מדי פעם מתפרסמות מודעות "דרושים" קטנות, מהסוג שצריך עין חדה כדי למצוא. "לרשות הטבע והדנים דרוש פקח". בין הדרישות מאותם מועמדים לתפקידי פיקוח, מופיעה גם השורה "ידע ונסיון בנהיגת שטח" ולא בכדי.
פקח רט"ג אינו רק "בעל הבית" של האיזור שלו. הוא אחד שמסתובב בצירי המדבר וההרים במשך ימים ולילות, בשמש ובגשם, מטפל במגוון נושאים ובעל תחומי אחריות גדולים ונרחבים מאוד, גדולים לפחות כמו האיזור שלו וכן,
הסמכות של פקח בשטח מקבילה לסמכות-שוטר. ולטובת כל אלה, הפקח צריך להיות גם נהג-שטח מיומן. הטנדר 4X4 הירוק (חלקם דווקא לבנים) הוא אם כן, כלי העבודה העיקרי שבלעדיו לא היה הפקח מסוגל לבצע את עבודתו.
רכבי הפיקוח עובדים קשה מאוד. נוסעים קילומטראז'ים עצומים שרובם בשטח, ולכן, את הרכב הזה צריך להכיר ולדעת להפעיל אותו נכון, על מנת לצמצם את הבלאי ולהקטין ככל שאפשר את הסיכויים לתקיעות ואת מספר התקלות.
ולכל זה צריך להוסיף עובדה אחת חשובה ומרכזית - הדגשים לנהיגת שטח אצל הפקחים, לעתים שונים לגמרי מאלה שמקובלים על הג'יפאי הממוצע הרגיל, שבדרך כלל הוא חלק מלהקה ונוסע בקבוצות.
פקח רט"ג הוא זאב-בודד בשטח. הוא עובד לבד. אין לו מישהו זמין לידו שיסייע לו פיזית בזמן אמת. הוא צריך לדעת לא רק להתמודד מול עבריינים, ציידים לא חוקיים ושאר אוכלוסיות בעייתיות (ולא במרכאות), אלא גם להכיר את כל הצירים, להגיע לכל פינה וגם לחזור ממנה. לדעת מה רמת העבירות, לאן אפשר לנסוע ואיפה אפשר לטפס ואיפה עדיף שלא.
לפקח אין מי שמכוון אותו במכשול עבירות, ואין לו גיבוי מחבר'ה שנוסעים מאחוריו ברכב 4X4 נוסף ויכולים לחלץ אותו. כלומר - אם תהיה לו קליטה, הוא יוכל להזעיק מישהו שיבוא לעזור ועד אז פשוט יכין קפה וימתין לו שיגיע...
אז כבר הבנתם לאן אני מכוון - גם הפקחים צריכים הדרכות ורענונים בכל מה שקשור לנהיגת שטח. זה רק מתבקש שחלק גדול מהפקחים הם אכן נהגי 4X4 מנוסים.
אבל יש ביניהם גם פקחים קצת יותר צעירים ופחות מנוסים שלא ידעו את ימי הסיקסים הפתוחים... וגם בקרב הותיקים, לא התפלאנו למצוא פה ושם חוסרי ידע שדרשו השלמות ויישורי-קו, בעיקר בתחום הטכני של תפעול נכון של הרכב.
הבנת המכונה וההבדלים בין הדגמים השונים - איסוזו דימקס, טויוטה היילקס ומיצובישי L200 טריטון, שמשמשים את הפקחים.
ההדרכות נערכו במספר איזורים במחוז הצפון - נחל מערות והר חורשן, מורן/הר חזון, רמת הגולן ואיזור ציפורי. הן נערכו במתכונת המקובלת של שיעור עיוני (לא ממש לא קצר...) בו נסקרו עקרונות התנועה של כלי רכב בכביש ובשטח, אחיזה, דיפרנציאלים, נעילות, בקרות אלקטרוניות מבוססות ABS, תיבות העברה ותחומי "גבוה" ו"נמוך", מבנה רכב השטח בדגש על טנדר 4X4 ועמידה על ההבדלים בין הדגמים השונים המשמשים ברט"ג, כולל ירידה לרזולוציות של סוגיית הפחתות לחץ האויר בדגמי הצמיגים השונים של הטנדרים (לא תתפלאו שגם כאן לפקחים יש כללים ואילוצים שונים משלנו) - ולאחריו יציאה לשטח ותרגול מעבר במכשולים, עם דגשים של התנהלות בשטח לגמרי לבד, כולל הכרות עם כננות חשמליות שחלק מהטנדרים מצויידים בהן.
העבודה עם הפקחים היתה עבורי חוויה מיוחדת. למדתי להכיר אנשים טובים ואיכותיים שלא אגזים אם אגדיר אותם כ"מלח הארץ", והם מתייחסים לעבודתם ברצינות גדולה מאוד ועם לא מעט תחושה של שליחות. זו אינה עבודה שמתעשרים ממנה, מי שעוסק בה הוא כמו שאומרים "בא מאהבה" - אהבה לטבע ולשטח. הרצינות הזו היא כנראה המפתח לרמה הגבוהה של נהיגת שטח שהופגנה בהדרכות.
כמו כל דבר טוב, גם סדרת הדרכות הנהיגה לפקחי מחוז הצפון הסתיימה עבורי מהר מדי. אני נהניתי להעביר לכם את ידע ואהבתי כל רגע במחיצתכם, מקווה שנהניתם מההדרכה שלי ושההדרכות הללו סגרו לכם את הפינות ומילאו לכם חוסרים באופן שיסייע לכם בעבודתכם השוטפת.
אז תודה לכל הפקחים שהשתתפו בהדרכות, תודה לשחר שיזם ודחף וניהל את הפרויקט הזה לתפארת, תודה על הטנדר-צעצוע הקטן שנתתם לי למזכרת - ומין הסתם אנחנו עוד נתראה הרבה בשטח!
מרחב כרמל 4/11/24 נחל מערות (תרגול בהר חורשן)
מרחב גליל עליון 11/11/24 בנחל צלמון
19/11/2024 אבינעם רט"ג
21/11/2024 רט"ג צפון -
28/11/2024 רט"ג ציפורי
03/12/2024
קישורים לסיכומי הדרכות היום לפקחי רשות הטבע והגנים 2024:
סיכום הדרכות נהיגה בשטח לפקחי רשות הטבע והגנים - מרחב דרום
הדרכת נהיגה לפקחי רשות הטבע והגנים - מחוז מרכז
סיכום הדרכת נהיגה עבור פקחי רט"ג - מחוז יו"ש
סיכום הדרכת נהיגה לפקחי רט"ג - מחוז צפון
תגובות