כביש / ספורט > מבחני דרכים

מבחן דרכים BYD SEAL - בנה לך חלום על כלב ים

אנגלית היא שפה מסובכת, והיא יותר מסובכת כאשר מילים מתורגמות לעברית
קחו למשל את המילה SEAL שפירושו בעברית הוא כלב ים
אבל, באמריקה (כמו באמריקה) יחידת העילית המפורסמת ביותר נקראת SEALS שזה לא כלבי ים (בלשון רבים) כי אם SEA LIONS שזה בכלל אריות הים (וחיה אחרת לגמרי).
מסתבר שלא צריך לעבור גיבוש מתיש ליחידת קומנדו הכי טובה בעולם כדי לדעת את ההבדל בין SEAL ל- SEALS ומה הקשר לרכב סיני חדש...
מבחן דרכים ייחודי משולב עם מסלול טיול שמתחיל בקיבוץ נחשון וממשיך למנזר השתקנים, פארק קנדה ומעיין התמרים וסיבוב נוסף לגן הלאומי בית שערים, עינות ציפורי, עין יבקא, כנסיית הבשורה ולסיום ביקור בהר הקפיצה

image

לאחר שכבשה את פסגת הרכבים הנמכרים בישראל בכלל, ואת הרכב החשמלי הנמכר ביותר, בשנה החולפת, הציגה לאחרונה חברת BYD את דגם SEAL, שמשמעותו כידוע היא כלב ים.

את ההשראה לשם קיבלה החברה מסדרת האוקיינוס שרכב זה מככב בה לצד דגם הדולפין.

image

ישראל הייתה המדינה האירופאית הראשונה בה הופצו הרכבים תוצרת BYD, ובספטמבר 2022 החל היצרן הסיני לשווק את תוצרתו בישראל.

חברת BYD הסינית הוקמה בשנת 1995, ומשנת 2003 היא החלה ביצור רכבים, ובשנת 2008 הציגה החברה את הדגם ההיברידי הראשון שלה, ששווק בסין. כש-BYD משחקת תפקיד משמעותי בתעשיות הרכב, האלקטרוניקה, האנרגיה המתחדשת והרכבות בסין.

image

מאז 2003 הפכה BYD ליצרנית הגלובלית המובילה בתחום עם יצור של יותר ממיליון כלי רכב חשמליים. בנוסף, מצהירה BYD על מחויבותה לאספקת פתרונות אנרגיה נקיים ונטולי פליטת מזהמים, מייצור ואחסנה של אנרגיה ועד ליישומיה השונים. החברה רואה עצמה כחברת טכנולוגיה מובילה, כאשר 80% מרכיבים המוצרים מתוכננים ומיוצרים בחברה. בשנה החולפת יצרה החברה מעל 3 מיליון רכבים, וברבעון האחרון עקפה את טסלה ונכנסו לעשיריה המובילה בעולם.

כאשר חברה ליצור רכבים מציגה בהשקת דגם חדש, את הסיפור על צמיחתה המטאורית וכיבוש שווקי יעד בזמן קצר, כאשר ישראל היא סוג של אבן בוחן, חש עצמו זה הבא לבדוק לעומק (יחסי) את דגמי החברה, כמי שמגיע נטול דעות קדומות, אשר בא לבדוק על בשרו ממש את הבטחות היצרן, נפלאות הקטלוג הצבעוני ושפע המפרט הטכני.

image

בניגוד ליצרנים אחרים המגיעים מעבר לחומה הגדולה, טוב עשו בחברת BYD (שאלו ראשי תיבות שמשמעותן "בנה את חלומך"), ובחרו שמות לדגמים, ולא אותיות וספרות סתמיות (Build Your Dreams).

אני לא בטוח איך מישהו ראה קשר בין כלב הים (SEAL) החמוד לבין מכונית כלשהי, אבל מרגע שזה השם שנבחר נזרום עם הבחירה.

תואמה עבורי גרסת המנוע האחורי, זה שיש לו "רק" 312 כ"ס, שמנפקת סוללת 82.5 ועם טווח מובטח עד 570 ק"מ.

דגם ה-SEAL מעוצב כמכונית סלון נמוכה וארוכה מהרגיל.

כאשר אורך כללי של הרכב הוא ארבעה מטרים ושמונים ס"מ ברור שזו מכונית עם תא נוסעים מרווח במיוחד, ואכן מרגע שבאים אל חללה נוכחים בעובדה זו.

image

image

היות והיצרן מכוון אל השוק האירופאי, ניכר באיכות הבנייה וטיב החומרים כי זה הכיוון, במלוא הקיטור. ישנה הקפדה על עיצוב נעים לעין, שילוב חומרים זמש, עור, פלסטיק, ומתכת, ובניה המרגישה איכותית. גג פנורמי עצום שקוף אך אטום לשמש, (שיש לו גם וילון נשלף בתא המטען), מכניס הרבה אור אל חלל הנוסעים.

image

כמוצר פרמיום שיש לו חותמת טכנולוגית SEAL מציגה יכולות בהתאם, כמו עדכוני תוכנה באוויר, ללא צורך הגעה למוסך.

BYD מפורסמת בעיקר בטיב הסוללות שהיא מייצרת, ועל כן סוללת הלהבים חזקה בטוחה ארוכת טווח ובעלת תוחלת חיים לשנים רבות. כחלק אינטגרלי של בטיחות, הסוללה מוטמעת בגוף הרכב וסופגת אנרגיה בתאונה, ושומרת עקב כך טוב יותר על חיי הנוסעים.

image

משאבת חום שומרת על הסוללה בתנאי קיצון, ומבטיחה שהטווח המובטח יתקיים גם אם הטמפרטורות החיצוניות חריגות.

על מנת לבחון האם כל המובטח אכן מתקיים במציאות, בחרתי לטייל בשני מסלולים שונים, האחד קרוב יחסית ושני קצת רחוק יותר.

image

היות ומדובר ברכב נמוך (1.46 מ'), ישנה תחושה ראשונית שיש צורך להתכופף, (ולא שמדובר באדם גבוה מידי), אבל שמתי לב כי התחושה הראשונית התחלפה די מהר לסוג של הרגל שכבר לא שמים לב אליו.

החלון אחורי צר, ובקושי ניתן לראות ממנו את הנעשה מאחור, מאידך אפשרות להפעיל מצלמה אחורית גם בזמן נסיעה קדימה עוזר לפתור את הבעיה.

לאחר שכיוונתי את כל הנדרש אפשר לצאת לסוף שבוע של פינוקים.

פתחנו בביקור בקיבוץ נחשון.

השטחים הציבוריים של קיבוץ נחשון מרובי פסלים שונים וצמחייה פרחונית, כך שהוספנו לחוויית הביקור בקיבוץ גם ערך מוסף של למידה.

image

כך למשל הוא אוהל ראשונים אשר נראה אוהל ממרחק, אך כשמתקרבים מתגלה מבנה יצוק, ובו סיפור ראשית הקיבוץ.

image

image

אנשים שמטיילים איתי לא מעט מתגלים לעיתים ככאלו שלא ביקרו מעודם באתרים מסוימים, ועל כן, היות ואנחנו כבר כאן, נכנסנו לביקור ב- מנזר השתקנים הסמוך.

image


מתוך האתר: הלב הירוק

"... בשנת 1875 רכשו נזירות כרמליתיות שטחים חקלאיים מתושבי הכפר עמאוס, שהתקיים מצפון ללטרון. באותו הזמן לערך, שני יזמים אמריקאים, בנו בית מלון על שרידי מבצר צלבני, ( המבצר נבנה על גבעת לטרון במטרה להגן על הדרך העולה מירושלים ליפו והוא נשלט ע"י המסדר הטמפלרי).

המלון נקרא " מלון המכבים ", והוא שירת את הנוסעים בדרכים שעלו מיפו לירושלים, מסע שארך כיומיים.

בשנת 1892 נחנך קו הרכבת מיפו לירושלים, תנועת הנוסעים בכרכרות פחתה מאוד והמלון נסגר. נזיר טרפיסטי רכש את המלון ויחד עם נזירים נוספים ייסדו בו את המנזר, נטעו עצי זית, כרמים, גינת ירק, נטעו עצי אורן וברוש, הקימו מרפאה וספרייה ..."

image

image

אין לי הסבר מדוע המנזר ריק ממבקרים בשעה זו של היום, הסתפקנו בהצצה לכנסייה היפה, והריקה מסממנים נוצריים בעיקר, סיבוב קצר בחנות המנזר (יינות מצוינים, אגב), ודילוג אל פארק קנדה הסמוך.

פנינו אל צדו המזרחי של הפארק ונסענו עם הכביש אל עמק המעיינות.

image

image

כאן לצד הכביש נמצא בריכת מעיין התמרים שהיא בעצם בריכת אגירה של נקבת אבן שנבנתה לטובת מפעל השקיה עתיק, ומיוחס לזמן שלטון הרומים בארץ ישראל.

גשמי החורף האחרון מלאו את מי הבריכה, אך הם עכורים למראה, ולא מעוררים חשק אפילו לטבילת רגליים.

סיבוב קצר במעלה אמת המים היבשה הבהיר כי איחרנו כנראה את תקופת השיא של האתר.

סבב יומי זה נתן לי פרומו מקדים על הסיל, אבל כדי לרדת לרזולוציות עמוקות יותר החלטתי להגיע למקומות רחוקים יותר.

image

שותפתי לדרך, לא מתלוננת על הווליום ברכב (המממממ...) וכך יוצא ששנינו נהנים מהאקוסטיקה המשובחת שמייצרים הרמקולים המצוינים של DYNAUDIO המותקנים ברכב, ומשתדלת לא לצעוק כאשר אני מעביר למצב ספורט כדי לבחון האם יש אמת בזינוק למאה קמ"ש בפחות משש שניות, או לתאוצות מפתיעות בעקיפה זריזה.

אני מקבע כהרגלי את המהירות, ושם לב כי הייתה מתבקשת פה תצוגה עילית, כיוון שהסיל, מרובת גימיקים כמו סיבוב המסך (לא בזמן ניווט), השמעת צלילי טבע חיצוניים לרכב בזמן נסיעה כדי "לשבור" את השקט החשמלי, או כיוונוני מזגן לפי תנועות גוף או בשימוש אצבעות על המסך להסטת זרמי הרוח.

כבר ביום האתמול הבחנתי כי נסיעה רגועה וקבועה (כפי שמרבית נהגי החשמליות נוסעים), שומרת על רמת צריכה סבירה, וכי יעד היצרן 570 ק"מ הוא די ריאלי, ויש קשר בין צריכה למרחק האמיתי.

בהחלטה ספונטנית של רגע ומעבר לתוכנית הטיול, סטיתי מדרכנו בכביש 722 ונכנסתי אל שיכון אלה ולכביש 7226 על מנת להגיע אל הגן הלאומי בית שערים.

image

משהו טוב עובר על רשות הטבע והגנים בשנים האחרונות שמשפרים ומנגישים אתרי טבע רבים, והופכים אותם לנעימים ונקיים יותר.

image


מתוך האתר: למטייל בישראל

"...ביקור בבית שערים הוא חוויה מרתקת.

העיירה היהודית העתיקה שכנה על גבעה נמוכה בגליל התחתון המערבי, והגיעה לשיא פריחתה במאות השנייה עד הרביעית לספירה.

image

image

בבטן האדמה, עמוק במדרון הגבעה, חצבו תושבי בית שערים עיר קברים מפוארת. המבקר עובר דרך חצרות קדומות, מסדרונות ומדרגות לתוך אולמות גדולים, שבהם חצובים תאי קבורה ולצידם ארונות קבורה מאבן. החדרים וארונות המתים משופעים בתבליטים, בכתובות ובציורי קיר. דלתות חצובות באבן, המחקות בצורתן דלתות עץ, סוגרות על חלק מפתחי המערות...."

image

image

image


מתואר בציטוט לעיל, הסיור בתוך אולמות הקבורה העתיקים מרהיב במיוחד, ונראה הרבה יותר טוב ממה שזכור לי מביקור קודם לפני הרבה שנים.

image

image

image

גם סביבת הגן כולו נעימה, פורחת ומרובת מקומות המאפשרים למשפחות רבות לבלות שעות רבות של בילוי באתר.

image

ביציאה מתחומי הגן נתקלנו בבעיה גדולה של תושבי האזור.

שיבושי GPS שולחים אותנו לאלתר אתרים, כיוון שבאמת קשה לי ללכת על פי נתיב שמתחיל בביירות.

image

כאשר דלת אחת נסגרת אחרת נפתחת, אומר המשפט הידוע, ולכן החלטתי לנסוע למקום גלוי וידוע.

אנשים רבים מכירים, אבל אנחנו טרם ביקרנו בעינות ציפורי, אשר נמצאים סמוך לגן הלאומי ציפורי.

גם כאן נדרש מאיתנו לגייס את חוכמת ההמונים ששלחו אותנו אל מקום בו חנו מספר רכבים, ושלושה אנשים שיושבים סתם ככה בצל העצים ליד זרזיף מים שחוצה את הכביש.

image

image

סמוך לחניית הרכבים ישנה שלולית רדודה של מים זורמים ובה שרידי בניה רומית (!), הליכה קצרה במעלה הזרם (או על הגדה שלו), מביאה את המטייל לשלוש בריכות רדודות של מים צלולים להפליא, ונעימים מאד. הנביעה עצמה מוקפת צמחיה נמוכה המטילה צל חלקי על הבריכות.

image

עבודות פיתוח הנעשות מעבר לכביש מראות כי המקום הולך להיות מוסדר ונעים לביקור, ולדעתי תוך מספר חודשים כבר תראה התוצאה הסופית.

שכשוך הרגליים במים הצוננים עשה לנו חשק ליותר מזה גם אם זה מחייב לחזור על עקבותינו.

עין יבקא (או בשמו המוכר מעיין הסוסים), נמצא אף הוא כחלק מנחל ציפורי, והכניסה למקום דרך הישוב כעביה, ממנה יוצאת דרך עפר למעיין (בזהירות במדרגה מכביש האספלט).

הגענו ביום חם, ותנועה רבה נכנסת ויוצאת. אחד מאלו שיוצאים נתן לנו תקווה כשאמר שהאתר לא מלא, כנראה "לא מלא" זה עניין יחסי, כיוון שכאשר הגענו רחבת החניה הייתה מלאה בעשרות כלי רכב, בריכת המעיין הגדולה הייתה מלאה בהמוני מבלים, ומימיה הצלולים בד"כ, לא היו כאלה בכלל.

image

image

אווירת שוק (לא מהזן הכיפי) שררה במקום, כך שלא נדרש הרבה כדי לחשב מסלול מחדש, ולסגת לתוכנית חלופית.

זו שאיתי, הציעה לקפוץ לעיר הסמוכה נצרת, לחוש אווירת חג כלשהו. (פסחא ורמדאן).

החניתי את כלב הים בחניה יבשה, ויצאנו לשוטט במעלה הרחוב העולה לשוק.

בדרכנו נכנסנו אל כנסיית הבשורה, שיש לה יופי וייחודיות יוצאת דופן.

image

image

image

בימים חמים מומלץ להיכנס אל ההיכל הגדול בעל המבנה המשושה והריצוף המיוחד, ולו בשביל הקרירות.

השוק של העיר העתיקה ריק מתיירות ומטיילים. מרבית החנויות סגורות על בריח, ועגמומיות של אזור נטוש שורה על הסמטאות שבימים כתיקונם הומות אדם.

image

שותפתי לדרך מבטיחה לי חוויה קולינרית יוצאת דופן אצל אבו אשרף.

גם את המקום הזה צריך למצוא על פי השמועה, אך משהגעת למקום אי אפשר לטעות בו.

image

חנותו של אבו אשרף היא קודם כל מעין מוזיאון אספנות של חפצים מימים עברו. החפצים תלויים ומפוזרים בחוסר סדר מדויק, אנרכיה מסודרת מראש, אבל חפצים אלו הם רק התפאורה לאירוע שלשמו התכנסנו.

image

קטאייף אלוהי

אבו אשרף זכה בפרסום בשל הקטאייף שהוא מכין.

מאכל זה הוא סוג של כיסון ממולא גבינה מלוחה או במחית אגוזים מתובלת בקינמון, בטיגון זהיר ומתיקות מתונה המעניק לכל ביס טעם של עולם מלא.

יחד עם כוס קפה (או תה עם נענע במקרה שלנו) מגלים טעמים חדשים ולא מוכרים.

אם מבקשים יפה ובאדיבות, אבו אשרף מרשה לצלם את אוסף הפריטים שאינם למכירה.

image

image

ביציאה שמנו לב כי יש כאן מאכלים נוספים שניתן להזמין, אך לשם כך נצטרך לשוב בהזדמנות אחרת.

מכיוון שגם חם וגם בירות קרות ממתינות בצידניות לזמנן להישלף, סרנו אל הר הקפיצה שאינו מאכזב אף פעם, רק מצער לראות כי הדרך לאתר תיירות בעל חשיבות עולמית, עוברת בתוך אזור תעשייה מלוכלך, מלא בסחי וטינופת שלא מוסיפים כבוד לאתר.

image

image


מתוך: ויקיפדיה

"... הר הקפיצה שוכן בדרומה של העיר נצרת, והוא משקיף דרומה אל עמק יזרעאל ומזרחה אל הר תבור, הכנרת ורמת הגולן. מקור הכינוי להר במסורת המייחסת לישו קפיצה מההר אל העמק עת נמלט ממבקשי נפשו..."

מצאנו ספסל מוצל מול נוף העמק השלו, ועם הבירה הקרה סיכמתי שורות סיכום.

image

הדגם החדיש של BYD שעלה ארצה מתאפיין במצוינות. הוא גדול, נוח, מרווח, מתהדר באיכות חומרים טובה ונעימה, ובאופן מוזר ניתן לחיות עם הגימיקים שלו בידידות. הם לא מהסוג המעיק והלא ברור.

ביצועי הכביש מספקים כל מה שיבקש מי שנוהג כמוני, למשל.

הצמיגים הגדולים בעלי חתך נמוך (235/45/R19) אוחזים היטב באספלט ומעניקים לנסיעה נוחות מרבית.

image

9 כריות אוויר, הן חלק מחבילה גדולה של אביזרי בטיחות המקנה לרכב את הציון המקסימלי, בשילוב חמישה כוכבי ריסוק, מבטיחים רכב בטוח המגן על נוסעיו בכל היבט אפשרי.

גרסת המנוע האחורי מספקת די כוח לכל גחמה ורצון, ולא תיתן לנהג (והנהגת) את התחושה כי חסר לה אוויר.

הסוללה הגדולה, והטכנולוגיה הטובה יאפשרו נסיעות לטווחים בהם אין חשש להיתקע בדרך.

image

ל-SEAL הזאת יש אח גדול וחזק יותר, אבל 17,000 ₪ הם פער של הרבה כסף, ועוד לא מצאתי סיבה הגיונית לשלם יותר, בעיקר כאשר גרסת הבסיס מקיפה ומספקת.

בעידן בו רכבים חשמליים הם גם טרנד אופנתי, גם סוג של אמירה חברתית, וגם סוג של רצון להראות כמי שמאמץ חדשנות טכנולוגית, BYD SEAL מציע חבילה שלמה ואיכותית במחיר נגיש.

image

image

BYD SEAL

רמת גימור Design

מנוע חשמלי אחורי

הספק 312 כ"ס

מומנט 36 קג"מ

קיבולת סוללה 82.5 קווט"ש

טווח נסיעה (יצרן) 570 ק"מ

צריכת חשמל (יצרן) 16.6 לכל מאה ק"מ

מחיר: 217,557 ₪ (כולל אגרה)