שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

מסלול טיול 4X4 מרמות מנשה ועד להר חורשן

מסלול טיול שבילים 4X4 בלב הטבע לא רחוק ממרכז הארץ, בין רמות מנשה להר חורשן, עם הרבה מים ובוץ בחורף, ירוק ופריחה צבעונית באביב ושבילים נוחים עם מעט שפיעה במעיינות גם בשיא הקיץ. כשהשבילים יבשים המסלול מהנה למשפחות שאוהבות טבע ומתאים לכל 4X4 ובשיא החורף המסלול יכול להיות אתגרי ואף לא עביר לג'יפים קשוחים. לקראת הפסח ובשיא האביב הסובארו איבולטיס היא השותפה המושלמת לטיול שבילים, שדות פורחים ומעיינות זכים וזורמים

אבני דרך:

יוקנעם, צומת מגידו, פארק רמות מנשה, הר גחר, רמת השופט, ג'וערה, עמק השלום, עין כפר, נחל תנינים, גבעת הרקפות, מפלי רז, נחל שלף, כביש 6, הר חורשן, בת שלמה

השותף למסע – סובארו איבולטיס

האח הגדול במשפחת 4X4 של סובארו, מרווח, מפנק ומשוכלל, עם מערכת הנעה 4X4 מעולה ונוחות מעולה לנסיעה בכביש ובשטח. כמי שרגיל לסובארו XV ולאח האהוב על כולנו הסובארו פורסטר, האיבולטיס משדרג את חווית השבילים והכביש בנוחות הנסיעה, במרחב הפנימי, בשכלולים ובפינוקים לנהג ולנוסעים. בגלל גודלו ובעיקר בגלל אורכו זוויות הגישה וזווית הנטישה של האיבולטיס פחות טובות מאחיו הקטנים ובמעברים טכניים יש להקפיד שבעתיים, אבל למי שצריך את הגודל ומספר המושבים (6 או 7 מקומות) וגם רוצה להתפנק על נוחות הנסיעה, האיבולטיס הוא שותף איכותי לדרך על הכביש ובשבילים המהירים.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש:

המסלול עובר בשבילים נוחים ובעבירות קלה באביב ובקיץ לכל רכב 4X4 ובעבירות בינונית ואף קשה בחורף ולאחר הגשם גם לרכב 4X4 עם הילוך כוח (ג'יפ).

טיפים לנהיגה בשטח

תמיד מומלץ לצאת לדרך עם מינימום שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול כ-26 ק''מ ואפשר לבצע אותו ברצף של כ-3 שעות טיול, כולל עצירות בטבע או בחצי יום רגוע עם פיקניק ושהייה משפחתית בלב הטבע.

המסלול עובר גם בשמורת טבע וגם בשטחים חקלאים פוריים ואין לרדת מהשבילים המסומנים או הברורים בשטח כפי שמפרט מסלול הטיול.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

טיפ שמירת טבע

המסלול עובר לצד שטחי אש פעילים של צה''ל, אבל אינו נכנס לשטח האש! ואפשר לטייל לאורכו במשך כל ימות השבוע (בטח בתקופה לחוצה שכזו שגם בחגים יש אזהרה על שטחי אש פעילים).

פירוט שיטת הניווט לאורך המסלול ורשימת ציוד מומלצת בסוף הכתבה

תחילת מסלול הטיול

על כביש 66 בין צומת מגידו ומשמר העמק לקיבוץ הזורע וצומת יוקנעם.

מתחילים בצומת הכניסה לפארק רמות מנשה (בוויז: פארק רמות מנשה) וליער גחר.

נ.צ. 1 – צומת פארק רמות מנשה

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים מערבה לתוך הכביש הפנימי של הפארק ומיד בצומת T הקרוב פונים שמאלה לכיוון הר גחר.

0.8 ק”מ על הכביש חוצים תחנת מידע של קק"ל עם שער הכניסה הרשמי ליער גחר.

2.6 ק”מ חוצים צומת עם גשר מעל נחל גחר, הזורם בחורף ובתחילת האביב.

מצד ימין חניון קטן למי שרוצה לעצור ולצפות בזרימה הצנועה של הנחל.

ממשיכים למעלה בתוך הר גחר על הכביש הראשי.

3.1 ק”מ צומת קטן בו פנייה שמאלה לכביש אספלט ישן וצר שהוא גם שביל מסומן בירוק (פס לבן-פס ירוק-פס לבן) עם מעבר בקר (מנע בקר) שקוע בכביש.

נ.צ. 2 - צומת שמאלה

מטפסים על האספלט הצר והישן ורואים את קיבוץ רמת השופט מימין וממערב.

0.4 ק”מ בצומת פונים ימינה עם סימון השבילים הירוק וחוצים מעבר בקר לשביל כבוש.

מימין ומצפון רואים את יוקנעם עילית ומעבר את החלק הדרומי של הר הכרמל והמחורקה.

0.8 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ולמטה.

1.3 ק”מ צומת T עם שני מעברי בקר (מנע בקר) שקועים בקרקע.

נ.צ. 3 – צומת T

פונים שמאלה ודרומה לכיוון ג'וערה ונוסעים בחלק הדרומי של "עמק השלום" על שביל מרוצף באבנים מהתקופה הבריטית, שיטת כיבוש דרך באמצעות אבנים קטנות שקבלה את השם דרך סולינג Soling.

0.9 ק"מ חוצים מעבר בקר בקרקע ומיד אחריו שביל אספלט בו פונים שמאלה לכורכר עד לכביש המטפס ממשמר העמק לעין השופט.

1 ק”מ כביש 6953.

נ.צ. 4 – כביש

חוצים את הכביש בזהירות! ונוסעים עם השלט לאנדרטה לחללי הקיבוצים לאורך שביל/כיש מסומן בשחור.

0.3 ק”מ פונים ימינה עם הכביש.

1 ק”מ צומת בו הכביש פונה שמאלה ושביל ממשיך ישר.

נ.צ. 5 – צומת כביש שביל

ממשיכים ישר לשביל בין השדות.

0.4 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר, למרגלות הגבעה ועליה עמוד החשמל.

0.7 ק”מ צומת T בו פונים שמאלה.

0.9 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה ודרומה.

2.1 ק”מ צומת עם שביל אספלט.

נ.צ. 6 - צומת

בצומת ממשיכים ישר לכיוון הגבעה עם סימון השבילים הכחול.

0.2 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה.

שימו לב שבקטע זה של מסלול הטיול נוסעים על הקצה של שטח האש (ובהתאם שלטי האזהרה סביב) אין להיבהל ואין סיבה לרדת מהשביל.

0.8 ק”מ צומת שבילים גדול שמשמאל סככת מטווח ומקבץ מבנים לאימוני הצבא.

נ.צ. 7 – צומת שבילים

פונים ימינה וחוצים מעבר בקר השקוע בקרקע.

0.2 ק”מ חוצים עוד מעבר בקר ורואים מבנה בלוקים קטן לבנים.

0.4 ק”מ מעין עין כפר הנמצא בתוך מבנה הבלוקים הקטן – מעין קסום עם מים זכים הנובעים גם בשיא הקיץ בתוך המבנה. באביב יש זרימה נוספת מנחל תנינים הזורם בצמוד ועוד ניסע לאורכו ונסביר היכן התנינים...?

נ.צ. 8 – מעין עין כפר

מעין כפר פונים שמאלה, חוצים מעבר בקר ומטפסים למעלה לשביל העולה על הגבעה.

0.5 ק”מ השביל מגיע עד הפתח בגדר הבטיחות.

נ.צ. 9 – מעבר בגדר

חוצים את גדר הבטיחות ופונים ימינה ולמעלה על השביל הכבוש.

0.2 ק”מ צומת ״העמוד״ בו פונים ימינה על האספלט ונוסעים על דרך כבושה היטב לצד גדר הבטיחות שמימין.

1.1 ק”מ צומת T בו פונים ימינה ומערבה ממשיכים עם הסימון הירוק, יורדים למטה בירידה ארוכה על הגבעה לאורכה של דרך רחבה.

3.2 ק”מ כביש 672 המגיע מכיוון קיבוץ דליה לכיוון של קיבוץ גלעד (אבן יצחק).

נ.צ. 10 – צומת עם כביש

עד כאן 14 ק"מ של מסלול טיול ולמי שהספיק לו יכול לפנות ימינה לכיוון דליה ומחלף אליקים.

פונים שמאלה לכיוון גבעת הרקפות.
0.2 ק”מ פונים ימינה בצומת הקטן ומיד משמאל מגרש חנייה למרגלות גבעה ועליה שולחנות לפיקניק. מעברו השני והמזרחי של הכביש הראשי לקיבוץ אבן יצחק (גלעד) נמצאת גבעת הרקפות המפורסמת.

חוצים את הכביש בזהירות והולכים ברגל על השביל הברור המטפס ללב הגבעה המיוערת ויורדים מצידה השני. בעונת הרקפות, לקראת סוף החורף, צומחות על הגבעה, למרגלות העצים ובין הסלעים, אלפי רקפות בצבעים שונים. מחזה מיוחד!

ממשיכים נסיעה מערבה על הכביש אספלט הצר.

1.5 ק”מ פנייה ימינה לשביל רחב המוביל לתוך השדות.

נ.צ. 11 – צומת ירידה מהכביש

0.3 ק”מ על השביל ומימין סדרה של מפלי סלע קטנים הזורמים לאחר הגשם ונקראים: מפלי רז. ממש מעברו השני של נחל תנינים. במעבר המיל המבוטן החוצה את הנחל זורמים מים גם בחורף וגם באביב – בדקו את גובה המים לפני שאתם מנסים או רוצים לחצות את הגשר האירי (לא חובה!)

ממשיכים ישר על השביל כשמימין התעלה של נחל תנינים וסביבה צמחיה עבותה ומשמאל שדה מעובד.

1.4 ק"מ צומת שבילים גדול בו פונים ימינה לחציית הגשר אירי שעל הנחל ומיד פונים שמאלה ומערבה עם השביל המרכזי כשמשמאל התעלה של נחל תנינים ומימין מטעים מגודרים.

נחל תנינים המנקז את רמות מנשה מערבה עד לים, אורכו כ-25 ק"מ, רוחבו צר וכיום גם מתועל לתעלות מלאכותיות ולסכרים. בתקופה הפרסית, לפני כ-2,500 שנים, נוסדה עיר בשפך הנחל שנקראה קְרוֹקוֹדִילוֹפּוֹלִיס – עיר התנינים! והנחל נודע כמקום שורץ תנינים מסוכנים לאדם. בשנת 1877 נתפסה בנחל נקבת תנין גדולה שאורכה 3 מטר ובבטנה 48 ביצים כשהתנין האחרון שנראה ונתפס בנחל היה בשנת 1912 ומאז הוא מפוחלץ במוזיאון הטבע של אוניברסיטת תל אביב. המעיינות שמזינים את נחל תנינים שופעים כל השנה ונשאבים למאגרים של מקורות, בעבר שימשו להפעלה של תחנות קמח וחלקם גם הוזרמו באמת מים לעבר קיסריה. כיום גם בקיץ יש מעט מים בנחל השומרים על הצמחייה העבותה שעל הגדות של הנחל ומאפשרים לחיות שבטבע לשתות.

2.8 ק”מ חוצים תחת שני הגשרים הענקיים של כביש 6, לפני החצייה ומשמאל שולחן פיקניק קטן ומוצל.

2.9 ק”מ בסיום החצייה תחת הגשרים צומת T של שבילים.

נ.צ. 12 – כביש 6

פונים ימינה וצפונה על השביל המסומן בשחור והמקביל לכביש 6.

1.8 ק”מ צומת שבילים גדול, כשמימין תחנת שאיבה מגודרת של מקורות וכביש 6 מעבר למתחם.

נ.צ. 13 – צומת

פונים שמאלה ומערבה על השביל לכיוון הר חורשן.

0.7 ק”מ רואים מימין את עץ הברוש הענק והמפורסם של הר חורשן ומשמאל גבעה 187 עם העלייה המסוכנת הידועה לשמצה.

1.3 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים שמאלה וישר לכיוון הר חורשן.

1.6 ק”מ צומת שבילים של הר חורשן למרגלות העלייה הסלעית.

נ.צ. 14 – למרגלות הר חורשן

פונים שמאלה חזק, חוצים מעבר בקר ומטפסים על השביל הכבוש המסומן בשחור.

0.4 ק”מ צומת שבילים בראש העלייה בו ממשיכים ישר.

0.6 ק”מ צומת שבילים בו פונים קצת שמאלה וישר, לצד הבריכה העונתית המגודרת המושכת אליה את הפרות הרועות על ההר.

0.8 ק”מ צומת שבילים בקצה המערבי של הבריכה.

נ.צ. 15 - צומת הבריכה

פונים ימינה לשביל המסומן בשחור, בעלייה למרכז ההר והיער.

0.6 ק”מ צומת שבילים במרכז הר חורשן כשסביב מקום מעולה ומוצל לפיקניק.

בשמורה המיוחדת של הר חורשן אפשר לראות במפנה הצפוני את החורש הים-תיכוני הצפוף והסבוך של האלון המצוי ואילו בחלקו הדרומי, שגולש גם לכיוון של יער אלונה בואכה זיכרון יעקב, את יער העצים העבותים של אלון התבור. סביב האלונים אפשר להבחין גם בעצי אלה ארץ-ישראלית, בלבנה רפואי, חרוב, שיחי אלת המסטיק, לוטם שעיר, מרווה משולשת ועוד מינים של עצים ושיחים המזינים ומאכלסים חיות בר רבות ובראש חזירי בר ולצידם תנים ושועלים וציפורים כגון עורבני, שחרור ונקר, היער הקסום!

נ.צ. 16 – צומת הר חורשן

פונים ימינה ויורדים למטה עם השביל במסומן בירוק.

0.4 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה בהמשך הירידה עם הסימון הירוק.

1.1 ק”מ צומת שבילים למרגלות הצפוניים של הר חורשן בו פונים שמאלה ומיד ימינה לכיוון בת שלמה המושבה הישנה.

1.3 ק”מ מעבר נחל גשר אירי ראשון בו יש מים בחורף ובאביב.

1.4 ק”מ מעבר מים נחל שני שבו יש מים כל השנה, כשממול רואים את בתי המושבה של בת שלמה.

1.5 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה וכל הזמן עם השביל הראשי למעלה עד למושבה.

2.1 ק”מ צומת הכניסה מהשטח לבת שלמה המושבה – ממול עגלת קפה ומימין מגרש חנייה קטן.

נ.צ. 17 – בת שלמה

עד כאן11.7 ק"מ וסה"כ 26 ק"מ של מסלול טיול

רשימת נקודות ציון וקבצים ל-GPS

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

נ.צ.

קובץ נקודות ציון ל-GPS ולתוכנת נביגייד / עמוד ענן

קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

שיטת הניווט במסלול הטיול:

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. יש להקפיד על מדידת מרחק בין איפוס לאיפוס של מד האוץ והנחיות של סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.

שימוש במכשיר GPS או בתוכנת ניווט בסולארי מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך.

המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 17 נקודות ציון ל-GPS או קובץ מסלול מלא הניתנים להורדה בסוף כתבה זו.

קישור לכתבות הניווט באתר

הכנת אמצעים למסלול:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מצפן, מכשיר GPS או תוכנת ניווט בטלפון הסלולארי - לא חובה, אבל נוח כשיש.

מפות סימון שבילים מס' 4 (הכרמל),

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון ליום טיול בשטח.

הרשימה המלאה של ציוד גרירה וחילוץ

עוד מסלולי טיול וטיולי ג'יפים בארץ ובעולם:

מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת