זה היה סך הכל שבועיים אחרי שחזרתי מכמעט 3 חודשי מילואים בעוטף עזה, צברתי הרבה אבק והרבה פערים להשלים בעבודה, בהדרכות שטח ובטיולים, ולכן כל-כך שמחתי להצטרף כמדריך שני לאושר חיים להדרכת נהיגה בשטח טרשי, על רכבי לנד רובר דיפנדר ודיסקברי חדשים ללקוחות לנד רובר - מתנת היבואן, חברת המזרח.
הדרכה שהתחילה עם פינוק של ארוחת בוקר משובחת, לאחר מכן הסבר תיאורטי בכדי להכיר את רכב "העל-חלל" שלהם ואת יכולות השטח המדהימות שלו.
תודה לצלם רונן טופלברג שהתלווה אלינו. זכינו במזג אוויר גשום מאד, וחורפי שאפשר ליהנות מאתגרי בוץ חמאתי, החלקות סלעים רטובים וחציית מים זורמים - היה כיף גדול!
אז נפגשנו במסעדה טובה במבוא מודיעין לארוחת בוקר מפנקת, הגיעה קבוצה גדולה של נהגים, נהגות ומשפחות, כולם בעלי לנד רובר, לחוות ביחד הדרכת נהיגה בשטח טרשי. למרות הפי למזג אוויר גשום וחורפי חברי המועדון לא נרתעו ובאו להתנסות, רובם לראשונה, בנהיגת שטח.
לאחר התאספות בחברותא וארוחת הבוקר מפנקת במיוחד, הגיע הזמן לשמוע קצת על נהיגה בשטח ועל מערכות הרכב באופן כללי ובמיוחד על רכבי הלנד-רובר והמערכות המשוכללות ויכולות השטח המעולות של הלנד-רובר דיפנדר החדש.
אושר עבר על עקרונות הנהיגה בשטח, והמכלולים של רכב 4X4 וכן על מערכות ויכולות הדיפנדר על שלל האלקטרוניקה ומערכות הבקרה, הדיפרנציאלים והמיתלים המתכווננים וכן על יכולות היחודיות של המצלמות של הרכב.
לאחר סיום ההדרכה והקינוחים הנהדרים יצאנו בנהיגה עצמאית לכיוון חניון מצפה מודען, כאשר הגענו החלקו לשתי קבוצות ואני אספתי את הקבוצה שלי לשיחת פתיחה לפני היציאה לשטח. מכיוון שהתרשמתי שהקבוצה ברובה מורכבת מנהגות/ים חדשות/ים בנהיגת שטח, נתתי עוד כמה מילים על נושאים תאורטיים של אחיזה בשטח, הנעה 4X4 , דיפרנציאלים, מערכות אלקטרוניות כמו בקרת אחיזה ובעיקר על עקרונות הנהיגה בשטח, מעבר מכשולים כמו עליה, ירידה, מדרגות והצלבות.
החברות/ים כבר ממש רצו לצאת לשטח ולהתנסות. עברתי בזריזות על נוהל נסיעה בשיירה בשטח, עבודה עם מכוון, שמירה על שלמות השיירה, מיניתי את אחד הנהגים היותר מנוסים להיות המאסף לסגירת השיירה ויצאנו לדרך, בגשם שטיפטף כל הזמן, כשהבוץ והמים בשבילים מתחיל להראות יותר ויותר קשוח.
תרגלנו נסיעה בשיירה תוך שמירה על הקבוצה והקשר בין כל הרכבים בשיירה והגענו לעליה נחמדה עם מספר מדרגות. ביות רגיל העליה ולאחר מכן עושים אותה בירידה היא קלילה, אבל במזג אוויר גשום ורטוב שכזה, זו עליה וירידה לא פשוטה וחלקה למדי. לקח חשוב שצריך ללמוד שבשטח צריך תמיד להיות מוכנים להפתעות, השטח חי ונושם ומשתנה כל הזמן אם בגלל תנאי מזג האוויר או פעולות שיקום של הרט"ג או קק"ל.
לפני תחילת התרגול עצרנו, ירדנו מהרכבים ובחנו את תוואי שטח, בנינו אסטרטגיית מעבר ולאחר מכן החברה נכנסו לרכבים, העיברו את העב למוד של "roack crawl " וטיפסו את העלייה, עם הכוונה קרקעית לאט ובזהירות כשרכבי הלנד-רובר מטפסים את העליה ללא כל בעיה. קצת החלקות אבל כולם עברו את האתגר הזה די בקלות, הסתובוב למעלה וחזרו לאט לאט עם בקרת הירידה את הדרך בירידה. עשינו שיחת סיכום לתרגיל, בעיקר לשמוע איך הם הרגישו חנוע על סלעים רטובים וחלקים, והתחושה של ירידה מול עליה.
משם המשכנו במוד של "mud" בשביל העולה כלפי מעלה קטע קצר עד שטח שהוא קצת יותר מרוכב, עם חריצים עמוקים, קצת הצלבות לנקודה שבה עצרנו לתרגול ברמת קושי יותר גבוהה של ירידה עם מדרגות ולאחר מכן עליה של המדרגות תוך תרגול משמעותי לעליה בקצב קבוע והכנסת מערכת בקרת האחיזה לפעולה ונעילות הדיפרנציאל האוטומטיות לפעולה.
בדרך פגשנו את הקבוצה של אושר שהמשיכה בשביל שממנו באנו ורונן הצלם עבר והצטרף לקובצה שלי. בגלל שירד גשם , רק אני ירדתי מהרכב עם המטריה הגדולה הסברתי לכולם במעבר מרכב לרכב שהם צריכים שוב להית במוד של rock crawl, והם החלו להגיע אלי לאט לאט , עם הכוונה שלו לבצע את הירדה של המדרגות , להסתובב ולעשות את המדרגות בעליה. נראה שכולם כבר הרגישו יותר ביטחון עצמי ויותר ביטחון ביכולות המדהימות של הלנד-רובר, ולמרות הגשם השוטף ו, הסלעים החלקים והבוץ, התרגיל בוצע בצורה מצוינת. בסיכום התרגיל, ציינתי שבמידה ומרגישים שהרכב "נתקע" לא צריך להילחם בכוח, ואפשר לנסוע קצת אחורה, לתקן את זוויות הגישה ומיקום הצמיגים, ואז באורך פלא הרכב מדלג בקלילות על המדרגה.
משם המשכנו לאט בדרך שהייתה כולה בוץ ונהרות של מים זורמים, הרכבים חזרו למוד של mud והשירה חצתה את האתגרים לאט ובביטחון ואפילו נהנתה להשפריץ מים לכל עבר עם הזדמנות לתמונות נהדרות של רונן.
מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:
העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
משם המשכנו לתרגול של שיפוע הצד. שוב, ירדנו כולנו בגשם להסבר והדרכה על שפ"ץ , ואז כשהחברות.ים ביצעו את התרגול. הפעם זה היה קשה ומפחיד בגלל שהבוץ באזור הזה היה ממש חמאתי והצמיגים ממש ממש הצליחו לאחוז בשטח. יחד עם זאת החברים ביצוע את התרגיל באומץ ועלו לשפ"צ משמעותי ורק אחרי שנתתי להם את האות הם הפנו הגה לכיוון הירידה וחזרו לשביל.
המשכנו בנהיגה בשיירה בשבילים מלאי בוץ, הגשם לא פסק והתחזק, והשטח נראה יותר ויותר מאיים. השעה הייתה כבר 13:30 והחלטתי להוריד את כולם לשיחת סיכום קצרה (בגשם) ,עם קצת הסברים על ציוד שצריך לקחת לשטח ועל תוכנות ניווט ולהתפזר הביתה לפני שנקלע לבוץ ושטח קשוח מידי.
חברים וחברות יקרים ויקרות, היה כיף גדול להדריך אתכם. למדתם את העקרונות של נהיגת השטח, למדתם על לנד רובר דיפנדר ודיסקוברי המעולה שלכם ועל היכולות הנפלאות שלו בשטח, והתנסיתם בנהיגה במכשולים ובאתגרים שונים. תודה ענקית ללנד-רובר חברת המזרח, על יום שישי כייפי ומפנק שכזה. תענוג של מזג אוויר גשום, מאתגר ונפלא.
אני מקווה להמשיך להיפגש ולהתראות בשטח בטיולי 4X4 מהנים ומאתגרים של אתר השטח 4X4. ותודה ענקית לרונן טופלברג על צילומים יפיפיים. שימרו על קשר וסעו בדרכים בטוחות.
שלכם, עופר עתיר
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות