כנהוג במחוזותינו, לתופעת העדר יש ביטוח חזק מאוד כשמגיע היום בו מזמינינים מכונית חדשה. אין זה משנה אם מדובר במאזדה לאנטיס או ניסאו טרנו.
אבל מה, לא תמיד העדר צודק ואנו יכולים למצוא, בשוליים מכוניות מדהימות. זה בדיוק המקרה של הטויוטה לנד-קרוזר פרדו - אין לו את התדמית הגברית של הפאג'רו, אין לו את הקסם של הלנד רובר ואין לו מסע יחסי ציבור כמו של איסוזו. מה שכן יש לפרדו זו איכות נדירה!
מאת: אבי רפאלוב
31/07/00
בעוד שכל רכבי השטח הנ''ל הן כבר חיות מוכרות בג'ונגל הכבישים והשטח הישראלי, הגיע אלינו הפרדו באיחור של שנתיים. לדברי נציגי יוניון מוטורס- יבואנית טויוטה - הסיבה לעיכוב היא חוסר יכולת של המפעל להתמודד עם כמות ההזמנות העצומה מכל רחבי העולם. ישראל אינה בראש סולם העדיפויות של טויוטה הגדולה ועבר זמן רב עד שהצליחו אנשי הסוכנות הישראלית לקבל הקצאה ומחיר תחרותי למכונית.
הפרדו ניצבת בראש משפחת הלנד-קרוזר. דגם ה- 70 גס ו''חקלאי'' ומתאים להגדרה רכב שדה. הדגם כבר אינו מיובא ארצה יותר והיבואן מוכר כלים אחרונים ממנו במחיר מבצע. דגם הביניים המכונה - 80 הוא הרכב שאנו רואים את חיילי האו''ם נוסעים בו ואינו מיובא לארץ ואילו ה- 90 הוא הפרדו ''שלנו''.
בסיס הרכב היא שילדת סולם אליה מחוברת מערכת מיתלים משוכללת לפנים ומאחור. המיתלה האחורי הוא הסטנדרט ברכבי ה- SUV המקבילים ומורכב מקפיצי סליל ומטות רדיוס אבל מלפנים נמצא תרכובת ייחודית של קפיצי סליל וצמד זרועות A. מבנה זה במטיח מהלך מיתלה ארוך, שיכוך אופטימלי, נוחות נסיעה ואפילו יכולת נשיאת משקל. ךמעט הדיסקברי שמשתמשת בקפיצי סליל לפנים אך עם סרן קשיח ולא מתלה נפרד, בכל רכבי השטח המקבילים נעשה שימוש במוטות פיתול. מוטות הפיתול אינם 'רעים' ונמצאים שם בעיקר כדי לחסוך חלל באיזור תא המנוע, אך קפיצי הסליל עולים עליהם.
מערכת ההנעה כוללת מנוע דיזל טורבו אינטרקולר בנפח 3,000 סמ''ק שמייצר 125 כ''ס ו - 30 קג''מ. תיבת היוכים אוטומטית עם ארבעה הילוכים מעבירה את הכוח לתיבת העברה ידנית המפצלת את כוח המנוע בין שני הסרנים. המנוע מניע את כל ארבעת הגלגלים כל העת ונותר לנהג רק לבחור האם ברצונו לנעול את ה- דפרנציאל המרכזי, להעביר ליחס ההעברה נמוך או לנעול כליל את הסרן האחורי (מתג חשמלי קל לתפעול ונורית ביקורת בלוח השעונים).
רכב המבחן היה ספרטני למדי(יש גם דגם מפואר LUXARY עם חלון שמש חשמלי, ריפודי עור, מד נטייה דיגטאלי, נהג מושב חשמלי בתוספת 20,000 ש''ח), עם עיצוב ענייני נטול גימיקים וקישקושים. כך גם לוח השעונים המעביר מידע הכרחי בצורה ברורה ופשוטה. המושבים נוחים מאוד, תומכים היטב בגוף ומפנקים. עמדת הישיבה גבוהה ושלטת, כתוצאה מכך גם שדה הראייה מצויין. גלגל ההגה ניתן לכיוון, המראות החשמליות מתכוונות בקלות ואפשר לצאת לדרך.
מעטות המכוניות בהן זה קורה לי, אבל לטויוטה פרדו התחברתי עוד לפני שיצאתי מרחוב המסגר. תוך דקות הרגשתי היכן נוגע כל גלגל בכביש, איפה פינות הפגושים וכמה חזק צריך ללחוץ על דוושת המעצור. סימביוזה מושלמת. כדרכי בקודש, לבחון כל רכב שטח באותו מסלול שמתי פעמיי לחולות געש משם הצפנתי על ציר המוביל עד לסלעים ומדרגות הר חורשן. ציר זה מכיל מגוון רחב של סוגי קרקע ומיכשולים אופיניים ופחות אופיניים שבהם ייתקל המשתמש ברכב שטח. בחול מרחף הפרדו מעל גבנונים ובאמפים כאילו אינם שם כלל. יכולת הספיגה ואיכות השיכוך של המיתלים פשוט מדהימה.
ההיגוי מהיר ומדויק ועם הרבה משוב והבלמים יעלים…עד שמתערבת מערכת ה- ABS וכרגיל מפריעה. במרבית המצבים המנוע מסתדר מצויין עם משקל הרכב, רק בחול מאוד עמוק ורך הוא מתאמץ לשמור על המשך תנועה. ביקור בבור ליד חוות רונית נתן לי את אפשרות לנסות את נעילת הדפרנציאל ואת יחס ההעברה הנמוך. בעזרתם טיפס ועלה הפרדו, כפרד עקשן כמעט כל מיכשול שהיה לי אומץ לתקל. שם גיליתי את מתג ND 2 המאפשר זינוק מהמקום בהילוך שני במקום בראשון. למה זה טוב? כדי לא להתחפר בחול הרך או כדי שלא להחליק עלפניו של סלע רטוב (או לחצות צומת שהכביש בוצי ומלוכלך).
נהיגה מהירה על ציר המוביל הביאה אותי למסקנה הברורה שהפרדו מטוס! למעשה מה שעושה כאן את ההבדל זו מערכת המיתלים הם פשוט מגהצים הכל ובולעים בלי לשהק או לסגור מהלך ויותר מזה. רבק! האוט לא מקרקש או מצקצק ולא כלום. עדות לאיכות הגימור וההרכבה יוצאת הדופן של טויוטה. אבנים שתולות, בורות ומהמורות, נאדה, זיפ, כלום, רק קול ספיגה עמום וזהו. כשתיבת ההילוכים במצב כוח ללא הילוך שיוט אפשר לנהוג בקצב מהיר מאוד כשתמיד יש כוח זמין ליזום החלקה או להאיץ מהר כשצריך.
ההיגוי המדוייק יחד עם המיתלים משרים ביטחון רב והקצב בשביל שאינ משובש עשוי להיות מהיר מאוד(100 קמ''ש בקלות). ואז הגעתי להר חורשן. המבחן האולטמטיבי של מהלך מיתלה ויחסי העברה.
המבחן הראשון היא תעלת מהלך המיתלה. בחינה פשוטה שבה אני עובר עם הרכב באלכסון מעל התעלה עד שהגלגלים מנתקים מגע עם הקרקע. הפרדו המשיך והמשיך תמיד שלושה גלגלים תמיד בקשר עם הקרקע. כאשר כבר לא ניתן היה להמשיך כל מה שהיה צריך לעשות זה לשלב את נעילת הדיפרנציאל ללחוץ גז בעדינות והפרדו חצה באצילות את התעלה.
המבחן השני הוא שיפוע הצד האימתני. כל רכבי השטח עמם הגעתי למבחן הזה, בשלב זה או אחר, אחד הגלגלים ניתק קשר עם הסלע והרכב שידר לי סימני מצוקה בסגנון ''אני מתהפך - עכשיו!'' הפרדו נדבק לסלע כמו חרדון! כל ארבעת הגלגלים שומרים על קשר מתמיד עם הקרקע ולמרות השיפוע נמפחיד לא נראה היה שהרכב משדר אותות מצוקה כל שהם .
הפרדו טיפס מעלה בנחישות עד לנקודה שהצליב ועצר. שוב נכנס לפעולה מתג נעילת הסרן האחורי והמשכתי בטיפוס זהיר לפיסגה כשאני יוצא בקלות ממצב שעלול היה להיות מסוכן. לסיכום הקטע של הר חורשן אני יכול לומר שתי מילים: קל מידי! היציאה מאזור החורשן לכביש לוקחת אותי בשבילי יער מפותלים מהירים ללא שדה ראיה רחב אני נזהר שלא לנסוע מהר מדי ונהנה מהשילוב המצוין של תיבת ההילוכים והמנוע ומהגה כוח מדוייק.
הנהיגה בכביש שקטה ושלווה. מטבע הדברים מיתלים ארוכי מהלחך ייקנו לרכב זווית גילגול חדה בפנית ושקיעת חרטום בבלימה. בפרדו זה לא שונה כשמוט מייצב מנסה להתמודד עם המאסה בפניות אך בכל זאת זווית הגילגול בכביש חדה מאוד ואינה נוסכת בטחון. להיגה ספורטיבית בכביש זו אינה הבחירה.
איזה רגליים! אם יש דבר אחד שעושה את האוטו הזה טוב מאחרים תהיה זו מערכת המיתלים שמציבה סטנדרטים גבוהים יותר משידענו עד היום.
הרכב היחיד שמתקרב לטויוטה זה הדיסקברי כל האחרים הם בפער משמעותי למדי מאחור. המנוע חזק אך אינו בולט בשום דבר מיוחד, תיבת ההילוכים האוטומטית מותאמת היטב לאופיו של המנוע ואיכות החומרים וההרכבה מעולה.
בלי להתבייש אני מצהיר שזהו ה - SUV הטוב ביותר שנהגתי בו עד היום.
המחיר אינו זול 207,000 ש''ח לרכב המבחן. 227,000 ש''ח לדגם הארוך המפואר. אבל תחשבו כמה יעלה לכם לשפר את המיתלים בג'יפים האחרים עד שתגיעו לרמה של הפרדו? להזמין? מהר! ויפה שעה אחת קודם.
תגובות