אחת לזמן מה נזכר ההוא שכותב על תנועת כלים כי צריך לעשות מעשה. להיזכר בריח נוזלי מאובנים, לשמוע נהמת שישה צילינדרים דוברי אנגלית, ולהוביל את עצמו יחד עם חבורה שלמה במסע גילוי כלשהו.
פעם זה יכול להסתיים במסעדה צמחונית (לא עלינו), ופעם להתחיל במקום שאתה יודע כיצד יתחיל אך לא כיצד יסתיים.
כאשר הוצע לי לקבל לידי "גמל" גדול שיודע לרוץ למרחקים לא היססתי לגבי המרחק, כי רק אם לגבי החברה.
הודעתי בתפוצותיי כי יש הופעה בהיכל, ויש עוד מקומות פנויים. מי שבא זכה לדעתי בחוויה. בדיוק כפי שיזכה זה שירכוש את הרכב הזה, בין אם בעקבות הכתבה הזאת ובין אם בעקבות השמועות.
והפעם הסיפור הוא על מסע מאובק מנחל חרוד לעמק המעיינות עם בן למשפחת אצילים
המורשת
"ממש לא", ציין באוזניי דרור מאתר השטח, "אל תחשוב על זה אפילו".
ועל מה אסור לי אפילו לחשוב? בטח תשאלו את עצמכם.
כבר מזמן שמתי עין על הענק המגודל הזה, וחיכיתי ליום ולזמן המתאים. כמו תפילה הנאמרת פעמים רבות מתוך כוונה ואמונה שלמה כי היא תסייע לשינוי מתבקש, כך יצא בסוף כי זה הלוחש לבוכנות יבקש מההוא שאחראי על סידור הדברים וארגונם, שיארגן במחילה עבורו משהו, שיזכיר לו נשכחות, וירמוז ממה הוא נהנה מאוד בעיסוקו הנוכחי.
משהתקבלה משאלתו התייצב הנ"ל במתחם חברת UMI בעיר לוד וקיבל לידיו המיובלות ומסוקסות (ע"ע) דוגמן אדמוני שהגיע עם ריח הניילון שטרם התאדה בין כתליו, ו-30 ק"מ רשומים על מד האוץ שלו מרגע שיצא את שערי המפעל אי שם ביבשת המוזהבת.
חדש עם ריח של ניילונים
זהו חלל נדיב ביותר המסוגל להכיל שבעה נוסעים ברווחה, כפי שמקובל ביבשת ההיא, ועם אורך כולל של חמישה מטרים ותשעה עשר סנטימטרים, ברור שיש לנו בחור מהזן הגדול והמגודל.
ככה זה במבט לאחור
וככה עם המבט לפנים
כמו שאני אוהב.
כמו שרציתי.
והיו לי תוכניות מעניינות לגביו.
לאדון באדום אשר בליבו פועם מנוע בנזין בנפח 3.6 ליטרים בתצורה של V6, שמפיק 310 סוסי מוסטנג אצילים, וייקח אותי במהלך סוף השבוע אל אותם שדות ציד אינסופיים, בהם נדהר ביחד אל האופק.
רכב גדול צריך מנוע גדול. כמה גדול? ככה!
מראש התבקשתי לחשב מסלול זהיר, על כן אתחשב בבקשה ולא אכוון אל גבולות המעטפת, אלא אל שימוש סביר והגיוני, בלבד.
סביר והגיוני עם טראוורס? נשמע כמו משימה בלתי אפשרית, אבל נוכחנו שאין דבר כזה.
הכביש המהיר הוא החמאה על הלחם שלשמה נוצר הרכב הזה.
מקבעים את המהירות בבקרת השיוט, מגבירים את המוזיקה הבוקעת מהרמקולים המצויינים של bose ובעיקר משגיחים שהכול מתנהל כסדרו.
מה שהיה מתבקש בנוסף ברמת גימור כזו (RS) הם מערכת עיסוי מובנית במושב הנהג ותצוגה עילית על השמשה.
זהו דגם מוכר שעבר מתיחת פנים עדכנית, ובאולמות התצוגה ניתן לבחור אחת מתוך שבע (!) רמות אבזור שונות.
המכנה המשותף לכולן היא מידות חיצוניות, ומנוע בנזין אדיר בנפח 3.6 ליטר.
כל השאר זה פח, עור, פלסטיק ואלקטרוניקה.
3 הרמות הראשונות שמחירן מתחיל ב-298,683 ₪, מיועדות להסעת 8 נוסעים. ואילו הארבע האחרות, שמתחילות ברמת LT במחיר 333,684 ₪, וממריא עד דגם High Country במחיר 405,193 ₪, ומיועדות להסעת שבעה נוסעים.
כדי לסבך את העניינים אציין כי שתי רמות הגימור הראשונות הן עם הנעה קדמית בלבד, ואילו החמש האחרות עם הנעה כפולה.
זוכרים שהתבקשתי לא לחשוב על זה?
AWD כל הזמן פלוס מצב OFFROAD
אומנם הטראוורס הנדון מגיע עם מרווח גחון בגובה 19 ס"מ, שלכאורה מאפשרים לו לחרוג מהאספלט ועל כפתור בורר מצבי הנהיגה יש מצב OFFROAD, אבל השתפלות הפגוש הקדמי עד לכעשרה ס"מ מעל הקרקע לא יאפשר שום נסיעה מעבר לדרך עפר כבוש, ללא גרימת נזקים ממשיים לרכב הגדול.
שרכי העודף הללו בחרטום ובירכתיים, או כפי שנקראים בשפה המקצועית "זווית גישה וזווית נטישה" מעידים כי הרכב לא מיועד לשום דרך לא מפולסת.
בקיצור, אם ברצונך להימנע מצרות אל תחפש אותן עם הטראוורס הזה, וטיול "שטח" שיש בו אתגרי עבירות לא נועדו לשבי האדום הזה. אבל, מצד שני, הרכב הגדול מציע נוחות. ונוחות מרבית היא שם המשחק ונקודת החוזקה של השברולט הזה.
לא על סלעים ולא על מדרגות, ולא, ולא ולא.
מבחוץ שברולט טראוורס הוא רכב מרשים.
כאשר נפתחת הדלת הכבדה מבחינים במושבים עטויי עור (בד ברמות הנמוכות), המושב מאסיבי, חשמלי (כמובן) וגדול.
הגבהת מושב הנהג למקסימום (כפי שאני אוהב) נותנת תחושת גובה נוספת.
בסיס גלגלים של שלושה מטרים מאפשר בהחלט נוחות נסיעה לשבעה נוסעים, אבל תצורה זו פוגמת בנפח האחסון מאחור.
ללא קיפול השורה השלישית יעמוד לרשות הנוסעים נפח של 651 ליטרים, אבל אם נקפל את השורה השלישית יצמח הנפח ל-1,637 ליטר, משמעותיים הרבה יותר.
באמריקה, כמו באמריקה נותנים תיעדוף לנוחות לפני הכל, כך שגם יושבי השורות האחוריות נהנים מזרימת מזגן אליהם (לא שיצא לי לשבת מאחור בכל הסופ"ש הזה). יש מספיק חיבורים לשקעים כמעט לכל מטרה, וכולל כמובן גם שקע מתח ביתי, למי שטורח לסחוב איתו את מכונת האספרסו המועדפת עליו, למשל.
אבל, בניגוד לרכבי מיניוואן הנפוצים באותה יבשת, יושבי השורה השלישית יזדקקו ליותר גמישות בכניסה וביציאה, ובעיקר כי הדלתות האחוריות נפתחות באופן רגיל ולא כדלת הזזה מקבילה לאורך הרכב.
כידוע, אלו בעיות של מי שאינו נוהג, לכן אני רק יכול לשער ולא להסתמך על ניסיוני.
לטיול שבת ארוך יותר הזמנתי חבר בכיר במועדון הגמלאים שיצטרף אליי.
לאן ניסע? דרש לדעת במפגיע יומיים לפני האירוע.
בערב לפני ישבתי עם עצמי והזכרתי לעצמי את ההבטחה שלא להגזים מצד אחד, אבל להשתדל להראות את אופיו הטיולי של הטראוורס.
פינות חמד לאורך המסלול
דרך נוף נחל חרוד מתחילה משתי נקודות סמוכות בעפולה המשתלבות לאחת, שמסתיימת בקניון בזלת בפאתי בית שאן.
דרך נוף נחל חרוד
הכניסה הראשונה מתחילה באזור תעשייה עפולה (כותבים בווייז "קהילת ציון" ומגיעים לדרך עפר), ואילו הכניסה השנייה "הרשמית" מתחילה במתחם תעשיה אחר על כביש 60, מכוונים בווייז ל-"אקוסיק חברה מחזור והריסת מבנים", וממש ממול, בפנייה שמאלה, מתחילה דרך עפר נוספת והיא דרך נוף נחל חרוד.
מוזר שאין כאן שום שילוט ותחילתה של הדרך הזו מרובת מהמורות שהשבי צולח בקלילות אך בזהירות.
המתלים סופגים את כל הטלטלות ולא מעבירים את הגלים פנימה אל חלל הנוסעים.
סובבתי את בורר מצבי הנהיגה לOFFROAD- למרות שלא מצאתי כל סיבה שתחייב זאת.
דרך הנוף הזאת עוברת לכל אורכו של ערוץ הנחל שסופח נוזלים מכל עבר, ומה שמתחיל כזרזיף יהפוך בהמשך לנחל שוצף.
יום חג היום למגזר והמוניו יצאו אל הטבע, לא שיש לי באופן אישי בעיה עם מגזר כזה או אחר כל עוד נשמר היופי והניקיון, אבל בעין יזרעאל זה לא קורה.
ערמות לכלוך וזבל "מפארות" את האתר שיש בו ייחודיות ויופי.
עין יזרעאל
"... זהו המעיין המערבי ביותר מבין מעיינות עמק חרוד ומכונה בערבית ‘עין אל מיתה’ כלומר: המעיין המת וזה משום שיבש לחלוטין בקיץ.
עד למחצית המאה ה-19 המעיין היה נובע רק בחורף, והוא הלך והתייבש. על מנת לחדש את הזרימה היה על תושבי הכפר ‘זרעין’ הסמוך לחצוב נקבה כדי להגיע אל מי התהום שמפלסם ירד.
הנביעה כאן, כמעט כמו כל הנביעות למרגלות הגלבוע מקורה במעיין העתק. כלומר מדובר במים שמחלחלים לשכבות עמוקות ועולים לאורך קו שבירה גיאולוגי. בבטן האדמה מתחממים המים ולכן נובעים בטמפ’ נעימה של כ-28 מעלות לאורך כל השנה (והמפורסם שבאלו הוא כמובן הסח’נה).
מימי המעיין נלכדים ומובלים בנקבת בטון אל תעלה הנשפכת לבריכה רחבת ידיים. רוב המתקנים בשטח עשויים בטון ונבנו בתקופת המנדט. בלב הבריכה בית משאבות בן 3 חדרים, שחלק מהמנגנון שלו שרד.
בראשית שנות האלפיים שוב הלך המעיין והתייבש. עד שבשנת 2009 הזרימה אליו מקורות מים מקידוח סמוך, וכך עד היום..."
למידע נוסף מתוך אתר "ארץ הצבי" הקליקו כאן
שבנו אל השבי הגדול שהמתין בסבלנות והמשכנו על דרך הנוף.
גובה הפגוש הקדמי מעל הקרקע לא מאפשר יותר מזה.
בהמשכה של הדרך ישנו פיצול, וישנה פנייה שמאלה אל מעבר החוצה את הנחל אל תחנת הרכבת כפר יחזקאל.
"...בתחילת המאה שעברה בנתה האימפריה העות'מאנית את שלוחת מסילת הרכבת החיג'אזית מחיפה לדרעא שבסוריה. המסילה נחנכה ונפתחה ב-1905. קטע המסילה מחיפה לצמח נקרא לימים בפי העם "רכבת העמק". בשנים הראשונות לפעילותה פעלו לאורך קו מסילה זו שמונה תחנות: חיפה מזרח, בלד-א-שיך (תל-חנן), תל שמם (כפר-יהושע), פולה (עפולה) ביסאן (בית-שאן) ג’יסר-א-מגעמי (קיבוץ גשר) סמח (צמח) ואל-חמה (חמת גדר).
עם הקמת הישובים היהודים בעמק בשנות ה-20 וההתפתחות המואצת של ההתיישבות העברית בעמק יזרעאל עמק בית שאן ועמק הירדן נוספו בקו מסילת רכבת העמק ההיסטורית תחנות נוספות ליד הישובים שהוקמו... אחת מתחנות רכבת העמק ההיסטורית הייתה תחנת עין חרוד. הממוקמת לא רחוק ממעין עין חרוד (גדעונה) 45.7 ק"מ מחיפה. תחנה זו עברה מספר שלבים. תחילה כמקום חניה (ללא מבנה) עבור תושבי הכפר הערבי נוריס ששכן לא רחוק מהתחנה..."
למידע נוסף מתוך אתר "news1" הקליקו כאן
בביקור במקום בולטת העובדה כי מתישהו, מישהו, שם כסף. עם הכסף הזה שיפצו את הנדרש, אולם מאז לא נעשו עבודות אחזקה מינימליות והאתר ההיסטורי עומד בקלונו. משופץ אבל עזוב.
לאן מוביל השביל?
שיחי בר השתלטו על השבילים והשולחנות, ובמקום להיות פנינת מרגוע על הדרך, המקום לא מושך אפילו לעצור, וחבל.
על מנת לשפר במעט את עוגמת הנפש, פניתי ימינה בהזדמנות הראשונה אל חורשת גדעון.
"... חורשת גדעון אשר באזור עמק המעיינות ובריכת גדעונה שהיא פלג מים של נחל חרוד, מהווים יחדיו מתכון משובח ומוצלח במיוחד לבילוי בטבע. הכולל זרימת מים מלבבת העוברת כחוט השני בתוך חורשת עצים. תוסיפו לזה טחנות קמח עתיקות הפזורות לאורך הנחל וקיבלתם טיול לעילא ועילא... בריכת גדעונה היא בעלת מבנה מלבני אורכה כ -15 מטרים לערך ועומקה כ 60 ס"מ בממוצע, דבר זה מאפשר לילדים ללכת ולרחוץ במים בבטחה ולהנות מרחצה בטוחה ביחס לבריכות ומקורות מים עמוקים יותר..."
למידע נוסף מתוך אתר "בא לי לטייל" הקליקו כאן
בעוד ילדים משתכשכים, המבוגרים יכולים להתרווח בצל העצים ולהנות מקפה וארוחות קלות בעגלת הקפה החיננית שבאתר.
עגלת קפה בצל העצים
היות ולא באנו עד לכאן בשביל להשתכשך בחצי מטר מים, חזרנו אל הענק האדום כדי להמשיך בדרכנו.
התחנה הבאה לעצירה מחייבת נסיעה על הכביש. ממש מול הכניסה לקיבוץ ניר דוד פונים (בזהירות בגלל התנועה הנגדית) שמאלה, וחוזרים אל דרכי העפר.
"...גשר קנטרה - גשר הנבנה בתקופה הממלוכית כדי להעביר עליו אמת מים ממי נחל עמל ("הסחנה") להשקיית שטחים מצפון לנחל חרוד. מקור השם מהמילה הערבית קנטר – קשת. הגשר בנוי משלוש קשתות שאחת מהן התמוטטה ותוקנה בבטון בימי המנדט הבריטי, הקשת שוקמה ושוחזרה במסגרת שיקום נחל חרוד. ניתן לעבור על הקשת בגובה של עשרות מטרים מעל הנחל ולצפות בנחל. במקום חניון נופש פעיל הכולל מתקני נופש ושולחנות פיקניק..."
למידע נוסף מתוך אתר "רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי" הקליקו כאן
גם לכאן מגיעים היום מטיילים ומבלים, וגם כאן המקום מלוכלך ברמות לא מובנות, כיצד אנשים באים להנעים את זמנם ביופי הטבע ומחרבים את ההנאה לאחרים.
המים הזורמים בעוז דרך הקשתות חומים (כנראה מתוספות עפר במים), ואף הבריכה מתחת למפל חומה מהרגיל.
לאור כל היום הזה ועל מנת לסיים אותו במתיקות הפניתי את ההגה הרך אל עמק המעיינות הסמוך, שם לבטח נמצא פינה ראויה.
ממש לפני כשבועיים ראיתי דיווח כי הדרך המובילה מהכניסה לסחנ'ה אל החנייה האחורית, ממנה יש גישה לעמק המעיינות, עברה סופסוף, אחרי דורות של הזנחה, שיפוץ ראוי וסלילה מחדש. כבר אין יותר בורות ושברים באספלט, וגם החנייה בחניון עברה שינויי סדר עמידה.
מצאתי מספיק מקום לגמל הגדול (לא עניין מובן מאליו), וצעדנו באיזי אל עין שוקק.
בעוד חודש או חודשיים מקטע ההליכה הזה (כעשר דקות בלבד) יהיה הרבה פחות נעים, אולם היום הרוח מלטפת, ומד המעלות אפילו לא חוצה את ה-30.
עין שוקק, מבט מבחוץ
גם כאן יש הרבה מבלים אבל הבריכה גדולה דיה להכיל מסביבה ובתוכה את מי שמגיע.
עין שוקק, מבט מבפנים
לאחר טבילה ראויה, התיישבנו בשולחן, סמוך לנשנושים קלים ובירה שנשלפה ממעמקי ערימת הקרח, לסכם עוד יום מוצלח בחברתו של מי שנועד לעשות את כל זה בדיוק כפי שתפרתי לו.
הגביע הקדוש לסיום טיול ביום חם
נסיעה למרחק בינוני (פלוס), גם על כבישים וגם בדרכי עפר לצד הכביש. הגעה למקומות כיפיים ומיוחדים (שרק יעברו ניקיון), בשיא הנוחות המתבקשת ומבלי להתלונן על כלום.
אולי על העובדה ששעות היממה קצרות מידי? כי יכולנו למשוך אפילו כפליים.
הטראוורס הזה חזק מאוד, ברגע בו לוחצים חזק על דוושת הגז מעירים את כל העדר מתנומתו, והמהירות עולה בפתאומיות.
אי אפשר להתייחס לצריכת דלק עם רכב חדש לחלוטין, זה ממש לא רלוונטי, אבל ברור כי מנוע בנזין בנפח כזה, ובעוצמה כזו דורש לשתות הרבה.
כמה זה הרבה?
רמת גימור RS
מנוע 3.6 ליטר
הספק 310 כ"ס
מומנט: 36.7 קג"מ
מחיר: 370,192 ₪
אבני דרך: דרך נוף נחל חרוד, עין יזרעאל, תחנת רכבת העמק כפר יחזקאל, חורשת גדעון, גשר קנטרה, עמק המעיינות, עין שוקק.
ומילה לרשות ניקוז ירדן דרומי: בפעם הקודמת שעשיתי את המסלול הזה לפני מספר שנים, החמאתי לרשות על עבודת הקודש בפיתוח והנגשת האתרים לאורך דרך הנוף. ראוי לדעתי לעבור אחת לשנה לפחות על דרך העפר, לסתום את הבורות שנפערו ולישר זווית שהתהוו, למען הרכבים נמוכי הגחון שירצו לעבור בתוואי היפהפה הזה מבלי שיינזקו.
גם מבצעי ניקיון בכל האתרים הכרחיים, או שכירת פקחים בימי מועד שימנעו את השלכת הפסולת ברשות הרבים.
2 תגובות
1
אורח/ת - חרטא
14 ביולי ב 08:05
אתם מפרסמים רכב ישן
יצא כבר טראוורס חדש
וגם rs
תפסיקו לנסות לדחוף לעם חרא
2
Ogash Ofer
15 ביולי ב 04:16
אתם מפרסמים רכב ישן
יצא כבר טראוורס חדש
וגם rs
תפסיקו לנסות לדחוף לעם חרא
תגובות