שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

ניסאן Nissan טראנו אוטומט - ארוך

בספטמבר 98, ערכה ניסאן השקה רישמית לדגמי הטראנו האוטומטיים בשבילים הקשוחים של רמת הגולן. כבר אז היה ברור שזו לא ''סתם'' עוד השקה, אלא אחת בעלת חשיבות רבה בשוק רכבי-השטח, מכיוון שעתה, רכב השטח שהיה הנימכר ביותר בישראל, קיבל (סופסוף) את מה שהשוק דרש זמן רב וזה, תיבת הילוכים אוטומטית.

מבחן דרכים לניסאן טרנו אוטומטי ארוך

כאחד מרכבי השטח או רכבי הפנאי הוותיקים ביותר בארץ, יכולנו להיות עדים לתמורות שחלו בדגם לאורך השנים. בגדול, הטראנו נותר ללא שינויים דרמטיים. מערכת המיתלים עודנה ורוככה לשיפור נוחות הנוסעים, מנוע הדיזל עבר מחזור אבולוציוני והוא מפיק היום 125 כוחות סוס ו- 28.4 קג''מ מרשימים, נוספה אופציה להתקנת מערכת נגד נעילת גלגלים ו-זהו בעצם. ועתה לחלק המסקרן, תיבת ההילוכים. על-פי מקורבכיר בניסאן, המקור לתיבת ההילוכים הוא במכונית הספורט 300zx. למי שאינו מכיר את הרכב, זו מכונית עם מנוע שמפיק כ- 300 כוחות סוס והיא נחשבת לאחת ממכוניות הספורט היפאניות המובילות, כמובן שתיבת ההילוכים שונתה והותאמה כדי להתאים לאופי תפוקת הכוח במנוע הדיזל וחוזקה כדי לעמוד בעבודת שטח. לתיבת ההילוכים בקרה ממוחשבת חכמה, ורגישה לאופי הנהיגה ברכב וגם מצויידת במתג שבעזרתו ניתן לבחור באחד משלישה ''מודים'': ספורט, רגיל וחורף. בכל מוד כזה משתנה אופייה של תיבת ההילוכים למשל: במצב ספורט, תיבת ההילוכים ''תימשוך'' הילוכים ותגיב במהירות רבה יותר לקיק-דאון. במצב חורף, תיבת ההילוכים תעביר הילוכים ''קצר'' ותעלה הילוכים במהירות, כדי למנוע סכנה של סיחרור גלגלים על פני כביש חלק (אגב, זה גם פטנט מצויין כדי לזנק בחול טובעני). לתיבת ההילוכים ארבעה הילוכים וניתן לבטל את ההילוך הרביעי (הילוך יתר גבוה לשיוט). מערכת המיתלים עשויה מהתרכובת המקובלת אצל הייצרנים היפאניים, בחזית, תמצאו מיתלה ניפרד עם עצמות כפולות, אליהן מחוברים מוטות פיתול וביניהן, מוט מייצב. מאחור, מותקן סרן קשיח עם מיתלה חיבורים וקפיצי סליל וכמובן מוט מייצב (למי שעדיין לא יודע, מוט מייצב נועד לצמצם אתזווית הגילגול של הרכב בפניות). אין במערכת מיתלים זו שום חידוש והיא מתוכננת, לשלב בטיחות בכביש עם מהלך מיתלה גדול ונוחות לנוסעים בשטח. גם מחלקת המעצורים סטנדרטית למדי, עם דיסקים מאווררים בחזית ותופים מאחור. הימצאותם של תופי-בלם מאחור ולא דיסקים מאכזבת, שכן כל היצרנים המובילים עברו להשתמש בדיסקים(שמקנים עוצמת בלימה חזקה וקירור מהיר לקראת פעולה חוזרת). כנראה, שבניסיון לחסוך בעלויות הייצור,בחרה ניסאן בתופים. כאמור, קיימת אופציה להתקנת ABS ואם תבחרו בה, זה יהיה ABS, עם שלושה ערוצים וחמישה חיישנים.

 מבחן דרכים לניסאן טרנו אוטומטי ארוך

מלבד המערכת נגד נעילת גלגלים, כוללת חבילת אביזרי הבטיחות, קורות פלדה בדלתות, שתי כריות אוויר וחגורות בטיחות בעלות קדם-מותחנים. תיבת ההילוכים האוטומטית מוסיפה כ- 25 ק''ג למישקלו הריק של הטראנו, שעולה מ- 1,875 ק''ג ל- 1,910 ק''ג (על-פי נתוני היבואן). מרווח הגחון עומד על 205 מ''מ בנקודה הנמוכה ביותר. מיכל הדלק מכיל 80 ליטרים סולר, שעשויים להספיק לכ800- ק''מ בממוצע. פנים הרכב הוא יפאני טיפוסי עם משטחי פלסטיק שחורים ואפורים. לוח המחוונים עשיר במידע חיוני, אך שני השעונים העיקריים (סל''ד ומהירות) קטנים מדי לטעמי.

במרכז גלגל ההגה, תימצאו כרית אוויר וגם תוכלו לכוון את גובה ההגה. הנוסע שליד הנהג מקבל גם הוא כרית אוויר. בתווך בולטת הקונסולה המרכזית, בה תימצאו את מערכת בקרת האקלים ואת מערכת הקול. יושבי הספסל האחורי נהנים מידיות אחיזה רבות ומרווח רגליים סביר. ניתן לקפל מחצית ספסל או כולו, כדי להגדיל את חלל תא המיטען. מאחור, תא המיטען בדגם הארוך, גדיל למדי ויבלע בקלות את כל הציוד הדרוש למשפחה ממוצעת בטיול סופשבוע. טבעות קשירה המעוגנות לריצפה, יבטיחו שהמנגל לא ינחת בחיכו של הנהג לאחר באמפ רציני. רכב המבחן צוייד בחלון שמש חשמלי. שלא כמו בכלי רכב אחרים בהם נהגנו, חלון השמש בטראנו אינו יוצר רעש רוח מוגזם אפילו בנהיגה מהירה בכביש הפתוח - עדות לתיכנון אוירודינאמי נכון. חישוקי סגסוגת חדשים לדגם 99', עטופים בצמיגים דו-שימושיים, בעלי נטייה ברורה לכביש במידה 235/75. מגן חזית מצופה ניקל בחזית, מחזק את התדמית המצ'ואיסטית של הרכב אך אילו היה זה הרכב שלי, הייתי מוותר על תיספת זו. (יצרני הרכב משקיעים הון עתק בפיתוח חזית לרכב שלא תהרוג הולך רגל במיקרה של פגיעה . התקנת מגן חזית כזה, מהווה סכנה אמיתית להולכי רגל ולאופנוענים. בנוסף, לא ברור כיצד משפיע המגן על הפעלת כריות האוויר, שכן, עם המגן, חזית הרכב מתארכת בעוד כמה ס''מ. לפיכך הזמן מרגע הפגיעה ועד לתחילת ניפוח הכרית יהיה ארוך יותר - תחשבו על זה!). כבר בתימרונים הראשונים ביציאה מחניון ניסאן, גילתי את יכולת התימרון המפתיעה של הטראנו הארוך. עם רדיוס סיבוב זהה לדגם הקצר(ע''פ נתוני היבואן) 5.7 מטרים, קל לתמרו את הרכב הגדול באורך ארבעה מטרים ושישים ושישה סמ', גם במקומות צרים כמו חניונים תת-קרקעיים. תנוחת הישיבה מוגבהת ומורמת מעם. תחושת הנהג היא של ישיבה ''על'' הרכב יותר מאשר ''בתוך'' הרכב. בזכות זאת, נהנה הנהג משדה ראיה מעולה לכל הכיוונים ומתחושה של שליטה במרחב.

בתחומי הכרך הגדול, הנהיגה בטראנו האוטומטי קלה ונטולת מאמץ לחלוטין. הרכב מזנק במהירות ברמזורים, מתמרן בקלילות בין טורי במכוניות ובולם בחדות ובמידיות כמו כל פרייביט אחר שבדרך. צמד המראות הגדולות מקנה שדה-ראיה מצויין לאחור ולצדדים, ומסייעות בעת ביצוע תימרונים לאחור. כמו כל רכב שטח שמכבד את עצמו, גם הטראנו מטפס בקלילות על מדרכות וניתן לרדת מהן ללא חשש מפגיעה בגחון. עם תיבת ההילוכים האוטומטית, קל עתה יותר מתמיד לעשות זאת. הלחיצה על דוושת הבלם ספוגית ודורשת לחיצה איתנה כדי לעצור ''במקום''. לאחר זמן מה התרגלתי לעוצמה הנדרשת ומאותו רגע ואילך, אין לי טענות לבלמים, למעט חוסר איזון חוזר. הגה הכוח המוגבר הוא חברו הטוב ביותר של הנהג בעיר. למרות הגברתו, ההגה אינו נעדר תחושה לחלוטין והוא מדוייק ומהיר. כרכב שטח המצוייד בגלגלים גדולים ומיתלים ארוכי מהלך, תכונות ''הגיהוץ'' של הניסאן אינן מושלמות כך שמהמורות גדולות תגענה לנהג וליושבים ברכב בצורתטלטלה עזה. מחוץ לעיר, הטראנו האוטומטי משייט על 120 קמ''ש בנינוחות ובקלילות. רעש עמדת המנוע נשמע בתא הנוסעים אך אינו מטריד יתר על המידה. רצועת התחום היעיל במנוע צרה יחסית למנועים אחרים (מ2,000- ועד 3,600 סל''ד), תיבת ההילוכים מותאמת היטב למנוע ומחליפה הילוכים בהתאם ובתזמון מדויק. בעצם, תיבת ההילוכים כה רגישה ללחיצה על דוושת התאוצה עד שבשלב מסוים נראה לי שהיא פעילה מדי. הילוך היתר בתיבה האוטומטית, גבוה מזה שבתיבה הידנית (0.694 לעומת 0.811), כך שתקבלו שיוט חסכוני בדלק ואפילו מהירות סופית גבוהה מזו של הדגם הידני. קשה להתייחס ''להתנהגות כביש'' עם רכב מסוג זה. כל עוד תיזכרו שאינכם נוהגים ב-MGF אתם תהיו ''בסדר'', ולמרות זאת, בגבולות ההיגיון, הטראנו מתנהג יפה בכבישים מפותלים, כשעיקר הבעיה, נעוצה בזווית גילגול חדה ומרכז כובד גבוה. אפשר להנות בכביש מפותל עם תיבת ההילוכים במצב ''ספורט'' והילוך היתר מבוטל, אכל צריך להשאר משלות שמציב הרכב. מבחינת בטיחות אקטיבית, יאפשר הטראנו שינויי כיוון מהירים והתחמקות ממכשול ללא בעיות מיוחדות, אך עם הרבה דרמה של הנפת גלגלים באוויר וחריקת צמיגים. מבחן השטח לקח אותנו על פני המשעולים המוכרים מחולות געש לציר המוביל, לאיזור יערות מנשה ומשם הצפנו עד למירון ויער ביריה, סיבוב מכובד לכל הדעות, את שבילי החול אין לטראנו כל בעיה לצלוח בגאון. אפילו חול עמוק וטובעני לא 'עצור את הרכב, כל עוד נהגו לא יחשוש מלחיצה אגרסיבית על המיצערת ויעביר את מוחו למצב ''התקפה''. שבילי באמפים אינם הצד החזק של האוטו, במיוחד אם אתם מתכוונים להסתער. הבאמפ הראשון יעבור בשלום, כך גם השני, אבל בשלישי אתם כבר תיפגשו את הקרקע. בקצב רגוע יותר, הטראנו מסתדר מצויין והנסיעה בו נוחה ונעימה. כל עוד החול מהודק, הבלמים עובדים מצויין אך ברגע שהחול מתחת לגלגלי הרכב נעשה רך, מערכת ה- ABS מתבלבלת, נעשית רגישה מדי ונכנסת לפעולה כל העת. הצמיגים המקוריים אינם אידיאליים לחול אך בעזרת הוצאת אוויר, אפשר לקבל מהם אחיזה טובה למדי.

בשביל המוביל מראה מחוג המהרות 80 - 90 קמ''ש. בנהיגה כזו חשוב לוודא שהמנוע בתחום היעיל או לפחות קרוב אליו, כדי שיהיה כוח זמין כל העת. ההיגוי המדוייק עוזר מאוד לבחור קו במהירות ולהתחמק ממכשולים בזריזות. על המצע הקשה והחלק, אין בעיות עבירות וכדי להגביר את ההנאה מהנהיגה, ביטלתי את ההנעה הקידמית עצירה במקום, שילוב ידית תיבת ההעברה ל-H2 ונסיעה קצרה לאחור עד שנשמעת נקישת נועלי הטבורים המשתחררים). עם הנעה אחורית בלבדגדולים במהירות והמנוע עובד בשיא יעילותו. המיתלים זוכים גם כאן לביקורת מעורבת. מהמורות קטנות, אבנים וחריצים עד לגודל אשכולית, מגוהצים היטב, אך ברגע שיש מעמס גדול או חד (פגיעה בבור בעל שפה חדה למשל), המכה שהאוטו חוטף אינה סימפטית כלל. גם רצף מהמורות לא גדולות, יחשוף מיתלה שאינו מסוגל להתמודד עם עומס מתגבר, להזכירכם, שמדובר בנהיגה מהירה הרבה יותר מקצב טיול של שבת. עם זאת, ב90- אחוז מהזמן, המיתלים עושים עבודתם כנדרש, שומרים על קשר רציף בין הצמיגים לקרקע ועל אחיזה טובה. מערכת ה-ABS הופכת למיטרד מסוכן על פני החצץ החלקלק. עם משקל המתקרב לשתי טונות ונהיגה מהירה, זו לא בדיוק הסיטואציה האידאלית לגלות שהבלמים לא עוצרים. זה בדיוק מה שקרה! למזלי, היה לי מקום רב לסיים את ההאטה בביטחון אחרת, הייתי מקבל את ההזדמנות לבחון את כריות האוויר... מסקנתי היא, שבכל זאת, אם התקציב מאפשר, רצוי לבחור באופציה של ה- ABS מהסיבה הפשוטה, שהטראנו (כמו כל רכבי-השטח המודרניים), יבלה את מרבית זמנו על הכביש, למרות שהיבואן לא בעד הרעיון, כדאי להתקין מנגנון לביטול המערכת כשמגיעים לשטח. כך תוכלו להנות משני העולמות.

ערוץ נחל מסולע באיזור מרון, נתן לי את ההזדמנות להתרשם מפעולת המיתלים בנסיעה איטית, ומיעילות הורדת כוח המנוע לקרקע, על פני משטחי בוץ וסלע חלקלקים. רוב הדרך נעשתה ביחס העברה נמוך, כשהמנוע קרוב מאוד לסל''ד הסרק והאוטו ''מתגלגל'' לפנים באיטיות. המתלים הרכים עוקבים בדייקנות אחר פני השטח וכל ארבעת הגלגלים בקשר מתמיד עם הקרקע. הפעמים היחידות בהן נדרשתי ללחוץ על המיצערת היו כדי לעבור מעל סלע גדול או בחציית חריץ מים עמוק, קוטר הס'בוב הקטן מסייע מאוד להתחמק מבולדרים שעל הדרך ולתמרן בין קוליסים לעצים. דפראנציאל אחורי מוגבל החלקה, דואג שהרכב ימשיך להתקדם גם במצבים גבוליים. שלולית גדולה ובוץ עמוק, הוציאו אותי מהשלווה הפסטורלית של הדרך הזו, אך בעזרת גיזגוז אחד האטתי את הרכב בעזרת הבלם, כדי שתוכלו להתרשם מתלילות המורד, אספר לכם (אבל אל תגלו לאף אחד, בסוד?) שלקינוח נגחתי את הקרקע עם מגן החזית. למרות חששותיי הראשוניים, הטראנו הפתיע אותי לטובה במורד.

לכביש הגעתי בצומת מחניים, תירגולת שילוב 4X2 קצרה ויציאה לשיוט מהיר בכביש חזרה למרכז הארץ. איני צריך לספר לכם כמה טוב הטראנו. את זה אתם כבר יודעים. עובדה, הניסאן טראנו היה רכב השטח הנמכר ביותר בישראל. אספר לכם שתיבת ההילוכים האוטומטית, מקנה לטראנו מימד חדש של נוחות ו''תנאי שירות'' שבעבר שלחה לקוחות פוטנציאליים לזרועות המתחרים. תיבת ההילוכים יכולתי להינות ''מגליצ'יות'' ארוכות, בעוד הגלגלים האחוריים מסתחררים בחיפוש אחרי אחיזה. עם המון מומונט ויחסי העברה ארוכים המנצלים אותו היטב, אפשר לגמוע מרחקים חזק, יכולתי לחזור ל''זולה'' מצידה האחר של הביצה. ביער ביריה יש ירידה גדולה, מה-זה גדולה? גדולה לאלל'ה! כבר היו לי כמה הזדמנויות לטפס בה, אך מעולם לא ירדתי בה. המורד הולך ונעשה תלול ומורכב, רוב ככולו, מדרדרת אבנים ומדרגות סלע לקינוח. מורד תלול זה היה מבחינתי, המבחן ליכולת הבלימה במורד של הטראנו האוטומטית. שילבתי להילוך ראשון low וראו איזה פלא! הטראנו בולם עצמו במורד ללא נגיעה במעצורים, לאורך מרבית המורד, כלל לא נדרשתי לגעת בדוושת הבלם ורק ממש בסוף, כשהזווית והגרביטציה הכריעו את המנוע, האוטומטית מןדרנית וכחמה וכלל אינה מסרסת את המנוע המצויין או פוגמת בביצועים. לצד השלילה, אציין מערכת נגד נעילה גלגלים(ABS ) אשר לדעתי, אינה מתאימה להיגת שטח. מתלה קידמי בעל שיכוך רך מדי, שאינו מצליח לרסן את חזית הרכב לאחר פגיעה במהמורה או לבלוע סידרת באמפים רצופים. זאת ניתן לתקן ע''י בולמי זעזועים משופרים. מחירו של רכב המבחן(הדגם המאובזר ביותר), עומד על כ- 185000 ש''ח. לא מעט כסף בפני עצמו אך עדיין זול משמעותית מהקונקורנציה(למעט הפאג'רו הבסיסי, שנמכר ב- 180000 ש''ח כולל מע''מ.

תגובות

0 תגובות