דיווח מוטעה בעיתונות הרכב בארה"ב, הביא לאי בהירות בנוגע למחירו של הדגם החדש שהוצג השבוע. הטעות נבעה מכך שהמותג המיתולוגי של טויוטה מיוצר היום בשלוש סדרות שונות זו מזו, וההבדל ביניהן לא תמיד ברור. ננסה לעקוב אחר קו הזמנים של הדגמים השונים ולהסביר את הטעות בדיווחים
מאת: עופר אדר
06/08/23
בהתחלה היה ה-BJ, שטויוטה אפילו העזה וקראה לו BJ JEEP. זה היה בתחילת שנות החמישים ואצל מנהלי חברת קייזר, שבדיוק קנתה את וויליס שהחזיקה בזכויות על השם, קפצו הפיוזים. בעקבות איום שלהם בתביעה משפטית, נטבע השם "לנד קרוזר" על ידי המנהל הטכני של טויוטה באותם ימים, הנז'י יומהארה (Hanji Umehara). "באנגליה היה לנו עוד מתחרה - לנד רובר. הייתי צריך להמציא למכונית שלנו שם שלא יישמע פחות מכובד מזה של המתחרים" סיפר ברבות הימים. ביוני 1954 נולדה אגדה.
במאמר מוסגר נספר, שגם השם לנד קרוזר היה סוג של "אימוץ", אולי שלא במתכוון, שכן חברת סטודיבייקר ייצרה דגם עם שם זהה עוד בשנת 1934...
הלנד קרוזר של סטודיבייקר
ה-BJ הוחלף ב-1955 בסדרה 20/30 וב-1960 הגיעה סדרה 40, הלנד קרוזר הראשון שצויד בהילוך כוח. ה-40 יוצר במגוון גדול מאוד של גרסאות לאורך 24 שנים, והוא זה שהביא את בשורת הלנד קרוזר לכל מקום כמעט על פני כדור הארץ, עד שהוחלף בסדרה 70 בשנת 1984, סדרה שמיוצרת עד היום. הסדרות האלו שמרו על הבסיס הקשוח, עם שלדת סולם ושני סרנים חיים, וטויוטה מגדירה אותם כרכבי עבודה Heavy duty.סדרה 40, הפיצה את בשורת לנד קרוזר
ב-1967 קו הזמן של הלנד קרוזים החל להתפצל, עם הצגת סדרה 55, אותה מיתגה החברה כ-Station wagon. ממשיכות הדרך בליין הזה היו סדרה 60 בשנת 1980, סדרה 80 בשנת 1989, סדרה 100 בשנת 1998, סדרה 200 ב-2007, שהוחלפה בסדרה 300 לפני כשנתיים.ב-1985 חלה עוד תפנית בעלילה, כשטויוטה הכריזה על ליין נוסף, לו קראה Light duty. הראשון בליין הזה, שקיבל בהמשך גם את השם פראדו, היה עדיין מסדרה 70, ואחר כך הגיעו הסדרות 90, 120, 150 וממש בימים אלו הוצג הדור החדש: סדרה 250 (קישור לכתבה).
טויוטה עצמה יצרה לא מעט "בלבלת" לאורך השנים, עם החלטות שיווקיות שונות, כמו למכור את הפראדו באירופה תחת השם לנד קרוזר בלבד, וכך הוא גם מוכר בארץ, למעט סדרה 90 שהיא היחידה הנקראת אצלנו פראדו. סדרה 200, שנמכרה כאן במשך שנים מספר, מוכרת בישראל כ"לנד קרוזר V8".
קו הזמנים של דגמי לנד קרוזר, שחסרים בו ה-300 וה-250
הבלבול בין הסדרות הביא גם לשגיאות בנתונים שפורסמו בתקשורת עם הצגתו של הפראדו 250. בארה"ב פורסם כי הלנד קרוזר החדש (הכוונה ל-250) יהיה זול יותר מקודמו – שזאת כמובן טעות. בארה"ב מכרו עד לאחרונה רק לנד קרוזרים מסדרת 200, SUV בגודל מלא (FULL SIZE), שמחירו - כ-80 אלף דולר - גבוה בהרבה משל הפראדו, הנחשב כרכב בגודל בינוני ומחירו כ-50 אלף דולר.
מימין לשמאל: סדרה 70, סדרה 300, סדרה 90
3 תגובות
1
אורח/ת - זאב בודד
06 באוגוסט 2023 ב 19:18
בלבלתם אותי עם כל הספגטי הזה !למה יש לנד קרוזר ולנד קרוזר פראדו על אותה השנתון ?
2
אורח/ת - דורון רובין
06 באוגוסט 2023 ב 21:03
הסיפור פשוט מאוד.
יש רכב שנקרא לנד קרוזר- זה רכב פול סייז שעולה לצורך העניין באמריקה 80k. לא משנה איזה דור שלו מ1980 עד היום. רכב גדול, מנוע גדול ויקר.
בתחילת שנות ה90 מיצובישי הוציאו את פג'רו והראו שאפשר לתת מוצר דומה עם מנוע 3000 קצת מותר קטן וקצת פחות קשוח ושיעלה 50k. הם מכרו הרבה ממנו וגם איסוזו.
טויוטה הבינו שלא כולם צריכים רכב של 80k שיכול לחצות את אוסטרליה בשביל לנסוע לקניות ולחנות על המדרכה והוציאו סידרה מקבילה קטנה יותר וזולה יותר שנראת פראדו - או לנד קרוזר פרדו כדי לשמור על השם. והשאר המסטוריה
3
אורח/ת - רק טויוטה
07 באוגוסט 2023 ב 12:14
ואני בכלל רוצה טויוטה 78
תגובות