שטח 4X4 > מבחני דרכים > רכבים מיוחדים

מאבריק R ביום ארוך של שטח - חבר מכוכב אחר

איך אפשר לסכם מכונה שהיא אחרת? אולי במשפט הפשוט שאומר - רכב ספורט קיצוני שנבנה לשטח.
כל הנסיעה בשטח - שבילים, כביש ובמיוחד בטרשים, מתרחשת ללא דרמה, כשסביב השטח זורם בקצב אחר, איטי להחריד, והמאבריק ונוסעיו כאילו בעולם אחר.
175 ק"מ של יום טיול אתגרי בשטחים מגוונים מאפשר לכתוב שזה הכלי המושלם לטיולים מהירים ואתגריים, על אף שטיול לא ממצא את יכולותיו הגבוהות של הכלי, אבל מאפשר לנהג ולנוסע אדרנלין ונוחות ללא מתחרים
צילם: אלי אבוגני

1714241848446

יוצאים לטייל...

הזמנה מקבוצת נהגים מנוסה מצפון הארץ לטיול של מאבריקים ורייזרים אפשרה לי לתאם עם היבואן של קאן-אם את המאבריק R החדש. לכאורה המאבריק העוצמתי אינו הכלי הראשון שבוחרים לטיולים, בעיקר כי נוצר ונועד למסלול המרוצים, למקצוענים בלבד וגם תג המחיר בהתאם. אבל אולי המאבריק R הוא גם הכלי הטוב ביותר לטיולים?

175 ק"מ של יום טיול ארוך ומדברי, לאורך שבילים מהירים, קטעי עבירות בטרשים וגם מעט קטעי קישור על הכביש, יכולים בהחלט לגבש דעה על הכלי החדש של קאן-אם.

קישור ליומן המסע / הסיכום של הטיול המדברי המדובר


1714241586627

המפגש הראשוני

את שלל הכלים הקודמים בסדרת המאבריק אני מכיר היטב מאירועי ההשקה, ההדרכות והטיולים שביצענו מאז התחילו הקנדים לייצר כלים שהם לא טרקטורונים, שזכו לכינוי SBS. את הפרטים הטכניים של המאבריק R החדש אני גם מכיר, אך הפעם נראה שהכלי החדש במשפחת המאבריק הוא משהו אחר וזה מתחיל במפרט הטכני ששונה באופן מהותי מהמוכר לנו מקאן-אם וגם שונה מהכלים של המתחרים הותיקים (מארה"ב) והחדשים (בעיקר מסין) בקטגוריית ה- SBS (SIDE BY SIDE) .
הדגם הקודם של המאבריק: קישור לסיכום ההדרכה למאבריק X3 שממשיך בייצור ובשיווק במקביל למכירות של המבאריק R החדש.

במפגש הראשוני עם המאבריק R, עוד בטרם הועמס הכלי על הנגרר בדרך לשטח, כבר ברור ממראה עיניים ומגע ראשוני שאייכות החלקים היא ברמה אחרת ושהמבנה של הכלי, עוד בטרם נהגתי בו מרמז, שלא לכתוב צועק, שיש כאן כלי שהוא קצה!
כשמתיישבים בתא הנוסעים אי אפשר שלא להתלהב מהתמיכה של הכסאות, מחגורות הביטחות הנוחות והמתאימות עצמן לגוף, ההגה הספורטיבי כפי שלא נראה באף כלי, ידיות להחלפת הילוכים מאחורי ההגה, ידית ההילוכים עצמה, מסך המגע, המתגים סביב, איכות החומרים הכללית וכלל האלקטרוניקה שמקיפה אותך - מדהים! וגם מיד מכניס את הנהג לאווירה הספורטיבית המתבקשת... אבל רגע סבלנות, זו רק הדרך עד הנגרר.

חוזר למציאות, רותם את הכלי עם שני רצ'טים לנגרר ויוצא לדרך מזרחה לעבר מרכז מדבר יהודה.


1714242077966


מפרט טכני - מאבריק Maverick R

הלב של ה- Maverick R החדש הוא מנוע רוטקס Rotax 999T בנפח 999 סמ"ק, המספק 240 כ"ס, בעל מגדש טורבו, 3 צילינדרים, 4 פעימות והזרקת דלק. לראשונה בקאן-אם המאבריק R החדש משודך מנוע עוצמתי עם גיר אוטומטי של Rotax בעל 7 הילוכים (DCT) - אוטומטי עם אפשרות להעברה ידנית באמצעות ידית הילוכים (וזה בשונה מגיר הווארייטור המוכר והטוב של קאן-אם).

לדגם החדש 3 מצבי הנהיגה – רגיל, ספורט, וספורט+.
מצב הרגיל (Normal) מספק תגובת מצערת חלקה, ומעביר הילוכים במערכת ה-DCT עם 7 המהירויות בטווח הסל"ד של 3,500-4,500;
מצב הספורט מספק תגובת מצערת מועצמת והעברת הילוכים ב-8,500 סל"ד;
מצב ספורט+ כולל טכנולוגיית תגובה מתקדמת (ART) על מנת להגיע לתגובת מצערת מירבית עם העברת הילוכים ב-8,500 סל"ד, מערכת יעילה ביותר למניעת השהיית טורבו. ההסבר של היצרן למערכת התגובה המהירה ART היא באמצעות יצירת עומס על הטורבו על ידי הורדת צילינדר אחד, השהיית עקומת ההצתה והצבת גוף המצערת באופן שיאפשר זרימת אוויר מירבית. ברגע שהמצערת פתוחה לגמרי, הצילינדר השלישי חוזר לפעולה והביצועים מגיעים לשיא.

ה-Maverick R מגיע עם שילדת צינורת פלדה דו מפלסית בתצורת V וכלוב לחיזוק והעצמת הביצועים. מבנה השלדה החדש מפחית מהלחץ על החיבורים המוברגים, כולל רכיבי המתלים הקדמי והאחורי המצוידים בבושינגים עם הדבקה כפולה. שטח נקודות המגע של Maverick R עם הקרקע ברוחב של 77 אינץ' ובסיס גלגלים של 108 אינץ' להגברת היציבות.

ל-Maverick R מבנה מתלים חדש עם מהלך של 25 אינץ' מלפנים, 26 אינץ' מאחור ומרווח גחון של 17 אינץ'. המתלים משולבים עם בולמים של פוקס מסוג Smart-Shox, הטכנולוגיה החדשה של Fox Live Valve דור 3 יחד עם בולמי זעזועים Fox 2.5 Podium ו-3.1 Podium. הסמארט שוק (מתלים חכמים) של פוקס (פטנט רשום של Fox) מסוגלים להשתנות ביותר מ-200 כוונוני מתלים בשניה בזמן אמת וניתנים לשינוי ממצב רך למצב קשה מאתיים פעמים בשניה.

Maverick R מגיע עם צמיגי XPS בקוטר 32 אינץ' (32x10Rx16) המורכבים על גלגלי בידלוק מאלומיניום בקוטר 16 אינץ', בתבנית של 6 ברגים.
כוח הבלימה של ה-Maverick R מגיע עם דיסקים קדמיים בקוטר 265 מ"מ המוחזקים על ידי קליפרים הידראולים תלת-בוכנתיים 32 מ"מ ודיסקים אחוריים בקוטר 255 מ"מ, המוחזקים על ידי קליפרים הידראוליים דו-בוכנתיים 30 מ"מ.

ה-Maverick R בעל מסך מגע חדש בגודל 10.25 אינץ' המציע ממשק משתמש אינטואיטיבי עם מידע לגבי ביצועי הרכב, נתוני הרכיבה, חיבור לטלפון, מצלמות קדמית ואחורית ואפשרות הגדרות מצבי נסיעה וכיוונונים רבים למערכות הכלי.

1714241594414

פורקים מהנגרר

הגעתי מוקדם מהזמן שקבעתי עם המטיילים לנקודת תחילת המסע, פרקתי את הכלי מהנגרר והתחלתי ללמוד. מערכות הכלי ניתנות לשליטה ולכיוונון בהגדרות מראש וגם בהתאמה תוך כדי נסיעה: רמת הקשיחות של ההגה החשמלי, קשיחות ואופי התגובה של מערכת הבולמים, תגובות מנוע, הנעה - אחורית (ללא דיפרנציאל), הנעה כפולה עם דיפרנציאל מרכזי פתוח ונשלט מחשב עד לנעילה מלאה והנעה כפולה עם דיפרנציאל מרכזי נעול, שילוב הילוך כוח וניתוק באופן חשמלי ותוך כדי נסיעה עד 80 קמ"ש - עוד יתגלה כשיא הנוחות בהמשך הדרך, נעילות הדיפרנציאל הקדמי והגדרות כלליות של אופי הנסיעה המתכללות לתוכן כמה הגדרות של התנהגות המנוע והמתלים לכדי רמת ביצועים ונוחות בהגדרות / מצבי נהיגה שניתן לבחור מראש.
כל השליטה על המערכות אפשרית מפקדים (כפתורים) על ההגה או סביב ידית ההילוכים או ממסך המגע.
השליטה על ההילוכים היא אוטומטית או ידנית כשגם במצב אוטומטי אפשר להוריד הילוך באופן ידני מהידיות / מנופים שמאחורי ההגה - עוד קונץ' פטנט שמגיע מעולם רכבי הכביש-ספורט ויתגלה כמאוד יעיל ונוח בנהיגה בשטח.
גם המבנה של ההגה - בגודל, בצורה (החתוכה), בעובי ובחומר המתאים משדר ספורטיביות ומזכיר באופן מיידי רכב כביש ספורטיבי, רק שהפעם אנחנו בשטח...


1714241653052


יוצאים לדרך - ואוו למתלים!

אפשר לפתוח בסיכום: אין מילים ואין מתחרים! איך שהמתלים עובדים במאבריק R - זה פשוט שגעון! משהו אחר ובלתי נתפס בהתחלה - הכלי הזה "אוכל" הכול ובכל מהירות ומחפה על טעויות נהג כאילו לא היו. ככל שמתרגלים לכלי, לרוחב גלגליו ובעיקר ליכולת המדהימה של המתלים לגהץ הכול אפשר להרים את הקצב, וכל פעם יש עוד כוח ועוד כוח שמגיע מחטיבת הכוח העוצמתית, שעליה עוד אכתוב. ובחזרה למתלים הנהדרים... כשאני כותב שהם "אוכלים" הכול אני ממש מתכוון להכול! חריצים שיכולים לשבור רכב, סלעים שיכולים לזרוק כלי אחר לאוויר ועוד מריעין בישין שיפרקו כל כלי שטח אחר וגם דו-גלגלי גיבור צריך לחשוש מלפגוש אותם (דו-גלגלי לרוב יניף גלגל וינסה לחמוק מהמפגשים הלא נעימים האלו) ואילו המאבריק R פשוט מזלזל בטבע! זה קצת חינוך רע לנהג המתחיל ויכולת לנסוע מהר מאוד לנהג שגם יודע לשים את הגלגלים במקומות הנכונים. ושיא הכיף, שגם אליו יש להתרגל, שבקצה מהלך המתלה רואים אותו עובד מעמדת הנהג, רק אז אתה בעצם הנהג יכול להפנים מה קורה שם מתחת לגלגלים.

המאבריק, כמו כל הטרקטורונים וה-SBS, הוא מכונת נהיגה מחוסרת אלקטרוניקה לשמירת היציבות והאחיזה, אין בקרות ואין מחשב שמתערב בנהיגה לטוב ולרע, אבל יש שלדה מדהימה, מאוזנת, חזקה ביותר שגם יודעת לספוג ולהכיל לתוכה חלק מזעזוזעי הדרך, בטח כשנוהגים מהר. גיאומטריה מושלמת של שלדה בשילוב מתלים אורכי מהלך עם שליטה ממחושבת על הבולמים שדואגים לפרמט את יכולת השיכוך וההחזרה תוך כדי ספיגה ובמהירות של מאיות השנייה - פשוט גאונות בתכנון ובביצוע!

1714242106967


מנוע וגיר רובוטי חדש

חברים יקרים רוכבי טרקטורונים ונהגי SBS קבלו ידיעה חשובה: בקאן אם החדש הגיר אינו ווארייטור, כמקובל עשרות בשנים אצל היצרן הקנדי. תשכחו מהחגורה שיש לדאוג לה ושתמיד כדאי שתהיה אחת ספייר בכלי, עם מפסק, להרכבה בשעת קריעה. במאבריק R יש מערכת העברת כוח חדשה ובליבה גיר רגיל 7 הילוכים בשליטה רובוטית עם אפשרויות שונות לשליטה ידנית! קבועה או רגעית, בהתאם לדרישת הנהג.
נכנסת מהר לפנייה, יורדת על הברקסים בכניסה וברגע שאתה רואה את היציאה תרצה גז לעוף החוצה ביציבות - כל מה שנדרש הוא נגיעה במנוף שמאחורי ההגה, הורדה של הילוך או שניים (לרוב אחד, כי הגיר כבר קלט את הברקס והוריד לבד הילוך) ומשם רק לטוס החוצה ולשכוח בכלל שיש כאן גיר הילוכים שדורש תפעול. המחשב מתפעל ומרים הילוך בהתאם להגדרות מצב הנסיעה שקבע הנהג מראש. עולם אחר לגמרי!

עוצמת המנוע מעולה ואותי בהחלט מספקת, מרגיש בהתחלה כמעט אין סופי ועם התקדמות היום נשלט ועוצמתי. אין גבול לכוח, תמיד זמין ובעיקר יורד לקרקע בשליטה של הנהג, עם ובלי עזרה של ההגדרות האלקטרוניות. ועם זאת אני עוד בטוח שהפוטנציאל במנוע יביא רבים לשפר את ההספק ולו כדי לדעת שיש כאן עוד כמה סוסים באורווה שרוצים לרוץ החוצה עם העדר.
צריכת דלק סבירה ביותר אם לא נמצאים על הקצה במשך כל היום. בדיונות סביב 100 ק"מ למיכל דלק ובשטח טרשי אפשר להגיע גם ל-160 עד 180 ק"מ למיכל, סביר ביותר!
וקבלו פטנט נחמד שמגיע עם חטיבת הכוח של המאבריק ובעצם קורה בתוך תיבת העברה שלצד תיבת ההילוכים של הכלי - המעבר בין הילוך כוח / LOW להילוך גבוה / HIGH מתרחש בלחיצת כפתור ותוך כדי נסיעה, עד 80 קמ"ש. באופן הזה אפשר לתקל קטעים טכנים, לטפס סלעים בהילוך כוח ותוך כדי האצה וחזרה לשביל חזור להילוך גבוה וחוזר חלילה. לא עוצרים, לא מאיטים, לא מיישרים גלגלים, רק לוחצים על הכפתור! אמריקה!! (ולייתר דיוק - קנדה!)

המאבריק R טס בשטח בגובה פני הקרקע כשסביב העולם מתנהל בקצב אחר לגמרי! חשוב מאוד להכיר בזה וגם לזכור כי יש מקום לדרך ארץ - מה שלנהג הכי ברור ומובן מאליו כי זה הכלי ויכולותיו, לאלו שצופים מהצד לא באמת מובן שמדובר במכונה מעולם אחר! סעו בזהירות!

1714241849424


חוזרים לשטח ומסיימים את היום

המתלה הקדמי עולה ויורד, קופץ לך בעיניים בצידי הרכב, למטה השטח נבלע בתוך המתלים והשלדה המדהימים, מנוע עוצמתי, גיר מדויק, שליטה של הנהג על מערכות הרכב מההגה, מצלמות סביב, כסאות והגה נוחים, הכול אייכותי ויושב היטב. ובקיצור מסיימים יום קשוח של טיול ארוך (שהיה גם ביום חם) ואנחנו יורדים מהכלי כמו חדשים, כאילו לא היינו היום בשטח, כאילו לא נהגנו 175 ק"מ בשטח טרשי מגוון.
כנראה שאפשר לקבוע שזה הכלי הכי טוב למרוצים, הרי לשם כך הוא נוצר! אבל למי שיש גם כ-360,000 ש"ח (לפני נגרר ורכב גורר) הוא גם הכלי הכי טוב לטייל בשטח - זה הדבר האמיתי! ואין לו מתחרים!!


ובשביל שלא לפסוח על השורה התחתונה:

מחיר ה-Can-Am Maverick R XRS בישראל עומד על 359,950 ₪
בעוד מחיר דגם Maverick R XRS Smart SHOX (זה הכלי שבמבחן) עומד על 369,950 ₪.

1714241837605

1714241575872171424157807417142415803941714241582767171424158488417142415882651714241590219171424159242517142415962401714241597750171424159972017142416016371714241603077171424160664617142416048371714241608366171424161007117142416118941714241613838171424161578017142416173901714241618888171424162040517142416224121714241624481171424162600517142416278871714241629756171424163232917142416343951714241636195171424163800417142416399361714241641779171424164266917142416438001714241644965171424164616317142416474851714241650201171424164885717142416515881714241654461171424165611217142416576821714241659207171424166066517142418343471714241835749

17142418350401714241836524171424183871917142418411051714241843355171424184602217142418505711714241851511171424185265617142418535811714241854623171424185555817142418567311714241858673171424185796517142418598261714242058128

171424205859317142420593021714242060625171424206438317142420666781714242068858171424206291217142420704331714242072185171424207352917142420758111714242079715171424208171517142420837681714242086219171424208831317142420907291714242093215171424209515717142420972091714242099373171424210118017142421085091714242103088171424210495317142421099001714242111938171424211404017142421162191714242118197

תגובות

9 תגובות

1

אורח/ת - ששי יוסף

24 במאי ב 09:06

כלי מדהים שלא נדבר על ביצועים גבוהים ביותר, רק בישראל המחיר הוא לא שפוי.

2

אורח/ת - Tal Arbeli

24 במאי ב 10:09

נושק ל400k
לאן הגענו

3

אורח/ת - פלג הגדול

24 במאי ב 10:09

וסכנה לרוכבים

4

אורח/ת - Ronen Schneider

24 במאי ב 10:10

הם לרוב סכנה לכל משתמש דרך שם. גם הכלים הפשוטים יותר. רייזרים שטסים בשטח עם מוזיקה רועשת . כל אחד נהיה נהג ראלי. יכולות הרכב מאפשרות לפצות על יכולת נהיגה נמוכה והבנת השטח

5

אורח/ת - Yoram Lavee

24 במאי ב 10:11

הבעייה היא שהכלים המדהימים האלו מגיעים באופן קבוע לידיים הלא נכונות, ביחד עם היכולות שלהם לנוע במהירות אדירה בשטח קשה.
התוצאות עגומות - גם לסובבים את הנהגים וגם הנזק הסביבתי האדיר שהם יוצרים (כאמור, כאשר הם מגיעים לידיים הלא נכונות). בארה"ב לא מעט שטחי רכיבה נסגרו בגלל שהמחוקק לא מבדיל בין רכב שטח אחד לאחר.

6

אורח/ת - אוהב שטח

25 במאי ב 09:29

כלי מטורף!
ראיתי אתכם בשטח - הופעה
תודה על השיתוף

7

אורח/ת - יובל פיקוח בניה

25 במאי ב 09:31

היה מת להגיע לאופנוע

8

אורח/ת - Omri Oringer

25 במאי ב 09:32

סינגלים לא הצד החזק שלו

9

Ogash Ofer

25 במאי ב 09:40

אורח/ת - יובל פיקוח בניה כתב/ה:
"

היה מת להגיע לאופנוע

"
לא לקנא בבקשה.
לאופנוע יש יכולת יחודית לסינגלים שרק הולכי רגל או עיזים יכולים.
אבל כשיש מספיק רוחב למאבריק אין לו מתחרים וגם אופנוע עם רוכב מיומן לא יעמוד בקצב שלו!