לפנות בוקר נשמע צלצול בפעמון הדלת...
כאשר פתחתי אותה, בסקרנות לא גיליתי איש, אלא רק חבילה קטנה שהונחה על השטיח ליד הדלת.
פתחתי את החבילה, מצאתי בה טייפ מנהלים קטנטן שהיה מאד אופנתי בשנות השמונים.
לחצתי PLAY : "סוכן יקר" אמר קול מתכתי, " אני שולח אותך אל מעבר לקווי האינטרנט, למקום בו כף ידו של האדם הלבן טרם דרכה, כדי לענות על השאלה הנצחית, מה טיבה של 001, כזכור אם תיתפס במשימה או אם תיכשל בה נכחיש כל קשר בינינו. הודעה זו תשמיד את עצמה עוד 5 שניות ".
מבחן דרכים לזיקר 001 קריפטון החשמלי בשילוב מסלול טיול מנבטים ועד עין יורקעם
ואכן תוך שניות התמוסס מכשיר הרשמקול הקטן אל תוך עצמו, משאיר ערימת פלסטיק יצוק. "זה כל כך סיקסטיז..." מילמלתי לעצמי, אבל העפתי מבט למדרכה.
שם היא עמדה,
לבנה ככלה בחופתה, מזמינה ומפתה.
כשפותחים לי דלת - אני נכנס, וכאשר אומרים לי ללחוץ, אני לוחץ, וכאשר שואלים אותי מה אני שומע, אני משיב....כלום.
ובחקירה הזאת באמת לא שמעתי ממנה כלום.
על מרגלים שיצאו לתור את הארץ עם אחת שיש לה רישיון ל ??
ביום בו הוצגו לעיתונאים שני הדגמים הראשונים (מתוך חמישה שכבר קיימים) שעלו ארצה, התעכב המציג מספר דקות בפתיחת האירוע, בתיאור רמת הבטיחות והאמינות הגדולה של הסוללה עליה מתבסס המרכב של חברת הטכנולוגיה הסינית.
זיקר מובילה בשימוש בטכנולוגיות חדשניות של סוללות וכוח.
הסוללות של זיקר הן הבטוחות ביותר בעולם (לטענת היצרן , כמובן).
הסוללות עמדו בפני ניסויים בתנאי קיצון, ועמדו בפני חום, קור, לחץ, עומס, ותפקדו לאחר כל ניסוי ללא שום תקלה.
ומדוע חשוב כל כך לציין עובדה זו?
רבים מאלו החושבים לרכוש לעצמם רכב חשמלי מוטרדים בשאלת הבטיחות, המתחילה במילים: "ומה אם..."
ומה אם תהיה שריפה/פיצוץ/שיטפון וכו', ועל כן חשוב לחברה לציין בראש ובראשונה את עמידות הסוללה בכל פוגרום מעשה ידי אדם וטבע.
חברת זיקר (ZEEKR) באה לעולם בשנת 2021, אין מאחוריה הילת מרוצים ותהילת עבר. מצד שני, במהלך השנים שחלפו (רק שנתיים, להזכיר), מכרה זיקר מעל 200,000 רכבים בעולם.
מרכז העיצוב של זיקר נמצא בשבדיה והולנד, מפעלי היצור בסין, והנהלת החברה בארה"ב.
ישראל היא המדינה המערבית הרביעית שזיקר נכנסה אליה.
השם זיקר בנוי משלושה ערכים. כפי שנראה הלוגו ומשמעותו אפס פליטה חשמלי.
זיקר נהנה משני עולמות של יצרן רכב ענק וסטארט אפ חדשני.
הכול מתחיל מפלטפורמה חשמלית שהיא ארכיטקטורה חדשנית.
עד שנת 2020 שוק הרכב נחלק לשתי רמות:
רמת פרמיום הנשענת על מסורת ארוכת שנים, מוניטין של מותגי יוקרה.
ורמת המיינסטרים של רכבים הפונים לפלח אוכלוסייה רחב עם צרכים זהים פחות או יותר.
חברת טסלה יצרה מעמד חדש שבא לידי ביטוי ברמת הטכנולוגיה.
ואלו הם הלקוחות שזיקר מכוונת אליהם.
לקוחות המאמצים טכנולוגיות וחידושים, וחווית לקוח כסביב רמה זו יש כבר מספר מותגים.
לקוחות היעד הם לקוחות צעירים היכולים להרשות לעצמם מותגי יוקרה חדשניים.
בישראל אימוץ טכנולוגיות חשמליות פרמיום גבוה מכלל השוק.
זיקר מביאה חדשנות, בטיחות וחווית נהיגה, ותציע מעטפת שירות מקיפה.
על כן, ועקב כך פתחה זיקר שלושה אולמות תצוגה (לשלב זה) הממוקמים בקרבת חברות טכנולוגיה והייטק.
קריפטון, למי שזוכר, הוא הכוכב ממנו הגיע סופרמן לכדור הארץ.
וסופרמן, הוא אדם הנראה ככל האדם, אבל בשעת משבר הוא עובר טרנספורמציה מהירה, והופך לגיבור-על המציל את העולם פעם אחר פעם.
אני לא יודע אם לזה התכוונו הסינים בבואם לתכנן את דגם זיקר 001, או אולי בכלל הם חשבו על סוכן הוד מעלתו הבכיר יותר מזה שיש לו רישיון להרוג, ולצייד אותו בטכנולוגיה המשמעותית ביותר שנעה על הכבישים בימים אלה.
כך או כך מי ומהו קריפטון 001 של זיקר, שבאנגלית בכלל היא נקראת ZEEKR, ללא E בין האותיות הסופיות?
ובכן, דגם 001 מגיע בשלוש רמות גימור, ושתי רמות הינע חשמלי.
דגם הבסיס , LONG RANGE עם מנוע חשמלי יחיד המספק 272 כ"ס, ועם טווח המגיע עד 620 ק"מ.
גרסת פרפומנס (יעני ביצועים), עם שני מנועים המפיקים 544 כ"ס, וטווח נסיעה עד 590 ק"מ .
ורמת העל, קריפטון, הנעה כפולה, 544 כ"ס וטווח נסיעה עד 580 ק"מ.
באופן אישי אני מעדיף מכוניות צבעוניות.
האם ה- 001 והאיקס הם שוברי השוויון בשוק רכבי החשמל ברמת הפרימיום?
כאמור דגם 001 הוא ספינת הדגל של המותג, והקריפטון הינו גרסת הקצה של דגם זה. בקרבו מושתלים זוג מנועים המפיקים יחדיו 544 כ"ס ומומנט מפחיד של 70 קג"מ.
על הניר הטווח המובטח מגיע עד 580 ק"מ.
דגם הכניסה אגב מבטיח 40 ק"מ יותר, כי הוא בעל מנוע בודד וקצת פחות סוסים.
ה-001 הוא הרכב הראשון בעולם המתקרב לנהיגה אוטונומית מלאה, ועל מנת לעמוד במשימה העתידית הזאת הוא מצויד ב-15 מצלמות, 12 רדארים היקפיים ורדאר קדמי.(אגב, לא רואים אותם וצריך להאמין שהם קיימים).
מצלמה אחת מתוך רבות סביב הרכב
לעיתים לא יספיקו גם לכתב המוכשר ביותר אותן 48 שעות בהן הרכב עומד לרשותו כדי לרדת לרזולוציות העמוקות ביותר של הגדרות הרכב, לכן מיקי, שמוסר לי את הרכב עובר איתי בחניה על כל מה שאני צריך לדעת, ומספר לי על הגג הפנורמי הענק אשר מתכהה מעצמו בכל פעם שנחשף לשמש חזקה מידי. מראה לי כיצד להפעיל אופציית פדל אחד המאפשרת נהיגה עם לחיצה על דוושת הגז בלבד, ובלימה חזקה בזמן שמרפים ממנה, ועובר איתי על כל אותן פרטים שלא אמצא לבד. (נעילת תא כפפות עם קוד, למשל).
תאורה קדמית
על המסך הענק המון אפשרויות לכיוונונים שונים, ורצוי לזכור את הדברים הנחוצים באמת.
יצרנים רבים מנסים לאחרונה לצמצם את נוכחותם הפיזית של כפתורים רבים ולהעביר אותם לפעולה דרך מסך המולטימדיה, ולא יודעים שהקהל ברובו עדיין רוצה להפעיל את המזגן מכפתור ולא מלחיצה על מסך.
ואפרופו לחיצה ומתגים, גם על ההגה הנעים והשמנמן יש שלושה כפתורי לחיצה קטנים בכל צד, ומשטח מגע קטן המשמש פד לאצבעות, ועליו נעשות פעולות כמו קביעת מהירות שיוט, שינוי עוצמת המוזיקה ועוד.
כאשר רוצים להקל בנהיגה לא מתאמצים להפריע, לא ככה?
לעיתים מרוב רצון להיות מתקדמים וטכנולוגיים שוכחים את הפעולות הפשוטות והבסיסות ביותר.
גם כאן, כמו ברכבים אחרים שבחנתי לאחרונה יש בין המושבים הקדמיים קונסולה רחבה (מידי), אשר תוחמת את המרחב האישי של כל נוסע, וגם יוצרת עומס בעין.
לטעמי האישי, עדיף פחות גודש במרחב הזה.
לרכב ארבעה מצבי נהיגה "רגילים" (נוחות, חיסכון ספורט ומתואם אישי), ועוד שלושה למצבי קיצון שהם לא כביש - חול, שלג ושטח.
המתלים האקטיביים של הקריפטון מאפשרים שינויי גובה מרכב, כמו למשל הנמכת הרכב כאשר חוזרים מקניות ורוצים יותר נוחות, מאידך, חבר גבוה ממני קיבל לא אחת את קצה דלת תא המטען בראשו בשל זווית הפתיחה הנמוכה. יתכן שניתן לשלוט גם בזה (או להחליף את החברים שלי בנמוכים ממני).
יצאנו ליום טיול מלא כאשר על הצג הטווח הכיל 66% סוללה ו-383 ק"מ, מתוך ידיעה ברורה כי נצטרך למצוא מקום לטעינה בדרכנו.
כדי להימנע מכל תופעות מזג האוויר המוזרות (שיש מי שקורא להן חורף וגשם), הפניתי את חרטום הזיקר דרומה, ושעטנו אל דרכנו בדממה.
כלומר, הדממה מגיעה מצד מערכת ההינע, אבל בחלל הנוסעים בין דיבורים על פוליטיקה (2:1 לטובים), לענייני היום השוטפים (תיקו), בחרתי להנעים את זמננו המשותף בצלילים ענוגים הבאים מקרבם של רמקולים מצוינים של ימאהה המותקנים כאן.
מסתבר כי כאשר שמים 330 אלף שקלים על השולחן, מקבלים תוצרים שעושים נעים, לגוף ולנפש.
ובעוד ה-001 לוגם קילומטרים רבים במהירות שיוט, אני קורא בקול "היי זיקר", ומסנג'ר אותה להפעיל עבורי את מערכת העיסוי של הנהג, ובוחר לצלול אל עומק החוויה.
כשיש גג פנורמי מלא רואים את הדברים אחרת
ועל מנת להמחיש לנוסעיי, שרגילים מפעם לפעם למעשי השובבות הבלתי צפויים שלי, מהי עוצמת מומנט המדהירה את 544 הסוסים הללו, אני מעביר את מצב הנהיגה מבלי שישימו לב, למצב ספורט, ולוחץ בכבדות על הדוושה.
איושה חרישית נשמעת כאשר ה-001 משוגר כטיל מונחה לעבר האופק שמתקרב מולנו במהירות רבה.
אין כאן צרחה מקפיאת דם, ולא הטחת הגב לאחור כפי שרכבי בעירה פנימית נוהגים לבצע בנוסעיהם, אלא פשוט, העולם החיצוני הופך באחת מאד מטושטש, והרכבים שנסעו לצידי לפני שנייה פתאום נראים עומדים.
קצב השינוי כל כך מהיר וליניארי מחד, אבל באופן רך כל כך מאידך, עד כי אתה מטיל ספק אם יש איזה חומר המפריד בין הרכב לבין הכביש.
מכיוון שזה כל כך כיף יש פיתוי לחזור על זה פעם ועוד פעם, ורק רשעות מערכת המשפט מזכירה כי רישיון הנהיגה הוא לא רישיון מרוצים.
אבל, אין כאן מושלמות של עונג
זוכרים שדיברתי על מערכות רדאר ומצלמות ניטור?
היות והרכב מזהה כל תנועה סביבו כאיום פוטנציאלי אין רגע שקט. המון צפצופים והתראות מגיעות כל כמה שניות. מערכות המכ"ם עובדות חזק ולעיתים אפילו באופן אגרסיבי, אם למשל סטית ממרכז הנתיב, חשים בדחיפה המחזירה את הרכב מצד הנתיב אל מרכזו.
צריך להיות מרוכזים ודרוכים לכל תרחיש.
יש לכך מן הסתם דרכים להימנע מכל אלו. או לכבות אותן או לנהוג באיפוק.
ולנהוג באיפוק זה הדבר האחרון שאתה רוצה שיש בידיך מכונת נהיגה חזקה ונעימה כל כך.
את התחנה הראשונה לעצירה בחרתי במושב נבטים הנמצא בין באר שבע לדימונה.
כאן מצאתי את מרכז מורשת יהדות קוצ'ין, ובתיווך חבר מקומי, הכרתי את מירה, האחראית על המוזיאון שהמתינה לנו לסיור אישי במרכז.
סיפורה של הקהילה היפה הזאת החל במאה ה-11 לספירה עת התיישבו ראשוני היהודים בדרום מערב הודו, במדינה שמוכרת כיום בשם קרלה.
הקהילה נקראת על שם ממלכת קוצי’ן בה שכנו רוב בניה.
חברי הקהילה התפרנסו בעיקר ממסחר בתבלינים ומאוחר יותר ממסחר זעיר. מעטים עסקו בחקלאות והיו בהם גם בעלי קרקעות.
חיי הקהילה התרכזו סביב בתי הכנסת שאיחדו את הקהילות בחיי היום יום.
היהודים עסקו בעיקר בחיי מסחר זעיר, ושמרו על יחסי שכנות טובים עם סביבתם בסובלנות מלאה. המרכז משמר את התלבושות, המנהגים האביזרים והתיעוד שנשמר של ימי עבר שלא ישובו.
קוצ'ינים מקפידים עד היום לשמור על מורשתם ותרבותם בדגש על בני הנוער שיכירו וימשיכו את מורשת אבותיהם.
מירה מובילה אותנו אל בית הכנסת הצבעוני והמיוחד של המושב הבנוי בשילוב מוטיבים אופייניים, והוא מהיפים בישראל.
טלפון לתיאום ביקור 08-6238299
כזכור, הסוללה של הרכב לא מלאה דיה, על כן פניתי לכיוון דימונה, שם באזור התעשיה, בשולי העיר, במקום די נטוש ושומם ליד חנות לבעלי חיים וגינון, עומדת עמדת טעינה מהירה.
אל אגם ירוחם הגענו תוך מספר דקות. בין ביקור לביקור שלי במקום, מסתבר שגם בקצב המדבר דברים זזים פה, ומשתנים.
כביש אספלט סובב עכשיו את מרבית חלקו של האגם, שביל מונגש לצועדים נסלל קרוב יותר אל קו המים, ובין פינות חמד לפיקנוק.
קישור לאתר: ירוחם - תיירות בגיוון אחר
בצדו הדרומי של האגם, על גבעה רמה ניצבים שרידי מצד ירוחם.
מצד ירוחם
אלו הם שרידי מצודה מהתקופה הנבטית-רומית שהגנה על התעבורה ועל המסחר באזור נתיב המסחר מעבדת לממשית.
המצד כונה בשם "תל רחמה".
בחפירות שנעשו במקום התגלו כלי חרס וכתבים ביוונית, ונחשפו שרידי ישוב הכוללים רחובות, מבנים, חומה ומגדל של מצודה.
כיום האתר די נטוש ומלא פסולת בת ימינו.
חזרנו אל העיירה ירוחם שקיבלה את כניסתנו המרשימה בדממה או אולי הייתה זו פליאה שקטה?
חלפנו ביעף ברחובות שאין בהם פקקים ועומסים, ויצאנו אל כביש 225.
המכונית להמחשה בלבד
כביש רוחב ירוחם - עין ירקעם (225) הוא אחד מכבישי הנוף היפים והמיוחדים בארץ, בעיקר אם באים מירוחם (בירידה).
הצרה של הכביש הזה היא שמיעוט הרכבים הנוסעים בו מושך את הנהג לקחת סיכונים, ומאחר ומדובר בכביש צר עם ראות מוגבלת לטווח קצר זה עלול להיות בעייתי.
הכביש סובב על צלעות ההרים, מתפתל כנחש, ואין בו כנראה מטר אחד ישר, מה שהופך אותו אטרקטיבי ביותר לרכבים מהסוג בו אנו נוסעים היום, שיש להם גם אחיזה מופתית, גם גמישות ועוצמת מנוע מדהימה וגם נוחות המעבירה שלווה לנוסעים כאילו באמת נוסעים על כביש משובח ולא על מקטע שכוח אל ותחזוקה.
הכביש עובר ליד אתר חולות צבעוניים, בו ניתן להתעכב ולצלם תמונות יפות, אבל תוך מספר דקות מגיעים אל ההיי-לייט היומי.
חניון מצד שמאל לכביש 206 עם שלט המפנה לעין ירקעם ומעלה פלמ"ח.
כאן אנו משאירים את הרכב ויורדים בעקבות השביל המסומן, הליכה קצרה של מספר דקות המביאה את המטייל אל עין ירקעם.
סימני מים מעידים על גשמים שירדו כאן לאחרונה והותירו אחריהם שלוליות מים בין הסלעים.
מתוך האתר: למטייל בישראל
היות ואנו בימי החורף ושעות האור קצרות. הגענו בשעת אחר צהרים מוקדמת, וסימני האור הנחלש חייבו אותנו לקצר את הביקור במקום החביב הזה, אליו נשוב במהרה מכיוון אחר, ולהתחיל בדרכנו חזרה למרכז.
הדרך חזרה היא גם זמן לסיכום החוויה היומית עם הזיקר 001.
הנדסת האנוש הכללית משובחת, למעט (לטעמי) תפעולים רבים מידי דרך המסך, ופקדים מרגיזים על ההגה.
אין ספק באיכותם של החומרים מהם בנויה הזיקר הזאת.
יש כאן חומרים טובים, נעימים למגע, ובנויים כהלכה.
לרכב טעינה רגרנטיבית סבירה המאחזרת חלק מהאנרגיה האבודה בזמן בלימה.
גברים נשואים יתכן ולא יתרגשו משלל ההתראות שהזיקר הזאת משדרת ללא הפסק, אם נסעת מהר מידי, סטית ממרכז הנתיב, הורדת את העיניים מהכביש, חיטטת באף ביד אחת או עצמת עין בלתי מכוונת, יהיה כאן צפצוף דיגיטלי שיזכיר לך בכל שניה את ייעודו. להוביל אנשים מנקודה לנקודה בבטחה מוחלטת.
אני מניח שאת כל הצפצופים הללו ניתן לכוון בלוח הבקרה הגדול, אבל אני מאמין כי יש בהם צורך אמיתי גם אם זה לעיתים מעצבן, מטרתם חשובה ביותר, והכי חשוב שבהם הוא זה שבמידה ועזבת את הרכב, עם המפתח בכיסך ונשארו אנשים ברכב, (ואני מזכיר כי אין כפתור התנעה בכלל), תוך שניות הרכב יתחיל להפעיל צופר חזק במיוחד וכל אורותיו יפצחו במחול בולט.
אם הרגע הזה ימשך יותר מידי הרכב יפעיל את המזגן ויפתח את החלונות.
למקרה של שכחת ילדים ברכב אין חשוב מהתראה זו.
ושיצפצף כמה שיותר!!!
למרות שנהגתי באופן מאד מאופק (למעט מספר שיגורים), הצלחתי לגרד טווח הנושק ל-450 ק"מ בין טעינות, ונכון הוא כי 600 ק"מ נסיעה עוד לא מעיד על הכלל, אך יתכן הוא כי נהג שינהג כמוני לאורך זמן יגיע לתוצאה טובה וקרובה יותר לנתון היצרן.
הקריפטון לא תהפוך אותך לגיבור-על, אבל בהחלט תיתן לך את התחושה שיש לך כוחות על, בעיקר אם הם כאלו שישכנעו אותך להשאיר בקופה 330,000 שקלים עבור רגעים קסומים של עונג.
השורה התחתונה
זיקר 001
רמת גימור: קריפטון.
הנעה: צמד מנועים חשמליים.
הספק משולב: 544 כ"ס.
מומנט: 70 קג"מ.
קיבולת סוללה: 100 קווט"ש.
צריכת חשמל (במבחן): 22.37 קווט"ש לכל מאה ק"מ.
מחיר הדגם במבחן: 330,548 ₪.
1 תגובות
1
אורח/ת - zoshi.com
17 בפברואר ב 12:14
ZeekR - פשוט כשאומרים בקול, שומעים כאילו גרמני אומר the car... מן בדיחה סינית כזאת
תגובות