כביש / ספורט > מבחני דרכים

בשבי האמריקאי פשוט חוויה! שברולט טראוורס RS

אחת לזמן מה נזכר ההוא שכותב על תנועת כלים כי צריך לעשות מעשה. להיזכר בריח נוזלי מאובנים, לשמוע נהמת שישה צילינדרים דוברי אנגלית, ולהוביל את עצמו יחד עם חבורה שלמה במסע גילוי כלשהו.
פעם זה יכול להסתיים במסעדה צמחונית (לא עלינו), ופעם להתחיל במקום שאתה יודע כיצד יתחיל אך לא כיצד יסתיים.
כאשר הוצע לי לקבל לידי "גמל" גדול שיודע לרוץ למרחקים לא היססתי לגבי המרחק, כי רק אם לגבי החברה.
הודעתי בתפוצותיי כי יש הופעה בהיכל, ויש עוד מקומות פנויים. מי שבא זכה לדעתי בחוויה. בדיוק כפי שיזכה זה שירכוש את הרכב הזה, בין אם בעקבות הכתבה הזאת ובין אם בעקבות השמועות.
והפעם הסיפור הוא על מסע מאובק מנחל חרוד לעמק המעיינות עם בן למשפחת אצילים

image

המורשת

"ממש לא", ציין באוזניי דרור מאתר השטח, "אל תחשוב על זה אפילו". ודרור הוא מסוג האנשים שאני שומע לעצותיו המקצועיות, בהיותו ידען ומבין הרבה יותר ממני.

ועל מה אסור לי אפילו לחשוב? בטח תשאלו את עצמכם.

image

כבר מזמן שמתי עין על הענק המגודל הזה, וחיכיתי ליום ולזמן המתאים. כמו תפילה הנאמרת פעמים רבות מתוך כוונה ואמונה שלמה כי היא תסייע לשינוי מתבקש, כך יצא בסוף כי זה הלוחש לבוכנות יבקש מההוא שאחראי על סידור הדברים וארגונם, שיארגן במחילה עבורו משהו, שיזכיר לו נשכחות, וירמוז ממה הוא נהנה מאוד בעיסוקו הנוכחי.

image

משהתקבלה משאלתו התייצב הנ"ל במתחם חברת UMI בעיר לוד וקיבל לידיו המיובלות ומסוקסות (ע"ע) דוגמן אדמוני שהגיע עם ריח הניילון שטרם התאדה בין כתליו, ו-30 ק"מ רשומים על מד האוץ שלו מרגע שיצא את שערי המפעל אי שם ביבשת המוזהבת.

image

חדש עם ריח של ניילונים

זהו חלל נדיב ביותר המסוגל להכיל שבעה נוסעים ברווחה, כפי שמקובל ביבשת ההיא, ועם אורך כולל של חמישה מטרים ותשעה עשר סנטימטרים, ברור שיש לנו בחור מהזן הגדול והמגודל.

image

ככה זה במבט לאחור

image

וככה עם המבט לפנים

כמו שאני אוהב.

כמו שרציתי.

והיו לי תוכניות מעניינות לגביו.

לאדון באדום אשר בליבו פועם מנוע בנזין בנפח 3.6 ליטרים בתצורה של V6, שמפיק 310 סוסי מוסטנג אצילים, וייקח אותי במהלך סוף השבוע אל אותם שדות ציד אינסופיים, בהם נדהר ביחד אל האופק.

image

רכב גדול צריך מנוע גדול. כמה גדול? ככה!

מראש התבקשתי לחשב מסלול זהיר, על כן אתחשב בבקשה ולא אכוון אל גבולות המעטפת, אלא אל שימוש סביר והגיוני, בלבד.

סביר והגיוני עם טראוורס? נשמע כמו משימה בלתי אפשרית, אבל נוכחנו שאין דבר כזה.

image

image

image

הכביש המהיר הוא החמאה על הלחם שלשמה נוצר הרכב הזה. לגמוע מרחקים ארוכים בכבישים ישרים בנוחות מרבית וללא דרמות מיותרות.

מקבעים את המהירות בבקרת השיוט, מגבירים את המוזיקה הבוקעת מהרמקולים המצויינים של bose ובעיקר משגיחים שהכול מתנהל כסדרו.

מה שהיה מתבקש בנוסף ברמת גימור כזו (RS) הם מערכת עיסוי מובנית במושב הנהג ותצוגה עילית על השמשה.חוצמזה מרקיז, הכול בסדר.

מה אני יודע על שברולט טראוורס?

image

זהו דגם מוכר שעבר מתיחת פנים עדכנית, ובאולמות התצוגה ניתן לבחור אחת מתוך שבע (!) רמות אבזור שונות.

המכנה המשותף לכולן היא מידות חיצוניות, ומנוע בנזין אדיר בנפח 3.6 ליטר.

כל השאר זה פח, עור, פלסטיק ואלקטרוניקה.

3 הרמות הראשונות שמחירן מתחיל ב-298,683 ₪, מיועדות להסעת 8 נוסעים. ואילו הארבע האחרות, שמתחילות ברמת LT במחיר 333,684 ₪, וממריא עד דגם High Country במחיר 405,193 ₪, ומיועדות להסעת שבעה נוסעים.

image

כדי לסבך את העניינים אציין כי שתי רמות הגימור הראשונות הן עם הנעה קדמית בלבד, ואילו החמש האחרות עם הנעה כפולה. אבל בואו לא נתבלבל לרגע. הנעה כפולה אין משמעותה ביכולת הרכב לטפס את הסלעים במורדות החרמון.

זוכרים שהתבקשתי לא לחשוב על זה? ולהלן ההסבר.

image

AWD כל הזמן פלוס מצב OFFROAD

אומנם הטראוורס הנדון מגיע עם מרווח גחון בגובה 19 ס"מ, שלכאורה מאפשרים לו לחרוג מהאספלט ועל כפתור בורר מצבי הנהיגה יש מצב OFFROAD, אבל השתפלות הפגוש הקדמי עד לכעשרה ס"מ מעל הקרקע לא יאפשר שום נסיעה מעבר לדרך עפר כבוש, ללא גרימת נזקים ממשיים לרכב הגדול.

שרכי העודף הללו בחרטום ובירכתיים, או כפי שנקראים בשפה המקצועית "זווית גישה וזווית נטישה" מעידים כי הרכב לא מיועד לשום דרך לא מפולסת.

image

בקיצור, אם ברצונך להימנע מצרות אל תחפש אותן עם הטראוורס הזה, וטיול "שטח" שיש בו אתגרי עבירות לא נועדו לשבי האדום הזה. אבל, מצד שני, הרכב הגדול מציע נוחות. ונוחות מרבית היא שם המשחק ונקודת החוזקה של השברולט הזה.

לא על סלעים ולא על מדרגות, ולא, ולא ולא.

מבחוץ שברולט טראוורס הוא רכב מרשים. יש לו מוכחות הנובעת מעצם גודלו הפיזי, והצבע האדום של רכב ההדגמה עדיף בעיני פי אלף מונים מכל אופציה אחרת בקטלוג.

image

כאשר נפתחת הדלת הכבדה מבחינים במושבים עטויי עור (בד ברמות הנמוכות), המושב מאסיבי, חשמלי (כמובן) וגדול.

image

image

הגבהת מושב הנהג למקסימום (כפי שאני אוהב) נותנת תחושת גובה נוספת. נוסעי השורה השנייה נהנים ממושבי קפטן נפרדים, ובניהם מקום מרווח למטען קטן. יושבי השורה השלישית יבקשו בנימוס מאלו בשורה השנייה להתקדם טיפה על מנת שיהיה גם להם נוח יותר.

image

בסיס גלגלים של שלושה מטרים מאפשר בהחלט נוחות נסיעה לשבעה נוסעים, אבל תצורה זו פוגמת בנפח האחסון מאחור.

ללא קיפול השורה השלישית יעמוד לרשות הנוסעים נפח של 651 ליטרים, אבל אם נקפל את השורה השלישית יצמח הנפח ל-1,637 ליטר, משמעותיים הרבה יותר.

באמריקה, כמו באמריקה נותנים תיעדוף לנוחות לפני הכל, כך שגם יושבי השורות האחוריות נהנים מזרימת מזגן אליהם (לא שיצא לי לשבת מאחור בכל הסופ"ש הזה). יש מספיק חיבורים לשקעים כמעט לכל מטרה, וכולל כמובן גם שקע מתח ביתי, למי שטורח לסחוב איתו את מכונת האספרסו המועדפת עליו, למשל.

אבל, בניגוד לרכבי מיניוואן הנפוצים באותה יבשת, יושבי השורה השלישית יזדקקו ליותר גמישות בכניסה וביציאה, ובעיקר כי הדלתות האחוריות נפתחות באופן רגיל ולא כדלת הזזה מקבילה לאורך הרכב.

כידוע, אלו בעיות של מי שאינו נוהג, לכן אני רק יכול לשער ולא להסתמך על ניסיוני.

לטיול שבת ארוך יותר הזמנתי חבר בכיר במועדון הגמלאים שיצטרף אליי.

image

לאן ניסע? דרש לדעת במפגיע יומיים לפני האירוע. אמצא משהו שיהיה לך כיפי, רק תביא בגד ים, כי החזאי מבטיח שיהיה נעים, אמרתי.

בערב לפני ישבתי עם עצמי והזכרתי לעצמי את ההבטחה שלא להגזים מצד אחד, אבל להשתדל להראות את אופיו הטיולי של הטראוורס.

image

image

פינות חמד לאורך המסלול

דרך נוף נחל חרוד מתחילה משתי נקודות סמוכות בעפולה המשתלבות לאחת, שמסתיימת בקניון בזלת בפאתי בית שאן.

image

דרך נוף נחל חרוד

הכניסה הראשונה מתחילה באזור תעשייה עפולה (כותבים בווייז "קהילת ציון" ומגיעים לדרך עפר), ואילו הכניסה השנייה "הרשמית" מתחילה במתחם תעשיה אחר על כביש 60, מכוונים בווייז ל-"אקוסיק חברה מחזור והריסת מבנים", וממש ממול, בפנייה שמאלה, מתחילה דרך עפר נוספת והיא דרך נוף נחל חרוד.

image

image

מוזר שאין כאן שום שילוט ותחילתה של הדרך הזו מרובת מהמורות שהשבי צולח בקלילות אך בזהירות.

המתלים סופגים את כל הטלטלות ולא מעבירים את הגלים פנימה אל חלל הנוסעים.

image

סובבתי את בורר מצבי הנהיגה לOFFROAD- למרות שלא מצאתי כל סיבה שתחייב זאת. שיהיה.

דרך הנוף הזאת עוברת לכל אורכו של ערוץ הנחל שסופח נוזלים מכל עבר, ומה שמתחיל כזרזיף יהפוך בהמשך לנחל שוצף.

image

יום חג היום למגזר והמוניו יצאו אל הטבע, לא שיש לי באופן אישי בעיה עם מגזר כזה או אחר כל עוד נשמר היופי והניקיון, אבל בעין יזרעאל זה לא קורה.

ערמות לכלוך וזבל "מפארות" את האתר שיש בו ייחודיות ויופי.

image

עין יזרעאל

"... זהו המעיין המערבי ביותר מבין מעיינות עמק חרוד ומכונה בערבית ‘עין אל מיתה’ כלומר: המעיין המת וזה משום שיבש לחלוטין בקיץ.

עד למחצית המאה ה-19 המעיין היה נובע רק בחורף, והוא הלך והתייבש. על מנת לחדש את הזרימה היה על תושבי הכפר ‘זרעין’ הסמוך לחצוב נקבה כדי להגיע אל מי התהום שמפלסם ירד.

image

הנביעה כאן, כמעט כמו כל הנביעות למרגלות הגלבוע מקורה במעיין העתק. כלומר מדובר במים שמחלחלים לשכבות עמוקות ועולים לאורך קו שבירה גיאולוגי. בבטן האדמה מתחממים המים ולכן נובעים בטמפ’ נעימה של כ-28 מעלות לאורך כל השנה (והמפורסם שבאלו הוא כמובן הסח’נה).

image

מימי המעיין נלכדים ומובלים בנקבת בטון אל תעלה הנשפכת לבריכה רחבת ידיים. רוב המתקנים בשטח עשויים בטון ונבנו בתקופת המנדט. בלב הבריכה בית משאבות בן 3 חדרים, שחלק מהמנגנון שלו שרד.

בראשית שנות האלפיים שוב הלך המעיין והתייבש. עד שבשנת 2009 הזרימה אליו מקורות מים מקידוח סמוך, וכך עד היום..."

למידע נוסף מתוך אתר "ארץ הצבי" הקליקו כאן

שבנו אל השבי הגדול שהמתין בסבלנות והמשכנו על דרך הנוף.

image

גובה הפגוש הקדמי מעל הקרקע לא מאפשר יותר מזה.

בהמשכה של הדרך ישנו פיצול, וישנה פנייה שמאלה אל מעבר החוצה את הנחל אל תחנת הרכבת כפר יחזקאל.

image

"...בתחילת המאה שעברה בנתה האימפריה העות'מאנית את שלוחת מסילת הרכבת החיג'אזית מחיפה לדרעא שבסוריה. המסילה נחנכה ונפתחה ב-1905. קטע המסילה מחיפה לצמח נקרא לימים בפי העם "רכבת העמק". בשנים הראשונות לפעילותה פעלו לאורך קו מסילה זו שמונה תחנות: חיפה מזרח, בלד-א-שיך (תל-חנן), תל שמם (כפר-יהושע), פולה (עפולה) ביסאן (בית-שאן) ג’יסר-א-מגעמי (קיבוץ גשר) סמח (צמח) ואל-חמה (חמת גדר).

image

עם הקמת הישובים היהודים בעמק בשנות ה-20 וההתפתחות המואצת של ההתיישבות העברית בעמק יזרעאל עמק בית שאן ועמק הירדן נוספו בקו מסילת רכבת העמק ההיסטורית תחנות נוספות ליד הישובים שהוקמו... אחת מתחנות רכבת העמק ההיסטורית הייתה תחנת עין חרוד. הממוקמת לא רחוק ממעין עין חרוד (גדעונה) 45.7 ק"מ מחיפה. תחנה זו עברה מספר שלבים. תחילה כמקום חניה (ללא מבנה) עבור תושבי הכפר הערבי נוריס ששכן לא רחוק מהתחנה..."

למידע נוסף מתוך אתר "news1" הקליקו כאן

בביקור במקום בולטת העובדה כי מתישהו, מישהו, שם כסף. עם הכסף הזה שיפצו את הנדרש, אולם מאז לא נעשו עבודות אחזקה מינימליות והאתר ההיסטורי עומד בקלונו. משופץ אבל עזוב.

image

לאן מוביל השביל?

שיחי בר השתלטו על השבילים והשולחנות, ובמקום להיות פנינת מרגוע על הדרך, המקום לא מושך אפילו לעצור, וחבל.

על מנת לשפר במעט את עוגמת הנפש, פניתי ימינה בהזדמנות הראשונה אל חורשת גדעון.

image

image

"... חורשת גדעון אשר באזור עמק המעיינות ובריכת גדעונה שהיא פלג מים של נחל חרוד, מהווים יחדיו מתכון משובח ומוצלח במיוחד לבילוי בטבע. הכולל זרימת מים מלבבת העוברת כחוט השני בתוך חורשת עצים. תוסיפו לזה טחנות קמח עתיקות הפזורות לאורך הנחל וקיבלתם טיול לעילא ועילא... בריכת גדעונה היא בעלת מבנה מלבני אורכה כ -15 מטרים לערך ועומקה כ 60 ס"מ בממוצע, דבר זה מאפשר לילדים ללכת ולרחוץ במים בבטחה ולהנות מרחצה בטוחה ביחס לבריכות ומקורות מים עמוקים יותר..."

למידע נוסף מתוך אתר "בא לי לטייל" הקליקו כאן

בעוד ילדים משתכשכים, המבוגרים יכולים להתרווח בצל העצים ולהנות מקפה וארוחות קלות בעגלת הקפה החיננית שבאתר.

image

עגלת קפה בצל העצים

image

היות ולא באנו עד לכאן בשביל להשתכשך בחצי מטר מים, חזרנו אל הענק האדום כדי להמשיך בדרכנו.

image

התחנה הבאה לעצירה מחייבת נסיעה על הכביש. ממש מול הכניסה לקיבוץ ניר דוד פונים (בזהירות בגלל התנועה הנגדית) שמאלה, וחוזרים אל דרכי העפר.

image

image

"...גשר קנטרה - גשר הנבנה בתקופה הממלוכית כדי להעביר עליו אמת מים ממי נחל עמל ("הסחנה") להשקיית שטחים מצפון לנחל חרוד. מקור השם מהמילה הערבית קנטר – קשת. הגשר בנוי משלוש קשתות שאחת מהן התמוטטה ותוקנה בבטון בימי המנדט הבריטי, הקשת שוקמה ושוחזרה במסגרת שיקום נחל חרוד. ניתן לעבור על הקשת בגובה של עשרות מטרים מעל הנחל ולצפות בנחל. במקום חניון נופש פעיל הכולל מתקני נופש ושולחנות פיקניק..."

למידע נוסף מתוך אתר "רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי" הקליקו כאן

image

גם לכאן מגיעים היום מטיילים ומבלים, וגם כאן המקום מלוכלך ברמות לא מובנות, כיצד אנשים באים להנעים את זמנם ביופי הטבע ומחרבים את ההנאה לאחרים.

המים הזורמים בעוז דרך הקשתות חומים (כנראה מתוספות עפר במים), ואף הבריכה מתחת למפל חומה מהרגיל.

image

לאור כל היום הזה ועל מנת לסיים אותו במתיקות הפניתי את ההגה הרך אל עמק המעיינות הסמוך, שם לבטח נמצא פינה ראויה.

image

ממש לפני כשבועיים ראיתי דיווח כי הדרך המובילה מהכניסה לסחנ'ה אל החנייה האחורית, ממנה יש גישה לעמק המעיינות, עברה סופסוף, אחרי דורות של הזנחה, שיפוץ ראוי וסלילה מחדש. כבר אין יותר בורות ושברים באספלט, וגם החנייה בחניון עברה שינויי סדר עמידה.

image

מצאתי מספיק מקום לגמל הגדול (לא עניין מובן מאליו), וצעדנו באיזי אל עין שוקק. מקום שאינו מאכזב אף פעם.

בעוד חודש או חודשיים מקטע ההליכה הזה (כעשר דקות בלבד) יהיה הרבה פחות נעים, אולם היום הרוח מלטפת, ומד המעלות אפילו לא חוצה את ה-30.

image

עין שוקק, מבט מבחוץ

גם כאן יש הרבה מבלים אבל הבריכה גדולה דיה להכיל מסביבה ובתוכה את מי שמגיע. המים צלולים ונעימים מאוד.

image

עין שוקק, מבט מבפנים

לאחר טבילה ראויה, התיישבנו בשולחן, סמוך לנשנושים קלים ובירה שנשלפה ממעמקי ערימת הקרח, לסכם עוד יום מוצלח בחברתו של מי שנועד לעשות את כל זה בדיוק כפי שתפרתי לו.

image

הגביע הקדוש לסיום טיול ביום חם

נסיעה למרחק בינוני (פלוס), גם על כבישים וגם בדרכי עפר לצד הכביש. הגעה למקומות כיפיים ומיוחדים (שרק יעברו ניקיון), בשיא הנוחות המתבקשת ומבלי להתלונן על כלום.

אולי על העובדה ששעות היממה קצרות מידי? כי יכולנו למשוך אפילו כפליים.

image

הטראוורס הזה חזק מאוד, ברגע בו לוחצים חזק על דוושת הגז מעירים את כל העדר מתנומתו, והמהירות עולה בפתאומיות. זאת לא התאוצה האופיינית לרכבים חשמליים, אבל כשזה מתפרץ הטראוורס עף בקלילות אל מחוזות שלילת הרישיון.

אי אפשר להתייחס לצריכת דלק עם רכב חדש לחלוטין, זה ממש לא רלוונטי, אבל ברור כי מנוע בנזין בנפח כזה, ובעוצמה כזו דורש לשתות הרבה.

image

כמה זה הרבה? על פי דיווחי אחרים, מדובר בליטר לכל עשרה ק"מ ואפילו פחות מזה. אבל תמיד יהיה צד נוסף שיגיד - אבל נהנית, לא? ועל הנאות משלמים. וכאשר משלמים בגדול, מבינים כי גם התמורה בהתאם.

image

שברולט טראוורס RS

רמת גימור RS

מנוע 3.6 ליטר

הספק 310 כ"ס

מומנט: 36.7 קג"מ

מחיר: 370,192 ₪

אבני דרך: דרך נוף נחל חרוד, עין יזרעאל, תחנת רכבת העמק כפר יחזקאל, חורשת גדעון, גשר קנטרה, עמק המעיינות, עין שוקק.

image

ומילה לרשות ניקוז ירדן דרומי: בפעם הקודמת שעשיתי את המסלול הזה לפני מספר שנים, החמאתי לרשות על עבודת הקודש בפיתוח והנגשת האתרים לאורך דרך הנוף. ראוי לדעתי לעבור אחת לשנה לפחות על דרך העפר, לסתום את הבורות שנפערו ולישר זווית שהתהוו, למען הרכבים נמוכי הגחון שירצו לעבור בתוואי היפהפה הזה מבלי שיינזקו.

גם מבצעי ניקיון בכל האתרים הכרחיים, או שכירת פקחים בימי מועד שימנעו את השלכת הפסולת ברשות הרבים.