד הנחל כך שהוא מתרחב ומצטרף לעוד נחלים ולבסוף מגיעים למפגש ערוצים משמעותי שלפי המפה זורם מאוד ק"מ מכאן עד ללב ימת אראל, צפונה לנו בקזחסטן.
מטפסים לאגם גבוה שצבעו ירוק (שזה בגלל העצים שמסביב) ונהנים מארוחת צהרים בלב השטח, כשלצידנו כמה מקומיים שהגיעו עם צידה של אוכל ושתייה ליום שלם. עוד אירוע קטן עם אחד מבעלי הרכבים המגלה עודף שובינסטיות ואנו שולחים אותו לדרכו ולא איתנו (לנסוע איתנו זו זכות גדולה ואפשרות להכיר את המדינה שלהם עצמם).
חוזרים מהאגם הקטן, מתדלקים ונכנסים ללב השטח. לצד הדרך חוות חקלאיות, אחת מהן גם מארחת אותנו לחליבה של אחר הצהרים. הגשם קצת מטפטף ואנחנו מתחילים לטפס בגובה. הנהר שוצף, סימנים של מפולות ענק ואז נחשף מכרה פחם פתוח - כמו צלקת גדולה בלב ההרים. מטפסים למעבר הרים - אוכף בגובה 3,400 מטרים - מקסים וקר!!!
מכאן יורדים דרך כמה מאהלים - יורטות של מקומיים הרועים את העדרים על המדרונות הירוקים, וממשיכים בנסיעה ארוכה לכיוון אגם סאן-קול הענק. עם חשיכה, ולייתר דיוק קצת אחריה, אנו מגיעים למתחם האוהלים שלנו - כ-20 יורטות מסודרים בשלוש שורות. ארוחת ערב דשנה, הגשם מתחזק וכל אחד נס לאוהל המחומם שלו. לילה טוב קירגיזסטן. סה"כ נהגנו היום 185 ק"מ.

היום הרביעי - מסע גרוטראלי קירגיזסטן 2023

בוקר טוב על שפת האגם הקסום. מזג אוויר נהדר, שמים יפים, ארוחת בוקר טובה, קצת תמונות וקדימה לדרך! אבל "בום טראח מה קרה" הואז האנטר - הג'יפון החמוד שזכה לכינוי ואזראטי (כי מושתל לו מנוע של הונדה סיויק) שבק חיים. מסתבר שמטילטולי הדרך מחשב המנוע התפרק. אל דאגה המלחם נשלף ויוצאים לסבב הלחמה והופ הוואזראטי מניע כאילו חדש. אבל עוד קצת שיפצורים ומחשב המנוע מחזיר את חייו לאלוהי היורטות. אין ברירה להשאיר את הגוויה במאהל, להזמין (כשתשוב הקליטה הסלולארית) מחשב מנוע חדש וכולנו קדימה לדרך.
נוסעים לצד האגם הקסום, קצת שלוליות על השביל מהגשם של ליל אמש ובקצה הדרומי של האגם אוהל של מקומיים. מפה לשם אנחנו בתוך היורטה אוכלים מהמעדנים של המקומיים - בשר מיובש במתקן חיצוני וחלב סוסות חמוץ היטב. משפחה חמודה אש!
מטפסים למעבר מולדו-אשו - אוכף מושלג בגובה 3,470 מטרים. משחקים קצת בשלג וחוצים את קו פרשת המים לאזור מדברי בו יש מעט גשם.
ככל שיורדים בגובה המדבר מתעצם! לצהרים עוצרים ליד הנהר הזורם ומשם ממשיכים מטה לכיוון האגם הענק - אגם איסיקול. נוסעים לצד האגם, עוצרים קודם להצטייד בשוק המקומי וזוכרים את הואז עם הקלאץ'? הוא סוף סוף מצליח לחבור אלינו לאחר שהלך לאיבוד בדרכים... ממשיכים בנסיעה דרך השטח המדברי ויורדים לכביש המקיף את האגם הענק (והחם). סוף היום במלון משפחתי נחמד לא רחוק מהאגם - שלווה אולימפית! וה-GPS סופר לנו 260 ק"מ ביום של נסיעה.

היום החמישי - מסע גרוטראלי קירגיזסטן 2023

השכמה לצד האגם, מזג האוויר נהדר, בעלי הואזים שטפו וניקו אותם על הבוקר ובכלל האווירה איתם מצויינת - הם נהנים מטיול למקומות שלא הכירו בארצם שלהם ומחברה טובה, דואגים לשבח אותנו כנהגים טובים ששומרים להם על המכונות היקרות. יוצאים לדרך ליום בו כמה אתגרי תיירות ופסלים של גיבורים - באטיר, בשפה המקומית פירושו בסלנג העברי: גבר גבר. חולפים תחת הפסל הגדול של מנשצ׳י מספר הסיפורים הנודע ביותר בקירגיזסטן (שאף מונצח על שטר כסף רשמי של 500 סום).

עוצרים בפארק האגדות - סקסקה, שכולו אבן מדברית שהרוח והמים יצרו בה צורות מדהימות. אנחנו קצת מטפסים ברגל, קצת מחליקים על הטוסיק בירידה וכמובן קונים מזכרות מהמקומיים (לחגית יש עוד תחביב ידוע - לקנות מהמקומיים את כל מה שהם לא רוצים למכור ושהוא לא למכירה - אבל היא חייבת!)

עצרנו לקפה לצד האגם המלוח מעט - אגם איסיקול, האגם שלא קופא, אף לא בחורף הקר כשסביב הכל מושלג (לכן זכה בכינוי: האגם החם). מסתבר שהאגם מעט מלוח - מה שכנראה עוזר לו שלא לקפוא, ואולי ע"פ האגדות, מקבל גם מים חמים מסדים בקרקעית...

עוד קצת נסיעה ועוצרים ל"מופע" של ציידים מקומיים המאלפים עיטים לצוד חיות קטנות וממשיכים להליכה קצרה למפל מרשים הדורש מאיתנו מעט טיפוס רגלי וגם רכיבה על סוס למי שמאוד רוצה (שוב חגית....). לצהרים אנחנו עוצרים אצל מקומיים שיש להם בית מלאכה ידני לבניית יורטות - מכיפוף עץ ועד קליעה של הבדים והשטיחים ביוטרה - מרשים ביותר. את ארוחת הצהרים אנו אוכלים אצלם ע"מ לעזור לפרנסה לעסקים קטנים מקומיים ובעניין הזה הם עוד יצטרכו להשתפר (קבוצה של כ-30 איש קצת גדולה עליהם).
לעת ערב אנו מגיעים לעיר הגדולה (100,000 איש) בקצה המזרחי של האגם, למסעדה בשרית טובה מאוד ולסיום מלון - הכי טוב בעיר וה-GPS נותן לנו 163 ק"מ.

יום שישי וכמעט אחרון - מסע גרוטראלי קירגיזסטן 2023

400 ק"מ של נסיעה על הכביש הצפוני המקיף את האגם הענק והפעם מצפון. כיף לנו יחד, השיירה מתנהלת בקצב מהיר, בעצירות יש המון הוואי וחברותא טובה והיום הארוך לנהיגה מתקצר במהירות. אנו עוברים קרוב לגבול הצפוני של קירגיזסטן ואף חוצים מעט מעבר לגבול של לתוך קזחסטן - כי כך הכביש הראשי סלול. עוברים ליד מעברי הגבול לאלמטי - הגדולה שבערי קזחסטן השכנה, ולבסוף נכנסים חזרה לבישקק.עומס תנועה, רמזורים אבל אנחנו כבר מתורגלים ולאחר כשלושת רבעי שעה חוצים למרגלות התיאטרון העירוני הוותיק (עוד מתחילת ימיה של האימפריה הסובייטית) ונכנסים אחר כבוד למגרש החנייה של המלון המפואר. כל השיירה שלנו חוזרת על גלגלים לנקודת ההתחלה - לא היה פשוט! אבל היה שווה בהחלט!!

1,200 ק"מ של נהיגה בחמישה ימים והכל קשוח - מכלי הרכב ועד השטח הגבוה, אבל עשינו זאת ביחד!! תודה ענקית לכל המשתתפים על הרוח, על האמונה, על המקצועיות, ההנאה מהשונה והחריג, על הנכונות לחוויה אחרת, החברותא המיוחדת והכל בזכות החזון של חגית.

קצת על כלי הרכב המיוחד

ואז הוא אואז הוא רכב שטח בעל הנעה כפולה המיוצר ברוסיה משנת 1941 ועד ימינו בדגמים שונים. הואז בו אנו נוהגים - ואז 452 UAZ נקרא גם בוחנק'ה (כיכר לחם ברוסית) בזכות צורתו.
לואז מערכת הנעה כפולה עם הילוך כוח המשולב באמצעות ידית מיכאנית ונעילת טבורים (לוקרים) מיכנאית פרימיטיבית (יש לפתוח את מכסה הירייה ולהבריג אותה למקומה).לואזים שלנו אין אף בקרה או מערכת עזר או בטיחות ואף לא חגורת בטיחות! הגיר ידני ודורש גז ביניים להחלפת הילוך ומנוע הדיזל חלש ולרוב מעשן. העיצוב הפנימי הוא פריסטייל וחלק מכלי הרכב הם כמו סלון בייתי, רובם אפילו נוחים מאוד ליושבים מאחור - עד שמגיע באמפ או בור המזכיר לנו שלואז אין ממש מתלים טובים (לא שציפינו). בקיצור מדובר בכלי ישן ומיושן הדורש מיומנות נהיגה של פעם - חוויה של פעם בחיים!!

168883994257616888399431081688839945057168883994750116888399509341688839953710168883995594516888399592151688839962075168883996495316888399666351688839968678168883996995616888399729271688839974749168883997562616888399781531688839981251168883998373216888399850401688839986575168883998834616888399905781688839991998168883999472216888399962711688839998637168884000151616888400038241688840005601168884000863016888400105501688840012637168884001463716888400175671688840018924168884002126816888400234801688840025646168884002756516888400300141688840031186168884003325216888400354401688840037612168884004050016888400427451688840046489168884004513916888400489011688840051787

168912702247416891270262781689127028069168912702892916891270309511689127048717168912706739716891270695311689127071692

1688840600097168884058798716888405893141688840590775168884059176716888405933051688840594748168884059638716888405983741688840604184168884060253016888406060251688840608104168884061001116888406120721688840613702168884061558816888406174751688840619382168884062135116888406244501688840627096168884062919916888406318781688840634254168884063677616888406390631688840641510168884064413016888406466631688840648203168884065067416888406515331688840653356168884065415316888406549421688840655540168884065618216888406571831688840658192168884065938216888406615541688840665586168884066395516888406674591688840669215168884067075916888406723551688840673502168884067470616888406753021688840675759168884067637416888406770801688840679959168884068083216888406824221688840684077168884068569516888406866441688840687919168884068992716888406941031688840692190168884069580816888406973621688840699478

16888411792731688841162601168884116485016888411675901688841169606168884117186616888411746651688841176922168884118141616888411839061688841186459168884118927116888411915641688841194009168884119619316888411986111688841200915168884120318316888412054521688841207863168884120973016888412118531688841213920168884121584216888412173421688841220368168884122355116888412264971688841229483168884123122416888412334121688841235364168884123939916888412377481688841240939168884124249816888412443661688841246872168884124950016888412511931688841254064168884125655016888412588541688841262205168884126473016888412667531688841269130168884127151516888412731571688841275226168884127731416888412792391688841281915168884128370816888412862941688841288544168884129021316888412920821688841294182168884129605816888412981381688841300350168884130232816888413036681688841305571168884130754916888413090771688841311239168884131311016888413151311688841317002168884131858216888413204331688841321033168884132154616888413221701688841323959168884132537716888413282471688841329472168884133106116888413325861688841333675168884133506216888413378331688841338984168884133990816888413409101688841341957168884134360316888413462861688841348591168884135059516888413518331688841345211

168887431514216888743100831688874310868168887431201216888743135701688874316829168887431934216888743208911688874322767168887432471616888743267521688874329196168887433091216888743398721688874332851168887433371816888743347761688874338263168887434162116888743433711688874344938168887434685616888743487521688874350190168887435282116888743550201688874357251168887435917516888743608981688874367034168887436336716888743653411688874369006168887437077216888743725841688874374418168887437616616888743782221688874379628168887438112016888743842631688874385807168887438777216888743895791688874391157168887439324616888743954281688874397357168887439924316888744013311688874402903168887440478816888744071391688874409366168887441129716888744131451688874415170168887441749616888744193511688874421394168887442332516888744250031688874426700168887442827916888744301731688874432697168887443476116888744383361688874436846168887444017116888744420281688874443668168887444555816888744480571688874450062168887445222716888744538751688874455980168887445882316888744613621688874463605168887446565816888744677411688874468333168887446993416888744712711688874476409168887447912116888744818301688874484574168887448646816888744889121688874491544168887449401916888744969141688874499475168887450218916888745043831688874506869168887450939616888745120531688874514552168887451771516888745204351688874523098168887452570116888745273241688874528884168887453002716888745314061688874532572168887453495416888745362811688874533836

16888751862331688875173598168887517893716888751802961688875181551168887518278716888751845211688875187329168887518936316888751919661688875194422168887519698116888751986581688875200892168887520231816888752047121688875206401168887520821616888752108931688875213446168887521581216888752181691688875220596168887522237016888752240341688875226138168887522814516888752296911688875231293168887523984916888752329711688875234447168887523604416888752379851688875242101168887524356316888752450901688875247513168887524878316888752501211688875251447168887525352716888752552361688875256585168887525796116888752598691688875261817168887526363416888752658751688875266851168887526783516888752708981688875272251168887527488216888752755681688875276171168887527730816888752789321688875280660168887528234016888752838621688875285892168887528998316888752937711688875269019168887529216916888752964271688875299209168887530125816888753038211688875306652168887530949616888753124531688875315071168887531772416888753204211688875322931168887532443316888753264861688875329028168887533071916888753326581688875333507

168887579437516888757906061688875792931168887579644016888757985981688875799800168887580057416888758015751688875803485168887580453416888758059101688875807768168887580980116888758115191688875813482168887581506216888758172221688875818683168887581982916888758211451688875823609168887582651116888758280011688875829209168887583097416888758331781688875834902168887583684716888758385251688875840448168887584250116888758453721688875847894

ושוב לקראת סיום - זו ההזדמנות להודות לכולם! על הכול!!