שטח 4X4 > כתבות > חדשות

לראשונה בישראל: שביל ישראל 4X4 - כל אחד יכול לחרוש את הארץ מצפון לדרום

חדש באתר למטייל: שביל ישראל 4X4 - פרויקט ראשון מסוגו בישראל המנגיש את המסלולים היפים בארץ ב-18 מקטעי דרך המיועדים לרכבי שטח ו-SUV ומתאימים לכל סוגי הנהגים.

צילומים: איתן מתאו קג׳יה, באדיבות אתר למטייל

1717069014002

בחודש אפריל 2024, אתר למטייל חבר ליבואנית רכבי השטח 'סמלת' ולכמה ממומחי השטח הגדולים בישראל, על מנת לבנות ולייצר מסלול שטח חדש שישנה את מפת טיולי השטח בישראל - שביל ישראל 4X4.

בשביל החדש, הראשון מסוגו בישראל, יש 18 מקטעי דרך המתחברים לשביל אחד באורך 1,128 ק"מ, המתחיל בשמורת נחל חרמון שבצפון הארץ ומסתיים בבי"ס שדה אילת בדרום. בכל אחד מן המקטעים יש את כל מה שצריך לטיול שטח מושלם: תיאור מילולי של המסלול, מאפייניו, דרגת הקושי, אטרקציות בסביבה, הסברים על הגאולוגיה וההיסטוריה של אתרים לאורכו, מקומות אכילה, תחנות דלק, מקומות לינה ונקודות עניין שכדאי לעצור בהן. כל מה שצריך לעשות הוא לבחור את המקטע הרצוי בשביל, להוריד את קובץ הניווט לאפליקציית Off Road ולצאת לדרך.

הג'יפאים שיצרו את הפרויקט החדשני הם סבסטיאן ריי, ג'וי בירן, חגית זיידנר דוד ורמי גלבוע, שמות ותיקים ומוכרים בעולם השטח והטיולים בישראל. הארבעה עבדו ויצרו יחד עם אתר למטייל את שביל ישראל 4X4, המאפשר לכל חובב טבע בעל רכב שטח או SUV להיכנס לרכב ולטייל לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל.



1717069009616

במסגרת העבודה על הפרויקט, יצא לשטח מדריך השטח והג'יפאי הבכיר, סבסטיאן ריי, וחרש את המדינה מצפון ועד דרום, תוך שהוא מתבסס על שבילים מסומנים, שעד כה היו נגישים בצורה מסודרת להולכי רגל בלבד.

עבור סבסטיאן, מדובר בהגשמת חלום ישן: "נפלה בחלקי לתת לאחרים להגשים את "החלום שלי מפעם" ולהנגיש לאנשים בצורה נוחה, עד כמה שניתן, את מרחבי המדינה כפי שאני הייתי רוצה שיהיה לי, כשהתחלתי את דרכי בתחום הג'יפאות"

"בשיחה הראשונה שלי בנושא, כאשר פנו אלי אחד הדברים הראשונים ששאלתי את עצמי היה באמת למה... ג'יפאות זה תחום קטן , נישתי מאוד, חשבתי לעצמי "אני יורה לעצמי ברגל", הרי אנשים היום משלמים כדי לעשות טיולים כאלו, אבל תוך כדי מחשבה על הנושא הבנתי בעצם שההפך הוא הנכון!

אם תהיה לאנשים גישה מאוד ברורה ,קלה ונוחה למסלול שיחצה את מדינת ישראל ויתאים למגוון רכבים רחב יותר, הרבה יותר אנשים יצאו לטייל, זה יחשוף אותם לתחביב מדהים וזה רק יכול לקדם יותר את תחום הג'יפאות. אז בעצם למה לא... כשאני התחלתי לטייל ברכבי שטח תמיד עבדתי מאוד קשה ע"ג מפות נייר כדי לחבר מסלולים ולהוביל את החברים שלי ואם בתחילת דרכי היה לי מסלול מסודר שכזה, כנראה שהייתי נהנה ומטייל הרבה יותר".

מה מקבלים הנהגים וחובבי השטח שייכנסו למתחם "שביל ישראל 4X4" באתר למטייל?

הנהגים מקבלים מתחם שלם, בו מרוכזים להם בצורה מאוד נוחה 18 מסלולים יומיים שמתחברים אחד לשני, עם מקומות לינה, נקודות עצירה ותצפית בשטח והם רק צריכים לבחור אזור, מקטע, להוריד מהמתחם עצמו את המפה לנייד ולצאת לטייל, ככה פשוט!

"הערך שיש לזה הוא עצום", אומר סבסטיאן. "זה חושף ומנגיש את מרחבים המדינה הקטנה שלנו לקהל מאוד רחב שעד היום לא חשב שיש להם אפשרות כזו. חשוב לציין שכאשר הפרויקט התחיל לא ידענו שכאשר הוא יעלה לאוויר המדינה תהיה במצב של מלחמה כך שעכשיו עוד יותר חשוב שאנשים יצאו ויטיילו במרחבים ויראו על מה אנחנו נלחמים!".

איזו חוויה מצפה לנהגים בשטח?

"אם אני רוצה לתמצת את החוויה, אני יכול להגיד שכיוון שאני נוהג על רכב קשוח ולא רכב רך, כמו זה שעברתי איתו את כל השביל, יצא לי להיחשף למקומות מדהימים שאין שום סיכוי שהייתי מגיע אליהם עם הג'יפ שלי. ברגע שהרכב "הכריח" אותי לחפש שבילים שמתאימים לכולם, הרגשתי שאני ממש מגלה את המדינה מחדש – וזו החוויה הצפויה לנהגים שירדו לשטח וייסעו בשביל".

מה היו האתגרים הכרוכים בתכנון השביל?

"חלק גדול ממדינתנו הקטנה הוא שמורות טבע בהן אסור לנסוע מרגע שהחשיכה יורדת, כך שהאתגר הגדול מבחינתי היה למצוא מקום לינה בשטח פתוח על התוואי הנבחר, שלא נמצא בתוך שמורת טבע שאי אפשר לישון בה. בנוסף, היה צורך למצוא לאורך כל מקטע לפחות נקודת תדלוק אחת לאלו שרוצים לשלב בין המקטעים. היה גם צורך לאפשר רציפות ולדאוג שהמקטעים יהיו באורך סביר של יום נהיגה, ולדאוג שנקודת הסיום תקדם את הנהגים לנקודת ההתחלה של המקטע הבא. כל שלושת הסעיפים הללו צריכים להתקיים על תוואי שביל רציף שמתאים לכל סוגי רכבי השטח וה-SUV. זה אתגר לא פשוט בכלל, אך לאחר הרבה עבודת שטח, הצלחנו לבצע את העבודה".

איזה רכבים יכולים לעשות את השביל?

המסלולים שבשביל ישראל 4X4 קלים עד בינוניים לנסיעה ומתאימים לכל סוגי רכבי השטח וה-SUV. יחד עם זאת, מומלץ שלא לצאת לנסיעה בשביל ברכב אחד בלבד, אלא לנסוע לפחות עם עוד רכב נוסף.

ככלל, לא יוצאים לטיול רכוב ברכב בודד, כיוון שבמקרה של תקלה או בעיה כאשר לעתים אין קליטה סלולרית בשטח, לא יהיה לנהג שנתקע איך להזמין עזרה וסיוע. לכן ההמלצה היא לצאת לפחות עם שני רכבים מינימום.


1717069012467

איך מומלץ לעשות את השביל?

בעקבות המצב הבטחוני, רוב שטחי האש פעילים בכל הימים, כולל בסופי שבוע, וישנם מסלולים בצפון שייתכן ולא יהיה אפשר להגיע אליהם. עקב כך, אני ממליץ לבחור מראש לכל סופ"ש שני מקטעים רצופים, ולאחר בדיקה של שטחי אש ותיאומים מול צה"ל (אם צריך), לצאת בכל פעם ליומיים רצופים בהם בכל יום עושים מקטע אחד.

המסלול בנוי ברמת עבירות סבירה ויש לבצע אותו מכיוון צפון לדרום- כך הוא תוכנן. אם מישהו רוצה לבצע את המקטעים בכיוון ההפוך או כאשר מחובר להם נגרר שטח, מומלץ מאוד לבדוק עם מדריך ותיק או עם אחד ממומחי השטח המופיעים במתחם שביל ישראל 4X4 באתר למטייל, כדי לקבל את כל המידע הרלוונטי לפני שיוצאים להרפתקה.

למה חשוב לשים לב?

בכל מקטע מצוינות עונות השנה בהן ניתן לבצע את המסלול- זה מאוד חשוב משום שמקטעים מסוימים עלולים להיות בלתי עבירים, במיוחד לאחר ימים גשומים. עוד מומלץ לבדוק על שטחי אש, לוודא שהמסלול לא עובר בשטחים אלו ואם כן, לתאם לפחות 10 ימים מראש מול הצבא.

חשוב מאוד לצאת לשטח עם רכבים תקינים, להצטייד בכל הציוד הנדרש ובמספיק מים, במיוחד בעונות החמות, ואם יש כל ספק שהוא – תמיד ניתן לבדוק עם המומחים רגע לפני שיוצאים לדרך, כדי להבטיח חוויה מלאה, בטוחה ומהנה.

רשימת מקטעי שביל ישראל 4X4

מקטע 1: משמורת נחל חרמון עד לכרכום

מקטע 2: מהכנרת עד לכוכב הירדן

מקטע 3: מכוכב הירדן עד לתל מגידו

מקטע 4: מתל מגידו עד לגשר הצבים

מקטע 5: מגשר הצבים עד למצפה מודיעין

מקטע 6: ממצפה מודיעין עד לעין טייסים

מקטע 7: מעין טייסים עד למצפה משואה

מקטע 8: ממצפה משואה עד ליער להב

מקטע 9: מיער להב עד לתל ערד

מקטע 10: מתל ערד עד לחניון לילה לוט

מקטע 11: מחניון לילה לוט עד למצב חצבה

מקטע 12: מחניון לילה צין תחתון עד לשדה בוקר

מקטע 13: משדה בוקר עד למצפה רמון

מקטע 14: ממצפה רמון עד לעין יהב

מקטע 15: מעין יהב עד לפארן

מקטע 16: מפארן עד לכביש 12

מקטע 17: מחניון שחרות עד לנחל בוטם

מקטע 18: מנחל בוטם עד לבי"ס שדה אילת

לאתר שביל ישראל 4X4 >>

1717069010946

תגובות

13 תגובות

1

אורח/ת - רן צור

04 ביולי ב 13:20

תודה

2

אורח/ת - אהר'לה אריק סדן

04 ביולי ב 14:24

גו' בירן , לוגסי, רמי גלבוע , שי ארז , תומר פדר יסלחו לי מי ששכחתי ואנכי חרשנו את "שביל ישראל" ממבואות החרמון בואכה אילת בטנדר , באופנוע , ג'יפ בתשע שעות כבר לפני למעלה מעשרים שנה. לעצם העניין זה נחמד שקטעתם את השביל למקטעים . כל הכבוד.

3

אורח/ת - יוסי

04 ביולי ב 16:15

אהרלה!
כל הכבוד אתה ניצחת .. איזה מזל שעשית את זה לפני כולם!! טוב שאתה מציין זאת

4

אורח/ת - ישראל

04 ביולי ב 18:15

אפשרי לרכב עם נגרר/קרוון?

5

Ogash Ofer

04 ביולי ב 21:05

אורח/ת - ישראל כתב/ה:
"

אפשרי לרכב עם נגרר/קרוון?

"
אפשרי עם נגרר מתאים לשטח ואם הרכב עם הילוך כוח אז גם די בקלות.
ראה לדוגמה מסלול מאתגר שבוצע עם נגרר שטח:
https://www.4x4.co.il/article/15279

6

Ogash Ofer

04 ביולי ב 21:08

אורח/ת - יוסי כתב/ה:
"

אהרלה!
כל הכבוד אתה ניצחת .. איזה מזל שעשית את זה לפני כולם!! טוב שאתה מציין זאת

"
לא הייתי רב בעניין מי התחיל ראשון...
יש מצב שבני ישראל בשעת כיבוש הארץ (תקופת יהושע בן נון) היו הראשונים שעשו מסעות חוצה ישראל.
אנחנו, אתר השטח, התחלנו לבצע מסעות חוצה ישראל בשנת 1997 ומאז ביצענו עשרות ויותר.
סיכומים של עשרות מסעות:
https://www.4x4.co.il/t/208

7

אורח/ת - אבי

06 ביולי ב 19:26

רק כדי להיות בטוח .ניתן לעשות את המקטעים גם בלי 4×4 ?

8

Ogash Ofer

06 ביולי ב 20:06

אורח/ת - אבי כתב/ה:
"

רק כדי להיות בטוח .ניתן לעשות את המקטעים גם בלי 4×4 ?

"
ממש לא!
חובה 4x4
אין צורך בהילוך כוח.

9

אורח/ת - יונתן א

07 ביולי ב 20:51

שלום,

ראשית תודה על העבודה המבורכת הזו.
אומנם עשיתי את חוצה ישראל מספר פעמים, אבל המסלול מחדש והייתי רוצה לעשות אותו.
​​​​​מה הקטעים היית מחבר בשביל לייצר מסלול חוצה ישראל בטיול אחד המתפרס על שבוע גג?

10

Ogash Ofer

08 ביולי ב 08:06

אורח/ת - יונתן א כתב/ה:
"

שלום,

ראשית תודה על העבודה המבורכת הזו.
אומנם עשיתי את חוצה ישראל מספר פעמים, אבל המסלול מחדש והייתי רוצה לעשות אותו.
​​​​​מה הקטעים היית מחבר בשביל לייצר מסלול חוצה ישראל בטיול אחד המתפרס על שבוע גג?

"
מציע לך לבחור את הקטעים שמעניינים אותך, לבצע אותם ולחבר בינהם באמצעות קטעי קישור בכביש.

11

אורח/ת - משה

10 ביולי ב 09:32

שלום.
יש לי רכב פיג'ו 3008 זה מתאים?

12

Ogash Ofer

10 ביולי ב 10:30

אורח/ת - משה כתב/ה:
"

שלום.
יש לי רכב פיג'ו 3008 זה מתאים?

"
לצערנו לא מתאים!

13

אורח/ת - יורם

12 ביולי ב 08:43

לא יוצא לשטח, בטח שלא לחוצה ישראל, בלי מדריך.
כבר למדתי לקח בדרך הקשה בסתם טיול לצד הירקון. חזרתי הבייתה אחרי 24 עם נזק ברכב ופחות אלפי שקלים באשראי