שטח 4X4 > כתבות > למען הקהילה

יאיר פלד מפקד סיירת צנחנים 1932-1959

יאיר פלד, מראשוני המפקדים של סיירת צנחנים, נפל בגיל 27, בעת מילוי תפקידו בהתקלות עם מסתננים בדואים בקרבת הגבול המצרי, החודש לפני 65 שנים, ביום 7/9/1959 והובא למנוחת עולמים בקיבוץ יגור.
יאיר השאיר אחריו אישה ובת שנולדה לאחר מותו, ומורשת של סיור לעומק השטח ולחימה שמשמשים את צה"ל גם בתקופתנו

image


סרן יאיר פלד מפקד סיירת צנחנים, קצין, לוחם וסייר נערץ בצה"ל של שנות ה-60. בן קיבוץ יגור שלמרגלות הכרמל, השתחרר כקצין משירות בנח"ל, עבד בקיבוץ וחזר לשירות קבע כמפקד הסיירת בתקופתו של אלוף-משנה מנחם אבירם - מפקד חטיבת הצנחנים.
לאחר מבצע סיני (1956) הוחלט בצה"ל למקד את הסיירת בתחום הניווט והסיור בעומק השטח וחיילי הסיירת הרבו באימוני ניווט רגליים, סיור בשטחי המדבר, ניוד כוחות ושימוש בכלים שונים כמו אופניים, אופנועים וגם סיירת גמלים מיוחדת שהוקמה בסיירת צנחנים בעזרתם של בדואים ציונים, שהשתלבו ביחידה, התגייסו ועודדו את בני העדה הבדואית להתגייס לצה"ל ושירתו רובם ביחידת הגששים (סיירת הגמלים בתקופתו של יאיר פלד תועדה בספרו של יעקב בר חיים, מלוחמי סיירת צנחנים, בספרו "מסע הגמלים המעופפים").

image


ביום ב' 7 בספטמבר 1959 יצא יאיר פלד - מפקד הסיירת, יחד עם כוח מהסיירת לאימון ותרגיל ניווט באזור הר הנגב. הכוח התחלק לחוליות ניווט ויצא לתרגל באזור שבין שלוחת ברנע להר שגיא, כשהמ"פ יצא לניווט בדד באזור הניווט.
בשעות הצהרים הותקף יאיר פלד בירי בגבו על ידי בדואים שחיכו במארב בנחל סרפד ולאחר מכן ירו בחזהו מטווח קצר וגנבו את נשקו, מכשיר הקשר, המפות והמשקפת שהיו איתו. מטוס של חיל האוויר זיהה את גופתו בנחל האכזב.
חקירת צה״ל העלתה שהרוצחים היו בני משפחת סאראחין משבט אל-עזאזמה. למרות שהרוצחים עצמם לא אותרו החליט מפקד פיקוד הדרום אז - האלוף אברהם יפה, על "מבצע הגר" לחיזוק הריבונות באזור. במסגרת המבצע פונה הר הנגב מבני שבט הסאראחין שאולצו לעבור לסיני ובארות המים שלהם באזור נסתמו. יש הטוענים כי שני רוצחיו של סרן יאיר פלד, הוסגרו על ידי בני שבטם וחוסלו על ידי חיילי צה"ל ויש הטוענים כי מעולם לא נתפסו הרוצחים.
מקום רציחתו של סרן יאיר פלד בנחל סרפד שממערב למצפה רמון ומדרום להר חמרן, כשישה קילומטרים מהגבול המצרי נקרא קבר הקצין - "קבר א-ד׳אבט" ומסומן על המפות כמקום קברו.

image

דרך הפטרולים

ביוזמתו של יאיר פלד, נסלל כביש הפטרולים לאורך גבול מצרים המוכר כיום כחלק מכביש 10 וחלק כשביל המסומן באדום במקביל וממזרח לכביש 10.

מסלול טיול מניצנה לבורות לוץ הנוסע על "דרך יאיר"

מסלול טיול לאורכו של כביש 10

image


מעלה יאיר

"מעלה היעלים" שמחבר את ים המלח, דרך מצוק ההעתקים, לכיוון רמת מדבר יהודה בואכה ערד, מוכר כיום בשם "מעלה יאיר" והינו מעלה אתגרי לרכב 4X4 המטפס או יורד ממדבר יהודה לים המלח.

קישור למסלול טיול המטפס (גם) את מעלה יאיר

קישור למסלול טיול המגיע מערד לראש מעלה יאיר

image

יהי זכרו ברוך

למסעות והדרכות של אתר השטח בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן