אנגלית היא שפה מסובכת, והיא יותר מסובכת כאשר מילים מתורגמות לעברית
קחו למשל את המילה SEAL שפירושו בעברית הוא כלב ים
אבל, באמריקה (כמו באמריקה) יחידת העילית המפורסמת ביותר נקראת SEALS שזה לא כלבי ים (בלשון רבים) כי אם SEA LIONS שזה בכלל אריות הים (וחיה אחרת לגמרי).
מסתבר שלא צריך לעבור גיבוש מתיש ליחידת קומנדו הכי טובה בעולם כדי לדעת את ההבדל בין SEAL ל- SEALS ומה הקשר לרכב סיני חדש...
מבחן דרכים ייחודי משולב עם מסלול טיול שמתחיל בקיבוץ נחשון וממשיך למנזר השתקנים, פארק קנדה ומעיין התמרים וסיבוב נוסף לגן הלאומי בית שערים, עינות ציפורי, עין יבקא, כנסיית הבשורה ולסיום ביקור בהר הקפיצה
לאחר שכבשה את פסגת הרכבים הנמכרים בישראל בכלל, ואת הרכב החשמלי הנמכר ביותר, בשנה החולפת, הציגה לאחרונה חברת BYD את דגם SEAL, שמשמעותו כידוע היא כלב ים.
את ההשראה לשם קיבלה החברה מסדרת האוקיינוס שרכב זה מככב בה לצד דגם הדולפין.
חברת BYD הסינית הוקמה בשנת 1995, ומשנת 2003 היא החלה ביצור רכבים, ובשנת 2008 הציגה החברה את הדגם ההיברידי הראשון שלה, ששווק בסין. כש-BYD משחקת תפקיד משמעותי בתעשיות הרכב, האלקטרוניקה, האנרגיה המתחדשת והרכבות בסין.
כאשר חברה ליצור רכבים מציגה בהשקת דגם חדש, את הסיפור על צמיחתה המטאורית וכיבוש שווקי יעד בזמן קצר, כאשר ישראל היא סוג של אבן בוחן, חש עצמו זה הבא לבדוק לעומק (יחסי) את דגמי החברה, כמי שמגיע נטול דעות קדומות, אשר בא לבדוק על בשרו ממש את הבטחות היצרן, נפלאות הקטלוג הצבעוני ושפע המפרט הטכני.
אני לא בטוח איך מישהו ראה קשר בין כלב הים (SEAL) החמוד לבין מכונית כלשהי, אבל מרגע שזה השם שנבחר נזרום עם הבחירה.
תואמה עבורי גרסת המנוע האחורי, זה שיש לו "רק" 312 כ"ס, שמנפקת סוללת 82.5 ועם טווח מובטח עד 570 ק"מ.
דגם ה-SEAL מעוצב כמכונית סלון נמוכה וארוכה מהרגיל.
כאשר אורך כללי של הרכב הוא ארבעה מטרים ושמונים ס"מ ברור שזו מכונית עם תא נוסעים מרווח במיוחד, ואכן מרגע שבאים אל חללה נוכחים בעובדה זו.
BYD מפורסמת בעיקר בטיב הסוללות שהיא מייצרת, ועל כן סוללת הלהבים חזקה בטוחה ארוכת טווח ובעלת תוחלת חיים לשנים רבות. כחלק אינטגרלי של בטיחות, הסוללה מוטמעת בגוף הרכב וסופגת אנרגיה בתאונה, ושומרת עקב כך טוב יותר על חיי הנוסעים.
משאבת חום שומרת על הסוללה בתנאי קיצון, ומבטיחה שהטווח המובטח יתקיים גם אם הטמפרטורות החיצוניות חריגות.
על מנת לבחון האם כל המובטח אכן מתקיים במציאות, בחרתי לטייל בשני מסלולים שונים, האחד קרוב יחסית ושני קצת רחוק יותר.
החלון אחורי צר, ובקושי ניתן לראות ממנו את הנעשה מאחור, מאידך אפשרות להפעיל מצלמה אחורית גם בזמן נסיעה קדימה עוזר לפתור את הבעיה.
לאחר שכיוונתי את כל הנדרש אפשר לצאת לסוף שבוע של פינוקים.
השטחים הציבוריים של קיבוץ נחשון מרובי פסלים שונים וצמחייה פרחונית, כך שהוספנו לחוויית הביקור בקיבוץ גם ערך מוסף של למידה.
כך למשל הוא אוהל ראשונים אשר נראה אוהל ממרחק, אך כשמתקרבים מתגלה מבנה יצוק, ובו סיפור ראשית הקיבוץ.
אנשים שמטיילים איתי לא מעט מתגלים לעיתים ככאלו שלא ביקרו מעודם באתרים מסוימים, ועל כן, היות ואנחנו כבר כאן, נכנסנו לביקור ב- מנזר השתקנים הסמוך.
מתוך האתר: הלב הירוק
"... בשנת 1875 רכשו נזירות כרמליתיות שטחים חקלאיים מתושבי הכפר עמאוס, שהתקיים מצפון ללטרון. באותו הזמן לערך, שני יזמים אמריקאים, בנו בית מלון על שרידי מבצר צלבני, ( המבצר נבנה על גבעת לטרון במטרה להגן על הדרך העולה מירושלים ליפו והוא נשלט ע"י המסדר הטמפלרי).
המלון נקרא " מלון המכבים ", והוא שירת את הנוסעים בדרכים שעלו מיפו לירושלים, מסע שארך כיומיים.
בשנת 1892 נחנך קו הרכבת מיפו לירושלים, תנועת הנוסעים בכרכרות פחתה מאוד והמלון נסגר. נזיר טרפיסטי רכש את המלון ויחד עם נזירים נוספים ייסדו בו את המנזר, נטעו עצי זית, כרמים, גינת ירק, נטעו עצי אורן וברוש, הקימו מרפאה וספרייה ..."
אין לי הסבר מדוע המנזר ריק ממבקרים בשעה זו של היום, הסתפקנו בהצצה לכנסייה היפה, והריקה מסממנים נוצריים בעיקר, סיבוב קצר בחנות המנזר (יינות מצוינים, אגב), ודילוג אל פארק קנדה הסמוך.
פנינו אל צדו המזרחי של הפארק ונסענו עם הכביש אל עמק המעיינות.
גשמי החורף האחרון מלאו את מי הבריכה, אך הם עכורים למראה, ולא מעוררים חשק אפילו לטבילת רגליים.
סיבוב קצר במעלה אמת המים היבשה הבהיר כי איחרנו כנראה את תקופת השיא של האתר.
סבב יומי זה נתן לי פרומו מקדים על הסיל, אבל כדי לרדת לרזולוציות עמוקות יותר החלטתי להגיע למקומות רחוקים יותר.
אני מקבע כהרגלי את המהירות, ושם לב כי הייתה מתבקשת פה תצוגה עילית, כיוון שהסיל, מרובת גימיקים כמו סיבוב המסך (לא בזמן ניווט), השמעת צלילי טבע חיצוניים לרכב בזמן נסיעה כדי "לשבור" את השקט החשמלי, או כיוונוני מזגן לפי תנועות גוף או בשימוש אצבעות על המסך להסטת זרמי הרוח.
כבר ביום האתמול הבחנתי כי נסיעה רגועה וקבועה (כפי שמרבית נהגי החשמליות נוסעים), שומרת על רמת צריכה סבירה, וכי יעד היצרן 570 ק"מ הוא די ריאלי, ויש קשר בין צריכה למרחק האמיתי.
בהחלטה ספונטנית של רגע ומעבר לתוכנית הטיול, סטיתי מדרכנו בכביש 722 ונכנסתי אל שיכון אלה ולכביש 7226 על מנת להגיע אל הגן הלאומי בית שערים.
מתוך האתר: למטייל בישראל
"...ביקור בבית שערים הוא חוויה מרתקת.
העיירה היהודית העתיקה שכנה על גבעה נמוכה בגליל התחתון המערבי, והגיעה לשיא פריחתה במאות השנייה עד הרביעית לספירה.
מתואר בציטוט לעיל, הסיור בתוך אולמות הקבורה העתיקים מרהיב במיוחד, ונראה הרבה יותר טוב ממה שזכור לי מביקור קודם לפני הרבה שנים.
שיבושי GPS שולחים אותנו לאלתר אתרים, כיוון שבאמת קשה לי ללכת על פי נתיב שמתחיל בביירות.
כאשר דלת אחת נסגרת אחרת נפתחת, אומר המשפט הידוע, ולכן החלטתי לנסוע למקום גלוי וידוע.
אנשים רבים מכירים, אבל אנחנו טרם ביקרנו בעינות ציפורי, אשר נמצאים סמוך לגן הלאומי ציפורי.
גם כאן נדרש מאיתנו לגייס את חוכמת ההמונים ששלחו אותנו אל מקום בו חנו מספר רכבים, ושלושה אנשים שיושבים סתם ככה בצל העצים ליד זרזיף מים שחוצה את הכביש.
שכשוך הרגליים במים הצוננים עשה לנו חשק ליותר מזה גם אם זה מחייב לחזור על עקבותינו.
עין יבקא (או בשמו המוכר מעיין הסוסים), נמצא אף הוא כחלק מנחל ציפורי, והכניסה למקום דרך הישוב כעביה, ממנה יוצאת דרך עפר למעיין (בזהירות במדרגה מכביש האספלט).
הגענו ביום חם, ותנועה רבה נכנסת ויוצאת. אחד מאלו שיוצאים נתן לנו תקווה כשאמר שהאתר לא מלא, כנראה "לא מלא" זה עניין יחסי, כיוון שכאשר הגענו רחבת החניה הייתה מלאה בעשרות כלי רכב, בריכת המעיין הגדולה הייתה מלאה בהמוני מבלים, ומימיה הצלולים בד"כ, לא היו כאלה בכלל.
זו שאיתי, הציעה לקפוץ לעיר הסמוכה נצרת, לחוש אווירת חג כלשהו. (פסחא ורמדאן).
החניתי את כלב הים בחניה יבשה, ויצאנו לשוטט במעלה הרחוב העולה לשוק.
בדרכנו נכנסנו אל כנסיית הבשורה, שיש לה יופי וייחודיות יוצאת דופן.
השוק של העיר העתיקה ריק מתיירות ומטיילים. מרבית החנויות סגורות על בריח, ועגמומיות של אזור נטוש שורה על הסמטאות שבימים כתיקונם הומות אדם.
גם את המקום הזה צריך למצוא על פי השמועה, אך משהגעת למקום אי אפשר לטעות בו.
קטאייף אלוהי
אבו אשרף זכה בפרסום בשל הקטאייף שהוא מכין.
מאכל זה הוא סוג של כיסון ממולא גבינה מלוחה או במחית אגוזים מתובלת בקינמון, בטיגון זהיר ומתיקות מתונה המעניק לכל ביס טעם של עולם מלא.
יחד עם כוס קפה (או תה עם נענע במקרה שלנו) מגלים טעמים חדשים ולא מוכרים.
אם מבקשים יפה ובאדיבות, אבו אשרף מרשה לצלם את אוסף הפריטים שאינם למכירה.
מכיוון שגם חם וגם בירות קרות ממתינות בצידניות לזמנן להישלף, סרנו אל הר הקפיצה שאינו מאכזב אף פעם, רק מצער לראות כי הדרך לאתר תיירות בעל חשיבות עולמית, עוברת בתוך אזור תעשייה מלוכלך, מלא בסחי וטינופת שלא מוסיפים כבוד לאתר.
מצאנו ספסל מוצל מול נוף העמק השלו, ועם הבירה הקרה סיכמתי שורות סיכום.
הדגם החדיש של BYD שעלה ארצה מתאפיין במצוינות. הוא גדול, נוח, מרווח, מתהדר באיכות חומרים טובה ונעימה, ובאופן מוזר ניתן לחיות עם הגימיקים שלו בידידות. הם לא מהסוג המעיק והלא ברור.
ביצועי הכביש מספקים כל מה שיבקש מי שנוהג כמוני, למשל.
הצמיגים הגדולים בעלי חתך נמוך (235/45/R19) אוחזים היטב באספלט ומעניקים לנסיעה נוחות מרבית.
גרסת המנוע האחורי מספקת די כוח לכל גחמה ורצון, ולא תיתן לנהג (והנהגת) את התחושה כי חסר לה אוויר.
הסוללה הגדולה, והטכנולוגיה הטובה יאפשרו נסיעות לטווחים בהם אין חשש להיתקע בדרך.
ל-SEAL הזאת יש אח גדול וחזק יותר, אבל 17,000 ₪ הם פער של הרבה כסף, ועוד לא מצאתי סיבה הגיונית לשלם יותר, בעיקר כאשר גרסת הבסיס מקיפה ומספקת.
בעידן בו רכבים חשמליים הם גם טרנד אופנתי, גם סוג של אמירה חברתית, וגם סוג של רצון להראות כמי שמאמץ חדשנות טכנולוגית, BYD SEAL מציע חבילה שלמה ואיכותית במחיר נגיש.
BYD SEAL
רמת גימור Design
מנוע חשמלי אחורי
הספק 312 כ"ס
מומנט 36 קג"מ
קיבולת סוללה 82.5 קווט"ש
טווח נסיעה (יצרן) 570 ק"מ
צריכת חשמל (יצרן) 16.6 לכל מאה ק"מ
מחיר: 217,557 ₪ (כולל אגרה)
תגובות