איך אפשר לסכם מכונה שהיא אחרת? אולי במשפט הפשוט שאומר - רכב ספורט קיצוני שנבנה לשטח.
כל הנסיעה בשטח - שבילים, כביש ובמיוחד בטרשים, מתרחשת ללא דרמה, כשסביב השטח זורם בקצב אחר, איטי להחריד, והמאבריק ונוסעיו כאילו בעולם אחר.
175 ק"מ של יום טיול אתגרי בשטחים מגוונים מאפשר לכתוב שזה הכלי המושלם לטיולים מהירים ואתגריים, על אף שטיול לא ממצא את יכולותיו הגבוהות של הכלי, אבל מאפשר לנהג ולנוסע אדרנלין ונוחות ללא מתחרים
צילם: אלי אבוגני
מאת: Ofer Ogash
24/05/24
הזמנה מקבוצת נהגים מנוסה מצפון הארץ לטיול של מאבריקים ורייזרים אפשרה לי לתאם עם היבואן של קאן-אם את המאבריק R החדש. לכאורה המאבריק העוצמתי אינו הכלי הראשון שבוחרים לטיולים, בעיקר כי נוצר ונועד למסלול המרוצים, למקצוענים בלבד וגם תג המחיר בהתאם. אבל אולי המאבריק R הוא גם הכלי הטוב ביותר לטיולים?
175 ק"מ של יום טיול ארוך ומדברי, לאורך שבילים מהירים, קטעי עבירות בטרשים וגם מעט קטעי קישור על הכביש, יכולים בהחלט לגבש דעה על הכלי החדש של קאן-אם.
קישור ליומן המסע / הסיכום של הטיול המדברי המדובר
את שלל הכלים הקודמים בסדרת המאבריק אני מכיר היטב מאירועי ההשקה, ההדרכות והטיולים שביצענו מאז התחילו הקנדים לייצר כלים שהם לא טרקטורונים, שזכו לכינוי SBS. את הפרטים הטכניים של המאבריק R החדש אני גם מכיר, אך הפעם נראה שהכלי החדש במשפחת המאבריק הוא משהו אחר וזה מתחיל במפרט הטכני ששונה באופן מהותי מהמוכר לנו מקאן-אם וגם שונה מהכלים של המתחרים הותיקים (מארה"ב) והחדשים (בעיקר מסין) בקטגוריית ה- SBS (SIDE BY SIDE) .
הדגם הקודם של המאבריק: קישור לסיכום ההדרכה למאבריק X3 שממשיך בייצור ובשיווק במקביל למכירות של המבאריק R החדש.
במפגש הראשוני עם המאבריק R, עוד בטרם הועמס הכלי על הנגרר בדרך לשטח, כבר ברור ממראה עיניים ומגע ראשוני שאייכות החלקים היא ברמה אחרת ושהמבנה של הכלי, עוד בטרם נהגתי בו מרמז, שלא לכתוב צועק, שיש כאן כלי שהוא קצה!
כשמתיישבים בתא הנוסעים אי אפשר שלא להתלהב מהתמיכה של הכסאות, מחגורות הביטחות הנוחות והמתאימות עצמן לגוף, ההגה הספורטיבי כפי שלא נראה באף כלי, ידיות להחלפת הילוכים מאחורי ההגה, ידית ההילוכים עצמה, מסך המגע, המתגים סביב, איכות החומרים הכללית וכלל האלקטרוניקה שמקיפה אותך - מדהים! וגם מיד מכניס את הנהג לאווירה הספורטיבית המתבקשת... אבל רגע סבלנות, זו רק הדרך עד הנגרר.
חוזר למציאות, רותם את הכלי עם שני רצ'טים לנגרר ויוצא לדרך מזרחה לעבר מרכז מדבר יהודה.
הלב של ה- Maverick R החדש הוא מנוע רוטקס Rotax 999T בנפח 999 סמ"ק, המספק 240 כ"ס, בעל מגדש טורבו, 3 צילינדרים, 4 פעימות והזרקת דלק. לראשונה בקאן-אם המאבריק R החדש משודך מנוע עוצמתי עם גיר אוטומטי של Rotax בעל 7 הילוכים (DCT) - אוטומטי עם אפשרות להעברה ידנית באמצעות ידית הילוכים (וזה בשונה מגיר הווארייטור המוכר והטוב של קאן-אם).
לדגם החדש 3 מצבי הנהיגה – רגיל, ספורט, וספורט+.
מצב הרגיל (Normal) מספק תגובת מצערת חלקה, ומעביר הילוכים במערכת ה-DCT עם 7 המהירויות בטווח הסל"ד של 3,500-4,500;
מצב הספורט מספק תגובת מצערת מועצמת והעברת הילוכים ב-8,500 סל"ד;
מצב ספורט+ כולל טכנולוגיית תגובה מתקדמת (ART) על מנת להגיע לתגובת מצערת מירבית עם העברת הילוכים ב-8,500 סל"ד, מערכת יעילה ביותר למניעת השהיית טורבו. ההסבר של היצרן למערכת התגובה המהירה ART היא באמצעות יצירת עומס על הטורבו על ידי הורדת צילינדר אחד, השהיית עקומת ההצתה והצבת גוף המצערת באופן שיאפשר זרימת אוויר מירבית. ברגע שהמצערת פתוחה לגמרי, הצילינדר השלישי חוזר לפעולה והביצועים מגיעים לשיא.
ה-Maverick R מגיע עם שילדת צינורת פלדה דו מפלסית בתצורת V וכלוב לחיזוק והעצמת הביצועים. מבנה השלדה החדש מפחית מהלחץ על החיבורים המוברגים, כולל רכיבי המתלים הקדמי והאחורי המצוידים בבושינגים עם הדבקה כפולה. שטח נקודות המגע של Maverick R עם הקרקע ברוחב של 77 אינץ' ובסיס גלגלים של 108 אינץ' להגברת היציבות.
ל-Maverick R מבנה מתלים חדש עם מהלך של 25 אינץ' מלפנים, 26 אינץ' מאחור ומרווח גחון של 17 אינץ'. המתלים משולבים עם בולמים של פוקס מסוג Smart-Shox, הטכנולוגיה החדשה של Fox Live Valve דור 3 יחד עם בולמי זעזועים Fox 2.5 Podium ו-3.1 Podium. הסמארט שוק (מתלים חכמים) של פוקס (פטנט רשום של Fox) מסוגלים להשתנות ביותר מ-200 כוונוני מתלים בשניה בזמן אמת וניתנים לשינוי ממצב רך למצב קשה מאתיים פעמים בשניה.
Maverick R מגיע עם צמיגי XPS בקוטר 32 אינץ' (32x10Rx16) המורכבים על גלגלי בידלוק מאלומיניום בקוטר 16 אינץ', בתבנית של 6 ברגים.
כוח הבלימה של ה-Maverick R מגיע עם דיסקים קדמיים בקוטר 265 מ"מ המוחזקים על ידי קליפרים הידראולים תלת-בוכנתיים 32 מ"מ ודיסקים אחוריים בקוטר 255 מ"מ, המוחזקים על ידי קליפרים הידראוליים דו-בוכנתיים 30 מ"מ.
ה-Maverick R בעל מסך מגע חדש בגודל 10.25 אינץ' המציע ממשק משתמש אינטואיטיבי עם מידע לגבי ביצועי הרכב, נתוני הרכיבה, חיבור לטלפון, מצלמות קדמית ואחורית ואפשרות הגדרות מצבי נסיעה וכיוונונים רבים למערכות הכלי.
אפשר לפתוח בסיכום: אין מילים ואין מתחרים! איך שהמתלים עובדים במאבריק R - זה פשוט שגעון! משהו אחר ובלתי נתפס בהתחלה - הכלי הזה "אוכל" הכול ובכל מהירות ומחפה על טעויות נהג כאילו לא היו. ככל שמתרגלים לכלי, לרוחב גלגליו ובעיקר ליכולת המדהימה של המתלים לגהץ הכול אפשר להרים את הקצב, וכל פעם יש עוד כוח ועוד כוח שמגיע מחטיבת הכוח העוצמתית, שעליה עוד אכתוב. ובחזרה למתלים הנהדרים... כשאני כותב שהם "אוכלים" הכול אני ממש מתכוון להכול! חריצים שיכולים לשבור רכב, סלעים שיכולים לזרוק כלי אחר לאוויר ועוד מריעין בישין שיפרקו כל כלי שטח אחר וגם דו-גלגלי גיבור צריך לחשוש מלפגוש אותם (דו-גלגלי לרוב יניף גלגל וינסה לחמוק מהמפגשים הלא נעימים האלו) ואילו המאבריק R פשוט מזלזל בטבע! זה קצת חינוך רע לנהג המתחיל ויכולת לנסוע מהר מאוד לנהג שגם יודע לשים את הגלגלים במקומות הנכונים. ושיא הכיף, שגם אליו יש להתרגל, שבקצה מהלך המתלה רואים אותו עובד מעמדת הנהג, רק אז אתה בעצם הנהג יכול להפנים מה קורה שם מתחת לגלגלים.
המאבריק, כמו כל הטרקטורונים וה-SBS, הוא מכונת נהיגה מחוסרת אלקטרוניקה לשמירת היציבות והאחיזה, אין בקרות ואין מחשב שמתערב בנהיגה לטוב ולרע, אבל יש שלדה מדהימה, מאוזנת, חזקה ביותר שגם יודעת לספוג ולהכיל לתוכה חלק מזעזוזעי הדרך, בטח כשנוהגים מהר. גיאומטריה מושלמת של שלדה בשילוב מתלים אורכי מהלך עם שליטה ממחושבת על הבולמים שדואגים לפרמט את יכולת השיכוך וההחזרה תוך כדי ספיגה ובמהירות של מאיות השנייה - פשוט גאונות בתכנון ובביצוע!חברים יקרים רוכבי טרקטורונים ונהגי SBS קבלו ידיעה חשובה: בקאן אם החדש הגיר אינו ווארייטור, כמקובל עשרות בשנים אצל היצרן הקנדי. תשכחו מהחגורה שיש לדאוג לה ושתמיד כדאי שתהיה אחת ספייר בכלי, עם מפסק, להרכבה בשעת קריעה. במאבריק R יש מערכת העברת כוח חדשה ובליבה גיר רגיל 7 הילוכים בשליטה רובוטית עם אפשרויות שונות לשליטה ידנית! קבועה או רגעית, בהתאם לדרישת הנהג.
נכנסת מהר לפנייה, יורדת על הברקסים בכניסה וברגע שאתה רואה את היציאה תרצה גז לעוף החוצה ביציבות - כל מה שנדרש הוא נגיעה במנוף שמאחורי ההגה, הורדה של הילוך או שניים (לרוב אחד, כי הגיר כבר קלט את הברקס והוריד לבד הילוך) ומשם רק לטוס החוצה ולשכוח בכלל שיש כאן גיר הילוכים שדורש תפעול. המחשב מתפעל ומרים הילוך בהתאם להגדרות מצב הנסיעה שקבע הנהג מראש. עולם אחר לגמרי!
מחיר ה-Can-Am Maverick R XRS בישראל עומד על 359,950 ₪
בעוד מחיר דגם Maverick R XRS Smart SHOX (זה הכלי שבמבחן) עומד על 369,950 ₪.
9 תגובות
1
אורח/ת - ששי יוסף
24 במאי ב 09:06
כלי מדהים שלא נדבר על ביצועים גבוהים ביותר, רק בישראל המחיר הוא לא שפוי.
2
אורח/ת - Tal Arbeli
24 במאי ב 10:09
נושק ל400k
לאן הגענו
3
אורח/ת - פלג הגדול
24 במאי ב 10:09
וסכנה לרוכבים
4
אורח/ת - Ronen Schneider
24 במאי ב 10:10
הם לרוב סכנה לכל משתמש דרך שם. גם הכלים הפשוטים יותר. רייזרים שטסים בשטח עם מוזיקה רועשת . כל אחד נהיה נהג ראלי. יכולות הרכב מאפשרות לפצות על יכולת נהיגה נמוכה והבנת השטח
5
אורח/ת - Yoram Lavee
24 במאי ב 10:11
הבעייה היא שהכלים המדהימים האלו מגיעים באופן קבוע לידיים הלא נכונות, ביחד עם היכולות שלהם לנוע במהירות אדירה בשטח קשה.
התוצאות עגומות - גם לסובבים את הנהגים וגם הנזק הסביבתי האדיר שהם יוצרים (כאמור, כאשר הם מגיעים לידיים הלא נכונות). בארה"ב לא מעט שטחי רכיבה נסגרו בגלל שהמחוקק לא מבדיל בין רכב שטח אחד לאחר.
6
אורח/ת - אוהב שטח
25 במאי ב 09:29
כלי מטורף!
ראיתי אתכם בשטח - הופעה
תודה על השיתוף
7
אורח/ת - יובל פיקוח בניה
25 במאי ב 09:31
היה מת להגיע לאופנוע
8
אורח/ת - Omri Oringer
25 במאי ב 09:32
סינגלים לא הצד החזק שלו
9
Ogash Ofer
25 במאי ב 09:40
היה מת להגיע לאופנוע
תגובות